Specificaties 27" @ 2560x1440 (H-IPS, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp U2711 Zwart Review

Dell Ultrasharp U2711 Zwart

Pluspunten

• Resolutie
  • Featureset
  • Afmetingen
  • Kleurechtheid
  • Snel genoeg voor meeste gamers
  • Ook bruikbaar als HD TV
  • OSD

Minpunten

• Contrast
  • Helderheid uniformiteit
  • Backlight bleeding (niet heel sterk aanwezig)
  • Energieverbruik
  • Niet echt 10bit maar 8bit+FRC
  • Maar één DisplayPort aansluiting
  • Maar één HDMI poort
  • opgegeven CIE 1931 en CIE 1976 kleurbereik misleidend

Zie ook de reviews van de U2410 en de U3011.
(klik op afbeelding voor grotere versie)

Inhoudsopgave

(alle onderdeelnamen zijn links die verwijzen naar dat onderdeel)Informatie van fabrikant
specificaties
setup poster
handleiding

Andere reviews
Anandtech
cnet
Engadget (preview, was één van de eerste met informatie over U2711)
FlatpanelsHD
Prad.de (aanrader!)
TFT Central
Tweakers.net

Shopreview
Dell B2B

Samenvatting

Als je het geld kan missen is deze monitor zeker een aanrader. Voor het geld krijg je een lekker grote monitor met een gigantisch aantal pixels die samen een flink lap desktop opleveren. Genoeg om standaard drie pagina's in Word naast elkaar volledig weer te geven, of om twee websites naast elkaar te bekijken. Als dit twee-schermen-in-één-scherm idee je nog niet overhaalt heb je nog de zeer uitgebreide featureset. Naast een behoorlijke diversiteit aan beeld- en videoaansluitingen krijg je ook nog een xD/SD/MS/MMC kaartlezer en een 4 port USB 2.0 hub. Aan de positioneringsmogelijkheden ontbreekt eigenlijk alleen pivot, maar de vraag is hoe nuttig dat zou zijn bij zo'n scherm, 1440 pixels is meestal wel genoeg in de hoogte.

Wat ook zeer goed is bij deze monitor is de kleurechtheid, niet alleen op papier en in tests komt de kleurweergave er goed uit, maar ook subjectief gezien zijn de kleuren zeer goed op dit scherm. Ik gebruik dit scherm voor standaard werkzaamheden als internet en office werk, verder voor de studie met Solidworks, Matlab, Maple en om films en series op te kijken. Voor al deze taken voldoet deze monitor zeer goed.

De monitor is alleen niet de beste keuze voor heel erg nauw luisterende foto- en beeldbewerking. De reden hiervoor is de kleuruniformiteit (niet zelf getest, wel te vinden in review op Prad.de) en helderheiduniformiteit (zowel zelf getest als door Prad.de). Over het algemeen zijn schermen van Eizo en NEC hier toch beter geschikt voor.

Wat dit scherm ook minder geschikt maakt daarvoor zijn het contrast en backlight bleeding. Dit is ook bij films en series merkbaar, maar niet heel storend. Dit scherm presteert hier toch zeker niet slecht, maar het kan toch duidelijk beter.

Of dit scherm geschikt is voor games laat ik aan jullie, ik game namelijk zelf niet. Maar met een responstijd van 6 ms gtg en inputlag van 22 ms (zelf gemeten) zou dit scherm toch snel genoeg moeten zijn voor de meeste gamers. Het kan altijd wel sneller, maar het lijkt mij dat de resolutie en kleurechtheid in games ook wel wat waard zijn. De 6 ms responsetijd zal volgens sommigen al te hoog zijn, maar ik vind zelf de ghosting heel erg meevallen. Met het blote oog moet je heel erg je best doen om het te kunnen zien en normaal gesproken zal het dan ook echt niet opvallen.

Reden tot aanschaf

Al in mei 2008 was ik eigenlijk van plan om een nieuwe vaste PC te kopen. Ook toen vond ik m'n laptop al niet echt snel meer en wilde ik eigenlijk een desktop, vooral vanwege de hogere resoluties van grote desktopschermen. Ik heb uiteindelijk geen nieuwe computer gekocht destijds, hier had ik eigenlijk twee redenen voor: ten eerste had ik mezelf iets te rijk gerekend en ten tweede was ik niet echt onder de indruk van de schermen van die tijd. Ik had toen de Dell 3008WFFP op het oog, maar na het doorlezen van 4 volledige delen van het ~[TFT] Dell UltraSharp Serie topic hier op GoT was ik ook daar niet zo enthousiast meer over. Je las echt heel veel verhalen over mensen die pas na drie exemplaren te hebben ontvangen één hadden zonder mankementen.

Het kijken naar een nieuwe PC begon weer een beetje in januari 2009, toen ik de overstap maakte van Technische Informatica naar Werktuigbouwkunde. Dit kwam echt op gang afgelopen collegejaar, toen ik aan de slag ging met pakketten als Solidworks. M'n laptop trok die programma's nog net, maar dat ging niet altijd van harte. Toen ik voor het eerst hoorde over de 27" iMac van Apple was ik meteen geïnteresseerd in deze nieuwe standaard. Ik vond altijd de pixels op 24" schermen, al helemaal op de oude 27" schermen, echt veel te groot. Ik vond het dan ook behoorlijk goed nieuws toen de eerste informatie over de Dell U2711 uitlekte. Ik besloot om de levensduur van m'n laptop nog iets langer te rekken en te wachten tot dit scherm er was voordat ik een nieuwe PC zou kopen.

Ik was van plan m'n PC ergens in juli of augustus te kopen, maar ik heb dit scherm uiteindelijk 19 juni al besteld. De reden hiervoor was dat ik bij toeval een aanbieding had gevonden bij Dell voor dit scherm. Ik wilde even een link naar een vriend sturen om te laten zien welk scherm ik wilde kopen en toen zag ik dat hij in de aanbieding was t/m 22 juni: 25% korting. Later kon ik de aanbieding niet meer terug vinden, het bleek dat deze alleen gold voor Dell MKB. Gelukkig kan je als particulier ook prima bij Dell MKB bestellen en dat heb ik dus gedaan 19 juni. Het aankoopbedrag kwam inclusief verzendkosten en BTW uit op ¤894,58

Op zaterdagen worden orders bij Dell MKB blijkbaar niet verwerkt, want ik kreeg maandagochtend pas m'n orderbevestiging. Deze was ook niet automatisch gegenereerd maar kwam echt van een medewerker. Leveren ging heel snel, ik had de monitor namelijk woensdagochtend al. Ik was even naar huis gegaan van m'n werk om de monitor aan te nemen. Even snel uitgepakt, aangesloten op laptop met de bijgeleverde DVI kabel en even snel Eizo Monitortest gedraaid, zag er allemaal goed uit, dus vervolgens weer terug naar m'n werk gegaan.

Aanzichten

Specificaties

Paneelafmeting: 27" (exacte afmetingen 596.736 x 335.664 mm, diagonaal 684.664 mm / 26.955")
Paneelverhouding: 16:9
Paneeltype: H-IPS, LG Displays type LM270WQ2-SLA1 (PDF datasheet)
Backlight: U-shape 8x CCFL
Resolutie: 2560x1440
Pixelpitch: 0.2331 mm (108.97 ppi)
Responstijd: 6ms gtg, 5.5ms rise, 6.5ms fall
Contrastverhouding: 700:1 / 1000:1 statisch (minimaal / gemiddeld), 80.000:1 dynamisch (maximaal)
Helderheid: 350 cd/m² (280 cd/m² minimaal)
Kijkhoek (CR > 10; colorshift < 0.04; grey scale gamma shift < 0.3): 178° horizontaal / 178° verticaal
Kleurbereik (volgens Dell):Kleurcoördinaten van rood, groen en blauw in CIE 1931 xy chromaticity diagram (datasheet van paneel):
  • Rood: Rx 0.678; Ry 0.309
  • Groen: Gx 0.202; Gy 0.689
  • Blauw: Bx 0.148; By 0.051
  • Witpunt: Wx 0.313; Wy 0.329 (komt overeen met standaard witpunt D65)
  • Nauwkeurigheid: voor elk coördinaat ± 0.03
  • Oppervlak in CIE 1931 xy chromaticity diagram: 0.1621
  • Relatieve grootte van kleurbereik in % NTSC: 102.5%
  • Dekking van Adobe RGB: 97.1%
  • Dekking van sRGB: 100%
  • kleurbereik in % CIE 1931 xyY: 48%
(Berekening van Adobe RGB en sRGB dekking met dank aan Darkstone en SmiGuel, zie ook [Wiskunde/excel] area van overlappende driehoeken berekenen)

Afmetingen & gewicht:
Afmetingen scherm zonder voet: 646.71 x 93 x 385.67 mm
Afmetingen scherm met voet: 646.71 x 199.95 x 427.83 - 517.83 mm (BxDxH)
Afmetingen voet: 320 x 199.95 x 354.5 - 394 mm
Gewicht scherm zonder voet: 7.72 kg
Gewicht scherm met voet: 10.46 kg

Verstelbaarheid:
  • tilt 21° naar achter en 3° naar voren
  • draaibaar 40° naar links en rechts
  • 90 mm in hoogte verstelbaar
Beeldaanslutingen:
  • 1x DisplayPort (DeepColor support, kan scherm op maximale resolutie aansturen)
  • 2x DVI-D Duallink met HDCP (kan scherm op maximale resolutie aansturen)
  • 1x HDMI v1.3 (DeepColor support, maximale resolutie 1920x1200)
  • 1x VGA
  • 1x component video
  • 1x composiet video
Extra's:
  • 4x USB 2.0 poorten
  • xD/SD/MS/MMC kaartlezer

Vergelijkbare monitoren

Aangezien het aantal beeldschermen met een resolutie van 2560x1440 of 2560x1600 pixels niet zo groot is heb ik alle beeldschermen die aan die specificatie voldoen en (tot voor kort nog) verkrijgbaar waren hieronder opgesomd.

