Lenovo IdeaCentre G5 14IMB05 (90N900D0MH) Review

laven 5 februari 2021, laatste update op 25 februari 2021, 2.981 views Product gekocht

Lenovo IdeaCentre G5 14IMB05 (90N900D0MH)

Precies wat ik zocht, voor thuiswerken (Word, Excel) en tijdverdrijf (Internet, grafisch spel).

Pluspunten

• Snel
  • Stil en zuinig
  • Compact en discreet

Minpunten

• 380 W voeding en ondiepe kast
  • Dus later niet te upgraden naar krachtigere grafische kaart

Features Score: 5
Was in de aanbieding bij MM voor afgerond 850 euro (nu uitverkocht, elders 968 - 999 euro), en grafische kaarten werden schaars, dus maar niet langer gewacht en de gok gewaagd ondanks dat er geen reviews waren. Ik werd niet teleurgesteld: WoT draait met Ultra settings op een 8-bits QHD scherm nog steeds op 80-120 fps (enCore RT test geeft op de hoogste settings de beste beoordeling). Er zit een RTX2060 nvidia kaart in, met twee fans, van een onbekend merk, maar die presteert dus goed genoeg voor mij (ik kom van een Nvidia GT710 af: die deed op de laagste settings ca. 60 fps).
De PC hoor ik tijdens het spel nauwelijks, het lichtje onderaan de kast stoort niet (kan ook uit) en het iriserende frontpaneel geeft de kast zelfs iets sjieks. De kast is een stuk smaller en veel ondieper dan van "echte" game PC's, dus schuift mooi weg naast de monitor op het bureau. De handgreep achter het verhoogde frontpaneel blijkt ook handig bij het verplaatsen van deze overigens zeer lichte game PC (5.8 kg). Geen DVD/CD of SD kaart lezer maar dat is in de praktijk geen gemis (bijv. de Windows herstelschijf is bij W10 een 16 GB USB stick geworden: stick los aanschaffen, want Lenovo levert alleen de PC, een netsnoer en een snelstart leaflet). Ook is de voeding zeer zuinig (92% rendement).
De kleine kast is zowel een plus- als een minpunt want met z'n 380W voeding ga je deze PC m.i. later niet upgraden naar een zwaardere grafische kaart. Van binnen ziet het er degelijk uit, en ook al zit alles dicht op elkaar, te warm wordt het dus niet (er zit een fan voor èn achterin de kast, en in het verwijderbare zijpaneel zit een groot rooster, naast de grafische kaart). Wel kan je er nog een extra 16 GB geheugen bank in kwijt (bij andere types dan de 90N900D0MH zijn beide banken vaak bezet met 2x 8 GB of 4 GB), een 3,5" HD èn een 2,5" SSD (in een speciaal rekje, direct achter het verwijderbare zijpaneel, er zit alvast 1 kabeltje bij, handig). Ook zijn er nog 2 (geblindeerde) sleuven vrij aan de achterkant, echter zonder PCI slots op het MB. O ja, de (VGA/HDMI) video aansluitingen van het moederbord werken niet, en zijn afgedopt, omdat op de i5-10400F chip geen (werkende) gpu zit. Maar ja, daar heb je die grafische kaart voor (1x HDMI & 3x DP).
Meer info in de userguide.

UserBenchmarks: Game 77%, Desk 91%, Work 71%
CPU: Intel Core i5-10400F - 88.1%
GPU: Nvidia RTX 2060 - 87.2%
SSD: Umis RPJTJ512MEE1OWX 512GB - 197%
RAM: Samsung M378A2K43DB1-CVF 1x16GB - 47.7%
MBD: Lenovo 90N900D0MH

PS ik ontdekte later dat de Game/Work userbenchmark score een stuk hoger uitkomt als er twee reepjes van 8GB (dual channel) in de PC zaten i.p.v. 1 van 16GB (single channel). De processor kan dan sneller bij het geheugen, in theorie dubbel zo snel, maar dat vertaalt zich in een maximaal 20% snellere PC, zo lees ik her en der. Een 16 GB reepje erbij kopen kost mij toch alweer 80 euro, dus dan zijn die andere configuraties van deze PC zo gek nog niet. Voor mijn game is de grafische kaart de bottleneck (vanwege de hoge settings), dus ik laat het zo (voorlopig).

Heb jij ook een Lenovo IdeaCentre G5 14IMB05 (90N900D0MH)?

Een prima pc als je later niet wil upgraden.

Alleen lijkt het er op basis van jouw foto's op dat Lenovo net als Dell nog steeds geintjes uithaalt mert standaarden (anders gezegd, ze houden zich niet aan standaarden).

Correct me if wrong, maar ik zie geen standaard ATX stroomaansluiting, dat betekent dat een defecte voeding alleen met modden of door Lenovo vervangen kan worden. Idem als je een zwaardere GPU zou willen inbouwen.

Waarschijnlijk zitten de schroefopeningen ook niet op de standaard micro ATX/ mini ITX plekken, dus een nieuw moderbord gaat dan ook later niets oplossen.

Als ik dat goed gezien heb dus echt een PC voor wie later niet onderdelen wil hergebruiken voor een upgrade.
Ik zie een 8pin power connector boven de CPU en iets van een 10 pin ofzo bij de M2 slot (met die heatsink erop geplakt) wat redelijk hoopvol is voor een klein DIY projectje. (en het is gelukkig een 80+ platinum modelletje) Dus denk dat het redelijk te doen zal zijn mocht iemand echt het willen fixen.

