Seagate Expansion Desktop (v2) 10TB Zwart

Seagate Expansion Desktop (v2) 10TB Zwart Review

robni7 5 februari 2021, laatste update op 27 december 2021, 1.632 views Product gekocht

Seagate Expansion Desktop (v2) 10TB Zwart

Tot nog toe een uitstekende harde schijf. Mijn exemplaar bevatte de ST10000NE0008 “IronWolf Pro”. Omdat de HDD als externe schijf meer dan 40% goedkoper was dan los heb ik hem maar zelf uitgebouwd. In de volledige recensie licht ik de fijne en minder fijne punten wat uitgebreider toe.

Pluspunten

• Veel capaciteit voor de prijs;
  • Bevat topmodel schijf, "gewoon" CMR
  • Uitstekende prestaties: snel, stil, redelijk zuinig
  • Werkt met oudere SATA Power-standaard
  • Fraaie behuizing, lange kabels meegeleverd

Minpunten

• Behuizing niet te openen zonder clips te breken
  • Behuizing mist USB-C, aan/uitknop en interne voeding
  • Standaardgarantie 2 jaar: bij losse schijf is dat 5 jaar
  • Garantie vervalt hoogstwaarschijnlijk bij uitbouwen
  • Montagepunten aan de onderzijde van de schijf verplaatst
  • Voor elke grote schijf geldt: bij defect in één keer veel gegevens kwijt (back-up!)

Mobiliteit Score: 2
Aanleiding tot aankoop & behuizing
Tot nog toe een uitstekende harde schijf. Omdat de HDD als externe schijf meer dan 40% goedkoper was dan los heb ik hem maar zelf uitgebouwd. Helaas gaat dat (hoogstwaarschijnlijk) ten koste van de garantie, die bij de losse schijf sowieso 3 jaar langer zou zijn. De externe behuizing is ook niet te openen zonder een aantal clips te breken, erg jammer. Verder had ik het ook wel chique gevonden als de behuizing een USB-C-aansluiting had i.p.v. het verouderde en mechanisch zwakkere micro-USB. Een interne voeding zou ik ook kunnen waarderen, net als wat zachtere rubberen voetjes om de trillingen beter te dempen.

Interne harde schijf
Mijn exemplaar bevatte de ST10000NE0008 “IronWolf Pro”. Ik vind het bijzonder dat er in deze externe schijven de topmodellen van Seagate te vinden zijn (BarraCuda Pro, IronWolf Pro, Exos), maar mij hoor je niet klagen! De 10TB is de kleinste optie uit de Seagate-lineup die met helium is gevuld en die met CMR werkt, dus pas op als je voor 8TB of lager kiest: die zijn over het algemeen trager, luidruchtiger en verbruiken meer stroom.

[Update dec. 2021: de nieuwe versie van deze Expansion Desktop, met een iets anders uitziende behuizing, kan ook een met lucht gevulde SMR-schijf bevatten (de ST10000DM005). Controleer dus vóór de hem openbreekt of je de gewenste schijf hebt, want het verschil in prestaties, lawaai en warmte zijn behoorlijk significant!]

Prestaties
Ik was erg verrast door de snelheid, over de hele 10TB kon ik rekenen op >225 MB/s (sequentieel). Doordat de schijf gevuld is met helium hoor je hem haast niet draaien; de lees/schrijfkop is daarentegen wél hoorbaar, vooral met random belastingen knarst hij bijna net zo hard als mijn oude 2TB Black-schijven (WD2002FAEX). Stroomverbruik en warmte vallen me mee, hij draait in mijn Mac zeker koeler dan de Blacks. In de behuizing tikt ‘ie de 50°C aan na lang intensief gebruik.

Een vervelend punt wat bij schijven met zeer hoge capaciteit komt kijken zijn de verplaatste montagepunten i.v.m. de vele platters. Deze schijf kan ik bijvoorbeeld niet in de standaard caddy’s van mijn Mac Pro schroeven. Wel fijn t.o.v. veel andere schijven van o.a. WD is dat de schijf met de oude SATA Power-standaard prima werkt (dus geen “power disable”).

