eufy Video Doorbell (Battery-Powered) Review

Joost79 15 februari 2021, laatste update op 26 februari 2021, 4.845 views Product gekocht

eufy Video Doorbell (Battery-Powered)

Op dit moment voor mij de beste prijs / feautureset verhouding van de verkrijgbare video-deurbellen. Geen abonnement, zeer eenvoudige installatie (bestaande systeem zonder probleem te handhaven) en lokale data-opslag.

Pluspunten

• Eenvoudige installatie
  • Geen wijzigingen aan bestaande bel-installatie
  • Geen abonnement
  • Lokale opslag

Minpunten

• Lokale opslag binnen Eufy systeem
  • Meegeleverde wig niet geschikt voor 90 graden montage
  • Lichte vertraging in toegang tot bel (niet in melding) via Wifi-Homebase

Kwaliteit Score: 4
In een zoektocht naar de "ideale" deurbel nu bij de EUFY terecht gekomen. Dit was niet mijn eerste keus, maar vooral ingegeven door de recente prijsdaling. Al een paar maanden op zoek naar een bel, eigenlijk is er geen product op de markt wat aan alle wensen voldoet, maar voor de huidige prijs biedt de Eufy de beste aanbieding.

Wat zocht ik,
  • Bel zonder abonnement (ook niet voor een cloud-service)
  • Lokale opslag, opslag op eigen (synology NAS)
  • Apple homekit integratie
  • Bestaande gong zonder al te veel gedoe kunnen handhaven
Uiteindelijk voldeed de Eufy voor een deel aan deze wensen. Met name het stukje data-opslag vond ik voor de Eufy toch wel een dingetje.
De data wordt wel lokaal opgeslagen, maar enkel direct op de meegeleverde Homebase, tevens moet er om een of andere reden een internetverbinding zijn om te werken. Enkel Wifi is niet voldoende. Mijn ideale set-up, volgens mij het meest privacy-veilig, zou direct naar mijn reeds aanwezige (synologie-)NAS de data wegschrijven enkel over mijn eigen netwerk.

De installatie

Hier valt eigenlijk heel weinig over te zeggen, download de app en volg de instructies. Het kan bijna niet misgaan.

Allereerst koppel je de Homebase, deze heb ik draadloos in de woonkamer kunnen installeren zonder problemen. Via de instructies in de app wordt heel duidelijk uitgelegd hoe deze te koppelen en in te stellen is.

Dan de deurbel zelf. Ook hier is in de app een duidelijk stappenplan uitgewerkt hoe je deze moet aansluiten. Voor mij was het belangrijk om mijn huidige bel-installatie te handhaven. De bestaande gong wil ik blijven gebruiken, ook de bestaande beltransformator is gewoon gehandhaafd.
In het kort is het eigenlijk een kwestie van de transformator even van de stroom loskoppelen. De oude drukker demonteren, de meegeleverde kabels gebruiken om je bestaande kabels te verlengen en de gaten op de juiste plaats in de muur te boren. Ten slotte is het een kwestie van alles op de juiste manier vast te schroeven en de deurbel in de houder te klikken, je transformator weer aan te sluiten en alles werkt zonder problemen.
Je kunt via de app kiezen of je de huidige gong wel of niet wil gebruiken, ik heb er voor gekozen dat deze nog steeds klinkt en dit werkt ook prima zonder vertraging.

Voor mij is wel de meegeleverde wig een puntje van kritiek. Ik heb de bel gemonteerd in een hoek van 90 graden ten opzichte van mijn deur. Met de meegeleverde wig is de bel wel te draaien, maar de hoek van deze wig is onvoldoende om de camera een goed beeld te geven van het pad richting mijn deur. Een groot deel van het beeld is dus van mijn eigen voordeur en niet van de voortuin. Gelukkig is dit op te lossen door het vervangen van de wig door een van de vele opties die online te verkrijgen zijn.

