Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony KDL-40EX402 Review

kuchenbacker 13 augustus 2010, laatste update op 13 augustus 2010, 4.727 views

Sony KDL-40EX402

Pluspunten

• Prijs/Kwaliteit verhouding
  • Zwartwaarden
  • Bouwkwaliteit & Design

Minpunten

• Oude Engine
  • Fabrieksinstellingen als vanouds belabberd

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Intro

Het hoe wat en waarom van de Sony KDL-40EX402.

Om bij het begin van het verhaal te beginnen; ik zocht al sinds januari dit jaar een vervanger voor mijn oude beeldbuis ktv welke een nare eigenschap begon te vertonen. De tv werd na luttele minuten (variërend van 10-30) aan één kant fel geel en aan de andere kant fel rood. Zoals ieder weldenkend en welziend mens begrijpt is dit geen ideale situatie om tv te kijken. Dus er moest een nieuwe komen en een platte, want laten we wel zijn, als je 16m2 hebt wil je geen halve m2 inleveren aan een gigantische beeldbuis tv.
In eerste instantie viel mijn oog op de aantrekkelijk geprijsde modellen van LG met afspeel mogelijkheden via USB; te weten de 32LH5000 en versies enkele duimen groter. Zowel beeld als feature sets van deze tv lijn sprak mij zeer aan, hoewel ik vanaf het begin geen fan was van het design. Toen Sony begin februari echter hun nieuwe tv lijn introduceerde met het vaak geroemde 'mono-lithic' design was ik verkocht; zo'n tv stond immers ook goed als hij uit stond. De aanschaf liet echter nog even op zich wachten.
Tijdens de pre-WK sale van de MM kon ik niet langer meer wachten - of was het de gedachte alle wedstrijden in rood-geel te moeten kijken? - en heb ik met gevaar voor eigen tv het ding de bus ingesleept. Ik kwam eigenlijk voor de 32", maar die bleek niet op voorraad - wel met korting te krijgen en een verwachte levertijd van 2-3 weken - de 37" was 9 euro goedkoper dan de 40" en juist dat laatste model was ook het enige die MM Utrecht nog ruim op voorraad had. De uiteindelijke meeneemprijs daar was 512,00 - zo'n 65 euro onder de goedkoopste (met verzending) in de PW. De tv is sindsdien niet of nauwelijks in prijs gewijzigd.

Eerste indrukken

De doos
De doos is een stevige kartonnen unit met allerhande reclame erop. Geweldig ding om je rug op te breken, maar het verpakt de tv prima. Sony adviseert de TV met 2 personen eruit te tillen, wat geen overbodig advies bleek te zijn. Stukken piepschuim van 3-4cm dik, scherm cover en plakplastic op de rand van de tv completeren de zaak.

De TV zelf
Ik: de 40" is een prima maatje.
Mijn vriendin: waar ga je 'm in vredesnaam laten?
Let wel: ik kom van een oude beeldbuis af... en die was maar 43 cm. Na wat geschuif met kasten en gemeet kon de tv eigenlijk gemakkelijk erin. Maar die maat blijft even wennen op 2.25m afstand. Het wennen kostte bij mij ongeveer 5 minuten, m'n huisgenoten vinden hem nog steeds absurd groot.

Tweede indrukken

Featureset

Deze TV komt met een respectabel aantal aansluitingen voor een budgetmodel. We tellen 4x HDMI, 2x SCART, Component, VGA, audio en S/PDIF. Als toetje is er nog een USB 2.0 aansluiting. CI+ slot is aanwezig, evenals DVB, DVC, DVC-HD en DVB-T tuners. Voorlopig is de tv nog aangesloten via analoog; studentenhuisversting is niet zo happig op individuele contracten met digitale aanbieders ;(

De Bravia 2 Engine is niet de nieuwste, niet de beste en ook niet de duurste engine - vandaar waarschijnlijk de aanwezigheid in dit model. Voor mijn doeleinden voldoet deze Engine echter prima, er zijn wel een paar mindere aspecten.
- scaling gaat soms moeizaam.
- uitzetten van zoveel mogelijk artificiële beeldverbeteraars verhelpt niet de foutjes die de engine maakt.
- snelle bewegingen gaan vaak gepaard met schaakbord patronen om scherpe randen.

Gamers hebben natuurlijk ook voordelen gezien in deze engine, welke erom bekend staat erg weinig inputlag te genereren. Nu heb ik zelf alleen een XBOX 1 erop aangesloten dus wat dat betreft ben ik nou ook weer geen expert, maar ik moet zeggen dat ik er niets van gemerkt heb, het voelt exact hetzelfde als mijn oude beeldbuis TV.

Kleur

Om eens lekker kort door de bocht te gaan: de fabrieksinstellingen zijn altijd waardeloos en vrijwel elke TV of monitor is met aanpassen vrijwel volledig naar wens te krijgen. Ik heb standaard de optie live colour uit staan, omdat ik vind dat dit de kleuren onnatuurlijk maakt.
Mijn huidige instellingen:
Verlichting: 3
Contrast: 80
Helderheid: 37
Kleur: 47
Beeldscherpte: 25
Temperatuur: Neutraal
Verder alle kunstmatige beeldverbeteraars uit.

