Xiaomi Mi 10 Lite (6GB ram, 64GB opslag) Grijs

€ 299,95
Specificaties 6,57" • 2400x1080 • 64GB - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi 10 Lite (6GB ram, 64GB opslag) Grijs Review

henkbob 16 februari 2021, laatste update op 16 februari 2021, 822 views Product gekocht

Xiaomi Mi 10 Lite (6GB ram, 64GB opslag) Grijs

Prima telefoon die alles in huis heeft wat je nodig hebt, uiteraard zonder de WoW-factor.

Pluspunten

• Accuduur
  • Scherm
  • Fingerprint sensor

Minpunten

• Druppelnotch

De accu van mijn Mi9T geeft de geest al na een halve dag intensief gebruik. Tijd voor een andere telefoon. Met een oog op het Mi 11 geweld dat eraan zit te komen wilde ik een niet al te dure telefoon om de tijd te overbruggen tot die wat in prijs gezakt was. Na wat zoek werk kwam ik uit bij de Mi 10lite 5G.

Samenvatting
Het is een prima telefoon, voorzien van een ruime accu en een prima SoC voor deze prijsklasse. De 5G ondersteuning heb ik niet getest, omdat ik hier nog geen gebruik van maak. De camera's zijn prima op het oog, ik doe hier vrij weinig mee en voor die paar foto's die ik maak werkt het allemaal prima, waarbij de kwaliteit hoog is. Het scherm is OLED en dat merk, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Mi10T die een LCD scherm heeft. Het voelt toch anders en de kleuren komen gewoon beter tot hun recht.

Accuduur
De accu doet het 'gewoon goed'. Je moet geen wonderen verwachten, maar zelfs na een dag intensief gebruik (veel browsen, social media en een spelletje spelen op een dood moment) had ik 's avonds nog voldoende accu over om lekker op de bank te hangen. Ik heb veel apps in de achtergrond lopen die ook stroom vreten, maar toch blijft de batterij rustig zijn ding doen zonder als opgewonden standje leeg te lopen. Opladen gaat ook redelijk snel, zeker als je de meegeleverde oplader eraan hangt. Afhankelijk van hoe leeg je batterij is ben je met 30 minuten alweer een heel stuk bijgeladen.

Scherm
Het scherm is een prima OLED scherm dat zijn werk goed doet. Het is helder in de zon en in de nacht kan de boel goed donker worden gezet zodat je niet verblind wordt door je telefoon. Ik had graag een 90 of zelfs 120hz refreshrate gezien, maar dat nog niet zo in trek toen deze telefoon een klein jaartje geleden uit kwam. De telefoon is voorzien van een dunne plastic screen protector. Ik ben zelf de laatste 2 jaar verwend geweest door een pop-up selfie camera en ben een groot voorstander van deze techniek. De selfie camera gebruik ik bijna nooit, waardoor ik een overbodig zwart gaatje in mijn scherm heb. De druppelnotch van deze telefoon benadrukt dat nog wat meer. Ik moet dan wel toegeven dat ik er niet echt last van heb, maar het scheelt je weer 2 of 3 notificaties in beeld.

Notificatie LED
Die is er wel degelijk, maar erg miniscuul. Het is een mini LEDje, verwerkt in de bovenste speaker en is alleen wit van kleur. Het is beter dan niets, maar zeker niet zo fraai als toestellen waar echt een goed zichtbare en in kleur instelbare LED op aan is gebracht.

Fingerprint sensor
Die zit onder het scherm zoals tegenwoordig de standaard is. Hij reageert lekker snel en doet het eigenlijk beter dan die op mijn Mi9T, niks op aan te merken.

Specs en software
De Snapdragon 765G is een prima beestje voor een mid range telefoon en de 6GB geheugen die erbij zijn geprikt zorgen voor een prima Android ervarnig. De telefoon reageert prima in MIUI en ik heb geen enkele keer haperingen gezien. De schil van Xiaomi is al zo vaak besproken dat ik daar niet verder op in ga. Ik speel niet veel spellen, maar KOTOR draait zonder enige hapering en de batterij wordt daarbij niet enorm belast.

Bouwkwaliteit
De telefoon is prima gebouwd en mede door het OLED scherm voelt de telefoon minder goedkoop aan, zoals ik dat wel vond bij het LCD scherm van bijvoorbeeld de POCO X3 NFC. De knoppen zijn stevig en rammelen niet. het cameraeiland steekt wel weer uit waardoor je de telefoon al snel laat wiebelen zonder een hoesje te gebruiken. Dat hoesje wordt trouwens weer meegeleverd door Xiaomi. Verwacht daar niet te veel van, het is een clear skin hoesje maar het doet zijn werk prima.

De telefoon doet het prima voor de zachte prijs die je ervoor betaalt. Je krijgt alles wat je verwacht bij een telefoon uit deze prijsklasse en het werkt allemaal naar behoren. Je moet niet verwachten dat je onderdelen tegenkomt die je verrassen, maar dat hoeft ook niet voor deze prijs. Als je op zoek bent naar een nieuw toestel en niet al te hoge eisen stelt, dan zou ik dit toestel zeker meenemen in je overwegingen.

Heb jij ook een Xiaomi Mi 10 Lite (6GB ram, 64GB opslag) Grijs?

Vraag & Aanbod