Het gebruik

Na een probleemloze installatie verwacht je ook een probleemloos gebruik. Eigenlijk is dit wel zo, na wat heen en weer klikken in de app om alles naar wens in te stellen. Werkt de bel eigenlijk probleem loos.
Door het handhaven van de bestaande gong is er in huis niks veranderd, als er aangebeld wordt klinkt de gong en weet je dat iemand voor de deur staat. Maar tegelijkertijd krijg je een melding op je telefoon en kun je eventueel via de telefoon de persoon voor de deur te woord staan. Ook kun je vooraf opgenomen boodschappen afspelen, mocht je dat willen. Precies wat je van een smart deurbel zou verwachten.
Tevens krijg je ook melding mochten er bewegingen gedetecteerd worden in het ingestelde detectie gebied. Dit werkt erg nauwkeurig. Zo krijg ik keurig netjes een melding als de buurman met de hond gaat lopen en over mijn oprit loopt, maar geen melding als hij dit via zijn eigen deel van de oprit doet. Ook de openbare weg is prima af te bakenen. Hiermee voldoe je dus aan de privacy wetgeving, de bel is prima in te stellen om alleen privé-terrein te filmen en meldingen over dit gebied te geven (en op te slaan).

Een puntje van kritiek, of iets waar ik nog even mee moet experimenteren om op te lossen. Voor mijn gevoel zit er net een kleine vertraging in het systeem op het moment dat je vanuit de app toegang zoekt tot een live-beeld van de bel, of een opgeslagen video via de Homebase wil bekijken. Wellicht dat dit op te lossen is door de Homebase bedraad aan de router te koppelen, dit moet ik nog uitproberen.

Al met al ben ik zeer tevreden over wat de Eufy doet en in hoeverre deze aan mijn initiële lijst van eisen voldoet.
Na een tijd zoeken en geen bel kunnen vinden die aan alles voldeed. Gaven de recente prijsdalingen de doorslag aan het idee "laat ik deze maar eens kopen en dan zien we over een tijdje wel of de ideale bel nog op de markt komt".
De Eufy stelt zeker niet teleur, deze bewijst toch wel dat een smart-deurbel een handig apparaat is.

Update na twee weken

Inmiddels een 45 graden wig gekocht en gemonteerd, daarmee is de hoek van de camera voor mij prima. De camera neemt nu mijn hele pad naar de voordeur mee. Detectie is daarme ook beter geworden, omdat de bel iets meer "tijd" krijgt om personen richting de deur te filmen.
Indien je de bel dus haaks op de deur wil monteren, reken er dan op dat je een andere wig aanschaft.

Beeldkwaliteit is prima, overdag zijn de beelden erg duidelijk en herkenbaar en zijn de voorbeelden die op youtube in reviews te vinden zijn representatief. Qua nachtkwaliteit verwacht ik dat deze ook correct zijn, echter door mijn opstelling, een lamp boven de deur, kan ik de echte nachtkwaliteit kan ik niet beoordelen.
Omwille van privacy heb ik ervoor gekozen om geen beelden/foto's te plaatsen, maar de youtube-reviews zijn in mijn ogen representatief van beeld en video kwaliteit.

De snelheid blijft voor mij wel een dingetje. De bel zit aan de buitenmuur, direct aan de meterkast waarin de router staat. De homebase (via Wifi) staat op nog geen 5m aan de andere kant in de woonkamer.
Zodra iemand aanbelt is de snelheid in orde en werking prima, ook over 4G. Echter het terugzoeken van beelden en de werking in de app blijft wel met een vertraging gaan. Ik heb er maar besloten mee te leven, ik zie geen manier waarop ik dat kan versnellen. Wellicht dat in toekomstige updates dit nog iets gebruiksvriendelijker wordt. Er blijft gewoon een vertraging tussen de klik in de app en de het openen van de (live) video.

Wat tevens nog wel een puntje is om goed mee te spelen is de detectiegevoeligheid en de detectiezone. De bel reageert goed als een persoon rustig naar de deur loopt. Maar indien iemand snel op je deur afloopt, of fietst (deel van de opdrit zit in mijn detecitezone), dan merk je dat de bel even tijd nodig heeft om te detecteren. In de praktijk zie je dan dat de video pas begint op het moment dat de persoon echt recht voor de deur staat.
Bij een hogere gevoeligheid gaat dit al een stuk beter. Maar dan is het zaak om weer met je detectiezone te spelen, ik krijg dan juist weer erg vaak een melding als iemand over de stoep voorbij loopt. Dit is dus nog wel een instelling waar ik mee aan het spelen ben.

