Caldigit TS3 Plus

€ 335,-

Caldigit TS3 Plus Review

Rimboeloper 10 februari 2021, laatste update op 12 februari 2021, 492 views Product gekocht

Caldigit TS3 Plus

Een van de weinige Thunderbolt docks die de externe DVD speler, genaamd SuperDrive, ondersteund. Biedt maar liefst zeven (5x USB3, 1x USB-C en 1x USB-C 10Gb/s) USB poorten en is via een Thunderbolt 3-2 adapter bruikbaar op de oude Macintosh met Thunderbolt 1 of 2. Dock kan verticaal geplaatst worden.

Pluspunten

• Ondersteund Apple's externe DVD speler "SuperDrive"
  • Zeven (5x USB3, 1x USB-C en 1x USB-C 10Gb/s) USB poorten
  • Werkt via Apple's Thunderbolt 3-2 adapter ook op de oude Macintosh met Thunderbolt 1 of 2.
  • Mogelijkheid tot opladen van iPhone, iPad en Macbook d.m.v. 87 Watt stroomtoevoer!
  • UHS-II SD-Kaartlezer dat goed is voor 312MB/s
  • Dock kan zowel horizontaal als verticaal geplaatst worden
  • Goede software en firmware ondersteuning van fabrikant
  • Via applicatie de poorten onafhankelijk van elkaar aan-en-uit zetten

Minpunten

• Alpine Ridge Thunderbolt 3 controller (JHL6340) i.p.v. de nieuwere Titan Ridge controller (JHL7x40)
  • Zware AC/DC stroomadapter dat groter is dan het dock
  • Geen FireWire 800 Poort

Waarom de Caldigit TS3 plus?
Nadat ik mijn Mac Pro uit 2013 een aantal weken geleden geüpgraded heb van MacOS 10.15 Catalina naar MacOS 11 Big Sur, traden er een paar eigenaardigheden op. Een van die eigenaardigheden waar ik mij het meest aan stoorde was het niet meer goed functioneren van het externe DVD station van Apple genaamd SuperDrive. Zo kwam het geregeld voor dat de SuperDrive niet meer door de Mac Pro herkend werd als ik een busgevoede externe hardeschijf in een van de drie overige USB poorten drukte. Onder Catalina ging dat wel gewoon goed. Vermoedelijk heeft het te maken dat Big Sur anders omgaat met het toekennen en verdelen van de spanning onder de vier USB 3 poorten van de Mac Pro. In Catalina herkent de Mac Pro de SuperDrive zodat het besturingssysteem meer spanning op de aangesloten USB poort zet om het externe DVD station te voeden. Omdat dit bij het gebruik van een Hub te niet wordt gedaan was ik op zoek naar een oplossing om de betreffende Superdrive goed werkend te krijgen op mijn Mac Pro 2013 in combinatie met MacOS 11 Big Sur. Na lang googelen op het internet vond ik de oplossing op de site van Caldigit. Daar vond ik de TS2, een Thunderbolt 2 dock met maarliefst tien poorten. Maar wat het belangrijkste van alles is dat deze dock drivers bevat die de Superdrive ondersteund. Helaas voor mij bleek de TS2 niet meer leverbaar en tweedehands lagen de prijzen op E-Bay rond de tweehonderd Amerikaanse dollar. In combinatie met de portokosten en de invoerheffingen ging mij dat grapje rond de €250 kosten. Voor goed vijftig euro meer heb je z'n opvolger, de TS3 plus, gloednieuw en met twee jaar garantie. Omdat de TS3 plus via Apple's Thunderbolt 3-2 adapter ook op een van mijn Thunderbolt 2 poorten van mijn Mac Pro aangesloten kan worden, ging ik daar voor.

Deze foutmelding kreeg ik steeds vaker onder MacOS 11 Big Sur bij het gebruik van de SuperDrive. Omdat ik geregeld nog een CDtje brand was ik blij dat de Caldigit TS3 plus een van de weinige docks zijn die Apple's externe DVD station via drivers ondersteunen.

