Specificaties (HT)PC barebone met CPU on board - Bekijk alle specificaties

Zotac ZBOX HD-ID11 Review

Erhnam 9 augustus 2010, laatste update op 9 augustus 2010, 10.020 views

Zotac ZBOX HD-ID11

Pluspunten

• Klein
  • Stil (na bios update)
  • Snel door Nvidia ION2 upgrade
  • Voldoende uitgangen
  • Beugels voor achter tv meegeleverd

Minpunten

• Windows installatie is nodig voor een bios update
  • Beperkte uitbreidingsmogelijkheden

Zotac ZBOX HD-ID11 Review

Omdat de meeste gebruikers dit soort machine vaak in combinatie met XBMC gebruiken denk ik dat het wel interessant is om mijn review hier te plaatsen. Meer informatie is hier te lezen: http://www.xbmcfreak.nl/zotac-zbox-hd-id11-review-conrad/

Begin 2009 is Nvidia met de Nvidia ION chipset op de markt gekomen. De Nvidia ION chipset staat vooral bekend om zijn snelheid en gecombineerd met een Intel Atom processor om zijn zuinigheid. Systemen met de Nvidia ION chip zijn perfect in staat full hd films af te spelen. Vele kleine media center systemen hebben inmiddels de weg naar de markt gevonden. Het is niet gek dat Nvidia daarom met een opvolger is gekomen.

Conrad is zo vriendelijk geweest om aan XBMCFreak.nl een exemplaar van de Zotac ZBOX HD-ID11 machine beschikbaar te stellen. Het belooft een bijzondere review te worden want de Zotac ZBOX HD-ID11 is de eerste Machine die gebouwd is rondom het Nvidia ION2 platform en bij ons op de testbank terecht komt.

Algemene informatie Nvidia ION2

Allereerst een introductie over het Nvidia ION2 platform. Nvidia heeft met ION2 een aantal interessante wijzigingen doorgevoerd. De meest opvallende wijziging is dat de grafische chip ten opzichte van het oudere platform is vervangen. Waar het oudere ION platform het nog moest doen met een mobiele variant van de 9400M heeft het ION2 platform een GT218 aan board. Het aantal CUDA processoren is verdubbeld van 8 naar 16 en de snelheid van de chip verhoogd van 450MHz naar 535MHz. Verder heeft Nvidia de architectuur veranderd waardoor de ION2 beschikt over een eigen dedicated frame buffer. Bij de oudere ION moest deze nog gedeeld worden met de CPU. Wie beweert dat de oudere ION en ION2 veel op elkaar lijken heeft het dus mis!

De ION2 chipset moet uiteraard nog gecombineerd worden met een processor. Zotac heeft er met de ZBOX HD-ID11 box voor gekozen om de Nvidia ION2 chipset te combineren met de nieuwste generatie Atom processoren van het Intel Pine Trail platform. De Atom D510 heeft twee cores welke lopen op 1.66 GHz. De Atom D510 is momenteel de snelste variant beschikbaar.

Zotac ZBOX HD-ID11

De behuizing van de Zotac ZBOX HD-ID11 is van plastic, maar voelt desondanks stevig aan. Aan de Voorzijde zien we audio analoog uit, analoog in, Sd kaart lezer, usb poort en de aan- en uitknop.

Aan de achterzijde zien we van links naar rechts een eSata poort, 4 x USB, Gigabit Ethernet, een DVI aansluit, HDMI aansluit, een digitale Audio uitgang en de power input.

Wat jullie niet zien een externe antenne van draadloos Wifi (802.11b/g/n). Aan de binnenkant van de machine zitten twee verschillende antennes die moeten zorgen voor voldoende signaal.

Om het kastje open te maken moeten er twee schroeven worden verwijderd en kan de plastic voorkant worden verschoven. Voor wie al eens een computer heeft opengemaakt is dit een fluitje van een cent. De Zotac ZBOX HD-ID11 machine wordt trouwens geleverd zonder geheugen en harddisk. Voor het geheugen dien je gebruik te maken van een enkele SO-DIMM DDR2 module (minimaal 800Mhz). De SATA harddisk moet van het formaat 2.5" zijn.

