Nokia C6-00 Zwart Review

mjempeters 8 augustus 2010, 7.265 views

Nokia C6-00 Zwart

Pluspunten

• Prettig toetsenbord
  • Prettig touchscreen
  • Goed bereik
  • Werkende device-lock bij policy exchange
  • Overzichtelijk basisscherm
  • Ovi-navigatie

Minpunten

• Geen native twitter app

Waarom een nokia C6?
In mijn werk ben ik afhankelijk van een goed functionerende telefoon met agenda, contacten en mail gesynchroniseerd met de exchange server van mijn werk. Na veel frustraties over de dataverbinding en vast lopers van de HD2 (zelfs met cooked ROM's) ben ik overgestapt naar een Nokia. Windows mobile was ik na de vele vastlopers moe. Android had op de motorola milestone geen toestel met qwerty toetsenbord.
Na lang denken over de N97 mini, C6 of de aankomende E5 uiteindelijk gekozen voor de C6.
Ik wilde het touchscreen toch niet missen en persé een qwerty toetsenbord. Het virtuele toetsenbord op de HD2 vond ik uiteindelijk toch lastiger dan verwacht. De N97 vond ik een wat verouderd model. (Is een gevoel, ik heb hier geen reden voor behalve de introductie datum ergens in 2009.)

De eerste positieve ervaringen:
  • Het toetsenbord werkt prettig, je typt er gemakkelijk op weg, zelfs met mijn redelijk dikke vingers.
  • Het bereik is goed, stukken beter dan op de HD2.
  • De device-lock die je krijgt n.a.v. het meegestuurde policy van de exchange server gaat daadwerkelijk pas aan als je de telefoon 10 minuten niet gebruikt. Dit was op mijn vorige windows mobile toestellen wel anders.
  • Het basischerm is overzichtelijk, je kunt snel een aantal widgets instellen. Ik kom er net achter dat je door naar links of naar rechts te schuiven nog een backup startscherm hebt.
  • De nokia OVI navigatie werkt prima. Ik heb de kaarten van Europa naar mijn telefoon gedownload. Zo kan ik in het buitenland (ik woon aan de Duitse grens) zonder extra data kosten toch navigeren!
  • Het touchscreen is niet capicitatief zoals de HD2. Toch werkt het perfect, zelfs met screenprotector!
Wat me in eerste instantie tegen valt. (Tegen vallen is in dit geval een groot woord.)
  • Volgens de artikelen die ik gelezen heb zou er een native twitter applicatie op de C6 zitten (telefoon speciaal voor sociale netwerken). Dat is niet het geval. Inmiddels heb ik Tweets60 Pro (v1.42) gevonden. Momenteel test ik de gratis versie en dat gaat perfect. Ik denk dat ik de pro versie koop voor ¤2,- .
Al met al een goede keuze nu ik het toestel 2 dagen flink heb getest.

Heb jij ook een Nokia C6-00 Zwart?

Ik heb ook vanmiddag de nokia C6 afgeleverd gekregen.

Mijn eerste indruk is goed ben natuurlijk nog van alles aan het uitproberen.
De bediening van gaat uitermate goed.

wat me wel op valt is als het toestel dit is er aan de onderkant spelling in de slider zit, heeft hier nog iemand last van.

Zodra ik wat meer gebruiks ervaring hebt met dit toestel zal ik dit hier plaatsen.
Ik heb ook wat speling aan de kant van het toetsenbord als deze niet uitgeschoven is.
Is dit al een slijtage-verschijnsel? Ik merkte het bij het begin namelijk niet op.
Slijttage kan het niet het zijn ik merkte het meteen op toen ik het toestel aan het testen was en had het toestel toen pas een uurtje.

Ik heb ook een nokia n95 / n95 8gb gehad die haden ook last van spelling in de slijder, dacht dat dit nu wel verleden tijd zou zijn bij nieuwe toestelen van nokia.

zijn er nog meer mensen met dit probleem!!!

[Reactie gewijzigd door ffocusw op 19 augustus 2010 13:41]

Een lichte speling inderdaad als je het scherm uitgeschoven hebt, aan de kant van de knopjes. (dit merk je ook bij het aanraken van het touchscreen) Tevens zit er een lichte speling bij het klepje aan de achterkant.

Hebben jullie precies dezelfde bevindingen?

(Nokia N97 mini heeft dit overigens niet)
Er is geen verschil met de Nokia n97 mini, behalve de gebruikte materialen. De C6 is gemaakt van plastic en de n97 mini heeft meer metaal. De C6 is goedkoper omdat waarschijnlijk de productiekosten van de toestellen omlaag zijn gegaan omdat de N97 mini er al een tijdje is.

