Specificaties 37" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 37PFL9604H Zwart Review

Kahlan 9 augustus 2010, laatste update op 9 augustus 2010, 1.522 views

Philips 37PFL9604H Zwart

Pluspunten

• veel aansluitingen
  • goed beeld
  • goed geluid
  • goede remote

Minpunten

• de kleurechtheid laat te wensen over
  • CI+ module wordt door de ambilight beschenen
  • Universal remote moeilijk in te stellen

Ik heb sinds de WK-finale dag deze televisie in huis dankzij een aanbieding van de Philips Myshop.
Intussen heb ik wat indrukken kunnen opdoen en deze zal ik hieronder even toelichten. Als ik tijd heb zal ik later nog wat foto's toevoegen.

1. Afmetingen: Ik had een 51cm beeldbuis en nu staat er dus een 94cm lichtbak. Een enorm verschil, maar ik merk wel hoe gauw ik nu andere televisies als 'klein' ervaar.

2. Ambilight: Een feature die door mij in eerste instantie als 'overbodig' is geclassificeerd. Aangezien het niet stoort heb ik het wel aan laten staan. Ik weet alleen nog steeds niet of het echt wel wat toevoegt. Wel storend is dat de CI+ module verlicht wordt door de ambilight.

3. Aansluitingen: Mijn oude TV had welgeteld 1 scart ingang, en nu heb ik er maar liefst 2! En een S-video, en een composiet ingang. En een losse componenten-ingang voor analoge HD. O ja, en ook nog 5 HDMI poorten. En een ethernet connector. En wifi. En een CI+ aansluiting. En digitaal audio uit. En USB. Eindelijk kan ik alles 'normaal' aansluiten. Niets te klagen hierover dus.

4. Netwerk: Het feit dat je kunt internetten op deze TV is niet heel relevant omdat het toch allemaal heel langzaam is. Wel zijn de standaard geinstalleerde applets zoals buienradar.nl of rtlgemist.nl heel bruikbaar, vooral omdat je geen tekst hoeft in te voeren.
"PC Openen" belooft dat je over het netwerk door de PC gesharede media kunt browsen en live vanaf je PC video's, mp3's en foto's kunt bekijken. Dit heb ik (nog) niet werkend gekregen. Ik moet daarvoor iets op mijn PC instellen schijnbaar, maar volgens mij is dat ook gebeurd.
Bij het browsen van een USB stick valt vooral op dat het allemaal niet bijzonder snel is.

5. Beeld: Dit is echt prettig goed te noemen. De kleuren springen eraf en zwart is ook zwart. Mede dankzij de dynamic backlight natuurlijk.
Mijn enige minpunt: de kleurechtheid laat te wensen over (alles is eigenlijk te fel). Wel worden alle kleuren vanaf mijn computerscherm weergegeven zonder dithering.
Beeldinstellingen: de auto format detector doet zijn werk goed (geen omspringen), maar zoomt helaas standaard in tot beeldvullend (gelukkig zonder vervormingen). De 'niet op schaal' functie (die wel bij een 4:3 uitzending de verwachte zwarte balken geeft) is helaas niet altijd beschikbaar.

6. Geluid. Er komt verrassend goed geluid uit de twee speakers. Veel beter dan bij de samsung van mijn ouders.

7. Ziggo. Er zit dus een CI+ aansluiting op deze televisie. De monteur van Ziggo wilde echter niet de boel aansluiten want hij was niet gecertificeerd.
Toen deze man weer naar huis toe was (of naar een volgende klant) bleek dat de CI+ module er achterstevoren in moet. Het werkt overigens allemaal probeemloos.

8. Afstandsbediening
De meegeleverde remote voelt degelijk en het batterijenklepje is, in tegenstelling tot alle andere in huis, voorlopig wel peuter/dreumes bestendig gebleken. Met deze universele remote kun je ook andere apparaten bedienen (keuze tussen DVD, HTS en STB) door het ingeven van een 'apparaatcode'. Een wizard leidt je erdoorheen. maar ik heb nog niet de juiste apparaatcode kunnen vinden voor mijn (philips) HDDrecorder en mijn (philips) digital A/V receiver.
De wizard zegt 'kies je apparaatgroep' en dan 'kies het merk' en zegt dan bv. '5503'. Maar er is een hele range aan apparaten van dat merk in die groep. hebben die allemaal dezelfde code?

