Arlo Video Doorbell Wire-Free Zwart/Wit Review

me4sakuraTestpanel 7 februari 2021, 192 views Testpanel

Arlo Video Doorbell Wire-Free Zwart/Wit

Strak vormgegeven slimme deurbel met een complete feature set. Zeer makkelijk te installeren bij gebruik van de accu die lang meegaat. De deurbel is ook bedraad te gebruiken. De vereiste app niet altijd even fijn in gebruik en voor veel "slimme" functies een abonnement noodzakelijk, wat bovenop de aanschafprijs komt.

Pluspunten

• Zeer makkelijke installatie
  • Complete featureset
  • Strakke vormgeving
  • Goede beeldkwaliteit
  • Lange accuduur

Minpunten

• Prijzig
  • Abonnement
  • Diefstal gevoelig
  • Vertragingen in notificaties en bellen
  • App bevat bugs
  • App beperkt voor medebewoners

Kwaliteit Score: 5
Thuiswerken is voor veel ICTers meer regel dan uitzondering geworden. Tijdens het fanatiek (of minder fanatiek) vergaderen met noise canceling headphones is het dan ook makkelijk om de deurbel net te missen. Voor je er erg in hebt heeft de overwerkte postbode het pakketje waar je met smart op zat te wachten weer ongeduldig terug in de bus gemikt.

Dit scenario kwam bij ons iets vaker voor dan we zouden willen en daarom waren we aan het kijken naar een slimme deurbel. Over het aanbod van Tweakers om een slimme deurbel te testen en te reviewen hoefden wij dan ook niet lang na te denken.
Extra informatie
De deurbel mochten wij houden na het publiceren van de review. Verder hebben wij geen compensatie ontvangen. Zowel Tweakers als Arlo hebben ons geen beperkingen opgelegd over waarover we niet mogen schrijven, we hebben kritisch naar het product gekeken alsof we hem zelf hebben aangeschaft.

Unboxing

De deurbel komt in een witte, simpel vormgegeven doos. Er staat behoorlijk wat tekst op de doos die vooral alle functies duidelijk moet maken. Wat hierbij opvalt is dat er geen Nederlandstalige tekst op staat. Voor ons zelf geen probleem, maar voor mensen met minder kennis van de Engelse taal kan het wat verwarrend zijn.

Als we de box openen is het eerste wat opvalt het formaat van de deurbel, het is namelijk een behoorlijk groot en dik apparaat. Al helemaal als je het vergelijkt met een reguliere “domme” deurbel. Maar die vergelijking is ook niet helemaal eerlijk door het grote verschil in features.

Installatie

In de box zelf zit een “Quick start” foldertje om je te helpen bij de installatie, maar ook hier zit geen Nederlandstalige versie bij. Gelukkig is het geen lang of complex foldertje. Het komt er op neer dat je de batterij volledig moet opladen en de app installeert op je telefoon. De app geeft je vervolgens stap voor stap instructies over hoe je de bel het beste kan ophangen.

Bedraad of op accu?
Het eerste wat je zal moeten bepalen is of je de deurbel bedraad of op accu wilt gaan gebruiken. Hoewel de naam Arlo Video Doorbell Wire-Free is heb je ook de optie om hem bedraad te gebruiken. Als je niet technisch aangelegd bent is het moeilijk te begrijpen of je huidige bel aansluiting geschikt is om de Arlo slimme deurbel op aan te sluiten. Wij hebben daarom er voor gekozen om hem om accu te gaan gebruiken.

Een nadeel van het gebruik op accu is dat als iemand aanbeld het geluid puur van je mobiel zal komen. Hij heeft logischerwijs geen verbinding met je bestaande gong. Het kan dus dat als je niet je mobiel bij de hand hebt dat je de bel alsnog mist. Als je in het bezit van een smartwatch of een gekoppelde Google home bent zal dit probleem minder voorkomen. Je krijgt op beide apparaten een melding als iemand aanbelt.
Het ophangen
Om het apparaat op te kunnen hangen schroef je een metalen plaatje tegen de muur. Wij hebben hierbij gekozen om hem in ons houten kozijn te schroeven. Hierdoor hoeft er niet geboord te worden en ook geen plug gebruikt te worden. Alleen even vastschroeven op de goede plek en je bent klaar.

Alleen hierbij merkten wij wel op dat de meegeleverde schroeven niet van al te beste kwaliteit zijn. Ze draaiden direct helemaal stuk. Wel netjes dat ze een reserveschroef meeleveren, maar ook die is natuurlijk van dezelfde kwaliteit. We hebben dan ook onze eigen schroeven gebruikt. Het is geen groot punt, maar toch een beetje knullig bij een product van deze prijs.