De kijkhoek is in mijn ogen prima, ware het niet dat ik nooit meer dan 10º van het midden zit. Als het licht in mijn kamer zich ervoor leent zal ik hiervan foto’s maken, dit zal verduidelijken hoe goed/slecht de kijkhoek werkelijk is.

Edit 13-8
Het blijkt lastig te zijn met een slechte camera aan te tonen hoeveel kleurvervorming er optreedt bij de verschillende kijkhoeken (foto van een foto), mijn voorlopige pogingen van recht voor en 45º

Zelfs hieruit blijkt al dat de reactie van Undervolter over de kijkhoek terecht is: de kleurvervorming onder een hoek van 45 graden is al zo substantieel dat er geen enkele kleur nog écht goed tot zijn recht komt. Daarom heb ik de score voor kleur aangepast naar 'voldoende' ipv 'goed'. Ik ondervind hier zelf geen hinder van, maar ik kan me voorstellen dat men ook onder een hoek van 45 graden nog tv wil kunnen kijken. Ook gaf ik in mijn reactie al aan dat de edge enhancement inderdaad over HDMI nogal roet in het eten gooit:

Hier kun je heel duidelijk zien dat met name de verticale blauwe lijn uitgesmeerd wordt naar rechts. Dit effect treedt niet op bij zwart-wit lijnen en vindt slechts zeer gereduceerd plaats onder VGA of USB functionaliteit. Mocht iemand mij willen verlichten, u bent zeer welkom - ik weet niet precies wat hier de oorzaak van is.

Contrast en Helderheid

Mijn vergelijkingsmateriaal is beperkt, maar op grond van mijn eigen waarnemingen en diverse reviews durf ik hier de maximale score uit te delen. In veel reviews van deze TV wordt juist dit punt genoemd als een aspect waar deze TV op excelleert.

Ghosting

Ik vermeldde al dat de engine foutjes maakt. Het lijkt erop dat de engine te traag is om alles realtime goed te schalen, wat resulteert in beeldjes die blijven hangen. Vooral 100% donkere en 100% lichte vlakjes hebben hier last van (bijvoorbeeld een voetbal of het kapsel van een voetballer). Hoe groter de objecten, hoe beter de engine ermee kan omgaan. Ik weet niet zeker of dit nu echte ghosting is of niet, maar het is in ieder geval het vermelden waard.

Pixeldefecten

Niet naar gezocht, niet gevonden – geen zin om naar te zoeken.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit van deze tv is als het design doet vermoeden: stevig en degelijk. Hoewel de standaard van plastic is gemaakt, wiebelt de tv relatief weinig - zeker niet zoveel dat ik me kan voorstellen dat iemand zich zorgen maakt dat hij omkiepert bij het afstoffen. De poot wordt met 4-5 schroeven (afhankelijk van het model) vastgezet aan de voet - deze schroeven verbinden twee metalen platen en ook dit geeft een solide indruk.

Vormgeving

Zoals al eerder genoemd is deze TV onderdeel van de Sony 'Mono-lithic'-design lijn. Dit spreekt mij aan; lekker strak, geen uitstekende glas(plastic)platen, geen rode/blauwe gloed over de rand. Gewoon lekker strak, geen poespas. Lekker subjectief.

Tja, waarom heb ik deze TV gekocht? Ten eerste vanwege de beeldkwaliteit, en op de tweede plaats vanwege het design. In deze prijsklasse is vrij veel concurrentie en ik denk dat de Sony hier meer dan zijn mannetje in staat. Zowel de featureset als de beeldkwaliteit zijn gewoon goed te noemen en doen in mijn ogen niet onder voor vergelijkbare modellen van Samsung of LG/Philips.

Inbrandgevoeligheid

Hier kan ik vanzelfsprekend vrij weinig over zeggen nog, het enige wat ik hier eventueel op kan aanmerken is dat ik 70% van de wedstrijden van het WK op deze tv gekeken heb, en geen NED1 logo zie rechtsboven. Verder ga ik er vooralsnog vanuit dat dit een probleem is wat met name plasma schermen parten speelde, bij wijze van spreken in de vorige eeuw.

Gebruiksvriendelijkheid

De menu's van de TV zijn niet altijd even intuitief, maar ruimschoots overzichtelijk genoeg om niet moedeloos te worden als je iets de eerste keer niet kan vinden. Een handige optie vind ik het scrollen langs de zenders met de 'home'-knop.