Nadat we de Zotac ZBOX HD-ID11 hebben voorzien van 2GB geheugen en een 250gb sata disk is het tijd om het kastje aan te zetten. Twee dingen vallen direct op. Aan de zijkant licht heel subtiel een blauwe "O" op. Blijkbaar zitten er op het board een aantal ledjes en is het kastje gedeeltelijk transparant gemaakt. De blauwe "O" is zo subtiel dat ik niet verwacht dat gebruikers hier hinder van zullen ondervinden.

Wat verder opvalt is het geluid van de fan in de Zotac ZBOX HD-ID11. Het een nieuwe BIOS is dit probleem op te lossen, maar daarvoor moet je wel eerst een keer Windows instaleren of een USB key hebben met MS-DOS. De nieuwe bios is voor de interesseerde op de onderstaande url te vinden:

De nieuwe bios geeft behalve een lagere geluidsproductie van de Fan ook mogelijkheden om de fan in detail in te stellen.

Zotac ZBOX HD-ID11 en XBMC

Dan zijn we belangrijkste vraag gekomen. Hoe doet de Zotac ZBOX HD-ID11 het ten opzichte van zijn concurenten? Is de Zotac ZBOX HD-ID11 krachtig genoeg met zijn Nvidia ION2 platform om alle vormen van content snel genoeg af te spelen. Zotac is een bedrijf wat bekend staat om zijn openheid en nieuwe samenwerking met open source platformen. Het heeft als enige bedrijf machines geleverd aan alle XBMC ontwikkelaars om mee te testen: http://xbmc.org/theuni/2010/05/04/zotac-shows-off-with-xbmc/

Dat neemt niet weg dat wij er zomaar vanuit gaan dat alles perfect samenwerkt. We onderwerpen de Zotac ZBOX HD-ID11 aan een praktijk test waarbij we gebruik maken van een van de laatste XBMClive cd's van http://www.xbmcfreak.nl/xbmcfreak-livecd-10-08-svn32178/

Hier volgen een paar handige tips!

Geluid

Nadat we XBMC op de vaste schijf hebben geinstalleerd moet om het geluid juist te laten werken het bestand /etc/modprobe.d/alsa-base.conf worden aangepast. Voeg onder de laatste regel een extra regel toe met de volgende content:

options snd-hda-intel enable_msi=0 probe_mask=0xffff,0xfff2

Het beste is om na de aanpassing het systeem in zijn geheel opnieuw op te starten. Daarna moet via de Systeem instellingen onder Audio de output worden aangepast naar Digitaal. Audio output device en Passthrough output device kunnen voor de HDMI gebruikers het beste woden veranderd naar HDA Nvidia hdmi.

Gebruikers die het liefste nog met XBMC 9.11 willen blijven werken doen er goed aan om dit topic eens door te lezen: http://forum.xbmc.org/showpost.php?p=502799&postcount=13

CPU en GPU temperatuur via de AdvancedSettings

Gebruikers die graag zowel de temperatuur van hun Nvidia kaart als hun Processor correct willen laten weergeven moeten het bestand <strong><em>/etc/modules</em></strong> bewerken. Open het bestand en maak onderaan een nieuwe regel met de volgende tekst:

coretemp

Daarna moet er in de home directory van de gebruiker het volgende bestand worden aangemaakt: ~/.xbmc/userdata/advancedsettings.xml

De inhoud van dit bestand is terug te vinden op de onderstaande locatie:

Video

Voor de video versnelling hoeft er in de laatste XBMC niet veel te worden aangepast. VDPAU wordt namelijk automatisch detecteerd, wat moet resulteren in een soepele weergave van video. Gebruikers van XBMC 9.11 zullen nog wel handig de video versnelling via de systeem instellingen op VDPAU moeten zetten.

