Specificaties Laser printer (Kleur) - Bekijk alle specificaties

Samsung CLP-315 Review

Deassain 7 augustus 2010, laatste update op 7 augustus 2010, 359 views

Samsung CLP-315

Pluspunten

• niet heel duur
  • print snel en meer dan geadverteerd
  • gemakkelijke installatie

Minpunten

• geur
  • niet bijgeleverde USB kabel

Inktverbruik Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 4

Eind september begin oktober kocht ik deze samsung CLP-315. Als informatica student was ik opzoek naar een printer waarvan ik de cartridges (toner) niet al te vaak van moest vervangen. Ik print bijna al men broncodes uit. Toen ik in de winkel was heb ik er eentje meegepikt met volle toners voor 184 euro. Tot nu toe heb ik het mij niet beklaagd.

Bouwkwaliteit

Het is een zeer eenvoudig bouwconcept : een vierkante bak, een lade onderaan voor het papier en een klepje vanboven om het papier op te vangen. Hij verbindt zich via een (niet bijgeleverde) USB kabel. De papierlade steekt onderaan wat uit, hoewel ik hier nog geen last van heb ondervonden, beweren andere mensen dat dit wel kan afbreken bij onvoorzichtig gebruik. (logisch!?)
Het enige dat mij in het begin stoorde was de reuk die geproduceerd werd bij het printen, maar dit is blijkbaar normaal.

Snelheid en Kwaliteit

Het duurt altijd wel een 6 a 10 seconden voor de printer warm is om te printen, maar eenmaal hij begint blijft hij papier uitspuwen. Het gaat zeer vlot, soms moet hij wel even reinigen.
De kwaliteit van de prints voor broncodes is voor mij meer dan goed. De kleuren voor tekst komen mooi door. Helaas voor foto's niet, maar als je foto's wilt printen kun je beter een inktjet nemen. (Je kan in deze laserprinter geen glossy papier inbrengen)

Toner

Er werd geadverteerd dat deze printer 1500 bladzijden kon printen, maar met het bijgeleverde tooltje kan ik zien dat ik al 1615 bladzijden heb geprint. Ik heb al toner besteld om na te vullen, maar zolang hij blijft printen vervang ik ze nog niet.
Ik doe met een pak toner (alle kleuren) iets minder als een jaar. Toen ik nieuwe wou kopen was het even zoeken, want meetal werd er bijna zoveel voor de toner gevraagd als voor de printer, maar bij azerty.nl vond ik ze voor 116 euro (Rainbow kit= alle kleuren).

Besluit
Voor een student is deze ideaal, ik zou hem zeker opnieuw kopen. Mensen die graag een scanner erbij hebben kunnen best eerst eens kijken naar de CLX 3170 .

Heb jij ook een Samsung CLP-315?