Apple iPad Wi-Fi 32GB Zwart - Reviews

Specificaties 9,7" • 1024x768 (XGA) • 32GB • iOS 5.0 - Bekijk alle specificaties

Apple iPad Wi-Fi 32GB Zwart Review

aburrir 10 augustus 2010, laatste update op 10 augustus 2010, 5.118 views

Apple iPad Wi-Fi 32GB Zwart

Pluspunten

• snel aan
  • accuduur
  • touchscreen
  • wereld binnen handbereik

Minpunten

• geen

Na een paar weken wikken en wegen of het wel iets voor mij was heb ik vorige week toch de Apple iPad 32GB Wifi aangeschaft. Eerst een bestelling geplaatst in de Apple Store, maar gezien de levertijden heb ik deze toch geannuleerd en op en neer naar de iCentre gereden. Nu met het apparaat een week in bezit vond ik het toch tijd om mijn mening te delen met anderen die net als mij ook zaten te twijfelen.

Unboxing heb ik niet behandeld omdat hier al zat filmpjes op internet staan.
Dit is na 5 jaar mijn 2e Apple product na mijn Ipod Video.

Aankoop
Ik heb gekozen voor de 32GB Wifi versie. 3G vond ik niet nodig omdat ik de iPad voor thuisgebruik heb en onderweg kan ik belangrijke dingen wel op mijn Blackberry opzoeken. Mocht ik ergens willen internetten (school, vrienden familie) dan is daar altijd wel een Wifinetwerk beschikbaar.

Ik heb gekozen voor 32GB opslagruimte. Ik was van plan om er een aantal strips op te zetten, filmpjes, wat muziek een een aantal apps. 16GB leek me te weinig en 64GB vind ik weer wat overdreven. Een mooie middenmoot heb ik dus.

Ook heb ik de Apple case aangeschaft.

Uiterlijk
Het meest subjectieve onderdeel van de iPad is toch wel het uiterlijk. Ik ben er enorm tevreden mee met de wijze hoe Apple tracht de iPad zo minimalistisch mogelijk te maken aan de buitenkant. Uiteraard is dit ook kenmerkend voor Apple.

Een groot 9.7” touchscreen beslaat bijna de gehele voorkant. Langs de randen is er een zwarte band die zorgt dat je de iPad makkelijk vast kan houden zonder met je vingers over het touchscreen te gaan. Onderaan zit een keurige homeknop die nauwelijks opvalt.

Aan de bovenkant vinden we links een 3,5mm ingang voor een koptelefoon (niet meegeleverd) en een ingebouwde microfoon. Rechtsboven zit de aan/uit knop. Aan de rechterkant van de iPad zit een knopje die verhinderd dat je scherm roteert wanneer je deze op z’n kant houdt. Dit vind ik handig wanneer ik in bed lig en nog wat wil lezen. Direct daaronder zit de volumeknop.

Aan de onderkant vinden we de 30pin connector tezamen met de luidsprekers.

Bediening
Ik heb met touchscreens alleen nog maar ervaring gehad met mijn (gevallen) HTC HD2. Vergeleken met die telefoon is deze touchscreen een verademing. Hij reageert direct en vlot. Het virtuele toetsenbord werkt super en ik kan met alle 10 mijn vingers tegelijk typen. Ik heb geen last dat er vanzelf willekeurige toetsen worden ingedrukt. Typen gaat ongeveer even snel als op mijn laptop.

Apps
De apps maken de iPad tot wat het is, mits de makers het goed begrepen hebben. Inmiddels zijn er duizenden iPad apps te vinden in de Appstore en dit aantal zal alleen maar groeien. Het installeren is een eitje. Je zoekt een app, klikt op installeren en de app wordt geinstalleerd. Binnen enkele seconden kan het ook weer verwijderd worden.

Alle iPhone apps zijn ook geschikt voor de iPad, hier maak ik echter geen gebruik van. f je kijkt op een schermje ter grootte van een iPhone, f het beeld wordt uitgerekt. In dat geval gebruik ik de website wel.
Een voorbeeld van een geslaagde app is nu.nl . Nieuws compleet met een foto slideshow, filmpjes, direct posten op Twitter(gebruik ik niet, kan handig zijn).

Er zijn een aantal apps voorgeinstalleerd: Agenda, Contacten, Notities, Kaarten,Video’s, Youtube, Appstore, iTunes, Mail, iPod, Safari en Foto’s .

De agenda en contacten zijn eenvoudig te syncen met Google calendar en Contacts, evenals je mail. De youtube player is super en speelt zonder te haperen HD trailers af via Wifi. Kaarten (Google maps) werkt ook vlot, evenals streetview. iTunes gebruik ik niet omdat ik via ‘andere’ wegen mijn muziek heb verkregen. Jammer dat je deze app dan niet kan verwijderen.

Accuduur
Dit heeft mij ten zeerste verbaasd. Ik heb in de week dat ik mijn iPad heb deze nog maar 2 keer hoeven op te laden. Ik doe er nu meestal 2 dagen mee met (voor mij) intensief gebruik. Dit wil zeggen nieuws lezen, spelletjes spelen, strips lezen, filmpjes kijken. Wanneer je nog maar 20% overhebt krijg je al een melding dat hij honger heeft.

Thuisgebruik
Wat ik jammer vond is dat ik bij andere reviews geen praktijkgebruik zag. Zelf heb ik een beetje teruggekeken wat ik de afgelopen week allemaal gedaan heb met de iPad en ik merk dat ik hem inmiddels vaker gebruikt heb dan mijn laptop.

Apple heeft de iPad in de markt gezet om boeken te lezen. Dit is een functie die ik juist niet gebruik. Het scherm leest niet zoals een echt boek en vind ik dus ook niet prettig. Wel heb ik er een jaargang Donald Duck opgezet en dat leest fantastisch (via iBooks).

Als ik 's morgens wakker wordt is nu het eerste wat ik doe mijn iPad aanzetten. Na een druk op de knop staat hij direct aan en kan de Nu.nl app geladen worden. Ik bekijk het nieuws (met foto’s en filmpjes, hemels!), kijk direct of er al files staan en wat er vanavond eventueel op tv komt. Ik lees eventueel nog wat mail die ’s nachts is binnengekomen en ik heb al een globaal plaatje van mijn dag.
Wanneer ik ’s middags ga lunchen komt de iPad ook weer tevoorschijn en lees ik een Donald Duck. Lekker makkelijk en ik kan ondertussen ook internetten of een spelletje spelen.
Laatst moest ik een aantal foto’s aan kennissen laten zien, via iTunes op de iPad gezet en het kijken was een eitje.

Er werd nogal geklaagd dat ik steeds met een laptop op schoot op de bank zat. Nu ik de iPad heb hoor ik verrassend genoeg dit niet meer, op voorwaarde dat vaders en moeders ook af en toe een spelletje kunnen spelen (langzaam raken ze overtuigd van het nut van een tablet-pc).

Trailers bekijken van films, facebook onderhouden, op youtube gewoon wat filmpjes bekijken, het gemak dient de mens nu ik dit allemaal in een handzaam apparaat heb.

Een ander groot voordeel is dan, vergeleken met mijn laptop, de inkijkhoek erg groot is. Dit is lekker omdat ik zo vanaf een hoek ook films kan bekijken. Let wel op dat dit met lichtinval problemen op kan leveren met lezen. Ik moet de iPad dan zo houden dat ik er geen last van heb.

Geen USB, geen flash, geen camera, geen memorycardslot
Klopt! Een gemis? Nee. Ik wist van tevoren dat dit er niet opzat, dus ik heb geen recht om achteraf te klagen. Ik mis deze dingen totaal niet. Gezien de iPad geen vervanger is voor mijn laptop of pc hoeft dit van mij er ook niet op te zitten.

Ik zet dingen op mijn iPad via iTunes of de appstore, hier heb ik geen USB of memorycardslot bij nodig. Dit neemt onnodige ruimte in beslag en ik mis het ook niet. Een camera zou handig zijn geweest, in mijn optiek om alleen te skypen, wat ik niet gebruik. Tegenwoordig moet zelfs op het koffiezetapparaat een camera zitten. Ik neem genoegen met mijn fototoestel en de camera op mijn blackberry.

Een groot minpunt wordt het ontbreken van flash genoemd. Gek genoeg mis ik dit totaal niet. Filmpjes zijn steeds meer met html5 te bekijken, de Youtube app zorgt ervoor dat ik alle filmpjes gewoon via html5 kan bekijken. Eventuele spelletjes die ik in flash wel eens speelde hebben waardige opvolgers/vervangers gekregen in de appstore.

Heb jij ook een Apple iPad Wi-Fi 32GB Zwart?

Ik vind het toch wel raar (naja relatief) dat prijs als negatief punt wordt genoemd. Zeker voor wat je er van terug krijg?
welk netbook/laptop met capacatief multitouchscreen, ips-scherm, aluminium behuizing en een snelle ssd kan je krijgen voor 500 euro?

tip: voor stripboeken zijn er dedicated striplezers zoals comiczeal, die qua lezen misshien net wat lekkerder lezen dan ibooks.
Ik begrijp waar je vandaan komt, maar veel mensen benaderen dit juist van de andere kant:
Voor de helft van de prijs kun je een laptop krijgen die 'meer' kan en meer aansluitmogelijkheden heeft.

