Xiaomi Imilab Webcam 1080p Full HD

€ 19,73
Specificaties 1920x1080 (Full HD) resolutie met microfoon - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Imilab Webcam 1080p Full HD Review

Techrvw 11 februari 2021, 5.663 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.Techrvw schreef afgelopen jaar 5 reviews, waarvan 100% gesponsord.

Xiaomi Imilab Webcam 1080p Full HD

Een betaalbare webcam voor thuiswerken. De Xiaomi IMILAB Webcam is een goede, compacte webcam waar je in 1080P zichtbaar kan worden in je Zoom meetings. De microfoon is aan de voorkant geplaatst maar heeft niet de beste kwaliteit. Voor deze prijs, is dit een goede webcam.

Pluspunten

• Prijs is goed, €22,50 bij XiaomiProducts.nl
  • Comptibiliteit (Windows, Chrome OS, Mac, Android)
  • Eventueel met tripod
  • Scherp beeld
  • Lampjes die aangeven of er stroom op staat en of er opgenomen wordt

Minpunten

• Audio is niet goed genoeg. Je klinkt alsof je in een doos zit.

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 5

We werken inmiddels al bijna een jaar thuis. Ik merkte dat toen de verschuiving van kantoor naar thuis werken net begon, dat er een run op webcams kwam. Webcams welke al jaren in mijn kast lagen konden ineens verkocht worden voor 50 euro of meer!

Nu er steeds nieuwe varianten van het virus opduiken, denk ik niet dat we weer massaal naar kantoor gaan. Een goede (goedkope) thuiswerk webcam is dan geen overbodige luxe. Helemaal als je met meerdere schermen werkt, is de camera van je laptop niet ideaal.

De Xiaomi IMILAB Webcam is mogelijk een betaalbaar alternatief. Met een resolutie van 1080P, een prijskaartje van onder de 25 euro, en support voor Windows, Mac, Android, iOS en ChromeOS is dit een prima camera. Op papier tenminste, maar is deze camera de moeite waard?

Bedankt XiaomiProducts.nl voor het beschikbaar stellen van een test exemplaar!

Introductie & Specificaties

De Xiaomi IMILAB Webcam is een betaalbare, compacte webcam welke je kan gebruiken op je Mac, Windows, of Chrome OS computer. Het beeld wordt netjes opgenomen in 1080P waardoor je in volle glorie te zien bent in je Zoom meeting.

De specificaties zijn niet denderend of uniek, maar je bent helder en duidelijk te zien en de prijs is zeer goed. In mijn versie heb ik ook een tripod erbij zitten waardoor je de Xiaomi IMILAB Webcam ook onder je scherm kan plaatsen inplaats van er bovenop.

Specificaties
  • Merk: Xiaomi
  • Model: IMILAB Webcam (CMSXJ22A)
  • Resolutie: 1080P
  • USB: USB2.0
  • Lens hoek: 96 graden
  • Lens Focal Length: 3.6mm
  • Apeture: F2.0
  • Afmetingen: 72mm x 85mm
  • Gewicht: 138g
  • Bedrijfstemperatuur: -10°C - 50°C
Hieronder staan de gegevens van nl.webcamtests.com:

Unboxing

Op de voorkant van de doos, vinden we een afbeelding van de camera, zonder tripod. De versie die ik heb ontvangen van XiaomiProducts.nl is er eentje waar een tripod bij zit. Hierdoor kan je hem ook op een andere plek gebruiken dan op je scherm bijvoorbeeld. Op de achterkant vinden we de specificaties, zoals wel vaker.

In de doos van de Xiaomi IMILAB Webcam vinden we niet echt iets bijzonders. Als eerst zien we de handleiding in verschillende talen. Daaronder vinden we de webcam zelf en de tripod. That's it! Aan de Xiaomi IMILAB Webcam zit al de USB kabel vast, dus deze hoeft er niet los bij. Simpel en geen onnodige spullen erin.

Hardware & Design

De Xiaomi IMILAB Webcam is redelijk klein en compact, wat ik wel fijn vind. Ik heb ook een webcam van BlitzWolf liggen, welke aanzienlijk groter is. Opzich geen probleem, maar als ik mag kiezen, zou ik voor het compacte design van de Xiaomi IMILAB Webcam kiezen.