Betrouwbaarheid
Over betrouwbaarheid kan ik (nog) vrij weinig zeggen met slechts één schijf in bezit en net 3000 uur draaitijd en 28TB geschreven data. Voordat ik de schijf in gebruik heb genomen heb ik hem veilig gewist en een volledige SMART-test uitgevoerd met DriveDX, zonder fouten [en nu bij het updaten van de statistieken kan ik eveneens melden dat hij nog perfect werkt].
Welke manier van opslag je ook kiest, zorg dat je je bestanden altijd op meerdere media opslaat en regelmatig een back-up maakt. Sta stil bij het feit dat áls deze schijf de geest geeft je meteen 10TB aan gegevens kwijt kunt zijn!

De IronWolf verdient mijns inziens vijf sterren in de eindbeoordeling, de behuizing eerder drie. Gemiddeld komt dat op vier sterren, en dat klopt wel aardig met mijn gevoelens over dit product. Ga je de schijf gewoon extern gebruiken, dan zijn alleen de beperkte features (geen USB-C, rubberen voetjes, etc.) en de korte garantietermijn puntjes van aandacht. Ben je van plan de schijf uit te bouwen, beschouw dan de voor- en nadelen van het opofferen van garantie voor de gunstigere prijs. De prestaties van de schijf zullen echter in geen van beide scenario's teleurstellen.

Evt. vragen en/of opmerkingen beantwoord ik graag in de comments!
Cheers, robni7

Heb jij ook een Seagate Expansion Desktop (v2) 10TB Zwart?

Hoi robni7, kun je aangeven waar je deze hebt gekocht? Ik ben benieuwd of dit incidenteel is of er nog meer van dit soort versies in omloop zijn
Ik heb de schijf aangeschaft bij de webshop van MediaMarkt, daar kon ik 'm met een tientje korting krijgen door me aan te melden voor de nieuwsbrief ;)
Ik heb eens ergens gelezen (weet niet meer waar) dat er verschillende variaties van de verpakking waren die ook weer net even andere schijven hadden. [Edit: Dat was volgens mij juist met de WD MyBooks het geval, daar had je een groene en een oranje doos van... Kan niet meer met 100% zekerheid zeggen wat precies het verschil was.] Voor de volledigheid, mijn doos was wit met een oranje band links. Onderop staat type STEB10000400, Regulatory model SRD0NF2, P/N 1TFAPW-570. Assembled in Thailand.

Verder, als een wat algemenere update, kan ik na een kleine maand de schijf nog steeds met volle tevredenheid aanraden. Omdat de schroeven niet overeenkwamen met de HDD-brackets van de Mac Pro heb ik op AliExpress een 5.25" naar 3.5" adapter aangeschaft die de schijf in zachte rubberen pootjes ophangt, en daardoor is de schijf zo goed als onhoorbaar - het knarsende zoekgeluid is vrijwel volledig verdwenen. (Zo lang hij blijft werken, uiteraard) niets anders dan lof voor de IronWolf Pro.

[Reactie gewijzigd door robni7 op 5 maart 2021 17:38]

dit is standard practice, en op basis van vraag en aanbod, er is voor interne schijven tegenwoordig heel weinig vraag onder consumenten, maar bijv. wel veel meer aanbod van de premium interne schijven, dus dat is wat voor handen is en dus een kosteneffectieve manier om die voorraden weg te geraken, en ik denk ook dat omdat het een kwalitatief betere schijf is, seagate ook een model handteer waaruit blijkt dat als ze die schijven in consumenten externe modellen stoppen, ze minder failures en dus kostbare returns hebben om mee te dealen, uiteindelijk is het dus voor seagate efficiëntere en zeker ook goedkoper om dit er in te stoppen dan bijv de normale desktop range die naar pc builders gaan.
Klopt het dat je deze schijven hoort werken? Ze staan op mijn bureau maar ik hoor af en toe duidelijk wat tikjes en voel ik schokjes door het bureau.