Daarnaast.. er is wel wifi (zie onderin).. een AVC cooler (meer vertrouwen in als een delletje zoals te zien in DawidDoesTechStuff) en zowel een functionerende intake en outtake whoo

Ook is al te zien dat een van de extra sata connectors erin is geplaatst en nog eentje vrij is. Dus iemand kan makkelijk zowel opslag toevoegen, de fans veranderen door wat beters (in ieder geval CPU fan is pwm), en een 2e ram stick erbij doen. Misschien wel met een nieuwe CPU cooler?? AM4 user hier, geen idee of spacing in foto 5 gepresentatief is voor Intel sockets.
Bedankt voor het meedenken!

@Omega Supreme:
Helemaal eens met je eerste en laatste zin.
Deze kast zit vrijwel aan z'n max (Lenovo prikt hooguit 16 MB erbij of plaatst een i7 i.p.v. een i5).
Ik heb de Lenovo 380W PSU aansluitingen gecheckt en ze zijn standaard ATX. Bij o.a. Amazon vond ik ook 3rd party (zwaardere) PSU's in dit (standaard) LTX formaat, maar wie wil meer Watts in deze kleine kast?
Voor wie dat toch wilt: houdt dan ook rekening met de GPU inbouwlengte want er is nog maar ongeveer 2 cm speling over tot kabels, en wat speling is wel handig om de 215 mm lange Lenovo RTX2060 kaart de kast in te kunnen frommelen. En de schroefopeningen van het MB (genummerd IB460ME Ver. 1.0 in mijn kast), kan je hier goed zien.

@anoniem987654:
Het is idd een mooi complete desktop, en ook goed gedocumenteerd.
Op pagina 58 van de h/w maintenance manual vind je uitleg over die 8 en 10 pin aansluitingen. De rest had je al geraden.
Stel je niet teveel voor van de inlet en exhaust fans. Deze zijn slechts 80 mm groot (groter past ook niet) en in "balanced mode" houden ze de fans van de GPU (2 maal 90 mm) en PSU blijkbaar niet bij, want de kast zuigt lucht aan via het zijpaneel rooster, onder de GPU, en blaast er ook lucht uit, boven de GPU. Lenovo doet overigens alsof het rooster van het zijpaneel er niet toe doet in dit promotieplaatje, maar m.i. is dit rooster noodzakelijk, mede omdat de fans stiller blijven als ik de PC belast laat draaien zonder zij- en voorpaneel. In "performance mode" heb ik de koeling overigens nog niet uitgeprobeerd ("Lenovo Vantage" biedt 2 koeling modes).
Ik heb je suggestie van een betere (PWM) CPU koeler bekeken. Het gaten patroon is idd standaard Intel LGA1200 socket (75x75 mm). Maar de hoogte houdt niet over in deze kast: max. 85 mm tussen MB en 2 uitstekende lipjes van het HD/SSD rekje, of 105 mm als je die lipjes weg-dremel-t; 125 mm zonder rekje, maar zonder rekje kan het voorpaneel nergens meer op vastklikken. Kortom, plan A, een tower koeler, past niet qua hoogte. Plan B is een top-flow koeler, zoals bijvoorbeeld de 65W top-flow Lenovo/AVC stock koeler, maar die zal niet beter zijn dan de 80W Lenovo/AVC blower die er nu op zit. Als 3rd party top-flow koeler past misschien de 70 mm hoge, 95W Noctua NH-L12S en is deze het beste alternatief, zie hardware info. Is het je trouwens opgevallen op foto 5 dat één van de 2 CPU heatsink openingen zich precies achter DIMM bank #1 bevindt? Ik dacht daarom ook nog aan een thermal riser, maar daarmee komt mijn AVC blower ca. 100 mm hoog en moet ik dus alsnog met een dremel losgaan op het rekje (zeg maar dag tegen je garantie...).
Ik zal maar niet verder doorzeuren over koeling als beginneling op dit gebied, maar idd erg interessant wat Dawid en andere vloggers ons hierover leren.

Ik richt me nu even op minder ingrijpende optimalisaties:
  • Lenovo verkoopt deze PC met 2933 MHz geheugen, maar dat is in mijn PC geklokt op 2667 MHz. Ik zou hiervoor XMP moeten activeren maar zie die mogelijkheid niet in het BIOS, Windows of Lenovo Vantage.
  • Lenovo tekent een heatsink op de PCH (h/w maintenance manual pagina 52, item 12), maar die heatsink ontbreekt op de PCH in mijn PC? Zou dit de prestaties drukken?
  • Volgens mijn UserBenchmark testje kan de (Zotac) GPU beter presteren, en Zotac levert idd een RTX2060 "AMP" die af fabriek overclockt is van 1680 MHz naar 1800 MHz (en een "AMP Extreme" op 1830 MHz). Dat zou je toch ook zelf ergens in een driver moeten kunnen aanpassen?
  • Dual channel geheugen toegang middels een extra 16 MB reepje, zodra de prijzen wat gedaald zijn.

[Reactie gewijzigd door laven op 12 mei 2021 21:02]