Sony WH-1000XM4 (Zwart)

€ 273,-
Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WH-1000XM4 (Zwart) Review

eL_Jay 15 februari 2021, laatste update op 15 februari 2021, 1.255 views Product gekocht

Sony WH-1000XM4 (Zwart)

Hieronder mijn beknopte ervaring en vergelijking met de xm3. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------TLDR: Koop de XM3 tenzij je multipairing heel erg belangrijk vind.

Pluspunten

• Multipairing,.....
  • Beste ANC money can buy,.....
  • sensor in linker-ear-cup
  • Beter touchcontrol bij kou

Minpunten

• ten koste van LDAC
  • net als de xm3
  • Ontbreken AptX Codecs
  • Meerprijs t.o.v. xm3 niet waard

Intro

Nadat mijn wh1000xm3 (review) net buiten de garantie was overleden was het tijd voor een upgrade.
Nou ja upgrade?
Ik ben niet teleurgesteld maar had net zo goed nog een xm3 kunnen kopen.
Heel eerlijk gezegd vind ik het voor mijn use-case een 'downgrade' ipv upgrade.

Nieuwe features

Belangrijkste en meest gevraagde verbetering t.o.v. de xm3 is multipairing. Helaas kan dit niet in LDAC en enige vorm van AptX ontbreekt.
De linker-ear-cup heeft een sensor die weet of je de headset op hebt en pauzeert je input wanneer je deze niet draagt. Wanneer de headset detecteert dat je hem van je oor haalt, pauzeert hij de input. Wanneer je hem terug op je hoofd zet (ook langs het oor) wordt deze hervat.

ANC

Zowel de xm3 als de xm4 gebruik ik enkel in ANC modus. De andere modi AmbientSound(AS) en AS-off gebruik ik niet.
De ANC is iets anders maar wat mij betreft gelijkwaardig, mogelijk iets beter zelfs. Voor mij geeft het, net als de xm3, rust in de situaties waarvoor ik ANC aanschaf.
De ruis is echter ook sterker aanwezig wanneer je geen ander geluid hebt.
Daarnaast lijkt de 'druk' sterker aanwezig te zijn.

Codecs

Het grootste gemis is de qualcomm SoC waardoor er geen enkele vorm van AptX wordt ondersteund.Een onbegrijpelijke keus voor dit premiumproduct daar dit puur vanuit kostenperspectief lijkt te zijn gedaan.
Hierdoor ben je beperkt tot SBC, AAC of LDAC. SBC wil je eigelijk niet gebruiken. AAC is voor Apple. LDAC is een prachtige codec maar buiten android telefoons en sony walkmans zijn er geen devices die LDAC kunnen 'uitzenden'.

Ik heb €280 betaald voor de xm4, hetzelfde als 2 jaar geleden voor de xm3.
Je hebt nu echter een xm3 voor rond de €200.
M.i. is de meerprijs van een xm4 t.o.v. een xm3 het alleen waard als je multipairing heel belangrijk vind en weinig waarde hecht aan AptX.

Voor de beste ANC die je mijn inziens voor geld kan kopen, een schijntje. Ik vind Bose's QC35ii en NC700 minder en met Bose's A20 heb ik helaas geen ervaring.
Al het andere komt voor zover ik weet niet eens in de buurt.

Algemene ervaring

Ik heb de headset pas kort in gebruik maar ben er redelijk tevreden over.

De belangrijkste nieuwe feature, multipairing, gebruik ik niet omdat omdat dit de gerbuikte codec lijkt te beperken tot SBC.

Het draagcomfort is gelijkwaardig aan de xm3. Ja de kussentjes zijn wat dikker en mogelijk stugger, maar mijn afgeragde xm3 met duizenden uren draagtijd, draagt nog steeds perfect.

De microfoon is beter minder slecht, maar nog steeds niet adequaat voor voice-chat.

Accuduur (lang genoeg) en laadtijden (snel zat) zijn voor mijn gevoel vergelijkbaar.

Het bluetoothbereik in afstand voelt bij dezelfde bron (S9/PC) gelijkwaardig. Ik had gehoopt dat dit verbeterd zou zijn. Maar ik durf ook niet te zeggen of dat afhankelijk is van de bron of van de headset.

Ik heb het gevoel dat de xm4 net zo degelijk is gebouwd als de xm3. En dat is imo zeer degelijk. Ik heb de xm3 echt zwaar mishandeld en die ziet er nog goed uit.
Mijn vermoeden is dat vocht/zweet killing zijn voor deze headsets.

Het gemis aan AptX is wel echt een ding voor mij. Ik twijfel om niet toch nog een xm3 te halen voor windows input of straks een smart tv. Volgend jaar zal een xm3 niet meer zo makkelijk en goedkoop te krijgen zijn.

Daarnaast mis ik nu de flexibiliteit om in drukke omgevingen (trein) van het prachtige, maar instabiele 'LDAC 990 kbps' naar het stabielere en nog steeds adequate AptX of AptX HD te switchen. Ja ik kan naar LDAC met lagere bandbreedte switchen maar mijn ervaring met de xm3 was dat AptX/HD dan beter was.

Desondanks, zowel de xm3 als de xm4 verhogen letterlijk mijn kwaliteit van leven door rust te bieden in situaties waar ik geen invloed kan uitoefenen op de bron van de geluidsoverlast.

Heb je concrete vragen stel ze vooral en dan probeer ik ze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Gebruikt met
  • Fujitsu Lifebook
Referentiekader audiokwaliteit
  • WH1000XM3
  • BeyerDynamics DT770 Pro

Heb jij ook een Sony WH-1000XM4 (Zwart)?

Vraag & Aanbod