Specificaties 150GB 3.5" HDD (SATA-150) - Bekijk alle specificaties

WD Raptor WD1500ADFD, 150GB Review

msteggink 18 mei 2006, 1.223 views

WD Raptor WD1500ADFD, 150GB

Pluspunten

• Oude stroomaansluiting
  • Snelheid
  • Garantie
  • Betrouwbaarheid

Minpunten

• Leverbaarheid kan varieren
  • Geluid zou je over kunnen vallen

Sinds een paar dagen heb ik dus 2 Raptors (1500ADFD).
Ik draai liever geen RAID0, maar omdat de raptors bekend staan om betrouwbaarheid neem ik de kans wel.

Snelheid
Ik denk dat iedereen dit wel weet: Ze zijn bloedsnel, vooral in RAID0. Laadtijden van Windows zijn minimaal, spellen starten letterlijk in seconden op.

Warmte
Qua warmte vallen ze best mee, maar ik heb voor de zekerheid 2 fans op elke Raptor staan.
Ik heb er iig nog geen ei op kunnen bakken.

Geluidsproductie
De raptors staan bekend om lawaaierig, maar ik heb dit nog niet echt hinderlijk ondervonden.
De geluidsproductie hoor je wel als ze bezig zijn met lees/schrijf acties maar als dit niet gebeurt hoor je ze niet.
Geluid zou men over kunnen vallen, maar ik vind het niet zo'n probleem. Als je een stille PC wilt, koop je geen Raptors.

Stroomaansluiting
Het voordeel van de legacy stroomaansluitig is voor mij erg groot, omdat ik vergeten ben SATA stroomkabels te kopen. Gelukkig kon ik dus de 'oude' 4 pins nog gebruiken.
Sommigen zien dit nog als nadeel, maar ik niet.

Ze zijn erg prijzig, maar snelheid en betrouwbaarheid kost wat.

Heb jij ook een WD Raptor WD1500ADFD, 150GB?

Hmm... ik zat ook aa Raptortjes te denken laatste tijd maar als ik jouw resultaten zie vind ik het niet bepaald het geld waard :

Ik haal met 2 7200 RPM schijven 139 MB/s Read en 128 MB/s Write en dat is dan 2 keer 250 GB a 110 !!!

Toch maar gewoon 2 maal 250 GB erbij kopen dan I guess :)
Met welke programma's heb je dat gebenchmarked? En heb je dat met meerdere programma's gebenchmarked?
Ik vind het wel erg hoge writesnelheden trouwens.
Zelfde als de afbeelding van re reviewer gewoon 32 MB en dan de results bij de 1 GB zeg maar.

2x Hitachi Deskstar @ nForce4 Ultra RAID controller Auto config + gewoon defualt NTFS format :)

En accesstimes zijn wel leuk enzo, maar in de praktijk gaat het bij mij vooral om de MB/s en het aantal ms aan winst vind ik het gewoon niet waard voor thuisgebruiker al met al.
Uiteraard want jij loopt thuis constant 130MB/s door je raid0 set te pompen.

Het is algemeen bekend dat acces tijden heel veel uitmaken, ook voor het gevoel van response van het systeem naar de gebruiker.

Ga maar eens werken op een laptopje met een 4200rpm hddtje en bijvoorbeeld Outlook laden, dit duurt toch wel lang en dit komt omdat er veel kleine bestandjes (in tegenstellen tot bijvoorbeeld een video bestand dan) die allemaal achter elkaar geladen moeten worden.

Ik vind het ook te duur hoor, voor de gigjes die je er voor terug krijgt maar dat het niet uitmaakt... (ik draai zelf al bijna 2 jaar 2x160GB raid0 en dat gaat idd ook richting de 120MB/s en reageerd vlot, dus met 2x250 zal dit idd lekker zijn)
read/write is niet het enige dat telt he :-) raptors zijn qua access time ook om te kwijlen :-)
Is dit screenshot van Raid 0? Of van een enkele disk?
deze screenshot komt van RAID0 :)
In RAIDO vliegen die dingen, holy crap :D
Kan ook wel van je HDD setup kwijlen :9