Aankoopproces en eerste indruk
Omdat de TS3 plus van Caldigit ook al weer bijna drie jaar op de markt is, was deze dock vrij lastig leverbaar. Om niet aan hoge portokosten en invoerheffingen vast te zitten, was ik op zoek naar een Nederlandse webwinkel. Naar lang zoeken vond ik er een paar waarbij ik Megekko de beste prijs- en kwaliteitsverhouding vond hebben. In tegenstelling tot veel negatieve reviews op het internet, leverde zij mijn bestelling netjes met een paar dagen buiten de afgesproken tijd thuis af. Het enige wat ik wel lastig vond was dat zij geen telefonische helpdesk hebben. Dit compenseerden zij weer door binnen vierentwintig uur te reageren op je e-mails en je keurig per e-mail op de hoogte brengen van het verzendingsproces.

Megekko was een van de weinige Nederlandse webshops die de TS3 plus van Caldigit relatief snel konden leveren.

De Caldigit TS3 plus werd geleverd in een mooie stevige doos. Het gaf mij een premium gevoel bij het openen en uitpakken er van. Dat mag ook wel voor €319! Het eigenaardige van deze dock was dat de TS3 plus een goed jaar geleden voor €269 door veel webshops te koop werd aangeboden. Waarschijnlijk heeft de Coronacrisis er voor gezorgd dat er een run op die dock is ontstaan doordat veel mensen thuis gingen werken waardoor ze de prijs flink omhoog konden gooien.

De doos van de Cladigit TS3 plus ziet er goed en premium uit.

Omdat mijn Mac Pro uit 2013 voorzien is van oude Thunderbolt 2 poorten en ik via die dock naast een SuperDrive ook een extern FireWire 800 schijfstation wilde aansluiten, was ik genoodzaakt om bij die bestelling drie peperdure adapters bij te voegen. Het ging om twee Thunderbolt 3-2 en één Thunderbolt-FirWire adapter. Alle drie de adapters zijn van het merk Apple zodat ik zeker wist dat ik kwaliteit kocht. Nadat ik alles uitgepakt had en alles voor mij uit op de tafel legde, zag ik in één oogopslag dat ik kwaliteit had gekocht.

Hoewel Caldigit de TS3 plus redelijk compleet levert, was ik toch genoodzaakt om drie peperdure adapters mee te bestellen.

Mijn ervaring met de Caldigit TS3 plus
De Caldigit TS3 plus is een Thunderbolt 3 dockingstation en daardoor een beetje overkill voor mijn Mac Pro uit 2013. Desalniettemin ben ik wel blij dat ik dit dock aangeschaft heb. Mede omdat dit een van de weinig docks zijn die je verticaal op je bureau kunt plaatsen en daardoor heel erg weinig ruimte in beslag neemt. Helaas zorgt de zware AC/DC stroomadapter die groter is dan het dock er wel voor dat de TS3 plus niet zo mobiel is als Caldigit wil doen geloven. Gelukkig was ik in staat om die dikke stroomadapter redelijk goed weg te werken. Het dockingstation werkt "plug and play" op mijn stokoude Mac Pro. Even het dock via een Thunderbolt 3-2 adapter aansluiten op één van de zes Thunderbolt 2 poorten achterop de Macintosh en je bent klaar. De TS3 plus heeft maarliefst vijftien poorten waaronder vijf USB 3 en twee USB-C poorten waarvan er eentje is van de tweede generatie wat goed is voor een datadoorstroomsnelheid van 10Gb/s. Omdat mijn Thunderboltpoorten op mijn Mac Pro 20Gb/s (in de meeste gevallen meer dan genoeg) i.p.v. 40Gb/s zijn, zullen vermoedelijk de zeven USB poorten een iets lagere datadoorstroomsnelheid hebben dan de snelheid die Caldigit op hun site beschreven heeft staan. Dat verhaal gaat zeker op als je nog twee hoge resolutie monitoren aan het dock gaat hangen. Aangezien ik dat niet van plan ben, was dat voor mij geen issue. Naast de zeven USB poorten heeft het dock ook een Display 1.2 poort, een netwerkpoort, een digitale audiopoort, een koptelefoon en een microfoon aansluiting. Als klap op de vuurpijl heeft het dock ook nog een UHS-II SD-Kaartlezer aan boord die leest met een snelheid van maarliefst 312MB/s. Omdat ik veel fotografeer en met mijn GPS in de weer ben, gebruik ik geregeld SD kaarten zodat deze snelle SD-Kaartlezer meer dan welkom is.

De voorkant van de Caldigit TS3 plus.

