Specificaties 1TB 3.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

Samsung G3 Station HX-DU010EC 1TB Zwart Review

daantjer94 4 juni 2011, 5.504 views

Samsung G3 Station HX-DU010EC 1TB Zwart

Pluspunten

• Licht
  • Mooi design
  • Stil
  • Koel
  • Eenvoudig te installeren
  • Vrij snel

Minpunten

• Niet heel degelijk
  • Niet overal te gebruiken

Mobiliteit Score: 2

Hij is niet van mij, maar van mijn broer. Ik heb hem wel zelf veel in gebruik dus ga ik hem toch lekker reviewen. De schijf komt van de MyCom in Zwolle en daarna uit Maastricht, de reden van 2 schijven kan ik je uitleggen. Wij (mijn broer en ik) waren in Zwolle en hij had meer ruimte nodig voor bestanden op zijn laptop, dus wij liepen de MyCom binnen en kochten deze. Later waren wij in Maastricht en de schijf ging stuk, nou stuk, de schijf maakte geen volledige connectie meer met mijn pc en met zijn laptop. Na er mee geschud te hebben klonk er een beangstigende rammel, dus op naar de MyCom in Maastricht en hem geruild voor een nieuwe. Deze review wordt geschreven onder het genot van bestanden op de schijf zetten (een kleine 280 gig). Dat kan vrij lang duren dus heb ik de tijd.
Deze review gaat over de schijf in het algemeen, waar het mis ging bij de eerste en verdere relevante info.

Specificaties
StroomvoorzieningExtern
Kleur Cobalt Black
HD-Bus Sata-300

Het uitpakken
De doos is eenvoudig, ook wel saai. Het is een doos met een plaatje van de schijf in het wit en zwart, de capaciteit, welke kleur je hebt gekocht, garantie, mogelijkheden en wat je er allemaal op kan zetten. Ja haalt dan de schijf eruit met een klein installatieboekje(weggegooid, doe ik niet aan), een usb-kabeltje en een adapter voor de stroomvoorziening. Het is een standaard externe harde schijf maar wel heel mooi vormgegeven:
De handleiding was volgens mijn broer (iemand die wel aan handleidingen doet) klein, maar wat verwacht je dan ook van een 'Quick start guide'

De schijf
Ik weet niet wat samsung dacht, maar ik dacht altijd 1024GB=1TB en niet 1.000.000.000KB=1.000.000MB=1.000GB=1TB nu had ik toch dikke vette pech, bleken binaire eenheden verouderd te zijn sinds 1996 en is dat ge-1024 allemaal GiB en TiB :( alsnog is het wel een grote lading ruimte. Helaas wordt hij verbonden met USB 2.0 en niet met eSATA of USB 3.0 dus het duurt vrij lang voordat je hem vol hebt. De schijf is toch wel vrij koud en stil en weegt ongeveer een kilootje. Er zit een Samsung EcoGreen Sata harde schijf in, met het oog op milieu.
Hij is vrij licht, maar het feit dat hij extern stroom nodig heeft is wel jammer, want zo kun je hem niet overal gebruiken :(. Dankzij de USB 2.0 schrijft hij van mijn Samsung EcoGreen F2 naar de Samsung G3 met een schamele 23.7 MB/s volgens Vista :O .
Hij is ook nog kapot gegaan, waarom? Hij viel om |:( was hij niet 'portable', dan hoort hij toch tegen een stootje te kunnen... Terug naar de MyCom en een nieuwe gekregen na een 'altijd rustig mee om gegaan' O-) ahum....

Benchmarks
Hij is gebenchmarked met een paar bestandjes erop, maakt niet bijzonder veel uit, eigenlijk veel reŽler.
CrystalDiskMark 5x50MB
CrystalDiskMark 5x1000MB
En natuurlijk HD Tune:
Dus ik weet niet of de top aan de USB-poort ligt of de schijf, maar aan de snelheden te zien zal het de USB-poort wel zijn. De schijf presteert vrij stabiel, al is het een 'Groene' schijf. Samsung maakt toch wel vrij goede schijven. Tjdens het benchmarken bleef de schijf op 32 graden, wat ik niet heel warm vind.

Compatibiliteit
De schijf is volgens samsung geschikt voor Windows en Mac, de bijgeleverde software is alleen niet in 64-bits

De features
:9~ featuretijd:
Je krijgt een pakketje waarmee je een wachtwoord op de schijf kan zetten en hem kan coderen. Er zit ook software bij om te back-uppen. Je krijgt ook een klein 'tooltje' waarmee je de vrije schijfruimte en de ruimte die gebruikt wordt voor back-ups kan zien. De schijf is ook gewoon Plug & Play, dus je hoeft nooit een cd mee om de schijf te gebruiken.

Mijn oordeel
Qua constuctie mag Samsung nog wel wat vooruit, maar voor de rest is dit een goede, mooie schijf, hij is vrij licht, dus goed mee te nemen, maar niet overal te gebruiken door de externe stroomvoorziening. Hij past niet in je broekzak, maar wel in je laptoptas. Hij is niet krasgevoelig, want de boven/onderkant is mat. Het usb-kabeltje is met 1.5m lang zat. Met §75,- is dit niet de bang-for-the-buck maar toch wel vrij goedkoop. Hij is vrij eenvoudig te installeren, zelf voor mijn broer, de Alfa-digibeet.

Oordeel na een tijdje
Hij is eigenlijk kwalitatief slecht, na het 3e exemplaar leek wel of de eerste een cherry-picked was, zo slecht waren ze, ze horen rechtop te staan, nou ik kan U vertellen, dat valt om. De HD is niet echt bestand tegen lichte klappen en daardoor overlijdt deze snel. Toch maar een andere externe HD geŽist

Heb jij ook een Samsung G3 Station HX-DU010EC 1TB Zwart?

ik heb de benchmarks er nu wel in staan
een harddisk die omvalt kan natuurlijk meteen stuk zijn.. maar dat hoef ik je denk ik niet te vertellen..

Verder wel een leuke review, en je wist natuurlijk op voorhand dat zo'n schijf een externe voeding nodig heeft ;)
Deze hier van 1.5TB heeft ook al een paar keer een flinke stoot gehad terwijl die actief was, werkt nog lekker(ging zelfs nog door met kopieren }> ).
Leuk dat jij hem hebt weten om te ruilen, volgens mij zitten er op deze hdd`s altijd zon sticker die naar een bepaalde schok scheuren/loslaten.
Ik heb zelf ook zo'n 1,5 TB versie en tot nu toe reuze tevreden mee. Omvallen? Dan moet je er toch wel een redelijk harde tik tegenaangeven, want ik vind hem nog best stabiel staan zo rechtop. En anders is het vast voor een tweaker niet zo moeilijk om hem stabieler te krijgen? ;-)
Mijne is ook dood, gewoon in mijn tas vervoerd waar ook mijn laptop in zit. Zijn niet heel betrouwbaar dus, en denk dat ik m ga ruilen tegen een degelijk exemplaar.

[Reactie gewijzigd door guidstah op 29 augustus 2011 00:32]