Dell XPS 13 9310 (cn93214sc)

Specificaties 13,4" • 1920x1200 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Dell XPS 13 9310 (cn93214sc) Review

joppetieTestpanel 10 februari 2021, laatste update op 12 februari 2021, 1.024 views Testpanel

Dell XPS 13 9310 (cn93214sc)

Deze slanke, stevige laptop levert goede prestaties voor het formaat. De dunne schermranden en het fijne toetsenbord zorgen voor een prettige werkervaring, al zullen de behuizingsranden voor sommigen te scherp zijn en is de i/o beperkt. Voor een all-round productiviteitslaptop voor onderweg kun je niet veel beter krijgen.

Pluspunten

• Klein formaat, relatief groot scherm
  • Vlot
  • Windows Hello werkt fantastisch
  • Toetsenbord typt fijn, maar de pijltjestoetsen zijn te krap
  • Goed trackpad
  • Erg goed mee te nemen, footprint kleiner dan een A4'tje
  • Start supersnel op, ook na lange tijd
  • Accuduur

Minpunten

• Alleen twee usb-c en micro-sd als i/o
  • Scherpe randen waar je palmen rusten
  • Scherm is niet uniform qua backlight
  • Webcam is niet super
  • Schermhelderheid kan niet laag genoeg

Ik heb deze laptop thuisgestuurd gekregen door Dell//Tweakers om te testen en een review over te schrijven. Deze review is geschreven vanuit het perspectief van iemand die z'n laptop vrijwel alleen voor productiviteit (kantoor-achtig werk) en lichte mediaconsumptie gebruikt en daarvoor een HP Spectre X360 uit 2015 gewend is. Daarnaast heb ik een relatief krachtige pc, waar andere taken op gedaan worden. Wat de laptop exact zal kosten neem ik in mijn beoordeling niet mee, maar mijn verwachtingen heb ik aangepast op een premiumlaptop met een prijs van rond de of net boven de 1.000 euro, dus ik verwacht wel wat.

Eerste indruk, bouwkwaliteit en mobiliteit
De laptop komt keurig verpakt met de noodzakelijke accessoires, zoals een compacte usb-c oplader en een dongle van usb-c naar usb-a. De laptop komt met vrijwel geen bloatware voorgeïnstalleerd. Alleen de gebruikelijke meuk van Microsoft zul je aantreffen op het bureaublad. Als je met de laptop begint te werken, is het eerste dat opvalt de formfactor. Zo'n kleine behuizing waar nog nét een volwaardig toetsenbord in past met een scherm dat letterlijk van rand tot rand loopt, ook boven en beneden, ziet er gewoon fantastisch uit. Een groot verschil met de HP Spectre X360 die ik gewend ben, die toch forse schermranden heeft. De laptop is daardoor ook meteen een heel stuk compacter en makkelijker mee te nemen. In het bijzonder is noemenswaardig dat de footprint van de Dell kleiner is dan een A4'tje, dus zal hij in vrijwel elke tas passen. Ook de bouwkwaliteit is goed, er is heel weinig 'flex' te merken, ook niet in het erg dunnen scherm. De laptop voelt stevig aan en de materialen zijn van voldoende hoge kwaliteit. Helemaal top.

Scherm
Behalve de dunne randen is het scherm ook een prettige resolutie. Full-HD, met een 16:10 aspect ratio. Beter dan 16:9 voor productiviteit. 3:2 is daarvoor wellicht nog beter, maar dan krijg je wel erg dikke zwarte randen bij het kijken van video. Ik doe dat zelf zelden tot nooit op een laptop, maar ik vind 16:10 dan een mooi compromis. De kleuren van het scherm zijn ook goed, al zijn ze ook niet springlevend voor mijn gevoel, mogelijk door de matte coating, die ik overigens nog steeds zou verkiezen boven een glossy coating. Het oogt prettiger en voor de meeste taken, met name productiviteit, zijn zeer vibrante kleuren helemaal niet nodig. Wel is het jammer dat de minimale helderheid vrij hoog ligt. Het is niet laag genoeg voor een kamer die 's avonds dim verlicht is. Mijn ogen werden na kort gebruik, ongeveer een halfuur, merkbaar vermoeid. Ook is het scherm bij lage helderheid ongelijk verlicht. Vooral aan de zijkanten lijkt de helderheid een stuk lager. Geen uniform beeld geeft dit, wat wel afleidend is en afdoet aan de dunne schermranden. De automatische schermhelderheid kan overigens geen keuze maken, en wisselt constant van te fel naar niet fel genoeg. Dit is erg afleidend naar mijn mening, maar ik ben hier wellicht ook wel gevoelig voor.

