QNAP TS-653D (4GB ram), zonder harde schijven

QNAP TS-653D (4GB ram), zonder harde schijven Review

thepeet 13 februari 2021, laatste update op 3 oktober 2021, 272 views Product gekocht

QNAP TS-653D (4GB ram), zonder harde schijven

Als QNAP FAN van het eerste uur, deze 6 bay gekocht incl. QM2-2S10G1TA. Werkelijk een grote Wow! ervaring mensen wat een snelheid niet te geloven! Heb er (onofficieel) 2x KCP426SD8/16 ingestopt zonder problemen, KCP424SS8/8. Temperatuur Intel Celeron J4125 veel te hoog t.o.v. Synology DiskStation DS1520+

Pluspunten

• Heel flexibel en futureproef
  • OS en apps zijn geweldig
  • Storage Expansion Card is WoW factor!
  • uitbreidbaar geheugen tot 32Gb (Niet officieel)
  • HDMI 4K / 60 FPS
  • Externe voeding
  • 2x Ethernet 2.5Gbp poorten
  • Krachtige CPU

Minpunten

• Support meer dan slecht!
  • CPU temp veel te hoog.
  • Mis enorm de oude QNAP design kwaliteit!
  • Laatste generatie, heel veel plastic
  • Geen schermpje meer, is een gemis!

Kwaliteit voeding Score: 4
Begin van dit jaar twee stuks van deze serie gekocht, ben al een QNAP liefhebber sinds 2007 (QNAP TS-201 raid)
Heb behoorlijk wat QNAP;s versleten de afgelopen jaren, ik was ook erg blij met deze aankoop tot dat beiden afgelopen maanden warmer en warmer werden naarmate de zomer naderden!

Deze Intel Celeron J4125 CPU levert al IDLE een temperatuur tussen de 58 en 64 graden Dit is exact hetzelfde bij beiden QNAP's, dus we spreken hier duidelijk van een constructie fout. De machines zijn identiek aan elkaar en staan zeer vrij en open in een kamer op het noorden waar het MAX 23 kan worden dankzij airco.
Ik heb tot twee keer toe QNAP support aangeschreven en kreeg als antwoord dan ik het beste mijn QNAP bij een open raam kon zetten !!!!???

3 maart 2021

Dear Customer,

Thank you for contacting QNAP support.

i myself have a TS-253A , which still has the old metal frame with harder casing then the newer models

but my temps are similair to yours and my NAS is located near an open window so from my view there is no problem yet and you could be correct that the NAS can get to higher temp in the summer when it gets over 30 but there is nothing we can do about that , the choice to make these models of cheaper materials was made by management to be able to compete with the compitition

Ja, je zult begrijpen dan ik dit 3x moest lezen om te kunnen geloven wat er stond!!!

Als deze QNAPPEN echt moet werken kan de temperatuur oplopen tot wel 81 graden!
Vervolgens heb ik op 2 juni 2021 nogmaals een hulp oproep gedaan naar customer support van QNAP.
Daar kreeg ik als antwoord dat ik de fans handmatig hoger kon zetten wat ik inmiddels allang had gedaan natuurlijk!

Dear Customer

Here is a screenshot of my Test NAS and its status of the temps (Compleet andere NAS en Core!)
Zie screenshot met Celeron CPU N3150 een QNAP TS-253A wat een compleet andere QNAP is!!!

this shows a temp of 10 degrees lower while all of its 2 HDD bays are in use , can you try to use the manual fan settings insterad of the smartfan to see if that has any impact on the temp , also , does the temp remain so high if you start the NAS without any HDD ?

this difference in temp is not alarming to me as these cpu can take a lot of heat , and the real treat start with temps over 100 degrees

it is a possibility that the heath sink is not properly placed , if this is redone it can take off 5 degrees of temp.

Zijn voorbeeld was een QNAP met een Intel Celeron N3150 core die 48 graden aangeeft.
We praten hier over twee precies dezelfde configuraties die echt niets staan te doen dan alleen maar draaien waarvan alleen maar QuMagie en de standaards QNAP Apps actief zijn.

Had eerst nog twijfel dat ik misschien iet zelfs verkeerd had gedaan of over het hoofd had gezien en heb tegen beter weten in een van de QNAP's compleet gereset zonder maar iets te activeren, helaas ook dan zijn de temperaturen veel te hoog te noemen.

SPECS

2x QNAP TS-653D
12x WD Red Plus, 4TB (64MB cache)
2x QM2-2S10G1TA
4x Crucial MX500 m.2 500GB

We praten hier dus over een serieus bedrag aan spaarcentjes.

Het is echt heel jammer dat je als consument niet door kan dringen bij QNAP en dat ze met compleet verkeerde antwoorden komen hoe goed ook bedoeld. Ze vergelijken je hardware met compleet andere series van QNAP met een geheel andere CPU!
Hoe serieus moet je dit nog nemen als FAN van QNAP!
Uiteraard heb ik onderzoek gedaan wat deze zelfde CPU doet bij een Synology DiskStation DS1520+ met dezelfde WD Reds. Daar geeft de Core IDLE 36 graden aan.. Dat noem ik nogal een groot verschil!!!
Bovendien is de airflow van de TS-453D een stuk beter, deze tik gemiddeld 10 graden minder aan.
Ik heb uiteraard de kunststof frontjes al tijdig verwijderd voor een betere airflow.

Jammer dat men mijn probleem niet serieus neemt, terwijl dit probleem zeker wel bij hun bekend is.
Ik heb zoveel pogingen gedaan zonder positief resultaat helaas.
Het QTS en de power apps van QNAP vind ik meer dan geweldig, maar deze serie heeft mijn vertrouwen en enthousiasme behoorlijk gekrenkt.

Wordt vervolgd (hoop ik)

Heb jij ook een QNAP TS-653D (4GB ram), zonder harde schijven?