Nvidia Shield TV (2019) 8GB Review

tim-w 17 februari 2021, laatste update op 18 februari 2021, 3.983 views Product gekocht

Nvidia Shield TV (2019) 8GB

Goede Android TV, ook voor de digibeten.

Pluspunten

• Eenvoudige bediening
  • Goede afstandsbediening
  • Klein en mag in de kast
  • NLZiet

Minpunten

• Geen USB aansluiting
  • Voeding niet USB(C)
  • Geen profielen

Geluidskwaliteit Score: 5
Wat vooraf ging
Ik erger me al tijden aan de Smart-TV interface van onze Samsung TV, die steeds trager wordt en waarvoor weinig nieuwe apps beschikbaar komen. Toen ik laatst ongevraagd werd geconfronteerd met reclame in de smart-tv bedieningsbalk was voor mij de maat vol: ik wilde een andere oplossing.

In eerste instantie dacht ik aan de nieuwe Google TV omdat ik las over de afstandsbediening met Netflix-knop. Ik kijk regelmatig Netflix maar belangrijker: mijn dochtertje van 3 kan daarmee hopelijk zelf de tv aanzetten en Netflix starten. Dat kan op een zaterdagochtend om een uurtje of half 6 goed van pas komen :-)

Toen las ik over de Nvidia Shield TV en deze leek mij uitermate geschikt voor mijn doelstelling: een eenvoudige Android TV die sneller is dan mijn smart-tv, beter up-to-date wordt gehouden en als het even kan: ook makkelijk te bedienen is door mijn dochter en vrouw.

De Shield TV is binnen
Onze TV is alweer een aantal jaren oud Samsung 50" LCD paneel in HD kwaliteit (geen 4K dus), dus mijn eisen ten aanzien van beeld output op dit moment zijn redelijk simpel maar ik wil wel graag voorbereid zijn op de toekomst. Ook hierin voorziet de Shield TV.

Afgelopen weekend was het zover en mocht ik de Shield TV uitpakken. Omdat ik niet van plan ben er flink op te gaan gamen (daar staat de PS4 voor in de kast) en ook geen grote hoeveelheden eigen content wil gaan gebruiken heb ik gekozen voor de gewone versie i.p.v. de PRO.

De Shield komt in een simpele witte doos en met eigenlijk een mega eenvoudige handleiding. Wat heb je zelf nodig: een stopcontact en een goede HDMI kabel. Ik heb meteen ook gekozen voor een bekabelde ethernet aansluiting, omdat er toch een gigabit switch onder de TV verstopt ligt.

Waar is mijn privacy?
Tijdens de eerste opstartprocedure had ik wel het gevoel mijn hele privé leven te moeten wegtekenen, maar daarna gaat alles eigenlijk vlekkeloos. Netflix is zo gekoppeld, Disney+ was iets lastiger maar ook goed te doen, en ik heb een NLZiet gratis maand genomen om te kijken hoe dat bevalt. Meteen ook het NPO Start Plus abo opgezegd.

Ervaring
De snelheid van de menu's en het opstarten is een verademing. Alles loopt erg soepel, de instellingen zijn goed terug te vinden en de bediening is erg intuïtief. De samenwerking met mijn Bose soundbar is uitstekend (dat wilde via de TV interface vooral met geluid harder en zachter of schakelen vanaf een andere bron (Spotify direct op de Bose) nog wel eens problemen opleveren en die zijn nu allemaal verleden tijd).

Voor de liefhebbers: de Shield is aangesloten op de TV via HDMI, en de Soundbar (via de versterker) ook op de TV via ARC. Dat levert mij nu de beste ervaring op. Alternatief zou zijn om alles via de Bose versterker te laten lopen.

Ik gebruik nu vooral: NLZiet voor live TV en terugkijken van nederlandse TV, Netflix, Spotify (hoewel dat ook vanaf de soundbar direct kan met de TV uit), Disney+ voor mijn dochter, Youtube en Pathé Thuis.
NLZiet werkt zo goed dat de kabel aansluiting binnenkort de deur uit gaat! Dat scheelt ieder jaar enkele tientjes maar zorgt er ook voor dat ik nooit meer een andere afstandsbediening dan die van de Shield TV nodig heb. Handig!

