1 review

Polk Audio Signa S3

€ 247,09
Specificaties Soundbar met subwoofer - Bekijk alle specificaties

Polk Audio Signa S3 Review

arevista 15 februari 2021, laatste update op 11 maart 2021, 904 views Product gekocht

Polk Audio Signa S3

Voor de prijs een capabele ruimtebesparende alleskunner met wifi, aux en ingebouwde Chromecast. Helaas veel verbindingsproblemen door energiebespaarfunctie. Waardeloze afstandsbediening.

Pluspunten

• compleet
  • geschikt om alleen muziek te spelen
  • plug & play

Minpunten

• crappy afstandsbediening
  • vage feedback met zwakke leds
  • irritante energiebespaarfunctie
  • incidentele lipp sync issues

Geluidskwaliteit Score: 3
Vooraf: Ik 'keek' tv via een Pioneer VSX-S510 AV-receiver en Indiana Line Tesi 542 vloerstaande speakers. Omdat de receiver uit 2014 het ARC-signaal niet meer wilde doorgeven, al sinds 2017 geen Spotify-connect meer ondersteunt en ik in mijn nieuwe woonkamer geen goede opstelling voor de stereospeakers kon vinden deze set aangeschaft in de verwachting dat ik hij de vergelijking in de verste verte niet kon doorstaan, maar hij lijkt in veel opzichten te voldoen aan mijn huidige eisen.

Featureset
Set moest een netwerkaansluiting hebben (check:wifi), platenspeleringang (check: aux jack) en Spotify connect (check: ingebouwde Chromecast) en HDMI ARC (check). Er zit ook nog een optische ingang op (bij mij niet in gebruik). Al met al een rijke uitrusting voor deze prijsklasse. Misschien is de niet uitbreidbare 2.1 voor de actie-filmliefhebber te weinig.

Geluidskwaliteit
Grote voordeel voor mijn behoefte: muziek afspelen zonder dat de tv aan hoeft. Ik ben aangenaam verrast door de geluidskwaliteit via de ingebouwde Chromecast, die alles afspeelt wat ik op mijn telefoon cast. Dat is 90% van de tijd Spotify. Wel de subwoofer naar de laagste bass-stand gezet. Wat rest is een behoorlijk gedetailleerd geluid met voldoende helderheid. Incidenteel passeren opnames waarmee de sub niet zo goed uit de voeten lijkt te kunnen, waardoor een rommelig geluidsbeeld ontstaat.

Update 11/3/21: de bar schakelt zichzelf uit als er enige tijd geen signaal is. De Chromecast verdwijnt dan van het netwerk. Aan/uit/aan met AB is meestal niet de oplossing. Dus 'harde reset' aan het stopcontact... Energiebesparing is niet uit te schakelen.

Ten opzichte van de speakers in mijn Samsung tv (8000 serie uit 2019) voegt de Polka wel diepte en laag toe, maar ook een wolliger bijna omfloerst geluidsbeeld, alsof iemand het effectpedaal steeds ingetrapt houdt. Hier wreekt zich de afwezigheid van een equalizer. De 3 voice adjust modes halen de stemmen wel naar voren, maar zorgen ook voor een onnatuurlijke beleving. Bij films en de filmmode en de sub op maximaal 50% ingeschakeld is de meerwaarde wel duidelijk. Maar voor de meeste andersoortige tv vond ik de weergave via mijn stereo-opstelling prettiger (maar misschien spreekt hier de gewenning).

Design
Bescheiden en stijlvolle bar met stoffenafwerking. Sub is van goedkoop spaanplaat, maar doet het uit het zicht prima

Beeld
Af en toe lipp sync issues, maar die had ik in de oude opstelling ook

Ondanks enkele tekortkomingen is de prijs/lwaliteit-verhouding (< €300) excellent. De genoemde aansluitingen + Chromecast vind je bij geen enkel ander merk in deze prijsklasse.

Gebruiksgemak
Het is echt plug en play. Sub verbindt automatisch draadloos. HDMI-kabel naar tv en Chromecast opnemen in netwerk. spelen maar. Ik had liever een app gehad dan de waardeloze plastic afstandsbediening die zeer richtgevoelig is en dus vaak niet doet wat je vraagt. Komt bij dat Polk met zwak oplichtende ledjes door het doek vage feedback geeft over welke modus je kiest (of denkt te kiezen) en je laat raden in welke modus je nu zit. AB heeft wel een bas-regelaar (die gebruik ik regelmatig!), maar geen hogetonenregeling (gemis!). Ook ben ik de Chromecast regelmatig kwijt in Spotify en moet ik in de Google Home app om hem weer te activeren.

Bouwkwaliteit
Zie design

Heb jij ook een Polk Audio Signa S3?