De namen zijn links naar de Pricewatchvermeldingen

27" 2560x144030" 2560x1600Erg veel alternatieven zijn er niet voor de U2711. Je hebt de schermen van Hazro en de Fujitsu P27T-6, maar eigenlijk vind ik alleen de Hazro HZ27WC een interessant alternatief van die vier.

Bij die andere drie lever je teveel in voor een te klein prijsverschil, de Fujitsu is tegenwoordig zelfs duurder dan de Dell.

Wat dan wel nog leuk is aan de Hazro HZ27WB en de Fujitsu P27T-6 is dat die twee schermen allebei ook pivot ondersteunen. Iets wat op een scherm van dit formaat toch wel erg bijzonder is.

Wat ook nog wel interessant is aan de HZ27WB is dat de bezels maar 16 mm breed zijn, wat nuttig kan zijn als je er meerdere naast elkaar wil zetten. Bij de U2711 zijn die met 22 mm al niet breed, maar 16 mm is heel erg indrukwekkend. Dat is namelijk zo smal als ze kunnen worden, smaller is onmogelijk, daar is het paneel te groot voor.

Informatie uitgelezen met Monitor Asset Manager 2.60

EDID revision............ 1.3
Input signal type........ Digital
Color bit depth.......... Undefined
Display type............. RGB color
Screen size.............. 600 x 340 mm (27,2 in)
Power management......... Standby, Suspend, Active off/sleep

CVT standard............. Not supported
GTF standard............. Not supported
Additional descriptors... None
Preferred timing......... Yes
Native/preferred timing.. 2560x1440p at 60Hz (16:9)
Modeline............... "2560x1440" 241,500 2560 2608 2640 2720 1440 1443 1448 1481 +hsync -vsync

Standard timings supported

Data source.............. Real-time 0x0011
Operating system......... 6.1.7601.2.Service Pack 1

Verpakking

Featureset

De featureset van deze monitor is zeer goed te noemen de beeldaansluitingen waar deze monitor over beschikt zijn:
  • 1x DisplayPort
  • 2x DVI-D Duallink met HDCP
  • 1x HDMI
  • 1x VGA
  • 1x component video
  • 1x composiet video
Verder heeft deze monitor een ingebouwde 4 ports USB hub en een "8-in-1" kaartlezer. De kaartlezer zit samen met twee van de USB poorten aan de linker zijkant, de overige twee USB poorten zitten aan de achterkant.

Verder heeft het scherm nog ondersteuning voor Picture-by-Picture, pixelmapping (1:1 weergave van een niet native resolutie), aspectratio behouden (5:4, 4:3 en 16:10 bronnen in juiste verhouding weergeven) en de mogelijkheid om een soundbar aan te sluiten.

Ook de resolutie van 2560x1440 pixels is indrukwekkend, zeker op dit formaat, deze nieuwe schermen hebben de kleinste pixelpitch van alle gangbare desktopschermen van tegenwoordig van slechts 0,2331mm. Gevolgd door 1920x1200 op 22" met 0,247mm en 1920x1080 op 21,5" met 0,2475mm. Juist deze zeer kleine pixelpitch maakte dit scherm voor mij aantrekkelijk, want zoals ik al zei ergerde ik me aan de grote pixelpitch op de oude 24" en 27" schermen. De 30" schermen doen het met een resolutie van 2560x1600 pixels ook niet slecht, die zitten op 0,2505mm. Nadeel daarvan is dat die allemaal meteen weer een stuk duurder zijn.

Ook wordt deze monitor geleverd met een CD met drivers en de handleiding, een handleiding op papier, een installatie poster, een DisplayPort kabel, een DVI-D duallink kabel, een VGA kabel en een USB A naar USB B kabel voor de USB poorten en kaartlezer.

Last but not least krijg je ook nog eens 3 jaar Dell Premium garantie voor beeldschermen, dit houdt in dat als je scherm mankementen heeft je het kan laten omwisselen. Je krijgt dan je nieuwe scherm tegelijk of nog voordat je het oude scherm in moet leveren en dit gebeurt gewoon aan huis.

USB hub en kaartlezer

Bij het onderdeel featureset hierboven kon je al een foto zien van de kaartlezer aan de linkerkant van het scherm met twee USB 2.0 poorten er naast, maar nu heb ik deze ook getest.

De kaartlezer heb ik getest met een Sandisk Extreme III SD 2GB geheugenkaartje van m'n digitale camera, dat is ook meteen het enige geheugenkaartje dat ik heb op een micro SD-HC kaartje in m'n HTC Desire na. Het duurde 52 seconde om een bestand van precies 1GB (Truecrypt safe) naar dat kaartje te schrijven terwijl hij in de kaartlezer in de U2711 zat, Windows 7 gaf een snelheid aan van 20,4MB/s tijdens het kopieren, na 48 seconde leek hij klaar, maar het kopieerscherm ging pas weg na 52 seconde.

Verder had ik nog een paar geheugensticks ingeplugd, die werkte allemaal prima, maar verder niet getest. Ook had ik de ontvanger van m'n muis en toetsenbord combinatie (Logitech Pro 2800 Cordless Desktop) ingeplugd, muis en toetsenbord werken prima, dus ook dat gaat goed. (er wordt vaak beweerd dat een muis en toetsenbord minder goed werken als ze in een hub zijn ingeplugd in plaats van een poort direct op de PC)

Als laatste had ik een leestest gedaan met een externe harde schijf die ik ook heb gereviewed, namelijk de Western Digital My Book Home 750GB, met HD Tune Pro 4.50.

En dezelfde test met de schijf direct aangesloten op m'n PC:

Zoals je kan zien is het verschil zo klein dat je er gewoon van uit kan gaan dat er geen verschil is. Het verschil tussen twee exact dezelfde tests is vaak nog groter dan dit.

Positioneringsmogelijkheden

De Dell U2711 kan ongeveer 9 cm in hoogte verstelt worden, op de laagste stand is de afstand van de onderrand tot het bureaublad een kleine 5 cm en in de bovenste stand een kleine 14 cm.

(afbeeldingsbeschrijvingen in de Lightbox)

Verder kan de monitor 3° naar voren en 21° naar achteren gekanteld worden.

Ook kan de monitor 40° naar links en 40° naar rechts gedraaid worden.

Aantal pixels

Ik heb hierboven al iets gezegd over het aantal pixels, maar om een idee te geven van hoe veel pixels 2560x1440 nou eigenlijk zijn geef ik nog even deze opsomming:
  • 1.563 x QWXGA (2048x1152)
  • 1.6 x WUXGA (1920x1200)
  • 1.778 x Full HD (1920x1080)
  • 1.92 x UXGA (1600x1200)
  • 2.090 x WSXGA+ (1680x1050)
  • 2.508 x SXGA+ (1400x1050)
  • 2.56 x HD+ (1600x900)
  • 2.813 x SXGA (1280x1024)
  • 2.844 x WXGA+ (1440x900)
  • 3.514 x WXGA (1366x768)
  • 3.6 x WXGA (1280x800)
  • 4 x WXGA / 720p HD (1280x720)
  • 4.688 x XGA (1024x768)
Het is wel echt een verademing, zoals je op die tweede foto helemaal onderaan deze review kan zien kan ik gewoon 2x de frontpage van tweakers.net naast elkaar zetten, Windows Live Messenger past er dan net niet helemaal meer tussen.

In Word kan ik op 103% nog drie pagina's naast elkaar zien (ook volledige hoogte, met gemak zelfs) en op 154% twee pagina's (ongeveer 3/4 van de hoogte). Verder kan je op 77% 4 pagina's naast elkaar en 61% 5 pagina's naast elkaar weergeven, die laatste twee zijn eigenlijk alleen nuttig voor overzicht. Op 77% is tekst in Calibri 11 nog wel redelijk leesbaar, maar op 61% kost dat wel heel veel inspanning, maar je kan wel snel zien hoe een verslag er globaal uit ziet en waar wat staat, kopjes zijn namelijk wel prima leesbaar.

In Excel kan ik t/m cel AM61 zien op 100%, AZ81 op 75% en BN102 op 60%, kleiner dan 60% valt er niet meer goed mee te werken. Ook in Outlook is het heel handig, ik kan de mappen en alle informatie over de mail zien en dan heb ik nog steeds een vrij grote reading pane.

Ook Full HD films zien er prachtig uit op dit scherm, ondanks de rare verhouding in pixels (3x3 pixels video per 4x4 pixels scherm). Ondanks de betere verhouding van 1 pixel video per 2x2 pixels scherm ziet 1080p er toch beter uit dan 720p films (het heeft weinig nut, maar ik zou 4 720p films tegelijk kunnen kijken). De pixels zijn zo klein dat je op de 2,5 meter die ik met films kijken van m'n scherm af zit die 'foutjes' door de rare verhouding toch onmogelijk nog kan zien. Ik heb ook al meerdere keren gewoon films in SD gekeken en zelfs dat ziet er nog vrij behoorlijk uit (maar totaal niet vergelijkbaar met 1080p).

