Specificaties 150GB 3.5" HDD (SATA-150) - Bekijk alle specificaties

WD Raptor WD1500ADFD, 150GB Review

aramdin 13 juni 2006, 6.111 views

WD Raptor WD1500ADFD, 150GB

Pluspunten

• Erg snel
  • Betrouwbaar
  • 5 jaar garantie
  • Stiller dan verwacht
  • Zowel SATA als 4pins molex Poweraansluiting
  • NCQ
  • Native SATA

Minpunten

• Prijs (voor sommigen)
  • Geluidsproductie (voor sommigen)

//Edit
23-05-2006 Link naar GoT topic toegevoegd onder het kopje Links

Het ziet ernaar uit dat ik pas de tweede ben die de tijd en moeite neemt om een review te schrijven over de snelste hardeschijf die men voor een normale desktop pc kan verkrijgen. Laten we beginnen met wat specificaties, om daarna puntsgewijs de goede/slechte kanten van dit monster te belichten ;) .

Specificaties
Rotational Speed - 10,000 RPM (nominal)
Buffer Size - 16 MB
Read Seek Time - 4.6 ms
Write Seek Time - 5.2 ms (average)
Formatted Capacity - 150,039 MB
Idle Mode - 29 dBA (average)
Seek Mode 0 - 36 dBA (average)

Read/Write - 10.02 Watts
Idle - 9.19 Watts
Standby - 2.66 Watts
Sleep - 2.48 Watts

Bovenstaande zijn overgenomen van de Western Digital site, zie het kopje links om de volledige specs te bekijken.

Prestaties
Voordat ik overging tot aanschaf van de Raptor had ik al verschillende reviews gelezen. Hij was sneller dan zn voorgangers, de 36GB & 74GB versie en dat was eigenlijk het belangrijkste wat ik wilde weten ;) . Mensen die een Raptor kopen, gebruiken hem meestal als Bootschijf en als schijf waar veelgebruikte applicaties op staan, zoals spelletjes die ultrarap moeten worden geladen ;) . Zo word hij ook bij mij gebruikt haha, ik heb Windows nog nooit zo snel zien laden! Voor je het weet zit je op je bureaublad, klaar en wel. Defragmenteren gaat ook echt superrap tov van een normale SATA/ATA schijf.

Als test heb ik HD Tach genomen, ik heb nog geen tijd gehad om andere Benchmarks te runnen, zoals Sandra, ATTO etc etc. Je ziet duidelijk een performance winst tov mijn andere HD's. Laat de plaatjes voor zichzelf spreken ;) . (zie onderaan deze review, de plaatjes waren te breed om in deze review te gebruiken) NCQ was disabled tijdens de test. Daarnaast heb ik gekozen voor Long Benc.

-Afbeelding 2 is van mn Raptor
-Afbeelding 3 is van mn Hitachi 7K250 160GB SATA
-Afbeelding 4 is van mn Hitachi 7K250 250GB ATA

Korte conclusies:
-De Raptor heeft de laagste accesstime van de 3
-De Raptor loopt maar iets voor als het om Burst speeds gaat
-De Raptor wint als het gaat om Average Read
-Alledrie de schijven hebben nagenoeg dezelfde CPU usage

Niet echt opzienbarende conclusies nietwaar?

Featureset
Zoals in de specs staat, beschikt deze schijf over een aantal features die normaal gesproken niet op een normale SATA schijf zitten. Zo heeft WD een 16MB buffer geïmplementeerd, 2x zo groot als op een normale schijf. Volgens mij heeft alleen Maxtor een serie HD's met 16MB cache erop. Cachegeheugen versnelt het lezen van data, je kan je voorstellen dat het lezen vanuit geheugen (cache) sneller gaat, dan als het eerst opgehaald moet worden van de HD (ivm seek times etc).
Hoe groter de cache, hoe hoger de kans op een Cache Hit :)

De Raptor heeft ook NCQ aka Native Command Queuing ingebakken. NCQ heeft eigenlijk alleen nut als je de HD gebruikt in een Multi-User environment. Voor thuisgebruikers heeft NCQ niet veel nut en zal alleen maar minder performance geven. Voor de nForce4 gebruikers onder ons, om het uit te zetten in Windows, gebruik onderstaande patch. Een waarde van "00000000" betekent uit en een waarde van "00000001" staat voor NCQ enabled.

=======copy vanaf hier===========

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\nvata]
"EnableNCQ"=dword:00000000

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\nvatabus]
"EnableNCQ"=dword:00000000

=======copy eindigt hier===========

De WD1500ADFD is de eerste HD van WD met Native Sata, dus geen Marvell bridge chip meer op de printplaat die alles moet omzetten. Dit betekend in theorie een snellere schijf. Net als mijn Hitachi's hebben de nieuwe Raptors zowel een SATA power aansluiting als een normale 4pins molex. Zo kunnen mensen met een wat oudere voeding (met bv geen SATA power connectors) ook een Raptor gebruiken. Handig!

Stabiliteit & betrouwbaarheid
WD geeft 5 jaar garantie op de Raptor, dit is ongeveer 2 of 3 jaar langer dan dat ik gewend ben. Houdt in dat WD gelooft in haar eigen product. Na 2 voorgangers moet men wel een goed product in handen hebben! WD geeft een MTBF (Mean Time Between Failure) van 1.2 miljoen uur!

Compatibiliteit
Ik ben tot nu toe nog geen compatibility issues tegengekomen met deze schijf. Ik heb hier en daar ook nog niets gelezen op verschillende fora over issues met een 150GB Raptor. Zie boven met welke Hardware ik mijn Raptor gebruik.