De voorkant van de Caldigit TS3 plus is voorzien van vijf poorten waaronder een UHS-II SD-Kaartlezer, een koptelefoon en een microfoonpoort. Verder zitten er op de voorkant twee USB poorten waarvan er eentje een USB-A en eentje een USB-C poort betreft. Beiden hebben een datadoorvoorsnelheid van 5GB/s. Omdat ik gebruik maak van een draadloze koptelefoon zal ik die koptelefoonpoort niet zo snel gebruiken. Het zelfde geldt voor de microfoonpoort aangezien ik een externe USB microfoon op mijn Mac Pro aangesloten heb.

De achterkant van de Caldigit TS3 plus.

De achterkant van de Caldigit TS3 plus is voorzien van tien poorten waaronder een Ethernet-poort, een digitale audiopoort, een display 1.2 poort en een extra Thunderbolt 3 poort om de dock door te lussen met een ander Thunderbolt apparaat. Verder zitten er op de achterkant nog vijf USB poorten waarvan één USB-C poort van de tweede generatie wat goed is voor een datadoorstroomsnelheid van 10Gb per seconde. De overige vier USB poorten zijn van het USB 3-A type wat goed is voor een datadoorstroomsnelheid van 5Gb per seconde.

Bijzondere mededelingen
Als een van de weinige docks biedt de TS3 plus de mogelijkheid om je Macbook of andere Apple apparaten zoals je iPhone en iPad van maximaal 85 watt aan stroom te voorzien zodat je die apparaten met een gerust hart kunt opladen. Verder kan het dock één 5K (5120x2880) of twee 4K (3840x2160) monitoren aansturen, eentje via de displaypoort en eentje via de Thunderbolt 3 poort. In combinatie met mijn Mac Pro uit 2013 zal dat beperkt blijven tot één 4K monitor of twee QHD (2560x1440) monitoren. Ondanks dat de dock er voor gemaakt is om verticaal te worden geplaatst, kun je hem ook horizontaal plaatsen. Twee meegeleverde plastic strips zorgen er voor dat het dock niet beschadigt en krassen oploopt als je hem horizontaal op een ruwe ondergrond plaatst. Caldigit biedt via een applicatie de mogelijkheid om iedere poort onafhankelijk van elkaar aan-en-uit te zetten. Dat kan handig zijn als je veel externe hardeschijven aan het dock hebt hangen. Daarnaast biedt Caldigit goede software en firmware ondersteuning wat handig kan zijn bij driverproblemen die kunnen optreden als je update naar een nieuwer besturingssysteem. Een klein minpuntje is wel dat het dock voorzien is van de oudere Alpine Ridge Thunderbolt 3 controller (JHL6340) i.p.v. de Titan Ridge controller (JHL7x40) zodat de displaystandaard 1.4 door de TS3 plus niet ondersteund wordt. Omdat ik het dock op een acht jaar oude Mac Pro via een Thunderbolt 2 poort aangesloten heb, speelt dat probleem voor mij niet zo. Wat ik vervelender vind is dat het dock niet voorzien is van een FireWire 800 poort zodat ik genoodzaakt ben om een dubbele adapter (een Thunderbolt 3-2 en een Thunderbolt 2-FireWire 800 adapter) te gebruiken als ik mijn externe FireWire 800 schijf op mijn TS3 plus wil aansluiten.

De Caldigit past door zijn strakke vormgeving perfect bij mijn Apple setup.

De Caldigit TS3 Plus is een van de beste docks die ik in mijn bezit en gezien heb. Als ik hem vergelijk met mijn Belkin Thunderbolt ExpresDock waarop ik via een FireWire poort mijn externe iSight camera op aangesloten heb, steekt dat dockingstation wel wat magertjes af. Met slechts drie USB-A poorten die gelimiteerd zijn tot 2,5Gb per seconde verbleekt dit Thunderbolt 1 dock helemaal. De aanwezige FireWire 800 poort maakt weer veel goed omdat veel oude externe hardeschijven en camera's nog met deze poort zijn uitgerust. In combinatie met mijn acht jaar oude Mac Pro uit 2013 is deze dock echt overkill. Echter als je nog geregeld CDtjes brand en daardoor in MacOS 11 Big Sur gebruik wilt blijven maken van Apple's externe DVD station, heb je niet veel keus. Echter voor de mensen die een recente Mac Mini of een Macbook hebben met één of meerdere Thunderbolt 3 poorten, is deze dock ondanks de recente prijsverhoging iedere cent meer dan waard. Mede omdat je dan echt alles uit die vijftien poorten haalt.

Heb jij ook een Caldigit TS3 Plus?