Als laatste is de Windows desktop misschien ook wel een mooi voorbeeld, met de standaard rasterweergave kan je 34 x 14 icoontjes op je desktop kwijt, dat zijn dus 476 icoontjes. Als je dus fan bent van dingen op de desktop op slaan, dan kan je daar ook aardig wat kwijt. Persoonlijk heb ik daar juist een hekel aan, ik heb zelf alleen de icoontjes van Computer en Recycle Bin daar staan.

Kleurweergave

Dell geeft bij de specificaties van een aantal gangbare kleurstandaarden het percentage van de kleuren van die standaard die de U2711 weer zou kunnen geven (zelfde als van U2410):Ter vergelijking het opgegeven kleurbereik van een aantal andere beeldschermen:

Dell U3011
Gangbaar voor niet wide color gamut schermen van Dell (voornamelijk TN):
  • 82~85% CIE1976
  • 72% CIE1931
  • 100% sRGB

Fout die Dell maakt bij opgeven kleurbereik
Dell maakt een grote fout bij het opgeven van het kleurbereik, door in plaats van "NTSC in CIE 1931" of "NTSC in CIE 1976" alleen "CIE 1931" en "CIE 1976" te zeggen.

De CIE1931 xyY kleurruimte is niet zelf de referentie, het is alleen de ruimte waar de referentie (NTSC) in wordt weergegeven. Alle RGB kleurruimtes zijn namelijk gedefinieerd door de x en y coördinaten van de primaries (rood, groen en blauw) in het CIE1931 xy chromaticity diagram. Hetzelfde geldt voor de CIE 1976 L*u*v* kleurruimte, die weer een eigen chromaticity diagram heeft (CIE1976 u' v').

Het volledige verhaal is te vinden in de startpost van het ~[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 17 topic:
Fout in het door Dell opgegeven CIE 1931 en CIE 1976 kleurbereik

Het enige wat ik nog even wil laten zien is deze visualisering:
De witte driehoek geeft het maximum haalbare bereik weer met 3 subpixels per pixel (3 primaries), dat is net geen 73% CIE1931 xyY. De 102% die zij noemen zou het hele gekleurde vlak zijn + 2%.

De paarse driehoek geeft het kleurbereik van de U3011 weer (maar dat is vrijwel gelijk aan het kleurbereik van de U2410 en U2711), die haalt een kleine 48%. Door deze fout zitten ze er dus ruim een factor twee naast.

Kleurdiepte

Verder wordt gezegd dat de U2711 12bit interne kleurverwerking heeft en 10bit output. Jammer genoeg is die laatste waarde slecht een marketingpraatje, want de U2711 ondersteunt niet echt 10bit kleuren, maar simuleert dit alleen maar door 8bit kleuren te gebruiken samen met Frame Rate Control (FRC). FRC wordt met name veel gebruikt om met goedkope 6bit TN panelen 8bit kleuren te simuleren, maar het wordt tegenwoordig ook gebruikt om met IPS panelen met 8bit kleuren 10bit kleuren te simuleren.

Frame Rate Control (FRC) is a form of temporal dithering which cycles between different color shades with each new frame to simulate an intermediate shade

Dither is an intentionally applied form of noise used to randomize quantization error, preventing large-scale patterns such as banding in images

Op dit moment is er echter maar één paneel voor computerbeeldschermen op de markt dat echt Deep Color ondersteunt. Dit is de LG Display LM240WU5-SLA1, dit paneel is te vinden in de HP DreamColor LP2480zx, de LG W2420R en in de Quato Intelli Proof 240 excellence LED. Die beeldschermen kosten respectievelijk ¤2083, ¤1445, en ¤2498 (26-06-2011). Verder zijn er geen andere beeldschermen die echt 10 bit ondersteunen, of in ieder geval geen beeldschermen die redelijkerwijs verkrijgbaar zijn.

Ik had ook nog een pagina van Dell gevonden (link) waar wordt gezegd dat de U2410 en U2711 8bit+FRC zijn, maar dat de U3011 native 10bit wordt. Maar dat bleek ook onzin te zijn, het paneel in de U3011 is zeer waarschijnlijk de LG Display LM300WQ5-SDA1 (enige wat niet 100% zeker is, is de SDA1 suffix). Dat paneel zit ook in de HP ZR30W (bevestigd, dus 100% zeker) en dat is een 8bit+FRC paneel.

Overigens lijkt het er op dat er wel een true 10 bit 30" paneel bestaat, namelijk de LG Display LM300WQ5-SLA2. Dat paneel komt in de NEC MultiSync PA301W (door NEC bevestigd) en NEC beweert dat dat een true 10 bit paneel is.

Het is allemaal niet heel duidelijk, want er bestaan minstens 6 versies van het LM300WQ5 paneel. De versies waar Simon Baker (TFT Central) en ik tot nu toe van weten zijn:

SDA1
SLA2
STA1
STA2
STA3
STA4

Jammer genoeg hebben we tot nu toe alleen de datasheets van de STA1 en STA2 weten te vinden, dus van de andere versies hebben we nog geen exacte specificaties.

Een uitgebreidere versie van dit verhaal over Deep Color heb ik in de startpost van het ~[TFT] Dell Ultrasharp Serie - Dell 16 topic gezet.

De kleurweergave van deze monitor is zeer goed. Zowel subjectief als in tests komt de U2711 er op dit vlak erg goed uit. Ik heb de kleuren van de U2711 ook zelf getest, voor deze review heb ik de monitor met de bijgeleverde DisplayPort kabel aangesloten op de ATI FirePro v4800 die in m'n desktop PC zit (zoals ik normaal ook altijd heb).

Je krijgt er ook standaard een kalibratierapport bij voor sRGB en Adobe RGB:

(klik voor grotere versie)

Eigen test

Hoewel de kleuren van dit scherm al zeer goed zijn direct uit de doos, heb ik dit scherm gekalibreerd met m'n Spyder 3 Elite met de nieuwe 4.0.2 software. Deze software upgrade geeft een aantal nieuwe features, waaronder ook het meer testen van monitors in plaats van alleen maar kalibreren.

Het kalibratiedoel heb ik door de software laten adviseren:
kleurtemperatuur 6500K
gamma 2.2
helderheid 180cd/m² (laten bepalen door software op basis van meting van omgevingslicht)

Deze informatie kreeg ik te zien na kalibratie:

Ondanks dat het witpunt van de U2711 al op D65 hoort te liggen, kreeg de Spyder 3 Elite hem niet gekalibreerd naar dat witpunt (Wx 0.313; Wy 0.329), maar de afwijking na kalibratie was minimaal en zeker acceptabel.

Als je kijkt naar de coördinaten van rood, groen en blauw, dan zie je dat ze allemaal vrijwel perfect zijn (vergeleken met de specificaties), op de y-coördinaat van groen na. Die wijkt namelijk 0.04 af, terwijl ze maximaal 0.03 af zouden mogen wijken. Dat zou niet zo erg zijn als het 0.04 hoger was geweest, maar het is in dit geval 0.04 lager. Hierdoor wordt het kleurbereik kleiner.

Doordat de andere coördinaten wel vrijwel perfect zijn is het kleurbereik niet heel veel kleiner, maar het is wel minder dan de 102% NTSC waarmee het scherm geadverteerd wordt. Het valt wel ruim binnen de minimale waarden die je gebaseerd op de opgegeven nauwkeurigheid in ieder geval zou moeten hebben.

Kleurcoördinaten van rood, groen en blauw in CIE 1931 xy chromaticity diagram (meetresultaten):
  • Rood: Rx 0.681; Ry 0.312
  • Groen: Gx 0.194; Gy 0.649
  • Blauw: Bx 0.150; By 0.043
  • Witpunt: Wx 0.312; Wy 0.327 (komt overeen met standaard witpunt D65)
  • Nauwkeurigheid: niet bekend voor de Spyder 3 colorimeter
  • Oppervlak in CIE 1931 xy chromaticity diagram: 0.1550
  • Relatieve grootte van kleurbereik in % NTSC: 98.0%
  • Dekking van Adobe RGB: 90.9%
  • Dekking van sRGB: 97.3%
  • kleurbereik in % CIE 1931 xyY: 46%
Doordat sRGB met de standaard coördinaten opgegeven door LG Display ruim binnen het kleurbereik van het LM270WQ2-SLA1 paneel ligt, wordt de dekking daarvan niet veel minder. Bij Adobe RGB zie je echter een significant lagere dekking. Hopelijk ligt dit aan de onnauwkeurigheid van de Spyder 3 colorimeter en niet aan het paneel. Als het goed is zou hij niet eens door de kwaliteitscontrole gekomen zijn als die Gy coördinaat 0.04 afwijkt, aangezien ze niet meer dan 0.03 af mogen wijken.

