Inno3D GeForce RTX 3090 iCHILL Frostbite

Specificaties Max. 1,755GHz • GDDR6X • 3x DP, HDMI - Bekijk alle specificaties

Inno3D GeForce RTX 3090 iCHILL Frostbite Review

Niels van Wooni 15 februari 2021, laatste update op 18 februari 2021, 1.554 views Product gekocht

Inno3D GeForce RTX 3090 iCHILL Frostbite

Lees onder --->

Pluspunten

• Snel
  • Koel
  • GÉÉN coilwhine!!
  • Goede bouwkwaliteit
  • GRB ziet er goed uit
  • Kan af met een zeer laag voltage waardoor betere temps

Minpunten

• Geen
  • Standaard voltage wat aan de hoge kant.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Elektricien bouwt PC...

Bij deze een korte review over de Frostbite 3090.

Intro:
Deze kaart gekocht omdat ik géén Asus 3090 Strix kon krijgen.
Het plan was om die te gaan waterkoelen met een blok van Aquacomputer en active backplate koeling.
De Strix staat al sinds 24 september in bestelling maar nog steeds geen levering....
De Aquacomputer waterblokken voor de Strix zijn niet leverbaar...

Deze 3090 Frostbite zag ik 7jan2021 opeens beschikbaar komen op Alternate .nl,
gelijk gekocht met het idee; "oké dan die maar, lekker makkelijk dat er al een waterblok opzit.
Ik zie vanzelf wel als de Asus Strix binnenkomt".

De kaart zelf:
Bij het uitplakken van de kaart valt op dat hij zwaar is, (heb nog nooit een GPU met waterblok in mn handen gehad) Er zit een erg dikke backplate op, 3mm Aluminium.
Verder voelt de kaart stevig en solide aan. Hij is 226mm lang bij 135mm hoog en neemt 2 slots in.
Gewicht is rond de 1.5kg.

Installeren:
Fysiek: Ik heb een custom loop met hard tubing, dus is wel even een werkje.
Software: nVidia... Kan het makkelijker? Drivers installeren en gaaannn.. Oh wat ben ik blij dat ik geen AMD meer heb!

Ingebruikname:
Standaard waarden zonder te tweaken: 2050 mHz 1.081v en wordt daarbij 48gr.
De achterzijde van de kaart wordt heet...
Het voelt NIET als kokend water, maar wél een graad of 70 schat ik. (excuus, geen meet apparatuur)
Temps in principe oké......

Matig enthausiast:
Maarrrr... Deze kaart erbij in m'n loop, zorgde er wél voor dat de temperatuur van mijn CPU 4-5 graden hoger werd. Ging van 49-50gr naar 53-55gr. (loop heeft 2x triple 140mm radiator)
Ook de warme backplate stond me niet zo aan...
Voor mij een reden om deze kaart te tweaken en dit weer op de oude waarden terug te krijgen.

De oplossing:
Het geheim van de 3090 kaarten zit hem niet zozeer in het overklokken, maar in het undervolten..
Alle 3090 kaarten hebben namelijk 1 ding gemeen...
Ze worden snel warm en maken daarbij ook nog eens veel geluid, dit komt omdat er out of the box bij alle 3090's en 3080's een erg hoog voltage wordt gebruikt.
Kan je dat verhelpen? JA
Hoe dan??? UNDERVOLTEN (voltage verlagen)
Wat is de bedoeling? Bij een gekozen voltage, een zo hoog mogelijke frequentie bereiken icm MSI Afterburner.

Op YouTube staan er tal van tutorial onder de noemer: "undervolt 3090".
Ik ga het niet uitleggen, want ik wilde de review kort houden..

Resultaten undervolten en overklokken:
Mijn persoonlijke doel was om een zo laag mogelijke temperatuur te behalen.
Ben begonnen met 0.775 Volt en per voltage testen wat de max stabiele clockfrequentie is..
(Dit is gedaan met de resolutie op 4k en 99-100% load!!)
(Bij 1440p belasting loopt hij verder door, maar dan is de load veel lager en is de stabiliteitsmeting niet correct)

Behaalde resultaten met de 3090 Frostbite:

- 0.737 Volt = 1740mHz. 34-35gr 6 ventilatoren draaien vast op 600rpm.
- 0.750 Volt = 1770mHz. 35-36gr 6 ventilatoren draaien vast op 600rpm.
- 0.775 Volt = 1845mHz. 36-38gr 6 ventilatoren draaien vast op 600rpm.
- 0.800 Volt = 1890mHz. 38-40gr 6 ventilatoren draaien vast op 600rpm.