Voorlopig doe ik nog even met drie afstandsbedieningen.

9. Andere apparatuur / losse opmerkingen
- Onze wii geeft niet zo'n fantastisch beeld op deze tv (via de scart ingang). Het schijnt dat een componentkabel dit euvel goed verhelpt. Het beeld is echter niet slechter dan het op de oude TV was.
- Een via HDMI aangesloten apparaat doet de tv niet vanzelf omschakelen als deze aan gaat. Of dit aan de televisie of aan HDMI ligt dat weet ik niet, maar dit werkt via scart feilloos.
- Een aangesloten computer wordt niet standaard in 'niet op schaal' weergegeven.

• philips dvdr5300h
  • philips FR996
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een Philips 37PFL9604H Zwart?

Goed eerste review. Maar je zult merken dat er nog heel wat meer te ontdekken is.
Ikzelf heb de 37PFL7675H TV en ik denk dat die sterk overeenkomt met de 9604.
In elk geval nu 2 reacties:
Punt 4 Netwerk. Je moet een Mediaserver op de PC hebben en daarvan Sharing instellen. In de gebruiksaanwijzing op disk wordt dit goed uitgelegd. In mijn gebruiksaanwijzing vanaf pagina 35. Daar wordt gesproken over Microsoft TVersity (gratis, zie http://tversity.com/download, 14,9Mb) en ook Windows Media player 11. Die laatste heb ik volgens de instructie ingesteld op sharing en dan werkt het. De PC moet aanstaan en dan wordt continue gescand of de TV zich meldt en dan wordt verbonden. De MP3 collectie wordt gevonden en kun je afspelen. Grafische files (foto's) idem maar afhankelijk van hun specs, zijn het soms erg kleine beelden. Ik moet nog uitzoeken of ik ze moet converteren. Videofiles heb ik nog niet geprobeerd. Op de TV selecteer je het gewenste met de scrolltoetsen en er is ook een mogelijkheid om met tekst te zoeken maar dat gaat dus niet zo handig met de TV afstandsbediening .

Punt 7. Ik las veelvuldig in Forums (ook Club Philips) dat de Ziggo CI kaart werkt, maar heel traaag. Ikzelf gebruik de Ziggo/Cisco settopbox met PVR in HDMI mode en dat werkt heel vlot. Voor zappen moet je dan wel de Cisco afstandsbediening gebruiken. En ik heb nog niet de Philips productcode gevonden om op zijn minst met die afstandsbediening de TV aan/uit te kunnen zetten en zijn volume te kunnen regelen. Is er een meelezer die die code kent?

Ik las ook dat de HDMI aansluitingen een feature missen waardoor automatisch aanschakelen van/door aangesloten HDMI apparaten niet werkt. Alleen wl HDMI-CEC compatible apparaten met Philips Easy Link.
Groenten, Janson
Re: punt 7

Hier een rijtje codes voor de Philips afstandsbedieningen:
TV Philips
Code : 0453
Code : 0586 --> deze werkte bij mijn 42PFL8404H
Code : 0802
Code : 1786

Met EasyLink aan (instellingen van de TV) schakelt het beeld bij mij over zodra je een HDMI-apparaat aanzet.

Ik heb TVersity ook geprobeerd, maar het werkt niet echt lekker vind ik: veelvuldig gaat de TV opnieuw zoeken naar de server. Maar dan kan ook liggen aan router-, firewall- en/of netwerkinstellingen. Moet ik nog een keer naar kijken... :?
Er is een mogelijkheid on de cam module in te korten. Kan het artikel zo snel niet meer vinden, maar de chips in de module hebben eigenlijk maar 2/3 van de totale lengte nodig. Dus 1/3 kan eraf gezaagd worden. Misschien is dit een oplossing voor je?

En een component aansluiting voor de WII is idd erg aan te bevelen. Had hetzelfde probleem toen in mijn 40 inch kocht. Let dan wel op dat je in de instellingen ook even 480P selecteert, anders werkt het nog niet.