Na de kalibratie kan je de kleurprestaties van het scherm met andere beeldschermen vergelijken. Wat ook kan is de kleurruimte van het scherm vergelijken met de standaarden Adobe RGB, sRGB en NTSC. Verder heb ik het kleurbereik van de U2711 ook nog vergeleken met de Dell Professional 2009W en met de iiyama ProLite H431S-B3S, de resultaten staan hieronder in de afbeeldingen (de rode driehoek is steeds de Dell U2711 en het tongvormig gekleurde vlak het CIE 1931 xy chromaticity diagram, dat de CIE xyY kleurruimte weergeeft):

Adobe RGB

sRGB

NTSC

Vergelijking met andere beeldschermen

Dell Professional 2009W

iiyama ProLite H431S-B3S

Contrast & Helderheid

Er zitten in de nieuwe software ook nog wat meer geavanceerdere tests:
Screen uniformity
Tone Response
White level and contrast

Hier onder zijn daar de resultaten van te vinden:

De uniformiteit wordt getest door op 9 verschillende plaatsen te meten op het scherm (3 kolommen en drie rijen), de telling loopt van linksboven naar rechtsonder, waarbij iedere rij wordt afgemaakt voordat er naar de volgende wordt over gegaan.

Aan de resultaten van de Tone Response test valt te zien dat de gamma decoding curve niet helemaal goed loopt, waardoor je niet de juiste (lineaire) helderheid krijgt over de grijswaarden. De gamma waarde is te laag, waardoor de gamma encoding van 1/2.2 niet helemaal wordt terug gedraaid, hierdoor zullen vooral de grijswaarden in het middengebied te helder worden weergegeven ten opzichte van wit en zwart en contrast verliezen.

Verder zie je dat de kleurtemperatuur van de grijswaarden ook niet neutraal is. Alle grijswaarden (inclusief wit en zwart) horen altijd dezelfde kleurtemperatuur te hebben als het witpunt waar naar gekalibreerd is. In de meeste gevallen is dit CIE Standard Illuminant D65 welke een kleurtemperatuur van 6504K heeft (wat vrijwel altijd wordt afgerond naar 6500K). Alle grijswaarden moeten dan dus ook een kleurtemperatuur van 6500K hebben, alleen de helderheid verschilt per grijswaarde.

Je ziet dat in dit geval de kleurtemperatuur bij alle (gemeten) grijswaarden te hoog is, wat betekent dat blauw oververtegenwoordigd is. Dit is het sterkst bij IRE 15 en IRE 75, de eerste zit redelijk dicht tegen zwart aan (IRE 0) en de tweede is al behoorlijk helder. De IRE 15 valt echter buiten de trend van een steigende kleurtemperatuur naarmate de grijswaarden helderder worden, wat voor veel beeldschermen gangbaar is en ook hier duidelijk te zien.

Meestal is het dan zo dat de grijswaarden met een lage helderheid een te lage kleurtemperatuur hebben (rood oververtegenwoordigd) en grijswaarden met een hoge helderheid een te hoge kleurtemperatuur hebben (blauw oververtegenwoordigd). In dit geval is blauw in alle gevallen oververtegenwoordigd, alleen is dit gemiddeld genomen sterker aanwezig bij grijswaarden met een hogere helderheid dan bij grijswaarden met een lagere helderheid.

Er moet hierbij overigens wel rekening worden gehouden dat de contrastmeting van de Spyder 3 Elite een checkerboard contrastmeting is. Het is dus niet de helderheid van een volledig wit scherm, gedeeld door de helderheid van een volledig zwart scherm.

Bij wit meet je de helderheid van het middelste vakje van dit scherm:

En bij zwart van de inverse daarvan:

Dat geeft altijd een lager contrast dan wanneer je wel de helderheid van een volledig wit scherm meet en vervolgens die van een volledig zwart scherm en dan op elkaar deelt.

Desondanks meet ook Prad.de lagere waarden bij contrast en helderheid dan de door Dell opgegeven waarden, namelijk een contrast van maximaal 926:1 (statisch) en een helderheid van 341 cd/m². De door Dell opgegeven waarden zijn respectievelijk 1000:1 en 350cd/m².

Uiteindelijk presteert de U2711 alsnog vrij goed op dit vlak, maar dit onderdeel zit naar mijn idee wel op het randje van goed, het kan nog een stuk beter.

Zowel bij de review van de Prad.de als bij de review van mij zou dit ook kunnen liggen door een matige gevoeligheid / lage nauwkeurigheid bij lagere helderheid van de gebruikte colorimeter / spectrophotometer. Zelf gebruik ik de Datacolor Spyder 3 colorimeter en Prad.de gebruikt de i1Pro spectrophotometer. Van de i1Pro is bekend dat deze niet heel erg nauwkeurig is bij een lage helderheid (<1 cd/m²) en het zou me niks verbazen als de Spyder 3 colorimeter daar ook niet heel erg goed in is.

Backlight bleeding

Aangezien er in het ~[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 15 topic hier op GoT backlight bleeding een paar keer genoemd werd besloot ik dit ook toe te voegen aan deze review. De Dell U2711 heeft hier namelijk ook last van. Ik vind het zelf niet heel storend, maar je merkt het wel. Ik merk het zelf het duidelijkst met films kijken. Dat doe ik meestal helemaal in het donker. Aangezien de meeste films 21:9 formaat zijn (2,33:1) heb je boven en onder zwarte balken, in een donkere kamer zijn die om te beginnen niet helemaal zwart met mijn instelling (met standaard instellingen nog minder), maar van de bovenste balk is de rechterhelft nog iets lichter. De backlight bleeding is het ergste aan de bovenrand op ongeveer 15cm links vanaf de rechter zijrand van het paneel.

Ik heb geprobeerd dit ook nog een beetje redelijk vast de leggen met m'n digitale camera, maar daar moet ik twee opmerkingen bij plaatsen. Om te beginnen ben ik een leek op het gebied van fotografie en daarnaast is m'n digitale camera een simpele point & shoot camera, namelijk de Canon A570 IS. Er zit gelukkig wel een handmatige stand op, maar of de instellingen een beetje handig zijn gekozen weet ik niet. Ik heb een beetje lopen spelen met de instellingen en twee series hieronder afgebeeld die het effect vrij redelijk illustreren.

Voor beide series heb ik drie foto's genomen, één op 0% helderheid, één op 34% helderheid (mijn instellingen) en één op 100% helderheid. M'n opstelling is vergelijkbaar met de opstelling die ik gebruikt heb voor het testen van de kijkhoek die je bij het onderdeel hier onder kan zien.

Voor de eerste serie had ik diafragma op f/3.5 ingesteld, sluitertijd op 0.3 seconden en ISO-800.

0% helderheid

34% helderheid

100% helderheid

Voor de tweede serie had ik ook een diafragma van f/3.5, sluitertijd van 2 seconden en ISO-200

0% helderheid

34% helderheid

100% helderheid

Om eerlijk te zijn geven de foto's wel een beetje overdreven beeld van de backlight bleeding, maar daardoor is het wel beter zichtbaar. In werkelijkheid ziet het mijn instellingen er meer uit zoals op de foto's van 0% helderheid dan die van 34% helderheid.

Wat je natuurlijk wel goed kan zien op deze foto's is dat er inderdaad sprake is van backlight bleeding, waar het zit en hoe het afhankelijk is van de helderheid. Ik hoop dat het daarom toch nog enigszins nuttig is.

Kijkhoek

Dit onderdeel was behoorlijk lastig om te testen, er was het enige improviseerwerk nodig met daarbij horend veel meetwerk om een opstelling te maken die enigszins betrouwbare gegevens zou opleveren. Dit kwam voor een groot deel door het gebrek aan een statief voor m'n digitale camera (maar dat zou voor een simpele point and shoot compactcamera ook een beetje overdreven zijn om te hebben).

Foto van opstelling:

Ik had m'n nachtkastje (dat houten ding wat op de grond staat) uitgelijnd met de monitor zodat deze recht voor de monitor stond (midden monitor in lijn met midden kastje en voorkant kastje parallel aan scherm). Vervolgens had ik de kast van een oud barebone PC'tje er nog bovenop gezet. Voor de foto recht van voren precies in het midden, voor de foto van het scherm naar links gedraaid de rechterkant van de pc kast gelijkt met rechterkant nachtkastje en voor de foto scherm naar rechts gedraaid natuurlijk precies andersom.

De foto van onderen heb ik vanaf het nachtkastje zelf gedaan, zonder de PC kast er bovenop. En de foto van boven heb ik uit de losse pols geschoten omdat ik niet echt iets had om die goed uit te lijnen en m'n camera op te zetten.

Om verstoringen door de verlichting in m'n kamer te voorkomen had ik die allemaal uitgezet, gordijnen dicht (hoewel het toch al vrijwel donker was). Laptop ook afgesloten, switch uitgezet (knipperende LED'jes), zodat op een aantal stand-by lampjes na de Dell U2711 de enige 'lichtbron' was in m'n kamer.

Het resultaat ben ik vrij tevreden over, en dan doel ik op het verlopen van de test zelf. Over de prestaties van het scherm op dit vlak ben ik zeer tevreden. Zelfs al kijk je vrijwel parallel aan het scherm naar het scherm dan nog zijn er vrijwel geen verkleuringen. Het beeld wordt heel iets lichter als je erg schuin naar het beeld kijkt, maar met het blote oog valt dit vrijwel niet op, veel minder in ieder geval dan de onderstaande afbeelding doet vermoeden. Dit zal ook wel met omgevingslicht te maken hebben, ik kijk nooit naar m'n scherm in een voor de rest helemaal donkere kamer, ik heb altijd wel iets aan licht aan. Met films kijken is het nog het donkerst, dan heb ik zo'n staande halogeenlamp met leeslampje en dan heb ik alleen de bovenste lamp daarvan sterk gedimd aanstaan, maar dat is nog altijd een heel stuk lichter dan helemaal donker.