Ik ben in de gelukkige positie dat ik glasvezel thuis heb liggen en daarop een abonnement bij NetRebel kon afsluiten. TV is dus een los product dat ik los kan opzeggen.

Wat kan ik verder van de Shield zeggen: beeldkwaliteit is uitstekend, geluid ook, alles wordt automatisch goed afgestemd qua instellingen beeld en geluid en alles werkt eigenlijk vlekkeloos. Ik heb wel meteen de app 'button remapper' moeten kopen om te kunnen instellen dat de knoppen van de afstandsbediening 'vooruit spoelen' en 'achteruit spoelen' bij dubbeltap ook kunnen worden gebruikt voor 'volgende song' en 'vorige song'.

Het is een redelijk compleet product waarvoor je een flink bedrag betaalt, maar in mijn ideale wereld werden TV's niet langer met 'smart' uitgerust maar gewoon 100 euro goedkoper. Kan je zelf je smart device zoals de Shield TV erbij kopen voor de beste ervaring. De volgende 'tv' wordt dus waarschijnlijk een LCD scherm van 55" in plaats van een echte TV.

De prijs is ook de enige reden dat er niet ook meteen al een Shield TV aan de tweede TV in huis hangt. Die moet het nu doen met een Chromecast en dat is voor mijzelf wel acceptabel maar daar heeft een logé natuurlijk niets aan (zonder mijn logingegevens op Netflix of NLZiet).

Ik heb hem nu een ruime week en kan me al niet meer voorstellen dat ik het zonder zou moeten doen. Ik ben dus zeer tevreden.

Wensen
Een wens/teleurstelling is nog wel dat bijvoorbeeld de Netflix 'channel' voorstellen die worden gedaan, altijd maar voor 1 netflix profiel kunnen zijn. Ik had er graag een extra kanaal bij gehad met de suggesties voor mijn dochter. Dat is nu lastig. Ook bezit ik een kleine afstandsbediening met een keyboard op de achterzijde, maar deze werkt met een USB dongle. Dat krijg ik niet aangesloten op de Shield. Maar de spraakbediening werkt goed en is een vrij aardige vervanger.

Heb jij ook een Nvidia Shield TV (2019) 8GB?

Hoop leuke aanraders in je stuk zoals de NetRebel kabelverbinding. Ik heb zelf ook een Nvidia Shield tv (2019) en ook ik heb geen coax meer nodig. Helaas is er nog geen NetRebel in Alkmaar.
Wanneer dit er wel komt stap ik ook direct over want ik betaal nu veel voor weinig.
De Shield werkt inderdaad super goed en wanneer ik tv kijk of een film op 1080, upscaled de shield dit naar 4K.
Ik raad zeker iedereen dit product aan!

Bedankt voor de review!
Leuk om te lezen, dank voor de reactie. Dat upscaling kan ik helaas met mijn 1080p tv niet testen maar ik lees er goede verhalen over. :)
Ik heb zelf heb ook de nvidia shield tv 2019 sinds januari 2020. En het is inderdaad een vlotte mediaplayer die uiterst goede support heeft als het gaat om software updates. Ai upscaling op de shield is een absolute topper en werkt heel erg goed. De toegang tot de vele android apps in de google play store is prachtig. De vele hdmi cec mogelijkheden zijn heel erg goed mits je even in de instellingen bepaalt hoe alles je wilt hebben. Met een druk op de nvidia afstandsbediening kun je de shield aan doen en gaat ook je televisie en zelfs je av receiver aan of uit. Mits al je apparaten hdmi cec ondersteunen. Door de vele instel mogelijkheden kun je deze mogelijkheden uit zetten of naar wens aanpassen. Immers als ik de shield in slaapstand zet wil ik niet perse dat mijn tv ook uit gaat.

