Asus G73JH-TZ002V Review

PulsatingQuasar 9 augustus 2010, laatste update op 9 augustus 2010, 1.961 views

Asus G73JH-TZ002V

Pluspunten

• Relatief goedkoop voor een game laptop met deze specificaties in vergelijking met de concurrentie
  • Relatief licht voor een laptop van deze omvang.
  • Krachtig genoeg voor de laatste games.

Minpunten

• Te hoge Ati 5870m temperaturen door verkeerde plaatsing koelblok
  • Slechte RMA ondersteuning
  • Slechte BIOS en driver updates ondersteuning
  • Je moet zelf de GPU opnieuw voorzien van koelpasta want bij Asus RMA snappen ze dat niet.
  • Klokt niet automatisch omlaag op de GPU.

Mijn review is aangevuld met veel informatie van www.notebookreview.com. Van sommige zaken heb ik zelf geen last maar het is duidelijk geworden dat er zeker grote problemen zijn. Alle informatie kun je daar controleren en verifieren.

Aansluitmogelijkheden

Er zijn niet al te veel aansluitmogelijkheden aanwezig. Naast enkele USB poorten, een HDMI en een VGA aansluiting houdt het wel op. Als je de laptop puur hebt gekocht voor het gamen dan is dat geen probleem. Voor mij in elk geval niet. Ik heb al die extra poorten niet nodig.

Constructiekwaliteit

De laptop zelf zit redelijk goed in elkaar. Ondanks dat het ding groot en deels van plastic is hebben ze op enkele tactische plekken metaal gebruikt om de laptop stevigheid te geven. De scharnieren zijn op een manier gemaakt en bestigd dat ik me niet kan indenken dat je daar ooit problemen mee zult krijgen.

De plaatsing van het koelblok op de GPU is een ander verhaal. Het koelblok zelf is van matige kwaliteit. Het grote probleem is dat alle G73JH zonder uitzondering de koelblokken op de GPU er schuin op hebben zitten en er teveel koelpasta tussen hebben. Je temperaturen lijken goed maar na 2 maand gamen is het probleem snel erger geworden. Je maximum temperatuur met default Furmark begint bij 95 graden en na 2 maand kom je op 110 en schakelt de laptop zichzelf uit.

Ik heb zelf uiteindelijk maar het koelpasta vervangen en de koeler er goed opgezet. De laptop ter RMA sturen gaat niet helpen want Asus RMA snapt het niet en als je de Nederlandse en Engelse fora er op na leest gaat RMA afhandeling van de G73JH lang duren en wordt het slecht uitgevoerd. Het jammerlijke is dat Asus als je de koelpasta vervangt natuurlijk graag met een garantie verlopen verklaring om de oren slaat terwijl je ze alleen maar geholpen hebt. Ik vindt deze werkwijze ronduit schandalig.

Je laptop ter RMA opsturen voor de temperaturen gaat je niet helpen. Mocht je laptop al netjes terugkomen dan gebruiken ze gewoon hetzelfde spul dat ze bij de fabrikage ook gebruiken. Na 2 maand zit je weer met hetzelfde probleem.

Draagbaarheid

Voor een game laptop is deze laptop relatief licht. Dit doordat het voornamelijk van plastic is met enkele tactische metalen en aluminium onderdelen. Een laptop zoals dat van Dell is voor een groot deel van metaal en al snel zwaarder.

Kwaliteit beeldscherm

De hoge resolutie van 1920x1080 is prettig. Het scherm is duidelijk en helder en levert veel lichtopbrengst op. De kijkhoek is niet al te hoog maar dat is voor een game laptop niet een al te groot probleem. Ik vindt het jammer dat al die fabrikanten op 16:9 overstappen ipv 16:10. Ik had die 120 pixels in de hoogte er graag bij gehad. Een 1920x1200 scherm blijft mijn voorkeur houden.

Prestaties

Zoals verwacht zijn de prestaties niet slecht te noemen. De Core i7 en de Ati 5870m hebben genoeg kracht om alle zware spellen van deze tijd aan te kunnen. Het is ook niet voor niets een game laptop. De laptop had perfect kunnen zijn maar de problemen met de koeling is een sterk minpunt.

Werktijd op accu

Gamen op maximum prestaties op een accu is wat mij betreft in ieder geval te stom voor woorden dus dat neem ik niet mee. Als je gewoon internet en office werk doet houdt de accu het niet al te lang vol. Iets van 1 uur en 20 minuten.

