M-Audio Revolution 5.1 Review

Evinyatar 21 mei 2006, 1.880 views

M-Audio Revolution 5.1

Pluspunten

• uitstekende geluidsweergave
  • zeer uitgebreid control panel
  • ASIO 2 en CoreAudio support

Minpunten

• geen TOSlink
  • geen front panel aansluiting
  • incompatibel met EAX2 games.
  • mixers lopen fout
  • ontbrekende customer support buiten USA.

Aansluitingen Score: 3
Drivers en support Score: 1
CPU-belasting Score: 1
M-Audio tracht deze kaart aan de man te brengen als "the ultimate card for gamers". M-Audio heeft al een zeer goede naam wat betreft geluidskwaliteit, dus dacht ik een uitstekende keuze te maken met deze kaart.

Featureset en aansluitmogelijkheden
Zoals de naam doet vermoeden gaat het om een 5.1 kaart. Hiervoor werden de nodige connectors voorzien: front, rear en center/subwoofer. Verder vinden we een aparte aansluiting voor hoofdtelefoon, microfoon en line-in. Ook een digitale output ontbreekt niet, in de vorm van een coax aansluiting. Op het bord zelf vinden we nog een ingang voor de cd rom speler. Wat echter wel ontbreekt is een TOSlink en een front panel audio connector (aansluiting van die leuke stekkertjes vooraan op je case).
Verder wordt de kaart geleverd met 3 cd'tjes; twee voor Wakeboarding Unleashed, en eentje met drivers en manuals.
De kaart biedt ondersteuning voor maximaal 24 bits aan 192kHz geluidsoutput, wat ruimschoots voldoende is voor de meeste gebruikers. Het opnemen kan op 24 bits en 96 kHz.
Verder biedt de kaart Sensaura (EAX) en SRS CircleSurround II.

De software
Het bijgeleverde controle paneel is zeer uitgebreid. Standaard worden er een hele hoop presets voor verschillende speakersets bijgeleverd. Echter, omdat de laatste driver dateert van 2004 ontbreken de nieuwere geluidssets zoals mijn Logitech Z-5500 hierin.
Per speaker-paar (vooraan, achteraan, center) kan de grootte en crossover frequency (de frequentie van dewelke het geluid naar de sub moet) ingesteld worden. Voor elke speaker afzonderlijk kan de afstand tot de luisteraar, en het volume ingesteld worden. Voor de subwoofer kan je nog een extra Bass Boost instellen, LFE Boost en de phase 180 draaien. Ook kan je instellen of het geluid dat naar je sub gaat ook langs je main speakers moet komen.
Verder kan je 4 surround modes instellen: Sensaura (oftewel EAX) wat gebruikt wordt voor spelletjes, of de drie 'pseudo-surround' modi X2, X3 en CircleSurround II. Die laatste drie nemen stereo geluid en trachten er een mooi surround geluid van te maken. Dit kan soms voor heel mooie effecten zorgen, maar persoonlijk zet ik liever mijn Z-5500 op ProLogic II modus. Voor games moet je echter wel Sensaura inschakelen om 3D geluid te krijgen (duurde even voor ik dat door had).
Features genoeg in de software dus. Maar dan komt het lelijke. Op een of andere manier zijn de mixers compleet fout. Het muten van de aux input werkt prima, maar om het volume ervan te bepalen moet je de Master Volume gebruiken, die helemaal het andere geluid niet mee benvloed (zoals een Master Volume wel hoort te doen). Heel lastig als je met DScaler het geluid van je tv kaart wilt regelen.