Om de trafo vragen te beantwoorden, bij mij hangt de bel aan een Avidsen trafo van de Hornbach, 8V-10A. De accu blijft opgeladen.

Heb jij ook een eufy Video Doorbell (Battery-Powered)?

Ik heb deze al enkele maanden in gebruik
In het algemeen niet tevreden over, video kwaliteit is uitstekend maar,
Eufy deurbel is gemonteerd op 2 meter van mijn router en is voorzien van stroom,
Problemen:
1: ik krijg melding dat er een persoon beweegt aan de voordeur, op het moment dat die persoon al naast me zit met een Jupi*r in zijn hand.
2: als er iemand aanbeld krijg ik wel bijna direct de melding, open de app op mijn oneplus 6 en ........"wachten op beeld" ja hoor pakjesdienst zie ik net van mijn afrit rijden.
3: geen enkele manier om de stream op windows te bekijken.
4: geen degelijke integratie met google home mogelijk ( geen melding op smartspeakers, geen direct beeld op google hub)

heb een mail gestuurd naar Eufy met de klachten en hun reactie was dat hun product nog in ontwikkeling zit en dat er nog verbeteringen komen, maar google home ondersteuning komt er waarschijnlijk niet en ondersteuning voor windows is al een jaar beloofd.
Heb wel een volledig refund gekregen na nog enkele mailtjes over en weer.
Ik herken deze problemen. Heb je een goed alternatief gevonden? Netatmo lijkt ook een goede maar die was nog niet te koop toen ik overwoog om de eufy terug te sturen.
1: ik denk dat dit bewust is gedaan. Een notificatie dat er iemand op de aangegeven zone beweegt komt meestal 10 tot 30 seconden later binnen. Als dit direct zou zijn dan zou je als iemand aanbelt twee notificaties krijgen, eerst dat er iemand in de opgegeven zone is en daarna dat er iemand aanbelt. Nu krijg je direct de melding als iemand aanbelt (bij mij zit er tussen het aanbellen en de melding op mijn telefoon max 1 a 2 seconden wat voor mij prima is)

2: wachten op beeld is bij mij tussen de 0.5 en max 2 seconden. Ik heb de homebase wel verbonden met netwerkkabel en staat nog geen 2 meter van de deurbel vandaan in de meterkast, misschien dat dat het verschil is?

3: mee eens, het zou wel een hele handige functie zijn, zeker met dat hele thuis werk gedoe. En https://mysecurity.eufylife.com/#/camera werkt bij mij iig niet.
Edit: ik lees dat dit te maken heeft met flash, ofwel niet werkbaar voor de meeste van ons. Wat wel goed is om te weten: "The good news is the iOS Mac version is now available for the PC to download, and the Windows version is moving to the final testing stage. You will be able to use the device with the PC app very soon." bron

4: geen ervaring mee

edit: extra info

[Reactie gewijzigd door david-v op 24 februari 2021 11:15]

De oplossing voor probleem 1 is: Hertog Jan
Ik heb hem zelf ook en kan me volledig aansluiten bij deze review. Het oproepen van beeld op mijn nest hub zit ook veel vertraging op. Dit omdat je een live stream op moet vragen.

Helaas is het niet mogelijk om een push notificatie op de nest hub te ontvangen.
Dat zou ideaal geweest zijn.

Ik gebruik de bel nu 3 maanden en de batterijen zitten nog op 92 procent. Dus erg energie zuinig.
Ha Joost,

Ik ben mij ook aan het verdiepen voor de aanschaf van een videodoorbel.
Kan je iets meer informatie verstrekken over de videokwaliteit (overdag/`s avonds)?
De videokwaliteit is gewoon prima, duidelijk te herkennen personen en hij automatisch een goede detailfoto van het gezicht.
De nachtkwaliteit is bij mij minder relevant, ik heb een luifel boven de voordeur, daaronder hangt een lamp, waardoor eigenlijk altijd verlichting is bij de deur. Daarnaast staat er op 15m een straatlantaarn, dus echt donker is het nooit aan mijn voordeur.