Op www.notebookreview.com hebben we achterhaald dat de laptop meer dan 2 uur kan doen op de accu maar dit wordt onmogelijk gemaakt doordat de video kaart niet fatsoenlijk omlaag klokt. Het geheugen wordt namelijk niet omlaag geklokt wat wel zou moeten en de GPU gaat niet ver genoeg. Het enige wat je kan doen is de AMD GPU Clock Tool gebruiken of zelf de BIOS flashen. Asus geeft namelijk niet thuis. Ook schakelt de aangeleverde BIOS niet terug op de spanning bij lagere klok frequenties om de accu te sparen en ook warmte.

Problemen

Op www.notebookreview.com is heel veel te lezen over problemen met deze laptop. Hoofd probleem is dus de kwaliteit van de plaatsing van de koeler op de GPU.

Na zelf het koelpasta vervangen zijn bij mij in Furmark( 1920x1080, Stability test, extreme burning, MSAA 8X) op een test van 24 minuten de volgende temperaturen te meten. Van de 24 minuten zijn 19 minuten de temperaturen als onderstaand.

Omgeving 24C
TSS0 83C
TSS1 89C
TSS2 84,5C

Dit is een extreme verbetering tov van wat het was.

Naast de problemen met de GPU die iedereen gegarandeerd heeft zijn er nog devolgende problemen waar je tegenaan kunt lopen.

- GSOD( Grey Screen Of Death). Dit is een beetje afhankelijk van de hardware die je krijgt. Het komt voornamelijk tevoorschijn bij nieuwere drivers. Sommigen krijgen het bij 10 minuten. Sommigen pas na vele uren extreme Furmark belasting. De oplossing zou een nieuwe video BIOS zijn en drivers in overleg met Ati maar Asus onderneemt geen stappen.
- je toetsenbord backlight kan er mee ophouden na het flashen van de BIOS
- de Creative drivers voor de subwoofer kun je deinstalleren want het veroorzaakt alleen maar problemen
- en nog veel meer

Het had een zeer goede laptop kunnen zijn maar de problemen met de GPU en allerlei andere kinderziektes die Asus weigert op te lossen of een onvermogen heeft tot op te lossen maken van dit apparaat een middelmatige laptop. De middelmatige koeling op de GPU die ronduit slecht geplaatst is, de zwak werkende video BIOS dat onnodig warmte produceert en de accu onnodig leeg trekt en de mogelijke problemen met een GSOD zijn ronduit zwakke punten.

Het is jammer dat je er zelf werk aan moet verrichten om de laptop goed te krijgen. Asus wil je dan natuurlijk direct het predikaat garantie verlopen geven en dat steekt nog het meest. Je moet hun werk afmaken en een bedankje kan er niet af.

Wil je wel het werk er aan verrichten dan is het een goede laptop.

De volgende game laptop is niet van Asus. Ik ben genezen.

Heb jij ook een Asus G73JH-TZ002V?

Reviews door de redactie

Welke BIOS versie heb je? Klinkt als 206 dat met die 60% problemen.

209 lost throtteling problemen op zoals je beschrijft

Als je gaat flashen moet je even opletten. www,notebookreview.com doorlezen. Het risico op een dode laptop( RMA) na het flashen kun je verkleinen door:

1) alleen vanuit het BIOS te flashen;
2) alleen vanaf een USB stick
3) alleen als FAT32 geformatteerd

En zelfs dan is er nog het risico dat de flash procedure mislukt. Ja ik weet het. Een van de vele kwalen van dit apparaat.

En dat koelpasta. Tja, ik kan wel een laptop uit elkaar en inelkaar zetten zonder dingen te breken, perforeren, etc,etc. Het toetsenbord is tricky want daar zitten 3 repen dubbelzijdig plakband onder dat ik er daarna ook afgehaald heb. Voor de rest het filmpje volgen op youtube maar iets voorzichtiger doen met het toetsenbord dan zij.

Als je daar allemaal geen zin in hebt dan kun je een RMA doen. Als het langer dan 4 weken duurt dan eis je je geld terug.

Maar zolang Asus niets aan zijn koelpasta procedure doet van de GPU zal het niet helpen.
Hey bedankt voor de uitleg

Tja flashen ben ik zelf niet dol op.
En ik ga verder niet met garantie kloten dus denk dat RMA (brrr) maar moet doen.

