Sony Ericsson Xperia X10 Zwart Review

MagicTempest 9 augustus 2010, laatste update op 9 augustus 2010, 647 views

Sony Ericsson Xperia X10 Zwart

Pluspunten

• Design
  • Gebruiksgemak
  • Beschikbaarheid van software

Minpunten

• lag bij het draaien van de orientatie.

Ik heb deze telefoon nu twee maanden. Ik heb hem via een particulier aangeschaft nadat mijn X1 kapot was gegaan door een valpartij.

Uiterlijk
Ik gebruik nu al jaren Sony Ericsson telefoons en dat komt met name door het design van deze telefoons. Stuk voor stuk zijn het zeer mooie telefoons en de X10 is daar geen uitzondering op. Wel is vaak de afwerking van de telefoons wat minder, maar bij de X10 heb ik daar tot nu toe nog geen fouten in kunnen ontdekken. De telefoon is netjes afgewerkt en voelt ook degelijk aan. Wel zijn er een paar plaatsen waar makkelijk stof kan verzamelen zoals bij de luidspreker en de camera.

Software
Na ervaringen met zowel symbian als Windows Mobile was Android weer iets nieuws voor mij. De software op de telefoon was voor mij meteen instinctief te gebruiken en leidde dus ook niet tot veel problemen. Wel staat er wat overbodige software op, maar dat is normaal tegenwoordig.
Het feit dat android 1.6 is geleverd op deze telefoon is voor mij niet zozeer een probleem, maar ik kan me wel indenken dat iemand die al android 2+ gewend is dit een nadeel zou kunnen vinden. Gelukkig voor hen is er een update naar 2.1 aangekondigd.
Wel ervaar ik toch op sommige punten een kleine lag in de software. Het is niet zo erg als bij de X1, maar wel aanwezig. Een voorbeeld hiervan is het omschakelen naar landscape wanneer het toestel gedraaid wordt. De iPhone van vrienden doet dat een stuk vloeiender. De Timescape en Mediascape applicaties zijn welliswaar mooi en naar mijn mening ook wel handig, maar kunnen ook deze vertraging vertonen. Vooral het openen van Timescape is vrij langzaam. Opzich is dit wel logisch aangezien het de complete geschiedenis van het toestel weergeeft, maar naar mijn mening zou dat wel wat beter kunnen.

Bellen
Datgeen dat een telefoon hoort te doen doet hij goed. Ik hoor geen klachten van andere mensen dat ik niet te verstaan ben en ik heb ook geen klachten over het verstaan van andere mensen. Het bellen van mensen vanuit het telefoonboek is echter wel vrij omslachtig en zou veel beter kunnen.

Hardware/Batterij
De hardware lijkt mij prima in orde. Het touchscreen is mooi en reageert goed. Wel moet je durven om het toestel aan te raken, aaien werkt niet goed en kan ervoor zorgen dat je per ongeluk iets aanklikt. Dit is iets dat ik regelmatig zie gebeuren wanneer mijn vriendin het toestel gebruikt.
De batterij heeft een relatief korte levensduur, dit is te verwachten van een smartphone, maar blijft toch vervelend. Het scheelt echter enorm wanneer 3g wordt uitgeschakeld en alleen van GSM/GPRS gebruik gemaakt wordt. Voor de meeste applicaties is dit voldoende, behalve wanneer je gaat zitten surfen met het toestel. Zelf doe ik dat nauwlijks. GPRS is wel voldoende voor het ontvangen/verzenden van email, tweets en applicatie updates (deze laatste zit ik in ieder geval niet op te wachten als ze binnengehengeld worden).

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia X10 Zwart?