(klik voor grotere versie)

Zoals je kan zien is de afbeelding die ik gebruikt heb één van de standaard meegeleverde achtergronden van Windows 7 uit het 'Landscapes' thema. Ik heb voor deze achtergrond gekozen omdat er vrij veel contrast in zit en het scheelde me een hoop zoekwerk naar een afbeelding. Ook is het handig dat veel mensen inmiddels wel Windows 7 hebben, dus die kunnen dan deze achtergrond op hun eigen scherm bekijken om een beter idee te krijgen van de kleuren.

Ghosting (motion blur)

Ik heb de U2711 getest op ghosting met het bekende PixPerAn. Hiervoor heb ik in PixPerAn de "streaky picture" test gebruikt, met alles op de standaardinstellingen (wel eerst de gamma correction gedaan: helderheid 100, contrast 58 en de slider in PixPerAn op ongeveer 1.78).

Vervolgens heb ik 35 foto's gemaakt van m'n beeldscherm, met m'n Canon EOS 600D + Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS II.

De instellingen die ik daarvoor gebruikt heb zijn:
  • 18 mm
  • f/3.5 (5 mm)
  • 1/4000 s (250 μs)
  • ISO-6400
Toevallig kwam het met de afstand tot het scherm en die brandpuntsafstand zo uit dat ik de foto's hier in de review kon zetten als 100% crop.

Die 35 foto's zijn op te splitsen in drie resultaten, geen ghosting, alleen een halo en een volledige ghost image. Dat had ik respectievelijk 6, 15 en 14 keer. Dat is iets slechter dan bij de U3011, maar wel weer beter dan bij de U2410, waar je af en toe ook twee frames ghosting zag.

Met het blote oog heb ik geen ghosting waar kunnen nemen en als ik dan kijk naar de resultaten van deze test vind ik dat het scherm weinig last heeft van ghosting. Ik beoordeel dit onderdeel daarom met een goed.

Geen

Alleen halo

Volledige ghost image

Inputlag

Of dit scherm geschikt is voor games hangt er vooral van af wat voor games je speelt en persoonlijke voorkeur. De responstijd van 6 ms gtg is zeker snel genoeg, maar zoals bij veel TFT schermen heeft ook dit scherm inputlag. Volgens Prad.de ligt deze op 24 ± 3 ms, aangezien er voor de rest niet veel bij wordt vermeld ga ik er van uit dat dit bij de standaard resolutie van 2560x1440 is, aangesloten via DVI-D duallink of DisplayPort. Volgens TFT Central is het 30 ms, wederom zonder vermelding van resolutie en aansluiting.

Een belangrijk punt is dat inputlag afhankelijk is van de aansluiting en resolutie, als de beeldverwerkingschip moet gaan schalen (bijvoorbeeld bij videosignalen) dan neemt de inputlag toe. Ook interlaced bronnen geven meer inputlag, omdat dit gedeinterlaced moet worden, computerschermen zijn namelijk progressive. Voor de meeste PC gamers zal dit scherm wel geschikt zijn om op te gamen, voor consolegamers is dat wat lastiger in te schatten, het scherm zou wel eens te traag kunnen zijn.

Eigen test inputlag
Ik had eerder al de inputlag getest van dit scherm met behulp van SMTT 0.5.0.1, een Compaq v500 CRT monitor en m'n Canon PowerShot A570 IS. Maar ik heb deze test nu opnieuw uitgevoerd, nog steeds met SMTT, maar nu met een iiyama Vision Master Pro 451 (A902MT) en m'n Canon EOS 600D. De reden hiervoor is dat ik niet overtuigd was van de nauwkeurigheid van het resultaat.

SMTT (Small Monitor Test Tool) is een programmaatje dat is geschreven door Thomas Thiemann, die voor Prad werkt. Tegenwoordig maakt Prad gebruik van een oscilloscoop met een probe aangesloten op de uitgang van de videokaart en een fotogevoelige probe gericht op het scherm om de inputlag te meten. Maar ze hebben ook een behoorlijke tijd gebruikt gemaakt van SMTT.

Het voordeel van SMTT ten opzichte van andere stopwatch tools is dat het meerdere timers op het scherm laat zien, het aantal is afhankelijk van de verticale resolutie:

Aantal timersVerticale resolutie

Jullie vragen je nu waarschijnlijk af waar die meerdere timers dan nuttig voor zijn. Dat kan ik denk ik het beste illustreren aan de hand van de onderstaande afbeelding.

Zowel CRT monitoren als TFT scherm verversen het beeld van boven naar beneden. Stel je voor dat je een gewoon stopwatchprogramma gebruikt met één timer in het midden van het scherm. Dan kan het gebeuren dat de CRT monitor (links) al verder is met verversen (rode lijn) dan de TFT monitor (rechts). Hierdoor is de tijd op de CRT monitor al één cyclus verder dan op de TFT monitor, waardoor de inputlag veel hoger lijkt te zijn dan dat deze in werkelijkheid is. Af en toe zie je zo'n gigantische spreiding in de meetresultaten van een inputlag test bij de wat mindere reviewsites, dat je er dan van uit kan gaan dat die waarde te hoog is.

Ik heb voor deze test de U2711 aangesloten op één van de twee DisplayPort aansluitingen van m'n ATI FirePro v4800 en de A902MT met een VGA>DVI adapter aangesloten op de DVI-I duallink poort van m'n videokaart. Vervolgens had ik de A902MT en U2711 ingesteld als kloon op een resolutie van 2048x1440 pixels. Daardoor had ik 12 timers en dan kon je heel goed het effect zien wat ik hierboven beschreef. Af en toe liep de CRT voor en dan leek het net alsof de inputlag tussen de 28 en 42 ms lag, terwijl het in werkelijkheid tussen de 13 en 24 ms lag (als je de laatst ververste timer op de TFT vergeleek met de bijbehorende timer op de CRT).

In totaal heb ik 41 foto's gemaakt van m'n beeldscherm, met m'n Canon EOS 600D + Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS II.

De instellingen die ik daarvoor gebruikt heb zijn:
  • 18 mm
  • f/3.5 (5 mm)
  • 1/2000 s (500 μs)
  • ISO-6400
Gelukkig was het gemiddelde resultaat hetzelfde als bij de vorige test, nog steeds 22 ms. Dat klopte dus gewoon. Ondanks dat ik toen maar 6 timers had en een sluitertijd van 1/400 seconde.

Op deze foto kan je de inputlag goed zien:

Tijd op A902MTTijd op U2711Inputlag
53.38653.3630.023
53.38753.3650.022
53.38853.3660.022

Dit valt in het bereik wat Prad.de ook gemeten had van 24 ± 3 ms. Aangezien TFT schermen over het algemeen een vernieuwingsfrequentie van 60 Hz hebben (elke 16,67 ms een nieuw beeld) betekent dit dat dit scherm een vertraging heeft van één tot twee beelden, de meeste gamers zullen hier wel mee kunnen leven, alleen de extreme hardcore gamers nemen er misschien geen genoegen mee.

Pixeldefecten

Van de 3686400 pixels die er op dit scherm zitten heb ik er nog geen één kunnen vinden die niet goed werkt, dit na ruim 2500 branduren. Ik vind dat dit meer dan lang genoeg is om te zeggen dat er geen pixeldefecten zijn na langdurig gebruik (de zeer goed beoordelingsvariant), dus ik beoordeel dit onderdeel dan ook met een zeer goed.

Service Menu

Om in het servicemenu te komen zie deze video op Youtube. Kort samengevat:
  • zet het scherm uit
  • houdt de tweede en vierde knop van de OSD bediening ingedrukt en zet het scherm aan
  • als het goed is gaan alle lampjes van de OSD bedieningsknoppen nu tegelijk branden
  • laat de tweede en vierde knop van de OSD bediening weer los
  • wacht nu totdat je beeld hebt
  • druk op de bovenste knop van de OSD bediening
  • als het goed is verschijnt het Service Menu middenboven in beeld
Foto van servicemenu:

Bouwkwaliteit & afwerking

Wederom zeer goed, eigenlijk niks te klagen, zit allemaal goed en stevig in elkaar, naden sluiten mooi aan en zijn niet heel breed, voet is stevig.

Vormgeving

Ook hier beoordeel ik deze monitor met een zeer goed. Ik vind het design van deze monitor erg strak. Ik hou niet van die futuristische vormgevingen en al dat goedkoop ogende glimmende plastic. Deze monitor is, zoals ik eerder al zei, gewoon strak en stijlvol, zonder toeters en bellen. Enige glimmende is het DELL logo midden op de onderrand van het scherm, voor de rest is alles mat. Als hij aan staat zie je alleen de aan/uitknop rechtsonderin (blauw ledje). Dat is ook meteen de enige echte knop. Het OSD wordt bediend met aanraakgevoelige knoppen die waarschijnlijk met licht werken, want ze werken al als je je vinger heel dichtbij houdt zonder de knop echt aan te raken. Ik vind deze oplossing zelf heel netjes, er valt bij mij niet zo veel licht direct op de monitor en dan zie je die knoppen vrijwel niet waardoor de monitor er nog strakker uit ziet.

