Synology DiskStation DS420j (zonder harde schijven)

Synology DiskStation DS420j (zonder harde schijven) Review

Hans C 12 februari 2021, laatste update op 12 februari 2021, 1.039 views Product gekocht

Synology DiskStation DS420j (zonder harde schijven)

Fijne NAS om bestanden op te slaan en ook nog wel wat meer. Jammer van de niet vlekkeloze migratie.

Pluspunten

• goedkoopste 4 bay NAS van Synology
  • Synology software

Minpunten

• niet stil
  • omzetten oudere NAS niet vlekkeloos
  • te korte stroomkabel

Ik had een DS413j die aan vervanging toe was. Door beperkingen in de hardware (32 bits) kunnen opslagpools maximaal 16TB groot zijn. Daarnaast loopt hij aan het einde van de ondersteuningstermijn van Synology en komen er alleen nog beveiligingsupdates binnen op het moment. Binnenkort is dat ook over. Laatste reden is dat alleen al het starten van de desktopomgeving veel vraagt van de cpu. Die tikt dan voortdurend 99% aan en is daardoor erg langzaam. Deze review is ook vooral een ervaring in het overzetten van bestaande harde schijven in een nieuwe NAS.

Hardware: niet spannend en te korte kabel
Het uiterlijk van de 420j is bijna gelijk aan dat van de 413j. In al die jaren is er hier en daar een lijntje of een knopje anders vormgegeven, maar de basis is duidelijk gelijk. Ook aan de binnenkant is dat zo. Dat heeft ook voordelen, want ik de harde schijven in de sledes laten zitten en zo in de 420j schuiven. Erg spannend is het allemaal niet. Een USB3 poort aan de voorkant en twee aan de achterkant. Een gigabit netwerk aansluiting en een stroompunt maken de aansluitingen compleet. Wat negatief opvalt is de lengte van de stroomkabel. Van de adapter naar de NAS is lang genoeg, maar van de adapter naar het stopcontact is zo'n 50 centimeter. Als je stopcontact wat hoger zit, dan hangt de stroomadapter in de lucht. De kabel is los te halen en het is een standaard kabel, maar ik verwacht bij een product van € 300 een langere kabel.

Geluid: niet stil
De 413j was ook niet stil. Ook niet met de fan op silent. Er zitten twee fans in aan de achterkant en die zijn te klein om stil te krijgen. Misschien kan je ze vervangen door andere fans, maar dat heb ik niet geprobeerd. Met de 420j is dat niet anders. Ik zou ze niet op mijn slaapkamer willen hebben. Nu staat hij bij mij in de meterkast, maar als ik in de gang loop dan hoor ik hem wel. Ook de harde schijven zijn niet gedempt. Geen rubbers etc. Dat betekent dat opgespinde harde schijven duidelijk hoorbaar zijn (mechanische geluiden).

Migratie harde schijven: soepel, maar niet compleet
In de 413j zaten 4 schijven van elk 4TB, met SHR als 'raid' configuratie. Op de site van Synology staat diep verstopt een tabel met daarin de verschillende NASsen en de (on)mogelijkheid om dezelfde schijven over te zetten in de nieuwe NAS. De j series ondersteunen dat onderling. Ik kon dus de harde schijven uitbouwen en plaatsen in de nieuwe NAS. Je moet daarvoor wel een paar kleine voorbereidingen doen, maar die zijn helder beschreven en snel te doorlopen. De nieuwe NAS pakte de schijven op en installeerde dezelfde apps als ik op mijn 413j had én configureerde de apps door een backup restore te doen. Voor zover soepel. De thirdparty apps die ik op mijn systeem had staan werden niet meegenomen. Die moest ik handmatig opzoeken en ook nieuwe repo's handmatig terugzetten. De oude repo's zorgden voor iets raars: ik kon geen enkele repo meer benaderen zonder ze eerst allemaal te verwijderen. Bijvoorbeeld Syno community, de belangrijkste alternatieve repo. Na het opnieuw installeren van de apps werden wel de instellingen automatisch weer opgepakt. Apps als TVHEadend en OSCAM werkten daarna gelukkig weer. Een package met USB drivers niet, maar dat is gezien de nieuwe hardware niet vreemd.

Grotere harde schijven: langdurig en niet slim
Ik heb de 4 x 4TB daarna één voor één vervangen voor 4 x 8TB schijven. Dat proces is simpel. Eén schijf verwijderen en dan de nieuwe schijf erin. Kiezen voor herstellen en dan..... 24 uur wachten tot het herstel heeft plaatsgevonden. Dat duurt op zich altijd lang geloof ik. Wat tegenviel was dat de 16TB grens van de 413j hier niet aangepast werd door de 420j. Het volume bleef 16TB en dat kan je niet aanpassen. Oplossing is met de extra ruimte een 2e volume te maken, maar dat heeft niet mijn voorkeur. Als ik daar iets aan wil veranderen, dan zal ik hem helemaal opnieuw moeten installeren.

Snelheid netwerk: gigabit snelheid compleet volgetrokken
De cpu is natuurlijk geen krachtpatser in het budgetmodel van Synology. Dat merk je bij zaken als het herstel van de raid. Maar gelukkig niet aan de snelheid bij het verplaatsen van bestanden. Via mijn Windows 10 PC lees én schrijf ik met zo'n 111MB/s. Dat is de maximale snelheid van mijn netwerk

Snelheid desktopomgeving: grote vooruitgang
De 413j had zoals gezegd al moeite met het weergeven van de desktop. Daardoor voelde het systeem langzaam aan. Dat is met de 420j volledig opgelost. Als er verder niets gebeurt, dan staat de cpu op 0-1% activiteit. En met een paar apps aan kom ik tot een RAM gebruik van 37%. De desktop reageert vlot genoeg.

Overall mening
Prettige low budget NAS met de fijne software van Synology. Veel apps beschikbaar om de functionaliteit uit te breiden. Overzetten data lukte, maar er was nog wel wat werk nodig om het allemaal weer te krijgen zoals het was. Maakt mij net iets teveel geluid.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS420j (zonder harde schijven)?

Waarom heb je niet meteen de nieuwe schijven in deze NAS gestopt waardoor je meteen een groot volume kan creëren en daarna de inhoud van je oude NAS naar de nieuwe NAS gekopieerd?
Omdat ik had gehoopt ook alle instellingen op deze manier mee te kunnen nemen. Ik heb een tvheadend en oscam server draaien, die me best wat hoofdbrekens heeft gekost. Maar ook alle backup profielen van aangesloten pc's en laptops.