[Reactie gewijzigd door AOC op 5 april 2021 19:48]

TL:DR, De schijf zelf is erg stil, maar veroorzaakt sterke trillingen bij zoeken, waarvan de resonantie hinderlijk luid kan worden.

Lang antwoord: Ja, mijn schijf is ook hoorbaar. Qua geluidskarakter wel heel anders dan al mijn andere schijven. Je hoort 'm praktisch niet draaien, maar bij zoekacties hoor je de kop wel goed. Bij puur sequentieel lezen/schrijven is hij vrijwel onhoorbaar.

In de behuizing resoneerde mijn tafel aardig mee op de tikjes van de kop. Ik veronderstel dat door het hoge aantal plateaus (en dus koppen) het bewegende deel een aanzienlijk grotere massa heeft dan bij kleinere schijven, en die schokken worden zodoende erg goed doorgegeven aan de ondergrond. Verder staat je bureau haaks op de richting van de beweging, wat het effect versterkt. Toen ik de behuizing liggend op een viertal zachte rubbers legde was de schijf niet meer te horen. Vandaar mijn wens in de recensie voor betere rubbers o.i.d. aan de behuizing.

In mijn kast heb ik de schijf ingebouwd in een schokabsorberende 5,25"-adapter (zie andere reactie), en dan hoor je enkel een zacht getik. Toen ik hem daarvoor direct in de kast geschroefd had (metaal op metaal) fungeerde die eigenlijk als een klankkast en kon ik de schijf van een afstand horen ratelen, dus dat werd ik gauw zat ;)

[Reactie gewijzigd door robni7 op 6 april 2021 22:26]

Thanks voor je reactie, zelf heb ik voor de zekerheid de tool van Seagate (SeaTools) gedraaid om de S.M.A.R.T. te controleren en ik heb helaas een maandagmorgen product te pakken. De tool gaf een error en bij het draaien van een short DST ontving ik een vrij serieuze foutmelding.

Short DST?
A short DST quickly verifies that the major components of the hard disk drive—the read/write heads, ROM, electronic PCB, spindle motor, platters, etc.—are functional within optimal parameters.

Vette pech, kan gebeuren maar helaas retour dit product :) was namelijk best enthousiast n.a.v. je review wbt de kwaliteit hdd's binnenin de behuizing voor een gunstige prijs.

[Reactie gewijzigd door AOC op 6 april 2021 22:29]

Jammer, dat is natuurlijk erg vervelend. Gelukkig kom je er op tijd achter! Ik controleer ook regelmatig de SMART-status van mijn schijven, evt. met de korte test erbij, want ja, HDD’s blijven HDD’s...

Je had ’m nog in de behuizing, toch? Anders ben ik benieuwd naar de RMA-procedure.
Zat inderdaad in de behuizing. Besteld bij MediaMarkt. Aangegeven dat het defect is, retour gestuurd, geld teruggekregen zonder vragen.
Goede tips en review, bedankt. Zit ook naar deze schijf te kijken. SMART status moet me lukken, maar wat voor een korte test bedoel je?
En heb je een linkje naar de adapter of link naar een foto van de soort adapter die je bedoelt? Als ik google dan vind ik veel soorten 5.25 3.5 inch adapters met veel soorten rubbers, of denk je dat het allemaal niet zo van elkaar verschilt.
hey kijk eens naar deze videos, ze zijn wel degelijk te openen zonder te breken:

deel 1 https://www.youtube.com/watch?v=k7RD27bhQb8
deel 2 https://www.youtube.com/watch?v=eZShR1ZKFUQ
deel 3 https://www.youtube.com/watch?v=DGzHGm8hsr0

en seagate zal wellicht niet mogelijk doen bij garantie, mits netjes geopend is geweest en
weer in nette gesloten toestand wordt ingezonden, o.a. zoals volgens hun eigen acceptatie guide: