1 review

Acer Veriton N4670GT (DT.VTZEH.007)

Specificaties Mini-pc / HTPC met Ci3-10100 en 8GB ram - Bekijk alle specificaties

Acer Veriton N4670GT (DT.VTZEH.007) Review

PeterLemmen 12 februari 2021, 463 views Product gekocht

Acer Veriton N4670GT (DT.VTZEH.007)

Lekker snel en compact. Wel even goed opletten met de zeer gelimiteerde installatie mogelijkheden.

Pluspunten

• Snel en koel
  • Veel aansluitingen
  • Goed opgezet intern

Minpunten

• Boot niet van externe media
  • Kan niet op Legacy Boot gezet worden

Features Score: 5
Dit is een leuke compacte computer. De CPU is echt lekker snel, en wordt verrassend goed gekoeld. Hij heeft ruimschoots genoeg aansluit mogelijkheden van buiten, en van binnen is hij ook best goed ingericht en te onderhouden/uitbreiden.

Ik heb een model met weinig geheugen en een kleine SSD gekocht, en die meteen vervangen door 32 GB aan G.Skill modules, en een Samsung 970 Pro 1TB. Met deze combinatie is hij goed in te zetten ook voor zwaarder werk. Ik ben een ontwikkelaar en heb momenteel twee Visual Studio instances, SQL Management Studio, Vivaldi (Chromium clone) met twintig tabs, en Firefox met nog tien tabs open staan, met nog wat office en andere apps, en alles draait heerlijk soepel.

De CPU idled op 55 graden, en komt meestal niet boven de 70 graden uit, ook niet bij normale compile slagen. Als ik echt mijn best doe om de CPU op 100% te zetten kruipt hij naar ongeveer 85 graden. En dan nog voel ik geen throttling of iets dergelijks. Zie ook de screenshot.

Ik was eerst niet van plan om op te starten van de meegeleverde SSD (een unbranded Samsung lijkt het, MZ-VLB256B) omdat ik al een 970 Pro had liggen voor deze machine, maar na het switchen van de schijven merkte ik dat de computer weigert op te starten van externe media. Niet van een USB stick, niet van een (USB) DVD speler, niet via LAN/PXE. Het BIOS ziet bij het opstarten de USB apparaten wel, maar deze worden niet getoond in de boot devices lijsten. Die zijn allemaal leeg. BIOS opties aanpassen heeft hier totaal geen effect op gehad.

Ik heb hier een uurtje of wat in gestoken, maar uiteindelijk heb ik een image gemaakt van de meegeleverde SSD en deze op de 970 gezet. Vervolgens nog een vreemd issue. Het moederbord heeft twee NVME slots. De meegeleverde SSD zat in slot #2, niet in #1. Ik had initieel de 970 in slot #1 gestopt, maar daar weigert hij ook van op te starten. Alleen met de 970 in slot #2 start hij op.

De meegeleverde Windows 10 Pro werkt prima. Even een paar minuten alle Acer software ge-uninstalled en dan verder de eigen software erop, en helemaal tevreden. Ik heb geen andere besturing systemen geprobeert.

Nog één interessant detail. Dit is de compacte variant, zonder dvd lezer en plek voor voor een grafische kaart. Maar de PCIe slot voor die grafische kaart is nog wel aanwezig, en vrij makkelijk beschikbaar te maken door een stukje plastic bovenop er af te halen, en twee kleine stukjes metaal te verwijderen. Ik heb er even om te testen een 10 Gbit netwerk kaart in gestopt, en die werkt zonder problemen. Er zijn geen kabels om een gaming kaart aan te sluiten, maar een Quadro moet lukken, lijkt me.

Voorlopig meer dan tevreden over deze machine.

Heb jij ook een Acer Veriton N4670GT (DT.VTZEH.007)?