Ik zal de review komende week aanvullen als ik mijn nieuwe wig binnen heb, dan zal ik even een voorbeeld plaatsen. De bel staat nu nog te veel naar de deur gedraaid.
Ha Joost,

Ik ben mij ook aan het verdiepen voor de aanschaf van een videodoorbel.
Heb hem hier ook al maanden in gebruik, we waren er zo tevreden van dat we recent een 2de hebben aangeschaft voor de achterdeur, videokwaliteit is bij de 2k versie gewoon goed, een 8mp security cam gaat scherper zijn, maar voor een videobel meer als voldoende, als je uiteindelijk deze gaat aanschaffen, kijk dan goed uit op pepper, de eufy deurbellen zijn regelmatig in de aanbieding, zo kun je de battery 2k versie voor 150 vinden ipv 199.

1 kritiek punthe wat ik kan toevoegen is dat de personendetectie 's nachts niet goed werkt, ik kom soms in het donker thuis en dan maakt die vaak geen opname, bij de acchterdeur hebben we verlichting met sensoren dus daar doet die het wel altijd.

[Reactie gewijzigd door izzet3838 op 18 februari 2021 21:16]

Ik heb deze nu ook een jaar en aanvankelijk heel tevreden, maar nu minder tevreden. In principe werkt de deurbel, maar een redelijk deel van de extra functionaliteit boven een normale bel werkt niet.

Soms kan ik als ik thuis kom zien dat de postbode of buurvrouw is geweest, maar soms ook niet. Wel erg blij dat hiervoor geen abonnement nodig is en ook blij met een bel die het doet en er goed uitziet. Ik ken mensen met een ring en die hebben vergelijkbare problemen plus een slechtere camera en dan heb je dus wel een abbo en amazon die je data opneemt. Het basisstation werkt goed, nu al een paar keer vol geweest en hij delete vanzelf de oude beelden. Geen omkijken naar.

Ik heb de camera aangesloten op de stroomkabels van mijn vorige bel en een nieuwe trafo gekocht die voldeed aan de eisen (volgens de handleiding, maar volgens mij moet je meer ampere kopen dan daar in staat). Mijn voordeur zit gericht naar de stoep (wel met een tuintje ertussen van 4 meter). Om de camera geen personen te laten missen in mijn tuin moet ik hem redelijk gevoelig zetten. Paar lastige problemen die langzaam boven kwamen:

Probleem 1: als ik hem redelijk gevoelig heb dan neemt hij ook iedereen op van de stoep.
Probleem 2: Dan gebruikt hij meer stroom dan de trafo kan leveren, na 6 maanden was mijn batterij leeg ondanks dat hij op stroombkabels is aangesloten. Vervolgens moest ik dus alsnog zelf de batterij opladen voordat hij weer aanging.
Probleem 3: Nu heb ik hem op zijn minst gevoelig gezet, nog steeds neemt hij wel eens iemand per ongeluk op de stoep op, maar hij mist soms ook mensen die recht voor mijn deur staan!
Als ze aanbellen neemt hij wel iets op.
Probleem 4: Omdat de camera met IR voelt of er iets is, dan aanschakelt, dan 'ai' gebruikt om te herkennen of er een persoon is, en dan pas gaat opnemen kost het een paar seconden voordat hij aangaat bij iemand voor de deur. Als hij toch iemand herkent dan is die persoon alweer weg aan het lopen met de rug naar de camera.
Ook als ze aanbellen zie ik soms alleen een rug die wegloopt, dan weet ik niet wie er langs is geweest.
Probleem 5: onmogelijk om een gesprek te hebben met degene voor de deur via de camera, zelfs als ik thuis ben zitten er via wifi meerdere secondes vertraging tussen. Het is onmogelijk om een gesprek te hebben, zelfs een zin duidelijk krijgen werkt niet.
Probleem 6: soms als iemand aanbelt dan gaat alleen bij mij of alleen bij mijn vrouw de bel op de telefoon. Het basisstation staat beneden, die hoor ik vaak dus niet. En mijn telefoon gaat soms dus ook niet af.
Probleem 7: ook als ik niet thuis ben gaat mijn telefoon soms wel en soms niet af als er iemand aanbelt.
Probleem 8: de camera heeft geen HDR modus zoals op de bedrade versie (die toen ik kocht niet te koop was buiten de VS), wel iets wat ze noemen 'WDR' maar soms toch niet goede belichting van gezichten.
Probleem 9: het basis-station moet best dichtbij de deurbel voor een goede kwaliteit video en stabiele verbinding. Die van mij heb ik nu op 2 meter van de bel gezet met een toilet (1 gipswandje, 1 voordeur/baksteen en 1 toiletdeur) ertussen, dit is het dichtsbijzijnde stopcontact waar ik de bel kan horen, en de verbinding werkt hiermee goed. Een verdieping hoger in het trapgat (ik denk 4 of 5 meter afstand met hetzelfde toilet + 1 houten vloer ertussen) werkte niet en bij de TV op 5 meter afstand met alleen de buitenmuur ertussen werkte niet stabiel.

