LG OLED65GX6LA Zwart

€ 1.417,-
Specificaties 65" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED65GX6LA Zwart Review

GverboonTestpanel 14 februari 2021, laatste update op 21 februari 2021, 347 views Testpanel

LG OLED65GX6LA Zwart

Mooie platte tv die probleemloos te integreren is je interieur. Beeldkwaliteit is zoals ik gewent ben van oled perfect. Heb deze tv alleen uitgeprobeerd met de los verkrijgbare pootjes maar heb wel de ophangbeugel bekeken en mocht ik deze tv zelf aanschaffen dan zou ik deze gebruiken.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Instalatie
  • Afstandsbediening
  • ARC werkt probleemloos
  • Vormgeving
  • Lage inputlag

Minpunten

• Prijs externe voetjes
  • Geen DTS
  • Geen HDR 10+

Vorig jaar mocht ik aanwezig zijn bij de LG dealerdagen in België. Hier werden de nieuwe producten van LG voor het jaar 2020 getoond. O.a. Mobieltjes, computer monitors, projectors, wasmachines en koelapparatuur. Hetgeen waarvoor ik was gekomen waren de tv’s en dan metname de OLED’s.
De avond begon met een buffet wat uitstekend verzorgd was. Hierna werden we in groepen opgedeeld en konden we kennismaken met de nieuwe producten van LG.
Ik was vooral geïnteresseerd in de nieuwe GX, omdat ik deze zelf wilde aanschaffen. Maar buiten deze GX hing er ook nog 8K 88 inch scherm welke voor mij helaas onbetaalbaar was. Ook een doorzichtig scherm was een leuke gimmick. De demonstratie van een C9 met Wisa boxen van B&O maakte veel indruk. Aan het eind van de avond kregen we van Tweakers en LG een goedgevulde goodie bag mee naar huis plus de belofte dat ik de GX thuis mocht uit proberen. En nu elf maanden later is het zover de tv staat op de plaats van mijn 65 inch Panasonic plasma.
De GX was bedoeld als vervanging van mijn C7, deze werd door mijn zoon gebruikten om op te gamen. Mijn zoon de C7 en ik de GX. Alleen toen kwam de PlayStation 5 in zicht en wilde zoonlief een oled met HDMI 2.1.
In september was ik in België en de Media Markt bestond 18 jaar en gaf 18% korting. Dus een b9 aangeschaft voor minder dan €1000. Zoonlief blij en begin december had hij ook een Playstation 5. Niet verwacht dat ik alsnog de GX zou krijgen om te reviewen en mijn C7 vergeleken met de B9 vond ik dat ik best tevreden was.

Uiterlijk en aansluitingen

De GX is gemaakt om aan de muur te hangen met de bijgeleverde muurbeugel. Dit heb ik voor deze review niet gedaan, hij staat bij mij met de los bij geleverde pootjes op de plek van mijn plasma in de slaapkamer. Persoonlijk vind ik het een mooie tv ook dat je met losse stukken de achterwand helemaal vlak kan maken en daarmee de schroeven van ophangbeugel en je kabels kan verbergen een mooi detail. De gebruikte materialen zien er luxe en degelijk uit

Aansluitingen

Rechts bovenaan zit een CI+slot hieronder drie USB aansluitingen, daaronder zit een ir-blaster.
Onderaan zitten van links naar rechts een f-connector, antenneaansluiting netwerk connector en vier HDMI 2.1 aansluitingen, optical en hoofdtelefoonaansluiting.

Webos en afstandsbediening

De huidige WebOs vind ik persoonlijk vergeleken met die van de C7 wat minder duidelijk . Bij de C7 komen de icoontjes van de instellingen in kleur rechts in beeld bij de GX links en zwart wit. Ook de vormgeving van de balk onderin met de tweede balk daarop vind ik minder geslaagd. Ikzelf maak weinig gebruik van de apps dus voor mij hoef dit niet.

Remote

Het uiterlijk van de afstandsbediening is hetzelfde als van mijn C7, alleen de lay out van de knoppen is wat anders.Letters zijn vervangen door iconen en de onderste knoppen zijn anders. Er zitten nu drie knoppen om direct naar een streamingdienst te gaan Rakutten Netflix en Amazon. Dit vind ik eigenlijk erg opdringerig heb geen streaming abonnementen. Maak er programmeerbare knoppen van zodat ik zelf kan bepalen wat ik opstart met deze knoppen. Verder werkt de remote prima en ligt lekker in de hand.