Ik vind het serieus jammer dat Asus zo met hun klanten om gaan door dingen niet veranderen.
Tja ik zat al 2 maand op te wachten voordat deze laptop uti kwam en bleek goed te zijn (toen)

Ik gok er op dat ze de boel verkloten bij Asus dan kan ik mijn geld terug eisen.

Ik vind heel jammer dit was een laptop die er mooi uitzag en leuke hardware maar dat ze de boel zo hebben kunnen verkloten is zonder.

Ik trek mijn handen af van Asus na deze laptop.
Als ik een Asus neem dan wacht ik eerst een half jaar voordat je een x iets goed weet bij Asus.
Ik heb teveel problemen met Asus gekregen binnen een jaar tijd dus het heeft ze een klant gekost. (niet dat ze het zullen voelen)
Heb altijd uitgekeken naar deze laptop, ben zelf een ex-gebruiker van een G2Sv.

Vroeger waren er al veel problemen met de koeling, in mij serie zijn er vele terug geroepen met doorgebrande videokaarten en beschadigde toetsenborden. Vind het spijtig dat ze het zo hun laars aan vegen. Dit had een hele leuke gamelaptop kunnen worden.
Ik heb zelf al 2 exemplaren naar de RMA kunnen sturen en dat duurt inderdaad vreselijk lang.
Het is erg spijtig dat er nog zoveel problemen met deze notebook zijn...
Heb een laptop gehad met een kapotte geluidskaart waardoor ik BSOD kreeg, de eerste keer dat ik hem terugstuurde hebben ze de RAM latjes vervangen, de tweede keer dat ik hem terugstuurde kreeg ik een laptopzak met een briefje bij : "sorry probleem niet gevonden" . De derde keer heb ik gebeld naar hen om te zeggen dat het welletjes was geweest en dat ik men geld terug wou. Toen heeft het nog eens 4 weken geduurd voor de winkel waar ik em had gekocht het geld had (want ze storten niet naar jou).

De man van de winkel (Vobis)(omdat we daar redelijk wat meuk gekocht hadden dat jaar) heeft toen mij aangeboden om dit even voor te schieten, en ik liep dezelfde dag nog met een MSI naar buiten.

Ik heb overlaatst nog een Asus scherm besteld, kwam hier DoA aan.

Ik heb in totaal ervaring met 5 Asus laptops en een scherm, waarvan 2 laptops dood zijn en het scherm ook...
ASUS Holland heeft zich te houden aan de richtlijnen verstrekt in China. Dus hoe graag ze je ook willen bedanken, ze moeten zich houden aan wat er in China meegedeeld wordt. Maar met alle negatieve publiciteit op het bewuste notebookreview, begrijp ik niet dat je 'm aangeschaft hebt. Waar ben je zelf op overgestapt? Want zoek zelf nog een dergelijke laptop, en kijk nu naar Medion, maar ben benieuwd wat jouw keus is geworden.
Voor de prijs van die Asus kan je een Alienware kopen. Dat zou nu toch mijn keus zijn geweest.
Niet echt.

Klik de Alienware m17x maar eens zo in elkaar als de Asus G73JH wordt uitgeleverd.

Dan betaal je 2800 euro ipv 1800 euro.
Ik was een van de eerste aanschaffers in Nederland. Had toen nog niet gekeken naar de problemen op www.notebookreview.com. Daar kwam ik later achter. Daarna ben ik ook gaan meehelpen met het kijken naar problemen en oplossingen.

Nu ik zelf de GPU voorzien heb van nieuwe pasta en allerlei onzin heb gedeinstalleerd is het een goede laptop. Vooral gezien het feit dat ik nog geen GSOD heb gezien. Daarmee heb ik dus mazzel. Daarom wilde ik hem ook voorzien van nieuwe pasta want ik heb verder geen problemen. Ik wil de GPU heel houden. Asus RMA scares the hell out of me. :-)

Alleen zullen er ook mensen zijn die niet zo maar even een laptop los trekken om het koelpasta te vervangen. En vandaar mijn review score. Dat zou niet nodig moeten zijn wat ik gedaan heb. En anderen.

Maar echt waar. Binnen 2 maaden gaan je temperaturen onder load van 95 naar 110. Echt heel slecht.

Maar die GSOD problemen zijn echt vreemd. Sommige mensen raken ze zo goed als kwijt door de GPU en geheugen iets over te klokken.
Even een update.

Voor mensen die last hebben van GSOD nadat ze er een nieuwere Radeon driver op hebben gezet zoals de 10.8; hiervoor is een video BIOS update te krijgen op notebookreview.com. Deze werkt voor de meeste mensen goed.