De bovenstaande problemen vond ik teleurstellend gezien de hoge prijs en beloofde functionaliteit. De dingen die nu goed werken had ik eigenlijk verwacht voor een goedkopere video deurbel. Ik kan me wel voorstellen dat dit nu gewoon het beste is wat er te koop is, en dat ze te veel beloftes maken met extra functionaliteit die in de praktijk niet (goed genoeg) werkt. Ik wil niet weten hoe traag de goedkopere bellen werken. Mensen met andere video deurbellen heb ik het niet beter zien doen. De deurbel werkt als een deurbel, en de camera doet het meestal ook goed (wdr is alleen bij fel tegenlicht en in de schemering niet goed genoeg), ook in de nacht.

Als je keus hebt koop dan een transformator met twee of drie keer het vermogen wat ze minimaal aanbevelen (wel lastig te vinden in NL en toch weer extra kosten) en kies de bedrade versie, die heeft een betere camera en ik vermoed dat die ook minder batterij besparings trucjes gebruikt waardoor misschien de reactie tijd beter is.
Hoeveel ampere trafo zou je nodig hebben volgens jou?
In de handleiding staat alleen 8 tot 24 volt. Mijn hager meterkast kon ik een 8 V trafo voor kopen dus dacht daar niet verder over na. Die is 1 A kwam ik later achter, samen maakt dat 1x8 = 8 VA, online op forums lees ik dat ze 30 VA adviseren... maar dat wist ik niet toen ik hem kocht en stond ook niet in de handleiding.

Zou de grootste trafo kopen die je kan vinden 12 V 3A kom je op 36 VA, net boven wat ze blijkbaar adviseren 24 V 2 A kom je ook boven de 30 met 48 VA. Zelf weet ik alleen dat 8 VA dus niet genoeg is bij regelmatig gebruik.
Deze details heb ik tot nu enkel op de achterkant van de bel kunnen vinden:
Model T8210
Input 1: 8-24V~0.05A (from doorbell wires)
Input 2: 5V=2A, 5V=1.3A (from USB charger)
Jammer dat jouw praktijk anders uitwijst.
Ik ben sinds deze week ook in het bezit van deze deurbel. Notificaties krijg ik vlot binnen op mijn iPhone, maar deze bevatten geen afbeelding. De beweging- en deurbel-notificaties bestaan nu enkel uit tekst en dat maakt dat je alsnog de app moet openen om te kijken wie er is.
Naar ik heb begrepen behoren deze afbeeldingen wel degelijk meegestuurd te worden.

Heb jij hier ook last van of heb ik gewoon mazzel? :P

App en iOS instellingen heb ik meermaals doorlopen. De basisstation en deurbel beschikken beiden over de laatste firmware en heb ik ook een aantal keer gereset. Ook meerdere dagen even laten 'rusten', maar nog steeds geen afbeeldingen. :/
je kan dat makkelijk bij de instellingen veranderen, zodat er wel een thumbnail bij zit
Had mooi geweest als dat werkte. Instellingen als ‘Include Thumbnail’ en andere notificatie instellingen (ook die in security mode, maar ook human motion detection) heb ik geprobeerd. iOS notificatie instellingen ook. Diverse forums geraadpleegd en vervolgens bij eufy support neergelegd.
Vandaag het tweede bericht ontvangen dat dit een ‘speciale’ situatie betreft, maar dat de techies er naar kijken. Hopelijk binnen een paar dagen antwoord.

[Reactie gewijzigd door BaggerDeBagger op 23 februari 2021 20:54]

Hoi Joost79, waar heb jij de 45 graden wig gekocht? Ik zoek er namelijk ook een.
Deze heb ik van Ebay, maar ook op Amazon zijn ze te vinden.