Seagate Momentus ST95005620AS, 500GB Review

Ercewee 10 augustus 2010, 1.184 views

Seagate Momentus ST95005620AS, 500GB

Pluspunten

• Performance

Minpunten

• Interne power management van HD

Ik heb deze HD geinstalleerd in een macbook early 2006 ter vervanging van de originele HD. De prestaties zijn (voor mij) verbazingwekkend. Ik gebruik deze laptop op werk en verwerk regelmatig redelijke hoeveelheden meetdata en simulatiedata. Dit zijn meestal grote hoeveelheden kleine txt files. Het inlezen van deze files gaat (na de eerste keer) minstens 10x sneller dan voorheen. Wat voor mij een situatie is die regelmatig voorkomt (verschillende algorithmes op dezelfde data).

De opstarttijd van een kale snow leopard installatie is ongeveer 14 seconden (druk op de knop -> safari gestart). Wat veel sneller is dan voorheen (exacte opstarttijd onbekend). Het in/uit slaap gaat zeer snel, voordat ik het beeldscherm ook maar helemaal heb opengeklapt is de macbook klaar voor gebruik. Ook diverse vaak gebruikte programmas starten zeer snel.

Het nadeel van deze schijf is de agressieve implementatie van het interne power management van de HD. De HD gaat zeer snel in slaapmode en heeft dan even wat tijd nodig om weer op te spinnen (~0.5s). Op dat moment hapert de macbook. Dit is enigzins vervelend, maar is sterk afhankelijk van het exacte gebruikspatroon. Voor mij is dit slechts een klein probleem, welke volledig gecompenseerd word door de prestatieverbetering. Ik gebruik firmware 22. Er is ook firmware 23 beschikbaar, maar ik heb nog geen hoopvolle berichten gezien dat firmware 23 alle problemen oplost. Verder maakt de HD wat geluid, maar niet storend. Ook word de buitenkant van de macbook iets warmer dan voorheen.

In mijn opinie een zeer geschikte HD voor een upgrade van laptops.

Heb jij ook een Seagate Momentus ST95005620AS, 500GB?

Het is voor mij voor het eerst dat ik over een hardeschijf lees die er een eigen powermanagement op na houdt. Tenzij de hardeschijf in een externe behuizing verwerkt zit natuurlijk. Weet je zeker dat dit niet gewoon door het OS wordt getriggered? Het lijkt mij namelijk sterk dat de hardeschijf een ingebakken powermanagement heeft.
Het lijkt er toch wel erg op.

1) Vorige HD has hier geen last van.
2) Power management instellingen in OS veranderen niets aan dit gedrag.
3) Laptop op batterij of aan het net maakt geen verschil in dit gedrag.
4) Probleem ook ondervonden door anderen.
5) Seagate heeft een firmware update gedaan, maar wat ik lees op andere fora is dat dit het power management geheel uitschakelt? Wat mij erg vreemd lijkt.
Op Notebookreview suggereert iemand dat de laatste firmware van Seagate wel de spindown problemen zou oplossen. Ik weet niet of het waar is.
Het is inderdaad zo dat Seagate een aggressieve spindown had geimplementeerd. Of de nieuwe firmware het oplost weet ik dus niet, maar het lijkt me de moeite waard om het te proberen.
Ja en nee. Voor zover ik weet is er geen downgrade mogelijk (lees: beschikbaar van Seagate). En er word gerapporteerd dat firmware SD23 de power management functionaliteit geheel uitschakelt, zodat de HD ook niet meer naar het OS luistert als deze de HD wil laten slapen.
Hmmm... Toevallig zag ik deze harddisk naar voren komen in een topic. Nu wil ik al een tijdje mijn harddisk upgraden in mijn MacBook Pro early 2007. Wist niet of het zou gaan werken, maar na het lezen van deze review ben ik toch wel nieuwsgierig geworden. Binnenkort maar even naar de winkel gaan :Y)