17-02 update met hogere voltages getest:
- 0.825 Volt = 1940mHz. 40-43gr 6 ventilatoren draaien vast op 600rpm.
- 0.850 Volt = 1965mHz. 43-45gr 6 ventilatoren draaien vast op 600rpm.
- 0.875 Volt = 1920-1980 mHz. 44-46gr 6 ventilatoren draaien vast op 600rpm.
- 0.900 Volt = 1920-1980 mHz. 44-47gr 6 ventilatoren draaien vast op 600rpm.

Bij het verder verhogen van de voltages loopt hij blijkbaar tegen de powerlimiet aan en begint hij terug te klokken.
Hij blijft niet meer vast op bv 1965mHz draaien.
Let op, dit is bij een zeer zware 100% belasting om de stabiliteit de testen!!

Ik game zelf op 1440p @ 150fps, en de belasting van de 3090 ligt dan rond de 60-75%
Bij het simpelweg alléén de frequentie slider in Afterburner omhoog schuiven (dus zonder undervolten)
loopt hij door tot boven de 2150mHz, verder testen heb en ik niet gegaan omdat dit totaal mn doel niet is!
Ik gebruik zelf de instelling van 0.737 Volt omdat hierbij simpelweg de temperaturen het laagst zijn.

De backplate en het geheugen aan de achterzijde:
Door het verlagen van Core voltage wordt ook het geheugen aan de achterzijde VÉÉL minder warm.
Met voltages onder de 0.800 Volt wordt de temperatuur van de backplate lauw.
Ergens tussen de 30 en 40graden in.
Active backplatekoeling is dus absoluut NIET nodig als je deze voltages gebruikt!!!!

Hoe is de stabiliteit getest:
- Anderhalf uur achter elkaar Battlefield V zonder crashen.
Resolutie op 4k ipv 1440p gezet zodat de load 99-100% is.

Conclusie:
Inno3d is m'n merk totaal niet, máár ze hebben met de Frostbite 3090 een
goede kaart afgeleverd, ZONDER coilwhile, goede bouwkwaliteit en (persoonlijke mening) mooie RGB.
Inno3D heeft een zeer snelle chip in de Frostbite kaarten gezet, óf ik heb gewoon erg geluk.

- Mening uiterlijk vóór de aankoop: Lelijk.
- Mening uiterlijk ná de aankoop: Eigenlijk is hij veel mooier dan ik dacht...
- Ben ik achteraf tevreden over de prestaties? JA!
- Ben ik achteraf tevreden over de temperaturen? KAN NIET BETER!
- Heeft de kaart coilwhine? 0.0, geruisloos, óók met je oor ernaast onder 100% load.
óók bij stock settings. Na in het verleden luchtgekoelde AMD Fury, 1080ti 2080, 2080ti te hebben
gehad met lichte coilwhine staat deze kaart bij mij zeer hoog in de waardering!!

De GPU core wordt met mijn instellingen niet warmer dan 35graden, de backplate ook zoiets.
De CPU wordt niet langer 'gepest' door de GPU en blijft weer perfect onder de 50graden.

Missie geslaagd, een bloedsnelle PC zonder enige vorm van geluid of hardwerkende componenten..

Mijn systeem:
- MoBo: X299 MSI Creator
- CPU: 10920X 12core Intel 'heethoofd' draaiend op allcore van 4500mhz @1.090V en V-in 1.59Volt)
- PSU: Corsair AX1600i (Gemod met LL140mm fan en Custom 1000mm kabels van Cablemod)
- RAM: Corsair 3200CL16 draaiend op 3400mhz CL16
- SSD: Samsung 960 EVO 1TB
- Beeld: Samsung C32HG70 (1440p, HDR, 1ms, 144hz, VA, gebogen)
- Custom Loop met:

(1x Lamptron Fancontroller)
(2x Corsair XR5 triple 140mm radiatoren)
(6x Corsair LL140mm ventilatoren) Push only, draaiend op een vaste snelheid van 600rpm)
(2x Aquacomputer D5 Ultitube pompen) Draaiend op de laagst instelbare snelheid)
(3l Aquacomputer DP Ultra koelvloeistof)
(2x Alphacool 50x250mm reservoirs)
(60+ x Barrow fittingen, afsluiters, kraantjes, verleng -en verloop stukjes, 16mm buis fittingen, etc..)
(16MM hard tubing Barrow)
(1x CPU-Block: Phanteks Glacies 350i)
(1x GPU-Block: Zat bij de kaart inbegrepen, een Alphacool Eisblock Aurora Plexi)

Heb jij ook een Inno3D GeForce RTX 3090 iCHILL Frostbite?