Vervolgens kan de deurbel in het montage plaatje geklikt worden. Deze kan er ook heel makkelijk weer uitgehaald worden met een bijgeleverd pinnetje. Dit maakt ook direct dat de deurbel behoorlijk diefstal gevoelig is, alleen een pinnetje is genoeg om de deurbel los te klikken.

App

Het eerste wat opvalt als we de app opzoeken in de Play Store zijn de grote hoeveelheid negatieve reviews. Met een beoordeling van 3,6 van de 5 mogelijke sterren op moment van schrijven. Mensen hebben vooral klachten over vertraagde notificaties, problemen met inloggen en het abonnement.

Wij installeren de app op onze Realme x2 pro's. Na het invullen van wat basisgegevens en het bevestigen van het e-mailadres kunnen we aan de slag. In de app kiezen we uit de lijst met Arlo producten ons model. De app geeft duidelijke stap-voor-stap instructies om de deurbel aan de app te koppelen.

Als je bijna bij het eind van het installatie process komt krijg je meerdere abonnement opties aangeboden. De eerste 3 maanden maak je gebruik van een gratis proefversie. Meer over het abonnement later in de review.

Featureset

Bewegingsmelder
Er gaat een ring met LEDs knipperen als er beweging wordt gedetecteerd. Vanaf dat moment begint de camera met opnemen en krijg je een notificatie. De notificatie heeft alleen wel regelmatig 0.5 tot 1 seconde vertraging. Als er iemand met echt veel haast of spoed voor de deur staat is deze vertraging wel lastig.

Beweging wordt over het meestal snel en accuraat gedetecteerd. De bewegingsmelder weet over het algemeen goed onderscheid te maken tussen belangrijke en niet belangrijke beweging. Regen, sneeuw of waaiende bladeren worden bijvoorbeeld niet als beweging gedetecteerd. Toch kwam het bij ons ook een keer voor dat beweging helemaal niet gedetecteerd werd. Je kan dan naderhand ook niet meer terug kijken wie er bij de deur stond. De camera neemt namelijk alleen een filmpje op als er beweging gedetecteerd wordt.
Batterij
Voor het installeren van de deurbel moet de batterij volledig worden opgeladen. Dit gaat doormiddel van een simpele USB kabel. Een adapter om hem in het stopcontact te kunnen opladen is niet meegeleverd. De meeste mensen zullen die wel hebben liggen voor hun smartphone, maar voor de prijs had die er ook wel bij mogen zitten.

In de app kan je zien hoe vol de batterij nog zit. Na een week testen is de batterij van 100% naar 95% gegaan. Door het testen hebben we meer van de bel gebruik gemaakt dan in een normale situatie. De batterijduur lijkt dan ook helemaal in orde te zijn. Je zal ongeveer tussen de 3-4 per jaar de batterij moeten opladen. Vanwege de kortere test duur hebben we niet kunnen testen wat er precies gebeurt als de batterij bijna leeg is. Als je de deurbel bedraad gebruikt hoeft deze natuurlijk helemaal niet meer worden opgeladen.

Kwaliteit

Bouwkwaliteit
De Deurbel is voornamelijk gemaakt van plastic, maar voelt wel massief en sterk aan. De bijgeleverde schroeven zijn wel van zwak materiaal. De bel zelf heeft een fijne "klik" erin zitten waardoor je zeker weet of je het goed ingedrukt hebt.
Beeldkwaliteit
De deurbel weet in verschillende weers en lichtomstandigheden gewoon prima beeld te leveren. ‘S avonds en ‘s nachts is er minder detail te zien, maar dat is ook meer dan logisch. De videokwaliteit is alsnog ruim voldoende om te zien wie er precies voor de deur staat.

Geluidskwaliteit
Het ingebouwde speakertje is goed genoeg om met de persoon voor de deur een gesprek te kunnen voeren. Al is de “bel” niet luid genoeg om binnen te kunnen horen. Je zal gebruik moeten maken van een externe gong of je mobiel op zak moeten houden. Ook Google Home aansluiten is een optie om dit te omzijlen, deze zal je vertellen als de deurbel ingedrukt wordt.

Abonnement

Zonder het Arlo Smart abonnement is je slimme deurbel ineens een stuk dommer. Veel functies zijn alleen maar te gebruiken met Arlo Smart. Wij hebben geen mogelijkheid gehad om zonder abonnement te testen omdat de Trial meteen start bij aanmaken nieuwe account.

Vergeleken met concurerende slimme deurbellen krijg je met de Arlo Video Doorbell Wire-Free veel features voor je geld. Alleen moet je voor veel van die features dan wel weer abonnement nodig. Als je hier voor kiest krijg je maandelijkse kosten bovenop de aanschafprijs.

Heb jij ook een Arlo Video Doorbell Wire-Free Zwart/Wit?