Inputlag

Zelf game ik niet maar mijn zoon wel dus algauw de PlayStation 5 aangesloten en daarna Division 2 opgestart. Mijn zoon was heel enthousiast over de kwaliteit van het beeld hij vond deze beter en duidelijker dan die van zijn B9 ook had hij geen last van lag.

Energiegebruik

Volgens het label heeft de GX een energie gebruik van 195W dit is energielabel A Dit kan je nog wat naar beneden krijgen door het oled lampje wat lager te zetten, maar hoeveel scheelt dit op jaarbasis hooguit een paar euro. Dus mijn aanbeveling is stel hem af op wat jij het mooiste beeld vind en geniet.

Geluid

Het geluid van de ingebouwde speakers heeft mij positief verrast, maar al gauw heb ik toch mijn Marantz receiver en Dali speakers aangesloten. Deze werd direct door de GX herkent. Ondanks dat mijn Marantz geen eARC ondersteunt werkt dit zonder problemen. Helaas ondersteunt deze GX geen DTS en mijn Marantz geen 4K dus enkele films die alleen DTS ondersteunen zal ik niet kunnen zien.

Beeldeigenschappen

De GX vergeleken met mijn Panasonic plasma dan wint de GX met met 2K en 4K input sowieso omdat mijn plasma geen 4K input aankan maar voor DVD prefereer ik de plasma omdat deze naar mijn mening iets beter up-scaled.. De GX vergeleken met mijn C7 dan denk ik dat mijn C7 iets scherper is. Vergeleken met een LCD van een andere Koreaanse fabrikant snap ik niet dat er nog LCD tv’s verkocht worden. Ik heb nog even mijn UHD speler met de BBC serie A perfect planet op 4K erin er op aangesloten en dat is echt genieten. Ook een Marvel film in 4K spatte van het scherm. Daarbij maakt het niet uit of recht voor het scherm zit of iets opzij.
Verder waar iedereen zo bang voor is het inbranden. Eerst wat test beelden op de C7 en B9 en op deze waren er geen in gebrande beelden te zien geen banding en ook geen helderheid verschillen. Dit herhaald op de GX en ook hier geen afwijkingen gevonden. Normaal gesproken zou ik dit ook niet doen omdat ik bang ben dat als ik weet dat er iets mis is met mijn beeld ik daar op zou gaan letten i.p.v. gewoon genieten van een mooi beeld.

Beeldverwerking

Dit heb ik niet getest. Omdat ik alle beeldverbeteraars heb uitgeschakeld. In mijn optiek verziek je er meer mee dan dat je er wat mee wint.

HDR

Deze tv ondersteunt Dolby Vision, Technicolor, hybride log-gamma en HDR10.
Ik heb DIV UHD schijfjes met HDR waarbij ik sommige beelden te donker vind op mijn C7. Op de GX kan je HDR beelden nog aanpassen, misschien niet zoals de regisseur het bedoeld heeft, maar wel prettiger kijken.

Ik heb deze review geschreven als liefhebber en niet als proffesionel. Voor mij is een tv goed als ik mij op de lange duur niet gaat ergeren aan onvolkomenheden. Zoals rare licht vlekken, bleeding, wazige beelden bij beweging of een bal die schokkerig door het beeld gaat. Daarom heb ik 9 jaar geleden mijn plasma gekocht waarnaar ik nog steeds met veel plezier naar kijk. Toen ik 5 jaar geleden de eerste 4K oled zag wist ik deze wil ik. Dus toen de C7 uitkwam heb ik er een gekocht en geen moment spijt van gehad. Nu heb ik deze 65inch GX in huis gehad en denk ik dat er weinig verbeterd is aan het beeld. Maar het gebruiksgemak en het herkennen van randapparatuur is wel verbeterd. HDMI 2.1 speelt voor mij nog niet dus om nu een nieuwe tv te kopen dan zeg ik nee. Zou ik deze kopen om dat hij 65 inch is i.p.v. 55inch nee ook niet. Volgens mij is een oled beeldscherm bijna niet te verbeteren dus zullen de verbeteringen marginaal zijn. Daarom hoop ik nog vele jaren te doen met mijn eigen tv en kijk ik over een paar jaar wel naar de nieuwe modellen. Voor degene die nog geen oled hebben zou ik zeggen zodra het weer mag ga ze bekijken bij je plaatselijke LG dealer.

Heb jij ook een LG OLED65GX6LA Zwart?