Gigabyte B550M AORUS PRO-P

Niet beschikbaar
Specificaties Socket AM4 • Micro-ATX • AMD B550 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte B550M AORUS PRO-P Review

Hengst 9 februari 2021, 299 views Product gekocht

Gigabyte B550M AORUS PRO-P

Uitstekend bord met B550M chipset. De koeling is dik in orde door de stevige montage en het formaat van de koelingselementen. Hierdoor ziet het bord er ook mooi uit. Mijn kast is dicht maar deze misstaat totaal niet in een transparante build. En dat alles voor een vriendelijke prijs

Pluspunten

• Stabiel
  • Snel
  • goede prijs

Minpunten

• De connectors voor processor power en chassis fan top zijn moeilijk bereikbaar

Layout Score: 4
Hiervoor had ik een ASRock B450M Pro4 en daar was het heel lastig om geheugenmodules te wisselen doordat er maar een kant van de klemmen kon bewegen. Het Gigabyte bord is beter opgebouwd en de klemmen bewegen aan beide zijden dus modules plaatsen en verwijderen is veel makkelijker. Er is een mogelijkheid om het bios te flashen zonder onderdelen op het bord aan te sluiten dus als je een processor hebt waarvoor een update nodig is, geen nood. En zoals bij de mooiere borden wel hoort is de backplate vast gemonteerd.

Voor mij is het ook fijn dat er een optische audio out is, ik gebruik een digitale speakerset en de optische uitvoer is dan wel een mooie toevoeging. De DAC van de speakers is flink beter dan die op de meeste moederborden en het analoog signaal transport een stuk korter.

Er is wel een klein nadeel aan dit bord. Door de mooie koeling en netjes dichtgebouwde backplate zijn de connectors voor processor power en chassis fan top zijn moeilijk bereikbaar als het bord in een kast (ik gebruik een Coolermaster Silencio S400) gebouwd is. Als je dikke vingers hebt word je er niet blij van.

Gigabyte levert verder een prima bios, makkelijk te configureren en uitgebreide mogelijkheden om te overclocken zoals bij een Ryzen bord wel hoort.

Heb jij ook een Gigabyte B550M AORUS PRO-P?

Mag ik vragen welke BIOS versie je hebt, en of je ondertussen al stabiliteitsproblemen (power, USB) hebt ondervonden zoals de andere reviewer?

Ik overweeg dit bord te kopen, maar wou zeker zijn dat de vermelde problemen opgelost zijn.
Ik heb hem gekregen met de versie waar de andere reviewer naar was geupgrade de F10 en heb zelf een upgrade gedaan naar F12. Daar verandert het BIOS niet alleen qua stabiliteit van maar zelfs de UI is aangepakt. Met die bios geen problemen.