Specificaties 12,1" (1366x768), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1201N Zwart Review

Perboemski 8 augustus 2010, laatste update op 8 augustus 2010, 377 views

Asus Eee PC 1201N Zwart

Pluspunten

• Prestaties (voor een netbook)
  • Afmetingen

Minpunten

• Prestaties (voor een notebook)

Algemene beoordeling:
Bij het uitpakken van de laptop viel de stevigheid van de behuizing al direct op. Ondanks het gebruik van veel plastic (zwart glanzend) voelt de laptop stevig en robuust aan. Bij het oppakken krijg je geen enkel moment het idee dat er iets doorbuigt of zelfs kan breken, bij het openen voel je meteen dat het scherm middels stevige scharnieren aan de rest vastzit en dat alle knoppen en schakelaars van voldoende kwaliteit zijn. Jammer alleen van alle stickers op de binnenkant van de netbook - maar na 2 minuten peuteren ziet je er niets meer van...
Enige nadeel is de voedingsadapter. De aansluiting naar de laptop is zo klein, dat ik een beetje bang ben dat dat het eerste onderdeel is dat gaat sneuvelen... De adapter zelf is overigens ook lekker klein, zodat'ie makkelijk in een tasje meegenomen kan worden.

Featureset:
Ik heb specifiek voor deze netbook gekozen aangezien het de enige op dat moment leverbare dualcore Atom N330 processor bevat in combinatie met een nVidia ION chipset die prima DivXjes etc. kan weergeven. In combinatie met Windows 7 Home Premium wilde ik graag de dual core hebben, zeker na mijn ervaringen met een EEEBox B202 (N270, Windows XP), die daar toch nog wel wat moeite mee had.
Daarnaast wilde ik graag een 12" scherm, vooral vanwege de net iets horere resolutie van 1366x768 dan de meeste netbooks. Dat er dan ook nog een HDMI poort op zit, is een leuk extra'tje.

Prestaties:
Verwacht geen wonderen, maar de laptop voelt in gebruik prima aan, programma's starten regelijk snel en het afspelen van DivX bestanden is geen enkel probleem. Starten van programma's gaat allemaal redelijk soepel, alleen bij grote webpagina's en gebruik van flash merk je toch dat de Atom een lichte processor is. Scrollen gaat dan wat schokkerig, en de computer lijkt af en toe bevroren. Overigens heb ik alleen in Internet Explorer getest, wellicht dat het in andere browsers beter gaat...
Al met al geen racemonster, maar voor een netbook heb je een prima apparaat.

Beeldkwaliteit:
Het scherm is prima. Omdat het een glanzend beeldscherm is, heb je redelijk wat last van reflecties, maar geeft het ook wat mooier kleuren weer dan een mat scherm. Als je van de zijkant naar het scherm kijkt, is de spiegeling wat vervelender en lijkt het dat de kleuren (vooral de donkere tinten) wat vervagen.De resolutie van 1366x768 is voor de meeste websites net genoeg om de hele site goed te bekijken, terwijl je in Word en Excel net genoeg ruimte hebt om wat te typen of berekenen. Ik zou er geen hele dag achter willen werken, maar een paar uurtjes is geen enkel probleem...

Ergnomie:
Het toetsenbord is prima, zeker vergeleken met andere netbooks. Omdat je net iets meer ruimte hebt, typt het toestenbord goed. De knoppen zitten zo'n 2 mm uit elkaar, zijn van redelijk hard plastic en zitten stevig vast. Ik vind het in ieder geval een stuk fijner dan het toetsenbord van mijn 15" laptop (Sony Vaio).
Verder spiegelt het scherm en de behuizing, dus in de zon of in een sterk verlichte ruimte heb je wel wat last van reflecterende vlakken. Vooral het glanzende plastic rondom het scherm vind ik dan erg vervelend, maar daar hebben tegenwoordig veel laptops last van.
Daarnaast vind ik het persoonlijk wel prettig dat er nauwelijks lampjes of ledjes zichtbaar zijn als de computer aan staat. LEDjes voor HDD, WLAN, Power en Batterij zijn erg klein en niet te fel, zodat ze doen wat ze moeten doen maar 's avonds niet de hele kamer verlichten. Het LEDje op de voedingsadapter is een ander veraal, maar die kun je op z'n kop leggen, dan zie je er niets meer van ;)

Warmte & geluidsproductie:
Bij het aanzetten hoor je nauwelijks dat het apparaatje iets doet. Een lichte brom van de schijf en de ventilator, dat wegvalt in het achtergrondgeluid. Maar ook bij het afspelen van verschillende DivXjes blijft de geluidsproductie binnen het acceptabele, zodat je jezelf niet irriteert aan de lawaai van de computer tijdens spannende (lees geluidsarme) scenes.

Mobiliteit en accuduur:
Omdat het apparaatje wat groter is dan de meeste netbooks, is de accu natuurlijk iets eerder leeg. Vergeleken met mijn laptop overigens is het een feest met de accu.
Volledig opgeladen kan de accu een uurtje of 5 mee in normaal surf en typewerk, terwijl hij bij het kijken van films na ongeveer 3:30 de geest geeft. En hij is klein genoeg om op de bank of in de tuin te kunnen interneppen, zonder dat je meteen achter een groot scherm verborgen zit (ook leuk voor de mensen om je heen). Dichtgeklapt is het apparaat zo groot als een velletje A4, dus je legt hem ook zo even in de kast tussen de boeken.

Conclusie:
Super tevreden. Ik heb de netbook gekocht omdat ik de laptop te groot vond, terwijl ik wel op de bank voor de TV of in de tuim een beetje kon internetten en mailen. Ook op vakantie is het een prima metgezel, omdat'ie zonder hoesten DivXjes kan afspelen. Daarnaast is het apparaat klein genoeg om niet altijd in de weg te liggen als je hem niet gebruikt.
Als laatste is hij dank zij de N330 processor ook nog prima bruikbaar voor het incidentele briefje, het bijhouden van de autokosten of het bekijken van foto's. Voor het maken van de vakantievideo ben ik toch maar weer even overgestapt op de desktop...

Heb jij ook een Asus Eee PC 1201N Zwart?