De webcam is overigens geïntegreerd in de zeer dunne schermrand aan de bovenkant. De kwaliteit laat wel te wensen over. In de praktijk geeft hij een minder mooi en minder scherp beeld dan mijn inmiddels zes jaar oude laptop. Wel fijn vond ik de relatief kleine beeldhoek, waardoor tijdens vergaderingen niet de gehele ruimte waarin je je verblijft getoond wordt aan je collega's.

Een touchscreen mis ik over het algemeen niet, aangezien het trackpad voldoet en ik een draadloze muis gebruik als ik langer werk op m'n laptop. Wel zou ik het soms missen om de laptop om te klappen voor mediaconsumptie als er geen groter scherm beschikbaar is. Dan is het fijn om het scherm iets dichterbij te hebben (bijvoorbeeld als je hem neerzet) en het touchscreen te kunnen gebruiken om alles te bedienen.

Toetsenbord en ergonomie
Toetsenbord went erg snel. Toetsen voelen goed aan, ondanks dat ze niet erg veel 'travel' hebben. Het toetsenbord is compact, maar voelt niet te klein aan. Waarschijnlijk zou ik het niet verkiezen boven een volwaardig toetsenbord als ik lang moet typen, maar het zou prima kunnen. De pijltjestoetsen voor omhoog en omlaag zijn de helft van de grootte, waardoor ze samen ruimte van één normale toets innemen. Dit maakt ze in mijn ogen onbruikbaar voor alle taken waarbij je de pijltjestoetsen veel moet gebruiken. Het zal ongetwijfeld op den duur wennen, maar ik vond het erg onhandig tijdens het verplaatsen van de cursor bij het bewerken van een tekstdocument. Dat de delete-toets één plaats naar links zit dan "normaal" (althans voor mij), is even wennen maar geen groot verdriet, en de toevoeging van de vingerafdrukscanner in combinatie met de aan/uit-knop is het zeker waard. Fijn dat de toetsen als tab, caps lock, shift, enter en backspace van het normale, grote formaat zijn. Wel noemenswaardig is dat tijdens het typen de palmen soms komen te rusten op de rand van de laptop, welke vrij scherp is. Dat is niet erg comfortabel. Dit is mede afhankelijk van de vorm van de handen die je gewend bent aan te houden tijdens het typen. Als die erg plat is, dan komen de palmen uiteraard lager op het chassis van de laptop te liggen dan als die meer gebogen is. Niet onoverkomelijk en zeker aan te wennen dunkt me, maar wel iets om rekening mee te houden. Overigens gaat de toetsenbordverlichting vrij snel uit als je niks aanraakt. Voor mij gaat dat een beetje tegen het idee in, om de juiste toetsen ook in het donker te kunnen vinden. Daarvoor moet je dan eerst even het touchpad aanraken.

Touchpad
Het touchpad is van een prima formaat, zo groot als mogelijk is in zo'n kleine behuizing. Zelf ben ik een iets groter touchpad gewend, maar dit exemplaar werkt erg goed. Ik hoefde niet te lang te wennen en al snel was ik op volle snelheid aan het werk. Geheel geen 'dead zone', dus het hele oppervlak is te gebruiken. Bijna overal is het ook in te drukken bij een klik, behalve een horizontale band aan de bovenkant, van ongeveer een centimeter hoog. Geen klachten dus.

Windows Hello
Windows Hello gezichtsherkenning is in één woord fantastisch. Ik had er wel over gehoord, maar het nog nooit gebruikt. Het instellen is ontzettend snel en makkelijk, en het inloggen simpelweg moeiteloos. Dit gepaard met de korte 'wake' tijd van de laptop is het een verademing vergeleken met het invoeren van je wachtwoord, zoals ik gewend was. De volgende laptop die ik zelf koop zal zeker Windows Hello moeten ondersteunen.

i/o of featureset
Niet slecht, maar had echt wel beter gekund. Al zeg ik dit meer in principe dan dat ik iets miste. Als ik veel of zware dingen moet doen, zal ik dat vrijwel altijd op mijn pc doen. M'n eigen laptop neem ik altijd mee zonder accessoires en ook meestal zonder oplader. Ik gebruik een bluetooth-muis en gebruik daarom zelden poorten. Goed dat hij oplaadt via USB-C. Wel jammer dat er geopteerd is voor micro-sd in plaats van een volwaardige. Micro-sd gebruik ik (vrijwel) nooit, maar een normale wel om foto's van mijn camera te halen. Wat mij betreft heeft de XPS 13 daarom maar drie bruikbare poorten: USB-C en een hoofdtelefoonaansluiting. Niet vreselijk, maar wees je ervan bewust.