Rare vind ik nog dat mensen vr de aankondiging een prijs van zo'n €1000,- verwachtten. Iedereen was dan ook verbaasd door de €500-price point, maar nu is dat weer ineens te hoog :S

vind dat dit prijs/kwaliteitsverhoudingsgewijs (pfoeh, ff ademhalen) Apples beste product is.
Kijk, een paar maanden terug had ik een netbook gekocht en later verkocht ik die weer. Dit omdat ik hem toch te langzaam vond en een gewone laptop nodig had voor school.

Het nadeel van de gewone laptop is dat hij niet zo lang op een volle accu kan als de netbook, maar ook z'n gewicht is een nadeel en na verloop van tijd wordt hij toch wel warm.

Thuis gebruik ik hem namelijk altijd op schoot en dan is het echt wel te merken. En dan heb ik hem nog wel op een plankje staan. Dat scheelt trouwens wel een hoop.

Zelf zou ik zo die iPad (16 of 32 GB) aanschaffen, maar m'n ouders houden me "helaas" tegen. Ze vinden dat ik 'voorlopig' wel genoeg geld heb uitgegeven en ik zie dat ook wel in.

Ach ja, ik kan ook nog wel even zonder die iPad. Dat is voor mij niet zo'n probleem, maar hij komt hier hoe dan ook binnenkort in huis. Al moet ik ervoor werken! Ik wacht gewoon m'n 1ste rapport af en als die goed is, mag ik er vast wel eentje.

M'n vader zegt weer dat die iPad veel te duur is en dat je voor het geld ook een hele goeie laptop hebt. Maar weet je, dat is ook niet echt vergelijkbaar. De iPad is een gadget en gadgets zijn nou eenmaal aan de prijs.

Ook het materiaalgebruik en het design spelen een belangrijke rol.
"Al moet ik ervoor werken!"
What do you expect boy? Living life for free?
Hmm, achteraf heb je wel gelijk. Ik vergeleek het meer met prijzen van andere tablets, maar als ik naar het totaalplaatje kijk (apparaat + gebruikservaring), dan is de prijs gerechtvaardigd.

edit: prijs verwijderd als negatief punt
want er zou eens iets negatiefs gezegd worden over apple/ipad
ojee ojee
Hoe heb je die Donald Ducks op in je iBooks gekregen?
Het zijn allemaal pdf-jes die iemand eens heeft ingescand. In iBooks klikken op pdf en daar staan ze.
Prachtige review, mooie subjectieve (en persoonlijke) toon. Het allermooiste vind ik nog de Donald Ducks op de Ibooks boekenplank!
Leuke review. Heerlijk om eens een Apple-producten door de ogen van een niet-fanboy te lezen.
Geen klacht over het gewicht? Ik vraag me wel af wat jij vind van het materiaal, hij lijkt me toch wel kwetsbaar?
Het gewicht vind ik meevallen. Ik gebruik de iPad dan ook op m'n schoon, op m'n knie. ik houd hem dus niet de hele tijd vast, maar dat is ook niet echt hoe ik een boek zou vastpakkenn.

Het materiaal lijkt mij wel kwetsbaar, maar omdat ik gebruik maak van de Apple case heb ik hier geen last van en is hij goed beschermd tegen krassen aan de achterkant en zijkant.
Leuke Review!!

Moet zeggen, heb er zelf nu ook een, en ik zou niet meer zonder willen, wat je zegt, alles bij de hand, snel opgestart, internet direct tot je beschikking en de vele apps die de ipad verrijken uit de appstore, geweldig.
Zo kan ik nu m'n XBMC bedienen met de ipad, en ontwikkeling is nog steeds gaande.
Er zijn zo ongelooflijk veel toepassingen en spellen die de Nintendo DS en PSP doen verbleken.
Multimedia ervaring is ongelooflijk, de beeldkwaliteit is superieur.

Nu heb ik geen ervaring met een ander tablet, maar vergeleken met m'n HD2 is de ipad zo ongelooflijk snel, alles is doordacht en ook aan de kwaliteit valt niet te tornen, de alu behuizing is dan wel krasgevoelig op de rug, dat is dan een nadeel, maar hij is wel heel degelijk, de rand is van zeker 2 mm dik aluminium, dan volgt een soort stevig rubber rand waar dan het touchscherm in valt. het geeft het gevoel dat als er water opvalt dit ook meteen van het scherm valt en niet ergens tussen een kiertje gaat zitten.

ik heb de ipad gewonnen en was zeer sceptisch, leuk als gadget, maar uiteindelijk een vervanger van m'n laptop (naast m'n vaste PC).

Mis overigens nog wel een nadeel in je review en dat is flash ondersteuning in websites, dat gaat dus niet, de ipad ondersteund geen flash!!

[Reactie gewijzigd door TheTeek op 4 oktober 2010 10:07]

Skyfire is sinds december uit, dit verhelpt dit probleem als je er 4 euro voor over hebt,,,