Dat is een aparte build zeg. Ziet er erg mooi uit. Wel regelmatig de stofborstel eroverheen zeker? :P
Dankje, ik wilde idd iets bouwen wat niemand heeft.

Valt eigenlijk wel mee hoor, ik game maar 2 keer 1 tot 1.5 uur per week en heb er altijd een kleedje overheen liggen. Ook over mn toetsenbord en muis.
Anders wordt het idd binnen 3 dagen een stofnest!

Verder eens in de paar maanden de ventilatoren blokkeren en lowspeed compressor blazen.
Hey Niels, mooie review.

Ik heb ook een build met dezelfde kaart, ik deel je ervaringen. zeer goede kaart maar een undervolt is vereist. Die van mij maakte flink wat coil whine out of de box maar een undervolt naar 0.825 was voldoende om dit te reduceren tot amper hoorbaar. Ik overweeg door jouw post ook om nog wat lager te gaan.

Ik deel ook de ervaringen met de backplate. rond de 60-80 out of de box. stukke minder met een undervolt.

Mijn build is wel in een closed case, de o11 dynamic van lian li, met 9 fans kom ik nog steeds boven (enkele graden) jouw resultaten met 6. We delen ook dezelfde pomp, voor de rest is mijn systeem een b550 build met een 5950x.

Hier dus nog een aanrader voor deze kaart, zolang je hem undervolt (heel makkelijk met msi afterburner)
Dankje ThrowingTomato!

Oh wat zonde zeg, zo zie je idd maar weer dat je geluk moet hebben met coilwhine.
De ene kaart heeft het wel, de ander niet..
High-end kaarten hebben het helaas bijna allemaal wel..

Ik heb het zelf ook vaak gehad bij de oudere high-end kaarten die ik hiervoor had. 2080ti/1080ti
Idd, Undervolten en bv een framecap instellen werkt het best om coilwhine te reduceren tot bijna nul.

Coilwhine is super irritant als je een hele stille PC hebt want dan valt het meteen op...
Ik heb nu gelukkig een kaart die 0.0 coilwhine heeft, maarja, dat zal bij een volgende kaart ook weer anders zijn.

Flink systeem heb je zeg, klinkt goed.
Hoeveel rads heb je dan en welke maat? Welk type fans gebruik je?
En heb je trouwens ook een radiator tussen je CPU en GPU in?
Of laat je je water van de CPU naar je GPU stromen en daarna je rads?

Wel goed om te horen dat je ook happy met je kaart bent!
Ik zou zeker nog proberen wat lager in voltage te gaan, bij 0.750V en 0.737V heb je echt amper nog warmte ontwikkeling!

Ben ook eigenlijk best wel benieuwd wat de resulaten zouden zijn met een luchtgekoelde kaart op 0.750V.

Succes met undervolten in elk geval! ;-)
Dat is een behoorlijk sjieke build zeg! Ook een mooie review.

Ik had wel een vraagje over de fittingen die je gebruikt heb.

Ik ben namelijk zelf deze kaart het overwegen, maar de rest van mijn hard-tube loop is gebaseerd op EKWB, en ik vroeg me af welke diameter fittingen hierbij passen.

(Vooral omdat ik nog nieuw ben op het gebied van watercooling, ;) )
Goedemorgen Z11plus,

Bedankt!!

Ik gebruik zelf 16mm tubing en fittingen.
Dit omdat ik 12mm en 14mm er wat dun en fragiel vind uitzien.

Of bedoel je welk merk en type ik heb gebruikt?

Groeten Niels
Bedankt voor de extra informatie!
Hoi,
Ik probeer de power limit van deze Inno3D GeForce RTX 3090 iChill Frostbite te vinden.
Gr,