Asus is nog bezig met een Synaptics driver voor het touchpad. Mensen die snel kunnen typen hebben namelijk last van toetsaanslagen die wel eens niet kunnen doorkomen.

Het koelpasta probleem wordt ook door Asus aangepakt alleen is het onduidelijk hoe lang het duurt voordat RMA Nederland hier nieuwe instructies van gaat krijgen.

De nieuwe G73JW heeft zoals het er nu naar uitziet geen koelpasta problemen. Dit zal ook niet eerder duidelijk worden dan 4 maanden later. Koelpasta problemen doen zich op de G73JH ook pas na 2 tot 4 maand voor.
Je kunt dit o.a. merken doordat je idle GPU temperaturen steeds hoger worden.
Ok dit is kut.
Ik heb ook hitte problemen met mijn G73 dus andere koel pasta er op zal dit oplossen?
Als ik dit wist had ik hem nooit gekocht.

Ik heb best veel problemen er mee.
Ik kan geen fatsoenlijk game doen zonder een vsync.
Is binnen 5min uit zonder vsync. (oude spellen met teveel fps)
Ik heb ook een vreemd probleem als de laptop gewoon op accu draait gaat i op 60% van accu gaat I bij mij idoot traag lopen, films stotteren enzv word alleen maar erger zonder stroom
Ik moet eerst de laptop opnieuw opstarten zodat dit ophoud (gewoon stekker er in verandert niks)

Ik heb nog geen reinstal gedaan dus dat kan misschien het probleem oplossen

Ik heb ook problemen gehad met creative meuk (freezed laptop)

Ik heb ook soms als ik de laptop op start dat ik vreemd wit beeld krijg met strepen.

Ik raad dus mensen deze laptop af.

Zonder die problemen is het een monster.
Ik ben expres voor Asus gegaan vanwege kwaliteit altijd redelijk was maar daar heb ik spijt van.

Wat zal ik doen?
My 2 cents..

Ik mag mezelf ook tot één van de personen rekenen die de laptop vanaf het begin dat hij in NL te leveren was in bezit heeft..

Gelukkig nog nooit last gehad van BSOD en hij valt alleen in thermische protectie (laptop sluit zichzelf af) als ik Furmark ga draaien (dit is opzicht niet goed natuurlijk).

Aan de hand van het youtube filmpje ga ik hem binnenkort zelf repasten gezien ook die van mij netjes max 89 graden mag worden...

Ja de laptop word door de GPU te warm.. Ja de RMA ondersteuning schijnt werkelijk bagger te zijn (heb er zelf nog geen ervaring mee en probeer het ook te vermijden) Maar hij werkt verder lekker,en kan er ook alle spellen mee spelen

Dus mijn Conclusie.. Als asus nou gewooon iets aan dat hiite probleem doet.. en RMA handelingen sneller afhandeld is het een top product !
Ik heb deze laptop nu ook al een maand of 2 maar bent het hitte probleem nog niet tegengekomen, hij draait alles soepel en zonder echt heet te worden. Ik heb wel de laptop onmiddelijk naar bios 209 geflashed en een format / schone install uitgevoerd toen ik hem had ontvangen vanwege de issues op notebookreview.com.

Ik had echter last van een ander probleem namelijk een irritant statisch geluid dat at random uit de speakers kwam en alleen te stoppen was door de laptop in slaapstand (of reboot) te zetten en dan weer opnieuw in te loggen.

Ik heb dit uiteindelijk kunnen verhelpen door alle soundcard drivers eraf te gooien en de standaard windows drivers te gebruiken. Hier zit wel een minpunt aan dat ik nog niet heb kunnen verhelpen en dat is het feit dat de subwoofer(?) nog steeds (zacht) geluid produceert als ik in windows het geluid op mute heb.

Daarnaast wordt het licht achter het toetsenbord uitgeschakeld tijdens het opstarten, ik krijg het alleen weer aan door de laptop in slaapstand te zetten en vervolgens weer aan te zetten. Ik moet toegeven dat ik nog niet naar een oplossing voor dit issue heb gezocht.
Ik ben een tijd geïnteresseerd geweest in deze laptop maar mede dankzij het topic op Tweakers en internationale fora ben ik genezen voordat ik het product heb aangeschaft. Het lijkt erop dat je niet eens Russische roulette speelt door deze laptop aan te schaffen maar dat je er zeker van bent dat je bagger in huis haalt.