Wat ik ook erg mooi aan deze monitor vind is de relatief smalle rand rondom het scherm van slechts 22mm breed. Voor zo'n groot scherm als dit is dat vrij smal, bij veel andere schermen van dit formaat is dit al snel een paar millimeter breder, vooral de onderrand wil nog wel eens een stuk breder zijn, soms wel ruim 3cm.

Ook de voet vind ik denk ik wel de mooiste Dell beeldschermvoet tot nu toe. Die van de 3008WFP oogt naar mijn idee al iets te futuristisch en geeft daardoor een goedkope uitstraling, ook zou ik me aan dat glimmende gaan storen. Ook de voet van de 3007WFP(-HC) vind ik niet echt mooi.

OSD

Het OSD van deze monitor is ook goed voor elkaar. Een paar jaar terug had Dell een primeur met 3008WFP, dat was namelijk de eerste 30" monitor met een OSD. Voorheen kon dat niet omdat de daarvoor benodigde chips nog niet met die resolutie overweg konden. Het OSD van dit scherm is eigenlijk vrijwel hetzelfde.

het OSD blijft in de rechter onderhoek van het scherm staan, vlak bij de knoppen waarmee je het bedient, dat is zelf wel handig, want de functie van de knoppen verschilt per menu en de functie komt daarom op het scherm naast de knoppen te staan.

In het OSD kan je kiezen uit:
Preset Modes
Brightness/Contrast
Inputsource
Menu

Dit is eigenlijk het snelle OSD, want pas als je de optie Menu kiest krijg je het echte volledige OSD.

Bij presets kan je kiezen uit:
Standard
Multimedia
Game
Warm
Cool
Adobe RGB
sRGB
Custom

Bij Brightness/Contrast kan je, zoals je al wel zal verwachten, de helderheid en het contrast instellen. Bij mij staan deze waarden op 15 en 50.

Bij Inputsource kan je de bron kiezen en daar staat ook een optie Scan Sources, nog niet gebruikt, maar ik verwacht dat hij dan alleen de actieve bronnen laat zien

In het menu vind je naast de al genoemde opties nog opties voor het soort beeldvulling (oprekken, aspectratio behouden en 1:1), een Sharpness instelling, audioinstellingen, Picture-by-Picture instellingen en nog wat opties voor het OSD zelf (zoals na hoeveel seconde het moet verdwijnen, transparantie, taal).

Ook de bediening van het OSD gaat goed. Omdat het geen echte knoppen zijn en je dus geen 'klik' hebt, heeft Dell er voor gezorgd dat er een kort piepje luidt bij elke aanraking van de OSD knoppen. Ik vind dit zelf een prima oplossing, het stoort me totaal niet.

Energieverbruik

Voor deze test heb ik de monitor gereset naar de fabrieksinstellingen en via DisplayPort aangesloten op m'n ATI FirePro v4800. Voor het weergeven van de zwarte en witte schermen heb ik Eizo Monitortest gebruikt. Ik heb het energieverbruik gemeten met een Voltcraft Energy Monitor 3000 verbruiksmeter (meetnauwkeurigheid ±(1%+1W)).

HelderheidsstandEnergieverbruik (W)Schijnbaar vermogen (VA)Arbeidsfactor (cos φ)
0 Zwart
130,1
137,0
0,95
0,96

Wat me hier opviel is dat de arbeidsfactor ook nog redelijk verschilt, ik denk dat dat komt doordat de helderheid van de backlight wordt geregeld met een Pulse Width Modulation circuit. Die zal wel voor een grotere faseverdraaiing zorgen als de duty cycle korter is.

Het opvallendste is nog dat hij op stand 0 en 25 (en natuurlijk ook op het daar tussenin liggende 15, waar ik hem zelf op heb staan) zo laag is, dat het schijnbaar vermogen van zwart hoger is dan dat van wit...

OverigEnergieverbruik (W)Schijnbaar vermogen (VA)Arbeidsfactor (cos φ)
Stand-by1,14,30,27
Uitgeschakeld0,64,30,16

Inschakelsnelheid e.d.
  • Uitschakelen gaat zonder vertraging
  • Inschakelen duurt zo'n 8 seconden
  • Wisselen van input (DVI-D 1 naar DisplayPort en andersom) duurt zo'n 2 seconde
  • Uit stand-by komen duurt zo'n 4 seconde
Alleen de inschakeltijd had van mij wel wat sneller gemogen, de rest vind ik niet storend. Het zou wel sneller moeten kunnen denk ik, maar wisselen van input doe ik niet zo vaak en ik zit vaak toch vrij lang achter elkaar achter m'n PC dus dan zal ik het scherm ook niet zo vaak uitschakelen en weer in moeten schakelen of uit stand-by halen.

Toen ik het scherm kocht betaalde je er bij Dell Consumer ¤1186,43 voor en bij de goedkoopste webwinkel ongeveer ¤960. Door toeval kwam ik er achter dat het scherm toen bij Dell B2B in de aanbieding was (25% korting), waardoor de prijs op ongeveer ¤895 uitkwam inclusief verzendkosten. Aangezien dat behoorlijk veel goedkoper was dan de goedkoopste webwinkel heb ik het scherm toen vrijwel meteen gekocht, gewoon als particulier.

Voor ¤1186 en ¤960 zou ik dit onderdeel een voldoende geven. Die eerst neigt zelfs al naar slecht. Voor ¤895 zou ik dit onderdeel een goed geven, weliswaar net aan, maar toch een goed.

Voor de huidige prijs van ongeveer ¤535 inclusief verzendkosten (bij de 6 goedkoopste shops in de pricewatch) is er geen twijfel over mogelijk, de prijs is gewoon zeer goed. Als die daling zo door gaat denk ik dat er op termijn nog wel een tweede U2711 naast komt te staan.

Zoals ik in de samenvatting al zei is dit scherm echt een aanrader. Door de grote diversiteit aan inputs, het hebben van een OSD en vooral de prijs zorgen ervoor dat deze monitor zich onderscheidt van vergelijkbare monitoren. Het is misschien niet het beste scherm, maar het is alsnog een erg goed scherm en de featureset en prijs maken het tot een prima aankoop.

Eigenlijk is het scherm voor iedereen geschikt, behalve de echte kleurpurist, de homogeniteit van het scherm kan namelijk wel beter. Voor kleur heb ik dit niet zelf kunnen testen, maar de helderheid wel en daar zag je toch ook nog wel afwijkingen van -7% t/m +4%.

Ondanks de minder goede homogeniteit is de kleurechtheid alsnog erg goed te noemen, waardoor een amateur of semi-pro fotograaf waarschijnlijk nog wel met die scherm kan werken.

Ook gamers kunnen waarschijnlijk wel met dit scherm uit de voeten, met een inputlag van 22ms zal dit scherm voor de meeste gamers snel genoeg zijn en hoewel er snellere schermen zijn zal de hoge resolutie, de afmetingen van het scherm en de kleurechtheid dan alsnog voor een betere game ervaring kunnen zorgen.

Waar ik zelf ook zeer over te spreken ben is het kijken van films op deze monitor, dit doe ik ook gewoon vanaf m'n PC. Ik heb inmiddels al behoorlijk wat films op dit scherm gekeken, toch zeker meer dan 40, en ik moet zeggen dat ik het er allemaal geweldig uit vind zien. Een hele vooruitgang vergeleken met m'n oude 21" CRT TV. Alleen de backlightbleeding is een minpunt waar ik tegen aan loop bij het kijken van films, maar dit is meestal niet echt storend, omdat je met de 21:9 beeldverhouding nog steeds zwarte balken hebt op een 16:9 scherm, dus je kijkt eigenlijk niet naar de boven- en onderrand.

Ondanks het grote aantal aansluiting dat er al op dit scherm zit, zou ik het toch fijn hebben gevonden als er nog een tweede DisplayPort aansluiting op zat, zodat ik zowel m'n PC als laptop via DisplayPort aan zou kunnen sluiten. Ook een tweede HDMI aansluiting zou misschien wel handig zijn als dit scherm ook echt als TV zou willen gebruiken. Groot minpunt van HDMI vind ik alleen dat fabrikanten van videokaarten en computermonitoren maar niet de volledige specificatie willen gebruiken en vast blijven houden aan een maximale resolutie van 1920x1200 over HDMI. Verder zie ik het nut niet echt in van een composiet aansluiting, dan had ik liever S-video gehad, maar beide zijn niet echt nuttig voor een scherm met deze resolutie. Waarschijnlijk vonden meer mensen dat, want Dell heeft de vrij recentelijk geïntroduceerde U3011 voorzien van 1x DisplayPort, 2x DVI-D, 2x HDMI, 1x VGA en 1x component.

Wat ik verder van Dell niet zo netjes vind is dat ze dit scherm als 10 bit scherm adverteren, terwijl het eigenlijk gewoon een 8 bit scherm is. Met een trucje kunnen ze de 10 bit nabootsen, maar het is niet echt 10 bit en het trucje brengt ook nadelen met zich mee.

Dit allemaal opgeteld maakt het naar mijn idee toch een erg goed scherm en ik ben er dan ook zeer tevreden mee.

Overige foto's

(klik op de afbeeldingen voor een grotere versie)

Heb jij ook een Dell Ultrasharp U2711 Zwart?