De voet, welke je kan uitklappen, voelt solide aan en kan ook als steun dienen zodat je de Xiaomi IMILAB Webcam ook neer kan zetten zonder tripod. Als je de tripod niet gebruikt, zou ik wel aanrader om de webcam aan de bovenkant van je monitor te plaatsen. De voet is daar goed voor gemaakt en dat past prima.

Aan de voorkant zien we links van de lens een klein gaatje, dat is de microfoon. Daarnaast staat er een power tekentje en een zendmast tekentje. Wat dat betekent leg ik hieronder uit.

Microfoon en lampjes
De microfoon zit dus links van de lens. Logische plek en ondanks dat de audio goed opgepakt wordt, klinkt het toch een beetje alsof je in een doos zit. Het is wel handig om de Xiaomi IMILAB Webcam dus recht voor je te plaatsen, dan pakt de microfoon je stemgeluid het beste op.

Het power tekentje aan de rechterkant van de lens gaat rood branden als de Xiaomi IMILAB Webcam aangesloten zit. Hij zendt op dit moment nog geen beeld uit, maar heeft wel stroom. Haal je de USB connector uit je computer, gaat het lampje ook meteen uit.

De zendmast gaat groen branden zodra er ook echt beelden worden gemaakt met de Xiaomi IMILAB Webcam. Tenminste, daar gaan we altijd maar vanuit! Voor de zekerheid haal ik toch altijd de USB connector uit mijn computer en richt ik de webcam even weg als ik hem niet nodig heb. Paranoide? Misschien ;-). Better safe than sorry.

Persoonlijk vind ik het wel fijn dat je ook een indicator lampje hebt voor wanneer de camera stroom ontvangt. Dat heeft de BlitzWolf bijvoorbeeld niet. Daar gaat alleen een LED lampje branden als er opgenomen wordt. Nu kan ik zien dat de camera stroom krijgt wanneer ik hem niet gebruik en kan ik hem los koppelen.
Tripod
Mijn versie van de Xiami IMILAB Webcam is gekomen met een tripod. Is dit handig? Eerst dacht ik van niet. Nu heb ik een paar meetings gedaan met de webcam niet aan de bovenkant van mijn scherm maar op de tripod onder mijn scherm en het bevalt me wel moet ik zeggen!

De tripod voelt solide aan, maar het stelt niet veel voor. De pootjes gaan vrij plat, maar omdat je de Xiaomi IMILAB Webcam iets naar achter kan kantelen kom je alsnog goed in beeld. Ik ben er blij mee! Als je de optie hebt, zou ik de tripod erbij doen.

Instellen/Gebruiken

Gelukkig is het gebruik van de Xiaomi IMILAB Webcam echt super simpel! Het enige wat je moet doen is de USB connector in je computer te steken, geef de camera even 5 tot 10 seconden om alles klaar te maken, en je bent gereed om een Zoom meeting, Teams gesprek, of BlueJeans vrijmibo bij te wonen.

Simpel en beschikbaar over verschillende platformen, maar daarover hieronder meer.

Features

Wat voor features verwacht je op een webcam? Eigenlijk niet zo heel veel. Het beeld moet goed zijn, de microfoon moet goed werken en dat is het eigenlijk wel, toch? De Xiaomi IMILAB Webcam heeft dan nog 2 handige LED lampjes welke aangeven of er stroom door gaat of dat er ook echt beeld wordt opgenomen, maar verder wordt er veel geregeld via de Zoom software, of BlueJeans, of Teams, of... Welke andere software je dan ook gebruikt.
Compatibiliteit
Een goede feature van de Xiaomi IMILAB Webcam is de compatibiliteit. Zo is de camera te gebruiken met Windows, Mac, Android en Chrome OS computers en laptops! Ik heb helaas geen Linux distro beschikbaar om het daar op te testen, sorry. Verder wordt Windows en Mac wel ondersteund. Een leuke extra is Chrome OS en daar werkt het ook heel soepel op.

Bij Windows, waar ik de Xiaomi IMILAB Webcam mee gebruik, werkt het zeer soepel en prettig. Geen geknoei met drivers, problemen met opstarten, of happeringen in de videostream. Alles werkt soepel en snel.
Voorbeeld video met audio
Hier een korte video om een impressie te krijgen van de kwaliteit van de camera en de kwaliteit van de audio:

De Xiaomi IMILAB Webcam is een betaalbare, compacte camera welke goed zijn werk doet. Het beeld is helder, stelt snel scherp en het ziet er goed uit. De audio is wat minder en het klinkt een beetje alsof je in een doos zit. Je bent nog wel te verstaan, maar heel geweldig is het niet.