Gebruik met andere apparaten

O!play
Ik heb de O!play uit frustratie 2 dagen na de TV aangeschaft. Het bleek onmogelijk met de ingebouwde mediaspeler van de TV resoluties van 720p en hoger af te spelen en zoals zoveel apparaten ondersteunt ook deze geen .mkv.
In eerste instantie had ik de O!play via component aangesloten, wat al prima beeld gaf. Om toch eens te zien of HDMI nu echt zoveel beter is heb ik 2 dagen terug een HDMI kabeltje á 2,99 gescoord bij de Action (bonus voor de Action!) en ik baal er nu al van dat ik dat niet eerder gedaan heb. Het beeld is perfect; het lijkt erop dat de hierbij de engine, zelfs wanneer deze moet upscalen vanaf 720p geen roet in het eten gooit wat betreft hangende donkere/lichte vlakken. Ik vermoed dat dit komt doordat het upscalen niet meer gedaan wordt door de engine zelf, maar dat de TV al 1080p beeld aangeleverd krijgt vanaf de O!play (kan iemand dit bevestigen?). Met de HDMI kabel erin herkende de O!play de TV direct, via component niet.

Laptop
Uiteraard sluit een tweaker zo af en toe zijn laptop/pc aan op de TV, helaas nog niet via HDMI maar gewoon via de VGA aansluiting. Voor zover ik kon zien wordt het beeld mooi 1:1 gekopieerd. Het beeld is scherp genoeg en mocht de nood ontstaan, dan zou ik deze TV ook prima als computer monitor kunnen gebruiken.
Note: De laptop in de 'gebruikt icm lijst' is niet het exacte model. Enige verschil is de processor (735a vs 740).

HDD & USB-stick
Deze beide apparaten zijn aangesloten via de USB2.0 aansluiting van de TV. Geen enkel probleem ervaren met herkenning/bereikbaarheid of firmware updates.

Een prima tv met een concurrerende prijs. Perfectie viel nooit te verwachten, maar de TV zal weinig gebruikers met een 'beperkt' budget teleurstellen. Het design moet je van houden, maar is imo ook gewoon een pluspunt.

PS: Dit is m'n eerste review, dus kritieken zijn zeer welkom, evenals suggesties en requests. Dan kan ik eventuele verbeteringen doorvoeren - alvast bedankt!

Heb jij ook een Sony KDL-40EX402?

Ik heb zelf een 40EX402 gehad en bij mij kon het dynamisch contrast contrast wel degelijk uit.
Ik zou het niet meer weten hoe ik dat gedaan heb, ik heb mijn tv al weer een tijdje geleden verkocht. Misschien wordt het in het bravia topic behandeld.
Ik zie het zo snel niet staan in het Bravia topic, maar mocht ik het tegenkomen ergens, ooit, dan komt het uiteraard in de review erbij.
Tja ikzelf wist niet hoe snel ik deze TV terug moest brengen...

Kijkhoek is niet al te best en dynamisch contrast kan op geen mogelijkheid uit.
Waarschijnlijk als je het enkel als TV gebruikt dat je daar niet veel last van hebt, maar verwacht geen stabiel beeld als je erop gaat internetten.
Intensiteit van de backlight verandert direct bij het scrollen van een website.
In een spel met veel schaduwen zorgt dit voor het gevoel van naderend onweer.

En de niet uit te zetten edge enhancement zorgt bij gekleurde tekst voor een waas.
In paint is dit vervelende effect goed te zien; trek een rode verticale lijn en zie daar een 3 pixels brede rode schaduw naar rechts...

Btw. de meesten zien graag afbeeldingen van het product bij een review.
Ik begrijp wat je bedoelt; echter ondervind ik dit probleem vreemd genoeg voornamelijk als ik dingen via HDMI bekijk. Er wel sprake van blijvende fuzzyness - als al eerder aangegeven is in dit topic.
Ik ondervind het 3 pixels naar rechts probleem dus enkel wanneer ik een afbeelding bekijk via HDMI, zowel USB en VGA aansluitingen geven de fuzzyness, maar dat is bij lange na niet zo hinderlijk als het effect wat jij beschrijft. Het blijft dan beperkt tot 1 pixel rechts én links die nét waarneembaar meekleuren met de 1 pixel brede streep.
Hmm wat betreft dynamisch contrast had ik eigenlijk alles geprobeerd, ook service menu.
Contact opgenomen met onder andere Sony e-mail support.
Op de vraag of het dynamisch contrast kan worden uitgeschakeld kreeg ik spoedig antwoord (13-7-2010):

''Naar aanleiding van uw mail dienen wij u helaas te informeren dat het niet mogelijk is om het contrast uit te schakelen. Onze excuses hiervoor."

Tenminste ik neem aan dat met enkel 'contrast' het dynamisch contrast bedoelt wordt ;)

Mijn foto's van 'Edge Enhancement' en input lag:

[IMG]http://img256.imageshack.us/img256/9706/77371229.th.jpg[/IMG]

[IMG]http://img256.imageshack.us/img256/6168/inputlag.th.jpg[/IMG]

Inputlag is in tegenstelling tot de duurdere Sony Bravia LCD-TV's (2010) net acceptabel met 30-32 ms.

[Reactie gewijzigd door Undervolter op 14 augustus 2010 15:29]