Even specificaties toegevoegd. Ik had wel al een link naar de specificaties, maar die op de Dell site zijn niet helemaal volledig.

Verder heb ik ook uitgevonden hoe ik 10bit kleuren aan zet in m'n ATI FirePro v4800, misschien dat ik daar ook nog wel even mee ga testen. Op het eerste gezicht geeft het in ieder geval een verschil, of dat een verbetering is of niet moet ik nog achter komen.

EDIT: met 10bit werken veel dingen van de Aero interface in Windows 7 niet meer, zoals transparantie van de taakbalk en de randen van vensters.

[Reactie gewijzigd door Kid Jansen op 21 augustus 2010 15:16]

Gisteren grote update gedaan. Naar aanleiding van deze pagina op dpreview was ik eens gaan kijken naar het verhaal rond kleurruimtes. Het blijkt namelijk dat Dell bij het opgeven van het kleurbereik van haar beeldschermen een nogal grote fout maakt. Zoals zij het opschrijven staat er namelijk heel iets anders dan wat ze bedoelen. Ik heb daarom een heel stuk daarover toegevoegd aan het onderdeel kleurweergave.

Verder was ik door het inlezen in dat onderwerp ook wat meer bekend geworden met de termen, waardoor ik ineens ook alles snapte van de 4e afbeelding in het onderdeel kleurweergave (informatie na kalibratie). Die exacte waarden zijn een stuk interessanter dan die plaatjes, aangezien je er veel nauwkeuriger mee kan bepalen welk percentage van een bepaalde kleurruimte het scherm haalt.

Verder had ik nog de datasheet van het paneel gevonden van LG Displays zelfs. Daar stond ook veel interessante informatie in. De specificaties zijn daarin een heel stuk uitgebreider en nauwkeuriger dan wat Dell opgeeft, bovendien formuleren zij alles wel goed. Naar aanleiding van die datasheet heb ik daarom ook de uitgebreide specificaties een flinke update gegeven.

Offtopic: ruim 25 duizend pageviews! :)
Uitstekende en uitgebreide (serie) van reviews van dit prachtige scherm. Vind zeker dat je waar voor je geld krijgt. Ben aan het twijfelen of ik er zelf ook twee zal bestellen.

MAAR wat me nog niet helemaal duidelijk is, is het volgende:
(en ja, ik heb al uitgebreid gezocht, maar nog niet gevonden)
In mijn huidige situatie gebruik ik twee stuks 1600x1200 Dell TFT's, ieder aangestuurd door een aparte videokaart (1 x een 9800GT, 1 x een 9400GT). Op deze wijze kan ik ieder scherm apart kleur calibreren met mijn EyeOneDisplay2.
Deze schermen zijn ieder met een DVI kabel aan de respektievelijke videokaart aangesloten.

Als ik nu twee nieuwe Dell U2711's zou kopen, volstaat het dan om ieder scherm met één DVI kabel aan ieder individuele videokaart aan te sluiten?
Als ik b.v. in de specs kijk van de 9800GT kaart dan zie ik daar als resoluties alleen maar 1920x1440 en 2560x1600 (met de vermelding 'Dual-Link') staan.
En bij de 9400GT vind ik alleen maar terug 'DVI max resolution 2560x1600'.

Iemand ervaring met zo'n situatie (o.i.d.) en hoe je zoiets dan aansluit?

ps: game performance interesseert me niet. ik werk er vooral grafisch mee.

[toevoeging] in het Videokaarten en Beeldschermen forum is mijn vraag zojuist beantwoord

[Reactie gewijzigd door ehtweak op 22 april 2011 16:55]

2560-1600 resolutie haal je alleen met dual link kabels
Daar zijn alle pins gebruikt, in tegenstelling tot single link kabels, waar slechte een deel van de pins word gebruikt en er dus ook minder bandbreedte beschikbaar is.

Kortom, zorg dat je de juiste kabel hebt en alles is goed :-)
Complimenten voor de review (zelfs voor de echte tweaker een flinke kost :) ) en de (gezamenlijke) effort zodat we nu 25 euro korting krijgen bij CS Solutions!
Voor de korting bij CS Solutions moet je de mensen die de positieve beoordeling over CS Solutions in het [TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 15 topic gepost hebben bedanken. Ik zeg het vooral voor de mensen die van plan zijn dit scherm te kopen, maar het is voor CS Solutions natuurlijk ook wel goede reclame (zoals je ziet heeft deze review al ruim 9100 views in 13 dagen tijd).

Wat betreft de review zelf, graag gedaan. Er komen binnenkort misschien nog meer reviews van mij, maar dat worden dan denk ik meer 3 en 4 sterren reviews, hier is namelijk behoorlijk wat tijd in gaan zitten (en dan is hij nog niet eens helemaal af eigenlijk) en ik weet niet of ik die tijd binnenkort nog heb als de studie weer begint en de rugbycompetitie ook.
Kleine kanttekening hierbij n.a.v. ervaringen met Qsix. Dit ging in het begin ook hartstikke mooi en iedereen was daar ook helemaal wild over. De huidige gang van zaken met dit bedrijf zijn echter exact het tegenovergestelde van de euforie destijds (zie topic). Mensen zitten nu met het probleem dat schermen ergens vandaan zijn gehaald en niet op hun naam zijn gezet. Als het bedrijf dan failliet gaat of niet meer van zich laat horen dan heb je een probleem omdat je dan ook geen garantie meer hebt bij Dell zelf. Dell wil namelijk graag dingen als een serienummer (met name van belang bij grote schermen zoals de 24", 27" en 30" modellen) en de naam (persoon/bedrijf) waarop het product geregistreerd is en dat is bij dit soort bedrijven vaak een gok (ze halen hun schermen soms bij Dell en soms bij andere partijen; waar ze het vandaan halen vertellen ze er echter nooit bij, misschien als je er expliciet om vraagt). Als je er voor zorgt dat het scherm op jouw naam komt te staan is er niks aan de hand. Het is aan te raden om hier wel even op te letten als je een Dell scherm (of eender welk Dell product dan ook) bij een niet-Dell partij aanschaft.
Daar heb je inderdaad wel een punt. Qsix leek eerst perfect, maar was daarna een drama. Maar zoals je al zegt geldt dit niet alleen voor CS Solutions, welke nu heel erg populair is, maar voor alle partijen die Dell producten verkopen, Dell zelf uitgezonderd.

Of de monitoren bij CS Solutions inderdaad op naam de van de koper gezet worden weet ik niet, dat zou nagevraagd moeten worden. Als ik kijk naar hoe CS Solutions reageerd op commentaren in het [TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 15 topic, dan zou ik me zomaar kunnen voorstellen dat als dat nu nog niet het geval is, dat dan binnenkort wel wordt ingevoerd.
Ik heb het even nagevraagd bij CS Solutions, niet direct, maar in het [TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 15 topic. Ik zag net dat de persoon die al eerder reageerde names CS Solutions daar op had gereageerd, dit was zijn antwoord:

"de koper kan deze als hij wenst op zijn naam laten zetten... standaard doe ik dit niet omdat ik er uiteraard niet vanuit ga dat ik het geen 3 jaar meer volhoud :)

als de koper dit wil kan ik dit wel doen ... maar dan vervalt uiteraard onze garantie en moet je zelf bij dell aankloppen..."
Dan denk ik dat voor de twijfelende koper dit zeer waarschijnlijk een punt is die 'm over de streep trekt. Het punt wat betreft garantie gaat echter niet op, je hebt het bij die partij gekocht en die is in Europa dan ook wettelijk verantwoordelijk voor de garantieafhandeling. Ze mogen in dit geval dan ook niet de garantie op Dell afschuiven. Je hebt alleen bij problemen een handvest bij Dell omdat je wanneer het scherm op je eigen naam staat of jij weet op welke naam deze staat je ook door Dell geholpen zal worden. Je kunt dan terugvallen op de fabriek. Ik vraag me alleen af in hoeverre de makers van de betreffende EU-richtlijn aan de fabrikant hebben gedacht en dan met name de eisen die ze stellen om garantieclaims in te willigen (bijv. de tenaamstelling).
Op het moment ben je beter af bij Dell B2B dan bij CS Solutions, als particulier kan je daar ook prima bestellen. Scheelt je €18 en je weet zeker dat de garantie dan geen problemen zal geven.

Ook al sta je in je recht, dan kan het nog behoorlijk wat gezeur opleveren. Je leest zat verhalen van fabrikanten en leveranciers die onder hun garantieverplichtingen uit proberen te komen. Aan één kant logisch want ze weten dat de consument vaak niet goed op de hoogte is van zijn rechten, dus dat scheelt dan weer in de kosten.