Ben je trouwens nog steeds tevreden over het toestel, daar je in je review aangeeft dat je hem maar twee dagen in gebruik hebt.
Ik ben nog steeds tevreden over het toestel. Het wordt steeds beter. Ik leer symbian steeds beter kennen (had ngo niet eerder een nokia) en kan er dus steeds makkelijker mee overweg. Ook de ovi-store waardeer ik steeds meer. Je kunt er veel software vinden, anders dan in windows-marketplace.

Ik heb nu ook nog een foursquare applicatie gevonden sim4square. Dan ben ik helemaal compleet!
Niet alleen het materiaal is verschillend. Ook m.b.t. interne geheugen (om maar eens iets te noemen) zijn er verschillen...

Heb zelf ook de C6 in bezit. Werkt op zich prima, alléén de IMAP ondersteuning van de Nokia E-mail Client (NIET Nokia messaging) valt me bijzonder tegen. Zo is er geen ondersteuning voor submappen en bovenal, het is (in mijn geval mede dankzij de submappen) niet mogelijk om de verzonden items te synchroniseren. Sterker nog: er worden helemaal geen verzonden items bijgehouden, ook niet op de telefoon zelf. (zou wel moeten) Wanneer ik via mijn webmail een bericht vanuit de inbox verplaats naar een andere map, verdwijnt hij niet op de inbox van de telefoon. Daar moet ik 'm dan verwijderen...
Exchange werkt overigens wel prima!

@mjempeters: zou je misschien willen checken of dit ook allemaal fout gaat met IMAP bij jou?

Het toevoegen van de kaarten op mijn toestel ging niet helemaal vlekkeloos (erg traag, maar kan zijn dat dit aan m'n netbook lag). Eenmaal geïnstalleerd (Nederland, België, Duitsland) werkt het prima.

Touchscreen lijkt wel een capacitive. Werkt helemaal perfect! (en heb een screenprotector erop)
Ik heb hem nu en bij bevalt prima, heb nog niks slechts gemerkt. Ik had eerst Windows Mobile dus Symbian is wel even wennen maar kben er nog zeer tevreden over.

Heb soms wel het gevoel dat de onderste regel op het toetsenbordje een positie naar rechts had gemoeten, druk nu vaak de M in ipv de N maar kwestie van wennen.

Wel even Opera Mini erop gezet uiteraard, dies stuk fijner en BrightLight voor zaklamp functie. Verder UpCode om die vierkante codes te scannen en Battery Life om batterijstatus te bekijken. Vind die streepjes niet duidelijk genoeg, heb liever procenten. Ook JoikuSpot Light zodat je C6 een hotspot kan worden en tot slot Ebuddy omdat de orginele MSN Live Messenger niet voor de C6 is.

[Reactie gewijzigd door NeoMe op 15 augustus 2010 22:05]

Ik heb een topic geopent op het forum, daar kunnen we verder praten over de C6.

Nokia C6
Bedankt voor je review MJEMPETERS.
Ik ga misschien ook wel een Nokia C6 kopen, maar ik heb nog een aantal vragen.
Ik hoop dat jij deze kan beantwoorden;
- is de applicatie Ovi Maps 3.0.4 op dit toestel geinstalleerd, net als bij bijv. de Nokia N97 mini?
- is het scherm goed zichtbaar in de buitenlucht/volle zon - ik heb nu een Samsung Omnia I900 en dit scherm is heel slecht zichtbaar in de volle zon.
- kun je via deze telefoon in combinatie met internet abonnement, surfen op een verbonden laptop?
@BriannNL
IMAP
Ik heb mijn imap account voor mijn prive mail even gecheckt. Ik kan mailtjes verplaatsen naar andere mappen (bijvoorbeeld de bewaarmap in de inbox) en ik heb maar liefst 3 mappen waar verzonden items bijgehouden worden. Van de telefoon en van internet rechtstreeks. Ik gebruik een google apps domein voor mijn mail.

Kaarten
Ik heb heel Europa toegevoegd aan mijn telefoon. Dit duurde inderdaad even maar wekt zoals jij al zij verder perfect!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Vreemde zaak... Het niet opslaan van verzonden berichten scheen ook (hoewel er niet heel veel te vinden valt hierover op Google, vanwege het meer gebruikte Nokia Messaging) niet altijd voor te komen.
Verplaatsen naar normale mappen gaat inderdaad. Waar ik me vooral aan stoorde is het handmatig moeten verwijderen van berichten op de telefoon, als je ze met een andere client al verwijderd had.

Het synchroniseren van de verzonden items gaat bij jou dus wel? (berichten verzonden vanaf je telefoon dus ook op de computer te bekijken)

In ieder geval bedankt voor je reactie!
Ben zelf nu trouwens Profimail aan het uitproberen, en werkt tot nu toe vlekkeloos. (betaalde app, ~ 20 euro)