Samsung Odyssey G9 (G95TSSU) 49" Zwart

€ 1.135,-
Specificaties 49" • 5120x1440 • 240Hz • VA • 1ms - Bekijk alle specificaties

Samsung Odyssey G9 (G95TSSU) 49" Zwart Review

Galuni 8 februari 2021, laatste update op 9 februari 2021, 1.107 views Product gekocht

Samsung Odyssey G9 (G95TSSU) 49" Zwart

Persoonlijk vind ik dit een prachtige monitor waar ik van verwacht voorlopig veel plezier van te hebben. Meer weten, lees de uitgebreidere review!

Pluspunten

• Die Curve! (immersie)
  • Groot en scherp beeld
  • Afwerking

Minpunten

• Die Curve! (geluid echo)
  • Ietwat krappe cablemanagement
  • Firmware update voor RTX 30xx ondersteuning

Ondanks eerdere reviews over bouwkwaliteit heb ik mij afgelopen maand er toch aan gewaagd om een Odyssey G9 van Samsung aan te schaffen. Tot heden heb ik er ook nog geen spijt van gekregen. Wat een fijn scherm. Helaas wel met één nadeeltje. De 240 Hz werkt pas met de 30 series kaarten van Nvidia na een firmware update. Wat niet eens het grootste probleem zou zijn, ware het niet dat de helpdesk van Samsung zelf niet snapt hoe het euvel op te lossen. Mijn verlossing kwam dankzij een (terechte) opmerking van Catch22 in een reactie op deze review. (onderaan meer omtrent de oplossing)

Zoals ook her en der geschreven, dit is een beeldscherm voor gamers, niet voor serieus werk. Echter, ik hou mij daar stiekem niet aan en gebruik dit scherm ook voor mijn werk. Als programmeur maakt die kromming mij niet zo uit, ik kan de logica nogsteeds gemakkelijk volgen. Maar voor de meer kunstzinnige ontwikkelaars die prijs stellen op kleur echtheid en met name rechte lijntjes die ook echt recht zijn, daar is dit scherm niet geschikt voor.

Samsung heeft voor het instellen van dit scherm gekozen voor een joystick bediening. Dit werkt over het algemeen heel prettig. Tot je merkt dat het scherm bezig is met een signaal te proberen op te pakken van een bron waar die niet lekker mee communiceert, zie hier de eerder 240Hz met 30 series RTX kaart, dan moet je erg snel kunnen navigeren.

Het scherm heeft ingebouwde cablemanagement door middel van een paneel aan de achterzijde en de voet. Hoewel het een klein beetje prutsen is bij aansluiting werkt het erg mooi wanneer het eenmaal is aangesloten. Echter, de ingebouwde kabelgoot van de voet is beperkt in het aantal kabels dat erdoorheen past. En ik vermoed dat de ontwerpers van Samsung geen rekening hebben gehouden met een gekke gebruiker zoals ik, die drie beeldschermkabels, een USB 3.1 en een voedingskabel er doorheen propt. Het laat hoe dan ook geen ruimte voor een eventuele muis en/of toetsenbord kabel.

Om dan toch even snel langs die aansluitingen te lopen, naast de bekende voedingsaansluiting zijn er twee display port en een HDMI aansluiting. Voor de koptelefoon is er ook een 3,5 mm jack. En het beeldscherm heeft een ingebouwde USB 3 Hub met twee uitgangen en uiteraard ook 1 ingang. Voor een firmware update zal ook een stickie in één van deze twee USB poorten moeten worden geplaatst. In tegenstelling tot de G7 modellen ondersteund de G9 op geen van deze twee poorten de optie tot quickcharge.

Over smaak valt natuurlijk enkel te twisten. Maar de monitor ziet er erg verzorgt uit met de witte achterkant en het hierop aangebrachte patroon dat iets van een mecha bij anime weg heeft. Rond de aansluiting van de voet hebben ze daarnaast nog een RGB optie aangebracht voor die bonus FPS die je net als die bonus niet zult zien tijdens het actieve gebruik. Het is wel leuk voor de mensen in de omgeving die van een kleurrijk lampje houden terwijl jij die zieke killstreak hebt in jouw favoriete shooter.

Als laatste, uiteraard moet ik ook iets over die extreme feature noemen, de curve! Persoonlijk vind ik die erg prettig, maar begrijp dat dit niet voor iedereen opgaat. Net als ruimtelijk inzicht, rationeel denken, empathisch voelen en vele andere talenten nu ik er zo over nadenk. Wat mij nog meer is opgevallen is dat tijdens conference calls het scherm ook als een lekkere geluidreflector werkt. Dus zeker een aanrader voor mensen die zichzelf graag horen!

Uiteraard zijn alle meningen in deze review volstrekt persoonlijk en subjectief!

En voor wie het weten wil. De monitor is gebruikt in combinatie met een HP Z240 desktop van mijn werkgever en mijn persoonlijke creatie.

Updaten van de Odyssey G9. Hiervoor is een USB stick nodig met hoogstwaarschijnlijk een Fat32 formatering. Mijn stick met een Fat formatering negeerde hij in eerste instantie, na formatering naar Fat32 geen dit zonder problemen.
Bron: Overclockers.co.uk

Heb jij ook een Samsung Odyssey G9 (G95TSSU) 49" Zwart?

1. Je noemt de curve als nadeel omdat je je voor kan stellen dat sommige mensen dat vinden?
2. Je kan gewoon 240hz gebruiken met de RTX30xx serie, moet je wel de firmware updaten. Ik gebruik zonder problemen 240hz op mijn 3090
Bedankt voor de tip, zal ik zo ook direct verwerken in mijn review!

En ik noem de curve een nadeel vanwege de echo terug als ik in een conference call zit.
Ondertussen heb ik het scherm ook all een goei 2-3 maand. Gelukkig niet all te veel last van tikkende geluid. Iets stiller als iemand die nagels knipt met een nagel knipper 😁.

Wat betreft dat echo effect is dit wel irritant, afhankelijk hoe je zit en ook hoe je kamer gericht is. Ik merk bij een kameraad die ook dit scherm heeft dat dit erger aanvoelt, mogelijks door de ruimte waar hij zit.

Voor de rest gewoon een top scherm. In het begin heel veel twijfelen gezien de review, maar nu geen sec spijt.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.