ASUS ZenWiFi AC (CT8) Zwart, set van 2 stuks

€ 279,-
Specificaties WiFi-ac • 3-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

ASUS ZenWiFi AC (CT8) Zwart, set van 2 stuks Review

hancs 2 februari 2021, 593 views Product gekocht

ASUS ZenWiFi AC (CT8) Zwart, set van 2 stuks

Fantastische mesh-set. Stabiele verbindingen en krachtige software om alles te managen.

Pluspunten

• Premium mesh-set (tri-band)
  • Zeer stabiele verbindingen
  • Goede, snelwerkende software
  • 3 vrije LAN-poorten per node, ook bij bedrade aansluiting
  • Iedere node kan als router of als accesspoint fungeren
  • Ziet er goed uit

Minpunten

• tweede 5Ghz band is bij bedrade backhaul niet smart te gebruiken
  • Prijzig, maar alternatieven in deze klasse ook

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Er staan al verschillende goede reviews op Tweakers, daarom alleen wat ervaringen en dingen die mij zijn opgevallen aan deze Asus-set.

Installatie kost wat tijd, maar is goed te doen. De tijd zit meer in wachttijd, want de Asus-set doet het configuratiewerk grotendeels zelf. Ik heb zelf mijn Ziggo modem niet in bridge-mode (laten) zetten, maar wel alle wifi erop uitgezet. De Asus-set gebruikt een eigen dhcp en adresreeks en haalt een wan ip-adres, via dhcp, van het Ziggo modem. Ik heb een NAS aan het Ziggo modem hangen, die in het Asus netwerk prima te vinden en bereiken is. Werkt eenvoudig en prima.
De snelheid die ik op de manier is uitstekend. De volledige internet snelheid van mijn abonnement (250Mb download), haal ik op vele plekken in het huis. De snelheid van en naar mijn NAS is, afhankelijk waar je staat, veel hoger (400+ Mb). Ik weet niet of de mesh-set daarin de bottleneck vormt (of mijn notebook, de NAS, ...). Ik vind het in ieder geval snel zat.

Elke box kan als router of accesspoint fungeren. Een groot voordeel als je later extra node(s) gaat toevoegen. Dit kunnen ook andere Asus routers zijn, die mesh compatibel zijn.

Ik was zeer verrast over de software waar je de set mee kunt beheren. Zowel de app als de web-interface werken zeer snel en bieden veel informatie (sterkte van de verbinden, data gebruik enz). Prioriteiten (QoS) en beperkingen (limieten, rechten) zijn eenvoudig in te stellen. De software werkt intuïtief en ook met beperkte kennis goed te gebruiken (als je hier behoefte aan hebt). Er zijn echter ook instellingen waar meer kennis nodig is. Deze zijn door Asus in een tabblad Professional gezet. Dus als je weet wat je doet, kun je je daar ook op uitleven.

Iedere node heeft vier netwerkpoorten. Één wordt gebruikt voor de WAN verbinding of voor een bedrade backhaul. De andere drie kunnen gebruikt worden voor andere apparatuur. Zo heb ik de tweede node bij mijn media-apparatuur (tv, versterker) staan die bedraad verbonden zijn met het netwerk. Hoe goed de wifi ook is, bedraad is nog altijd beter.

Iets wat ik jammer vind aan de set heeft ermee te maken alles de backhaul volledig bedraad is. Op dat moment wordt namelijk de 2e 5Ghz band niet meer gebruikt. Deze zou ik graag aan aan de zogenaamde smart-connect willen toevoegen, zodat apparaten alle drie de banden (2,4Ghz en 2 x 5Ghz) kunnen gebruiken. Dit is bij deze set niet mogelijk. Volgens mij is het bij de Wifi6-set (XT8) wel mogelijk, maar daar heeft deze set weinig aan.
Als je een volledig bedrade backhaul hebt, kun je met deze set de 2e 5Ghz wel toewijzen aan een ander wifi-netwerk, maar daar heb je natuurlijk geen mesh-set voor.
Aan de andere is de performance van de set zo goed dat je voor het aansluiten van apparaten niets te kort komt.

Al met al een uitstekende mesh set, met premium uitstraling en premium prestaties en daarmee een aanrader.

Heb jij ook een ASUS ZenWiFi AC (CT8) Zwart, set van 2 stuks?

Vraag & Aanbod