Geluid
Het geluid is niet slecht, en zal voor de meeste momenten volstaan, maar het is ook niet per se goed. Wel prima voor het formaat denk ik. Het mist een beetje detail en uiteraard goede lage tonen (logisch). De hoge tonen worden een beetje gedempt. Omdat de speakers aan de zijkanten onder de laptop zitten, klinkt hij beter van de linker- of rechterkant dan als je ervoor zit. Gaat wel luid genoeg, maar bij hogere volumes is er vrij veel vervorming. Ik zou zoveel mogelijk een hoofdtelefoon of externe speaker gebruiken, al raad ik dit bij elke laptop aan.

Accuduur
Ik heb geen uitvoerige of objectieve tests gedaan of kunnen doen. Wel heb ik bewust gelet op hoeveel ik de laptop kon gebruiken alvorens hij weer opgeladen moest worden. Dat was vrij lang. Zeker bij productiviteitstaken zoals webbrowsen en tekstverwerken (met niet ál te hoge schermhelderheid) gaat de accu zeer lang mee, waardoor je de laptop ook prima mee kan nemen zonder de oplader. Dit is voor mij een must en maakt het een prettige ervaring onderweg. Je hoeft op een normale werkdag geen blik te houden op de resterende batterijduur, dus slaagt de laptop mijns inziens in deze categorie.

Prestaties en warmte- en geluidsproductie
De laptop werkt erg vlot. Ik heb hem niet zware productiviteitstaken of gaming laten doorstaan, nu ik van mening ben dat de gemiddelde koper van deze laptop daar niet voornamelijk mee bezig zal zijn. Voor alle andere normale taken heb ik niet één keer een vertraging of hapering gemerkt. Bij het kijken van een 1080p60 youtubevideo wordt de laptop ook niet warm en maakt geheel geen geluid. Hetzelfde kan niet gezegd worden van bijvoorbeeld een zoomvergadering (met veel deelnemers). Dan wordt hij vrij warm en gaat de ventilator ook hard blazen. Dit levert echter geen vertraging in prestaties op, die blijven altijd goed. Ik vind het zelf enigszins jammer dat er geen nieuwe AMD chip in zit, al is de 4c/8t Intel core i7 vlot genoeg voor de meeste taken. Maar het potentieel dat een dergelijke laptop heeft met een krachtige en energiezuinige chip van AMD, is wel moeilijk naast me neer te leggen. Persoonlijk zou ik dan ook nu geen nieuwe laptop kopen, maar wachten tot een vergelijkbaar model met een Ryzen 4000 of 5000 beschikbaar is. Ik heb een halfjaar geleden een laptop gekocht voor mijn moeder met een Ryzen 7 4700U, wat mijns inziens een veel betere waarde vertegenwoordigt. Dit doet uiteraard niet af aan deze laptop, die gewoonweg erg goed is. Maar persoonlijk zou ik altijd deze vergelijking laten meespelen bij het maken van een aankoopkeuze van een nieuwe laptop. Doe hiermee wat je wil.

In deze review heb ik vrij veel kritiekpunten en -puntjes gehad. Vele daarvan zijn echter van ondergeschikte aard en noemde ik vooral zodat potentiële kopers ervan op de hoogte kunnen zijn. Ze hebben verder niet allemaal erg veel invloed op de gehele gebruikservaring van de laptop, die juist erg goed is. De belangrijkste eigenschappen van een compacte laptop voor onderweg zijn meteen de beste eigenschappen van deze Dell. De laptop is zeer compact, licht, vlot en erg prettig om op te werken vanwege het goede toetsenbord en trackpad. Ik vind het jammer dat ik hem terug moet sturen en weer op m'n eigen oude trouwe werkpaardje door moet werken. Het enige punt waarop ik de laptop écht minder vind, is de hoge minimale schermhelderheid. Tijdens deze donkere dagen en 's avonds is het scherm mij gewoonweg te fel. Maar normaal gesproken werk ik overdag, dus is het ook niet altijd een probleem. Al met al kan ik zeggen dat het een zeer capabele machine is die ik vrijwel iedereen kan aanraden.

Heb jij ook een Dell XPS 13 9310 (cn93214sc)?

Nette review! Wat ik jammer vind is de beperkte beschikbaarheid van Dell laptops.
Als ik kijk onder het tabblad "Prijzen" dan staan daar nul prijzen, dus er is geen actuele prijs bekend.
Dan heeft het wat mij betreft ook totaal geen zin om deze laptop door een testpanel te laten testen.

De enige optie die ik heb is hem bij Dell zelf bestellen middels een configurator en dan kom ik al snel op meer dan 1500 euro uit.