1080p content afspelen gaat vlot alhoewel ik wel om de 1 a 2 minuten een rimpeling in het beeld krijg. Maar daar zal de meeste mensen overheen kijken. Dit is op te lossen door een third party auto framerate tool te gebruiken. Of de nvidia tool zelf maar dat is nog in de beta status. De rimpeling in het beeld is helaas veel storender als je 4k content kijkt. Daar moet ik wel bij zeggen dat het op streaming services als netflix, videoland, disney+ en prime video het nauwelijks opvalt omdat zei hun content continue op 23,97 beeldjes per seconde houden of 50 beeldjes zoals bij prime video. Maar als je op kodi of plex 4k content wilt kijken kan het beeld zodanig happeren dat het vastloopt. Zelfs als je de ingebouwde auto framete tools in plex en of kodi niet of wel gebruikt. Ps deze rimpelingen en of happeringen in 4k content komen niet voor op premium televisies want die hebben hardwarematige frame rate matching ingebouwd.

Een tweede minpunt is dat de shield tv 2019 wel youtube op 4k ondersteunt maar zonder hdr. Niet dat er al zoveel content met hdr te vinden is op youtube. Maar dat aantal groeit wel. En de beelden in 4k met hdr zijn een stuk mooier om naar te kijken.

Voor de rest is het de meest volledige android mediaplayer die ik ken. Vooral betreft decoderen van geluid en stuurt zels alle bestaande geluidsporen probleemloos door naar een eventuele av receiver. Genieten van dts hd of dolby truehd en zelfs de meest nieuwste dolby atmos en dts x geluidsporen.
Mooie aanvulling, dank je wel.

Van die HDR op YouTube had ik nog niet gemerkt, goed om te weten.
Die rimpeling merk ik heel soms bij live streams (o.a. bij NLZiet), maar met Netflix of Disney+ eigenlijk nauwelijks.
Ik heb zelf beide genoemde apparaten, Nvidia Shield TV 2019 & Google Chromecast 2020 voor in de slaapkamer. Wat was voor jou de overweging om voor die eerste te gaan? Is dat beschikbaarheid in NL? Want ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met de Chromecast! Ook met de Shield trouwens. En dat voor toch wel wat minder geld (via Eglobal besteld).
De positieve reviews, bedrade netwerkaansluiting en de afstandsbediening gaven voor mij naast de beschikbaarheid in Nederland de doorslag.
"Het is een redelijk compleet product waarvoor je een flink bedrag betaalt, maar in mijn ideale wereld werden TV's niet langer met 'smart' uitgerust maar gewoon 100 euro goedkoper."

Het is best mogelijk dat een TV met 'smart' net goedkoper is, door de verkoop van je gebruiksgegevens, door commissies op verkopen, door de reclame die je te zien krijgt. We denken vaak dat we een product kopen maar eigenlijk zijn we net zo vaak het product dat verkocht wordt.
Daar zit wat in, zo had ik het nog niet bekeken. Dit geldt natuurlijk ook voor de Shield TV, zoals ik in mijn review al een beetje opmerkte :+
Bedankt voor het bericht, best mooi aparaat. Maar Netflix-knop? Dan hoef ik het ding niet. Na een update van m'n Samsung SmartTV heb ik ook plotseling een Netfck app die er niet af kan. Kan heel goed leven zonder hollywood.

[Reactie gewijzigd door Maulet op 1 maart 2021 13:45]

De usb aansluiting zit wel op de pro, dus dat kan je denk ik geen nadeel noemen.
Maar deze review gaat niet over de pro...
Daar ben ik het niet mee eens.
Volgens deze logica blijven er weinig product nadelen over. O-)

De Pro is zo'n €50 duurder en dat is veel geld als je dat alleen moet uitgeven voor een USB aansluiting. Mijns inziens was het een nog beter product geweest als ze (zoals bij sommige chromecasts wel kan) de voeding via USB-c hadden laten lopen, zodat ik de mogelijkheid krijg om daar een spitter/hub tussen te zetten om apparatuur aan te sluiten. :)
de pro is dan wel 50 euro duurder je krijgt er 1 GB extra werkgeheugen bij en de android versie is 64 bits dat weer voordeel biedt voor fanatieke gamers die 64 bits games willen spelen.