Games
Het bijgeleverde Wakeboarding Unleashed heb ik niet geprobeerd. Wel F.E.A.R.. Wat klinkt dat super! Het onboard geluid van mijn A8N-SLI klinkt als zo'n muzikale verjaardagskaart in vergelijking met de Revolution. Maar dan begint de hel. Van zodra het ietwat zwaar wordt begint de kaart gewoon te krijsen. Het is moelijk te omschrijven, maar het klinkt naar wat je krijgt als je een 44kHz sample stuurt naar een 48kHz geluidsuitgang, met 44kHz timing...
Even op de site kijken brengt, bij gebrek aan beter woord, de "oplossing": het uitschakelen van hardware acceleratie. Hiervoor verschuif je in het "Sounds and Audio Devices" regelpaneel het hardware acceleration regelaartje eentje naar links. In spellen zoals F.E.A.R. heeft dat echter het gevolg dat EAX2 dan volledig wordt uitgeschakeld wat voor nare 3D geluidsproblemen kan zorgen, zoals het schieten van je eigen geweer dat plots van uiterst rechts lijkt te komen, in plaats van recht voor je.
Ook Far Cry doet het niet correct zonder de compatibiliteitsmodus in te schakelen, net zoals Need For Speed: Most Wanted. En dat zijn dan zowat alle spellen waar ik het tot nu toe mee getest heb. Ook een verse installatie van Windows XP heeft niet gebaat. Een flinke tegenvaller voor een kaart die zichzelf de "ultimate card for gamers" noemt.

Geluidsweergave
Op het fiasco van hierboven na klinkt het allemaal zeer goed. Afspelen van dvd's via SPDIF werkt prima, en muziek en anderen klinken gewoonweg perfect, ook langs de analoge uitgangen.

Processorbelasting
Vermits ik de hardware acceleratie moet uitschakelen moet ik hier wel een slechte score toekennen.

Drivers en ondersteuning
Ook hier kan ik niet anders dan slechte punten geven. De laatste drivers dateren van 2004. FarCry is ondertussen al, wat... zo'n 3 jaar oud? De problemen met dit spel zijn al ongeveer even lang bekend (behalve bij mij toen ik de kaart aanschafte, jammer genoeg). Tijd genoeg voor het M-Audio team om dit recht te zetten, lijkt mij.
Verder is er voor niet-amerikaanse klanten ook geen support dienst van M-Audio zelf. Voor support moet je de klantendienst van Mafico contacteren.

Speel je geen games en ben je dat ook niet van plan in de verste verte, dan is deze kaart een onbetwiste aanrader. De geluidsweergave is van de beste kwaliteit die ik al heb mogen horen voor kaarten in deze prijsklasse. Ook voor beginnende muzikanten is de kaart zeker geschikt, dankzij support voor ASIO 2 en ook CoreAudio op MacOS X. Moet ik er wel bij melden dat ik het opnemen met de kaart niet getest heb.
Wil je echter gamen dat zou ik het elders zoeken. Wat mijn exemplaar betreft; dat gaat weer naar de winkel.

• Asus A8N-Sli Premium
  • Logitech Z-5500
  • Windows XP

Heb jij ook een M-Audio Revolution 5.1?

Vreemd, ik heb een Revolution 7.1 en heb totaal geen last van gekraak in games en nietwerkende mixers... Terwijl de kaarten hardwarematisch identiek zijn :)
Heel bizar. Jouw opmerking zette me aan het denken, en wat is nou het enige verschil tussen de 5.1 en de 7.1? Die hoofdtelefoon uitgang op de 5.1, waar die de 6 kanalen op moet downmixen. Nu heb ik die hoofdtelefoon uitgang gemute, en nu ben ik al een goed half uur FEAR aan het spelen zonder het ook maar n teken van gekraak. Ik blijf nog een tijdje verder testen maar tot nu toe ziet dit er goed uit!
Waar ik last van heb met deze kaart, nu 1,5 jaar in bezit, is dat mijn sensaura mode na een aantal minuten ontzettend begint te kraken, en ik heb dat er ook nog niet uit weten te halen. Ik weet niet of het een hardware- of softwarematig prrobleem is. Verder helpt M-audio ook niet echt, omdat de drivers al heel erg verouderd zijn :(
Verder heb ik niets dan lof over deze kaart, want het geluid klinkt echt fantastisch. Ik had hiervoor een Soundblaster Live, maar die valt toch echt in het niet bij dit prachtkaartje.