Snelheid en afspelen van content:

De Nvidia ION2 die in de Zotac ZBOX HD-ID11 aanwezig is heeft geen enkel probleem met het afspelen van grote Video bestanden. MKV, AVI, WMV bestanden speelt de nieuwe XBMC met de Nvidia ION2 allemaal probleemloos af! Zelfs Wmapro bestanden die onder oudere versies nog wel eens tot problemen konden zorgen blijven stabiel draaien. Hier enkele voorbeelden:

WMAPRO

MKV

Netwerk:

Om de een of ander reden had ik bij de oudere Nvidia ION chips vaak het probleem dat het netwerk bleef hangen op 100mbit. De Zotac ZBOX HD-ID11 heeft hier geen last van, want de snelheid van de netwerkkaart blijft stabiel op het gigabit netwerk waarop wij de machine hebben getest:

xbmc@dhcppc14:~$ sudo ethtool eth0 | grep Speed
Speed: 1000Mb/s

Conclusie:

Voor nog geen 250 euro krijgen XBMC gebruikers een zeer snelle, kleine en stille media center welke krachtig genoeg is om alle content af te kunnen spelen. De ZBOX HD-ID11 is voorzien van voldoende gemakken en aansluitmogelijkheden, maar moet nog wel uitgebreid worden met een DDR2 geheugen module en een harde schijf. Om de machine verder echt stil te krijgen is het wel nodig eerst de BIOS te upgraden. Het laat zich niet raden dat de laatste versies van XBMC hier fantastisch op afspelen. De meeste XBMC ontwikkelaars zijn namelijk in het bezit van precies dezelfde machine, dus met de Zotac ZBOX HD-ID11 krijgen gebruikers alleen maar zekerheid dat alles goed op elkaar is afgestemd.

Heb jij ook een Zotac ZBOX HD-ID11?

Inderdaad prima review die goed de diepte in gaat. Wel heeft de review hier en daar wat vreemd taalgebruik. Houd het in je eigen spreektaal en dan verslik je je niet in 'politieke volzinnen' die niet kloppen.
Goede review, dit zou zomaar 's mijn nieuwe HTPC kunnen worden. Stuk compacter dan de grote Silverstone-kast die ik nu gebruik en nog sneller ook :)

Een vraagje: je meldt dat de geluidsproductie vrij fors is, out of the box, maar na een bios update kun je de fanspeed aanpassen. Begint hij dan tijdens het decoderen van een film niet alsnog als een gek te loeien of valt dat wel mee? Ik kan me namelijk voorstellen dat het systeem dan heet wordt, waardoor de temperaturen boven de drempelwaarde in de bios uitkomen...
Mooie review, hier en daar wat grammatica foutjes, zinnen lopen niet lekker of er mist een woord of een de/het staat niet goed.

Over het technische aspect van je review, ik kan niet terug vinden in je review of er een infrarood oog op het apparaat zit.
Iets dat ik me bij een apparaat gericht op HTPC toepassingen toch wel mis!
Ik ben zelf opzoek naar zoiets als dit, juist om er XBMC op te zetten, lijkt mij de ideale oplossing in tegen stelling tot mijn huidige oplossing (een volwaardige PC met 8800GT en een e8400), welke veel te veel energie slurpt en vrij veel warmte produceert.

Overigens zou een overzicht van de hardware specificaties wel handig zijn, want zit er bijvoorbeeld wel een b/g/n wifi module in, zie wel dat je het over een antenne hebt voor wifi n/b/g.

Verder erg nette review en ik ben erg blij met de moeite die genomen wordt door vele tweakers om iets over hun apparaat te vertellen!
Je zegt in je review dat alleen DDR2 dimms van 800 Mhz kunnen worden gebruikt. Dat is niet helemaal juist; ook 667 Mhz kan worden gebruikt.
Het 'O' logo kan overigens in de bios worden uitgezet. Maar goed ook, dat wil volgens mij niemand in z'n woonkamer...

Nog even dit: de Zotac kan ook onder Windows worden gebruikt. Er zijn drivers voor XP en 7 van de Zotac site te downloaden. Maar voor degenen die Windows XP willen toepassen met XBMC: deze box speelt dan geen 1080P content. Oorzaak: XBMC versie 10 ondersteund geen hardware versnelling onder XP. En dan lukt 720P nog net, maar 1080P is teveel van het goede.
Oplossing? Windows 7 installeren. Met hardware versnelling wordt 1080P content geweldig afgespeeld. De cpu heeft dan zo goed als niks te doen.
Ik heb zelf ook deze zotac, het enige nadeel wat ik merk is dat ik onder windows mediacenter (windows 7) geen 1080P content over het netwerk kan streamen. Met XBMC is dit geen enkel probleem.

Lokaal werkt 1080P zowel onder MCE als onder XBMC.
Kun je met XBMC ook probleemloos rtlgemist en uitzendinggemist kijken?