Van de Europese regelgeving omtrent garantie afhandeling weet ik niet echt veel. Ik kan er ook niet echt eenduidige informatie over vinden. Overigens is het niet heel erg vanzelfsprekend dat alle EU landen zich ook aan alle regels houden die de EU hen oplegt. Het maakt behoorlijk uit in welk land je het product hebt gekocht. Nederland is met veel dingen wel één van de bravere landen die deel uitmaken van de EU.
Zo logisch vind ik het echter niet en zeker niet als je een gerenommeerd bedrijf tracht te zijn met een goede service. Dat een bedrijf géén garantie wenst te verlenen als je er geen recht op hebt is logisch, dat een bedrijf héél diep en unfair tracht onder zijn verantwoording uit te komen, niet.
Best Kid,

Wat me opvalt is dat de monitor scheef staat. Rechts is de afstand 13cm vanaf mijn bureau en links 14 cm. Het lijkt dat de monitor door het gewicht van de voeding scheef staat. Heb jij dit ook of hebben andere mensen dit probleem ook ?
Bij staat hij perfect horizontaal (minder dan 1 mm verschil). Waarschijnlijk heeft de monteur van jouw beeldscherm de voet scheef op het scherm geschroefd. Als het goed is zit er enige speling in de schroefgaten en de uitsparing waar de plaat van de voet aan het scherm vast gezet wordt. Even een beetje losdraaien, voet iets bijdraaien, en vervolgens weer vast draaien. Na een wat spelen daarmee zou je het probleem toch moeten kunnen verhelpen lijkt me.
dat heeft geholpen idd nu 2mm verschil meer krijg ik niet aangepast.
Dat is mooi, van 1 cm verschil naar 2 mm verschil is wel een noemenswaardige verbetering, maar wel raar dat je hem dus niet helemaal recht krijgt. Ik zou haast zeggen dat de voet dan een afwijking heeft. Zitten er geen beschadigingen op? Dat zou eventueel kunnen betekenen dat hij een keer gevallen is. Ik kan me niet voorstellen dat ze een voet zouden maken die zo scheef staat, die komt dan nooit door kwaliteitscontrole zou je denken.
Ik heb via Dell het aanbod gekregen om de voet te laten replacen. Ik denk dat ik daar gebruik van ga maken, 4 X torx is nou ook niet echt veel moeite. Gewoon kijken of idd de voet een afwijking had. Het probleem is dat wanneer je de voet er helemaal af hebt er eigenlijk geen afstel mogelijkheden zijn. De Vesa mount heeft denk ik zoals je aangaf 1 -1,5 mm ruimte waardoor het verschil bijna weg te werken is.Maar die cm over de hele lengte krijg je dan net niet weggewerkt. Volgende week ff bellen dan laat ik wel even weten hoe het afgelopen is.
Wat een review, echt respect :D

Datgene wat ik nog mis heeft betrekking op de kaartlezer, zou je een SDHC kaart die groter is dan 4 gig er in willen stoppen? Dit is vaak een beperking bij kaartlezers en ik ben hier toch nog wel nieuwsgierig naar!
Ik heb het ook terug gevonden in de handleiding: user guide>about your monitor>card reader specifications

MS, versie 1.43, 128MB
MSPRO, versie 1.02, 32GB
MSDuo, versie 1.10, 128MB/32GB
MSDuo-HG, versie 1.01, 32GB
xD, versie 1.2, 2GB
SD, versie 2.0, 32GB
MMC, versie 4.2, 32GB
Ik heb een 24" Deel 2405FPW met ingebouwde kaartlezer, en die leest mijn 8GB Compactflash kaartje gewoon. Deze kaartlezer kan geen SDHC SD kaartjes lezen (wel gewone SD kaartjes). Deze monitor is al vrij oud (2005 geloof ik).

Ik kan me niet voorstellen dat het een probleem is. Je geeft trouwens niet aan of je Compactflash of SD bedoelt?

[Reactie gewijzigd door SpeedingWilly op 26 augustus 2010 13:26]

SDHC = Secure Digital High Capacity, dus gewoon een SD kaart ;-)

En mijn ervaring is dat het sneller om via een kaartlezer een SD kaart te lezen dan via het apparaat (die dan vervolgens weer verbonden is via USB met de computer). Aangezien min fotocamera en mijn telefoon allebei een kaart van 8gb erin hebben vraag ik mij dit sterk af.
Zoals ik in de review al zeg heb ik alleen een 2GB SD kaartje. Ik heb nog wel een 4GB micro SD kaartje in m'n HTC Desire, maar ik heb geen micro SD naar SD adapter.

Zodra ik een 4GB of groter kaartje heb zal ik tests daarvan wel toevoegen, maar dat kan nog wel even op zich laten wachten. Als iemand een keer in Enschede wil langs komen met een 4GB of groter SD kaartje vind ik het ook prima.
Ik heb het even voor je getest in de U2711 die ik hier heb staan.
16GB SDHC kaartje werkt prima in deze reader, doorvoer van 1,5 GB aan data ging ongeveer met 16 MB/sec voor zover Windows 7 dit met het kopiëren kan bepalen.
super goede review. maar misshien een foto van het scherm terwijl hij een 1920/1080 plaatje laat zien? dan kan ik makkelijker inschatten hoeveel extra bureaublad ik krijg als ik voor deze zou ga ipv een andere.
Hier heb je denk ik wel al wat aan: http://gathering.tweakers...message/35159008#35159008

Het is wel 1920x1200, maar geeft wel een redelijk goed beeld. Als je het niet erg vindt ga ik nu geen nieuwe foto maken, want ik kan amper m'n rechter arm optillen. Ik heb namelijk net m'n schouder uit de kom gehad bij rugby.
mmm men neme een A4 tje, we denken dat een schaal van 1 op 100 wel redelijk in de buurt komt tav pixels cm's 2560 X 1440 = 25,6cm X 14,14

Men tekent hierin een vierkant van 19,2cm X 10,8cm
Mooie review hoor, voor mij 5 sterren waard. Zou best dit scherm vinden maar ben bang dat het nogal kolossaal en intimiderend werkt...
Ik moet zeggen dat het erg snel went. Ik kwam van een laptop met 15,4" scherm met 1280x800 als resolutie met een 17" CRT ernaast op 1280x960. Dit was dus wel een behoorlijke stap vooruit, want ik had nu dezelfde desktopbreedte op één scherm en ook nog eens een veel grotere resolutie in de hoogte.

Het is wel echt een verademing, zoals je op die tweede foto onderaan kan zien kan ik gewoon 2x de frontpage van tweakers.net naast elkaar zetten, en dan past Windows Live Messenger er net niet helemaal meer tussen. In Word kan ik op 103% nog drie pagina's naast elkaar zien (ook volledige hoogte, met gemak zelfs) en op 154% twee pagina's (ongeveer 3/4 van de hoogte). In Excel kan ik t/m cel AM61 zien en ook in Outlook is het heel handig, ik kan de mappen en alle informatie over de mail zien en dan heb ik nog steeds een vrij grote reading pane.
Wat een goede en uitgebreide review. Omdat ik toch overweeg een vervanger voor mijn HP w22 aan te schaffen staat deze op dit moment op de eerste plaats van mijn lijstje.

In je review gaf je aan dat bij Dell B2B het scherm dus regelmatig 'in de aanbieding is'.
Als ik nu kijk op de site van Dell dan kom ik op een prijs uit van € 765,41 (incl. BTW en verzendkosten).

Wordt ie alsmaar goedkoper omdat er wellicht alweer een opvolger eraan gaat komen?

[Reactie gewijzigd door Willow739 op 16 november 2010 22:15]

Ik denk eerder dat het door marktwerking komt: combinatie van concurrentie tussen verkopende partijen en populariteit van het scherm.

Ik denk dat dit scherm beter verkoopt dan verwacht en juist omdat het scherm relatief populair is gaan winkels sterk met elkaar concurreren om de laagste prijs, waardoor het scherm alleen maar toegankelijker wordt en daardoor populairder.

Het scherm heeft met een prijs van €760 dan ook niet echt concurrentie, als je een resolutie hoger dan 1920x1200 op een scherm wil is dit verreweg de goedkoopste optie en zeker niet de slechtste.

Het ligt in ieder geval niet aan de komst van een opvolger. De meeste schermen uit de Ultrasharp serie krijgen pas na twee jaar een opvolger. Aangezien dit scherm in februari van dit jaar uit kwam verwacht ik geen opvolger voor begin 2012.
zelf twijfel ik enorm. ik weet nog niet of ik een 30inch hp of dell koop. del komt met een nieuwe model in september en zal rond het zelfde bedrag komen als de HP. ik heb al gezien dat er een review van de hp op tweakers staat alleen deze heeft geen waarde. er staat niets qua info. zelf heb ik een dell en hij doet het goed en altijd zonder pixel defecten. en hij draaid al 5 jaar elke dag. review bovenstaande is erg compleet en goed. maar deze resolutie op een 27inch lijkt mij erg klein allemaal. denk ook wel dat dat aan mij ligt.
Wat is het uiteindelijk geworden? De U3011 is inmiddels ruim een maand uit in de VS en er is al best veel informatie over te vinden. Ik heb hem ook toegevoegd aan de startpost van het [TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 16 topic hier op GoT.

Cnet review
TFT Central review
FlatpanelsHD review

Het is alleen nog wachten op een review van Prad.de
Je twijfelt tussen de U2711, U3011 en ZR30W? Volgens mij zit je in alle gevallen wel goed. Ik vind zelf alleen de 30" schermen niet zo veel toegevoegd waarde hebben, voor die 160 pixels in de hoogte en een groter fysiek scherm betaal je ruim de helft meer.

Overigens hangt het met de U2711 maar net vanaf waar je vandaan komt hoe klein het lijkt. Ik kwam zelf van 98 ppi op m'n laptop naar 109 ppi op de U2711, dat valt nog wel redelijk mee. Als je van 94 ppi of lager komt, wat een groot deel van de oudere desktop schermen had, dan kan het nog best wel een grote stap zijn.
1 2 3 ... 12