De Xiaomi IMILAB Webcam heeft twee LED lampjes aan de voorkant. Eentje geeft aan of er stroom op de camera zit en de andere geeft aan of er ook videobeeld wordt opgenomen. Handig! Ik ben een beetje panisch daarin en heb liever geen webcam op mij gericht, zelfs als zit de stekker er niet in. Met deze versie kan je dus zien of er stroom op zit, wat niet elke webcam heeft.

Daarnaast is het ook mogelijk om de versie te nemen waar een tripod bij zit. Zelf dacht ik dat het niet handig zou zijn, maar ik vind het eigenlijk een verdomd handige accessoire die erbij zit. Mocht je de keuze hebben, zou ik zeker voor de versie met tripod gaan. De beste feature is de prijs, want voor minder dan 25 euro heb je deze webcam al in huis.

Heb jij ook een Xiaomi Imilab Webcam 1080p Full HD?

Als ik jouw impressie zie dan heeft deze webcam een behoorlijk brede FoV met bijbehorende vertekening. Het lijkt bijna wel een fisheye als ik de randen zie. Het geluid vind ik niet zozeer heel slecht, maar het is vooral heel erg zacht (vooral vergeleken met de leader). Komt dat door jouw edit of is het gewoon zo zacht? Maar voor nog geen €25 is het in ieder geval een heel stuk beter dan wat menig collega op dit moment heeft. Een lampje dat altijd brandt vind ik overigens geen voordeel, maar vooral irritant.
Dat was me niet eens opgevallen. Hij vertekent inderdaad erg aan de randen. Goed om op te letten in mijn volgende reviews :)
Het geluid is echt zacht, helaas. Maar wat je al zegt, voor €25 is het een goed apparaat.
Ja, het lampje zou mij ook irriteren, maar om te zien of er stroom op zit vind ik wel fijn (ook al draai ik ze altijd van me af). Z'n lampje bovenop je scherm zou mij ook gaan irriteren denk ik hoor.
Besteld en levering binnen 2 dagen (door xiaomiproducts.nl)
Keurig in doosje geleverd.
Installatie (in Windows 10) is inderdaad stekkertje erin en hij doet t.
Maar! Dat bleek bij mij dus niet zo te zijn: gaf eerst alleen zwart beeld, pas na installatie op andere pc kwam ik erachter dat deze Windows10 toegang tot camera voor apps geblokkeerd had. Dat is een Windows 10 setting, maar daarover vind je dus nergens iets over in de handleiding. Even op letten dus!! Montage op monitor is wat krakkemikkig. Meegeleverde tripod biedt uitkomst. Verder: Uitstekende kwaliteit. Goed geluid. Aanrader!!!!

[Reactie gewijzigd door mgroen op 12 maart 2021 13:50]

Leuke review :)

Vraag: Is het mogelijk om de microfoon van de webcam ook geheel uit te schakelen?
Voor mijn Teams-meetings gebruik ik momenteel een separate USB-microfoon, en voor beeld een Nikon D5600 DSLR. (Top beeld, maar vraagt dagelijks opladen van de dslr-accu :) )

Binnen Teams kan ik aangeven welk apparaat voor beeld, en welke voor geluid zorgt. Kan ik dus voor beeld enkel de webcam selecteren - waarbij de ingebouwde microfoon dan uitgeschakeld wordt?
Ja, dat kan je uitschakelen vanuit Windows. Sowieso kun je in Teams instellen welke microfoon wordt gebruikt. Dit is er min. en max. 1 :)
TIP: Een heel klein niet doorschijnend stickertje die net het lampje bedekt is een simpele oplossing voor als je je stoort aan het continu brandende lampje.
Mooie review! Vraagje ivm laptop met dunne scherm rand, hoe lang is het lipje wat over de scherm komt te hangen?
Het is een IP camera zie ik staan, maar kan nergens vinden of je deze webcam kan gebruiken zonder USB aan te sluiten? Ik wil hem gebruiken icm een macbook, maar wil geen onnodige kabels hebben lopen.

Kan hij gebruikt worden zonder kabel?
Nee, deze webcam is niet te gebruiken zonder USB kabel.
Waar staat het in de review, dan pas ik het meteen even aan :)
Dat was mijn vraag, zei niet dat het ergens stond dat ie zonder USB te gebruiken was.