Gigabyte B550M Aorus Pro

€ 123,84
Specificaties Socket AM4 • Micro-ATX • AMD B550 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte B550M Aorus Pro Review

Mignol 11 februari 2021, laatste update op 11 februari 2021, 205 views Product gekocht

Gigabyte B550M Aorus Pro

Dit micro-ATX moederbord heeft alles wat nodig is, en er zijn geen overbodige dingen. Op de achterkant is een USB-C aansluiting. Er zijn vier SATA poorten en twee SSD slots. De BIOS is te updaten zonder CPU.

Pluspunten

• Stabiel.
  • De BIOS heeft veel mogelijkheden.
  • Het ziet er mooi uit.
  • Er zit op wat nodig is, en er zitten geen overbodige dingen op.
  • De BIOS kan geupdate worden zonder CPU.

Minpunten

• Mijn bord heeft ruis op de microfooningang.
  • Bij de audio zit een oranje lichtstreep, dus het bord is net niet helemaal zwart.

Layout Score: 5
Gigabyte
Het ziet er mooi uit, zoals alle borden van Gigabyte. De BIOS heeft een "Aorus" sausje gekregen met kleurtjes en brokkelige strepen en rode accenten. Dat is lelijk en dat hadden ze beter neutraal kunnen houden.

De doelgroep voor dit moederbord lijkt me voor een allround computer.
De ethernet aansluiting is 1GB/s en het moederbord heeft geen Wifi en geen Bluetooth.
Voor een CPU met ingebouwde GPU is er een HDMI en DisplayPort aansluiting. Er is dus geen DVI of VGA aansluiting, maar dat lijkt me overbodig.
Het enige overbodige is een header op het bord voor een seriële poort.
BIOS
Er zijn vele manieren om de BIOS te updaten. Dan kan ook zonder CPU. Ik zet een nieuwe BIOS op een FAT32 partitie op een schijf of op een USB-geheugenstickje, en in de BIOS zoek ik dat bestand op.

De eerste BIOS versie kon maar weinig instellen. De nieuwere BIOS versies kunnen heel veel instellen. Het instellen van overclocken en undervolten is eenvoudig.
Er was een probleem met USB poorten. Dat zou verholpen zijn vanaf versie F12.

SmartFan

De SmartFan kan een profiel instellen door met de muis een aantal punten te kiezen. Daarmee is een ideaal profiel in te stellen.
Als bijvoorbeeld mijn CPU fan steeds even kort aan gaat, dan kan ik instellen dat de fan al bij een lagere temperatuur op lage snelheid onhoorbaar gaat draaien en veel geleidelijker sneller gaat draaien.
Ik gebruik PWM fans en die laat ik uit bij lage temperaturen. Ze zijn dan alleen even hoorbaar tijdens het aanzetten van de computer of als de CPU echt warm wordt.
B550 Chipset wordt warm
Van Gigabyte verwacht ik dat ze niet de grens opzoeken door onderdelen te warm laten worden. Helaas wordt de B550-Chipset tussen de 55°C en 65°C warm. Er zit ook niet echt een koelvlak op, dat is meer een soort dekseltje.
Mijn B550-Chipset is 99% van de tijd warmer dan mijn CPU.
USB
Er zijn drie manieren voor USB:
  • Direct vanaf de CPU.
  • Van de B550-chipset.
  • Via een interne USB-hub (de USB-hub zelf zit aangesloten op de chipset).
Componenten
Dit moederbord gebruik ik in combinatie met een Ryzen 5 3600 en 3.600MT/s geheugen. Het snellere geheugen kost iets meer, maar zou ook iets betere performance geven. Volgens mij klopt dat wel. Met een benchmark zit mijn computer boven het gemiddelde voor een Ryzen 5 3600. Dit hangt vanzelfsprekend sterk af van de instellingen in de BIOS.

Er zijn twee slots voor een SSD. De bovenste heeft een koelvlak met een plaklaag en heeft PCI Express 4.0. Ik heb daar een Kingston A2000 in zitten. Dat is PCI Express 3.0, maar voor mij is dat prima.
Audio
De audio-uit werkt goed in Windows en Ubuntu linux. Als ik iets aansluit, dan wordt dat in Windows en linux meteen herkend. Zowel een 50 Ω als een 300 Ω hoofdtelefoon klinken heel goed.

Dit moederbord kocht ik onder andere vanwege de betere audio met ALC1200.
Op het moederbord zit een oranje lichtstreep bij de audio om duidelijk te maken hoe belangrijk Gigabyte de goede audio vind. Als er geen RGB wordt gebruikt, dan is die oranje lichtstreep het enige dat licht geeft. Dat kan niet uitgezet worden.

Helaas bleek mijn moederbord veel ruis op de microfooningang te hebben (-32dB met input op 100% zonder boost). Even een analoge headset aansluiten kan dus helaas niet.

De winkel waar ik het kocht kon mij niet vertellen hoe lang ik mijn moederbord kwijt zou zijn voor reparatie en wilde geen andere oplossing aanbieden. Er zit voor mij niets anders op dan dit moederbord dan maar te houden en er een extern USB-audio kastje bij te kopen.
Support
Gigabyte heeft voor Nederland een Engelstalige "eSupport". Dat werkt goed. Na 6 dagen had ik een duidelijk antwoord op mijn vraag. Ik had een geluidsopname meegestuurd van een ruisende microfooningang (met een afgesloten microfooningang) en zij schreven om het moederbord bij de dealer ter reparatie aan te bieden.
Ik las dat volgens sommigen de "eSupport" niet werkt, maar het werkt dus wel.

Heb jij ook een Gigabyte B550M Aorus Pro?