Ondersteuning door fabrikant
Hier heb ik helaas geen ervaring mee, ik hoop dat ik hier ook geen gebruik van hoef te maken met 1.2miljoen uur MTBF :)

Geluidsproductie
Ik was zwaar onder de indruk van deze HD, niet alleen performance wise, maar ook wat geluidsproductie betreft! Ik had hem veel luider verwacht dan één van mijn Hitachi's, maar dat viel reuze mee.

De kast waarin hij word geplaatst kan er ook veel mee te maken hebben, ik heb de Raptor in een Antec Performance One P180 geplaatst, een hele stille kast. Alle HD's worden ontkoppeld door dikke rubberen standoffs. Ik denk dat daar ook het meeste geluid van komt, vibratie van de motor die 10.000rpm moet draaien. Als je dat al opheft, ben je al een heel stuk verder. Seek geluiden hoor je wel, maar niet storend imho. De seek geluiden overtreffen die van de Hitachi's ietsje, maar niet veel. Al met al ben ik duidelijk verrast op dit gebied!

Warmteproductie
Een schijf die 10.000rpm draait moet wel warm worden. Er blaast op dit moment een 12cm Arctic fan op, de Raptor blijft beduidend koel op deze manier, zelfs koeler dan mn Hitachi's (1 a 2 graden).

Raptor: 32c
Hitachi 7K250 ATA: 33c
Hitachi 7K250 SATA: 34c

Mn moederbord geeft 35 graden ambient temperatuur aan.

Als je de King of the Hill in je systeem wil, moet je jezelf erop instellen dat je ervoor moet betalen, tis heel simpel. Je kan simpelweg niet voor een dubbeltje op de 1ste rang zitten... Systeembeheerders kunnen deze schijf makkelijk in een server inbouwen, goedkoper dan een U320 SCSI schijf en net zo betrouwbaar en snel. Desktop gebruikers kunnen het beste afzien van deze schijf, echte enthousiastelingen zoals Hardcore Gamers zullen deze schijf verwelkomen alsof ze Lara Croft in Real Life in hun armen sluiten (whatever :p)

Pricewatch link

Links
Officiële Western Digital Raptor Site
Review van alle Raptors door Tweakers.net (aanrader!)
Review door StorageReview.com (aanrader!)
Review door HotHardware.com

Heb jij ook een WD Raptor WD1500ADFD, 150GB?

Ik zit er ook aan te denken om 1 of wellicht 2 van deze monstertjes in mijn toekomstige systeem te gooien. Ik zie hier dat jij er 1 gebruikt in combinatie met 2 "gewone" harde schijven.
Nu is mijn vraag: Waar zet jij je Windows swapfile? Ik heb altijd geleerd dat het handiger is om die op een andere HDD te zetten (Correct me if i'm wrong). In jouw geval zou dat op een tragere HDD zijn. Haalt dat niet weer de performance omlaag?
Of staat ie op de raptor? Wat volgens mij dan ook weer niet handig is...
Ondanks dat het natuurlijk een erg snelle schijf is, kan een Raptor (lijkt mij) ook niet twee dingen tegenlijk schrijven en lezen. Ik zou in alle gevallen voor de swapfile op een andere fysieke HD gaan. Tenzij het natuurlijk een 4200rpm schijf is ofzo ;)
Hij staat op dit moment nog op de Raptor. Ik heb de Raptor onderverdeeld in 2 partities

1. Windows + Program Files (30gb+-)
2. Games etc (110gb+-)

Ik ben idd van plan om de pagefile op een andere disk te zetten, maar vraag me af hoe nodig dat is, sinds ik zelf 2GB intern geheugen heb & volgens mij de swapfile zelfs uit kan zetten...

Ik heb de 36.7 GB wel de eerste van Western Digital maar ik vind dit nogal meevallen eerlijk gezegd.
Hoe lang doet hij er precies over windows er helemaal nieuw op zetten bij jou .?

Vraag 2 :

Geld dit ook voor de 36.7 GB ? :9
Voor zover ik weet zit op de "oude" 36GB versies geen NCQ, dus dan heb je dat niet nodig.

[edit]
Ik heb helaas niet getimed hoelang het duurde om Windows er kaal op te zetten :)
Een zeer goede survey, mijn licht hierop:

Ik heb sinds eergisteren ook deze lieverdjes, maar dan in RAID0 opstelling. Normaal gebruik ik geen RAID0, maar omdat de Raptors bekend staan om betrouwbaarheid heb ik het nu geprobeerd.

Warmte
Qua warmte vallen ze best mee. Ik heb 2 fans op elke Raptor staan.

Geluidsproductie
De geluidsproductie hoor je wel als ze bezig zijn met lees/schrijf acties maar als dit niet gebeurt hoor je ze niet.
Geluid zou men over kunnen vallen, maar ik vind het niet zo'n probleem. Als je een stille PC wilt, koop je geen Raptors.

Stroomaansluiting
Het voordeel van de legacy stroomaansluitig is voor mij erg groot, omdat ik vergeten ben SATA stroomkabels te kopen. Gelukkig kon ik dus de 'oude' 4 pins nog gebruiken.

Ze zijn er prijzig, maar ik hoop dat ik er weer jaren mee vooruit kan. Het is een investering.
gooi dit even in een survey van jezelf... dat levert potentiele kopers een beter beeld op van het product1 :)
UH, Volges mij is et nog altijd net iets beter om als bootschijf een single Western Digital Raptor WD740GD, 73GB (10000rpm, SATA, 8MB) te gebruiken. Alle benchmarks wijzen uit dat hij nog steeds de laagste access time heeft en vrijwel als één van de snelste windows te booten.

"zowel een SATA power aansluiting als een normale 4pins molex."
Zo bijzonder is dat niet want maxtor heeft ze ook al zeker 1 jaar of langer, maar makkelijk is 't wel.
Heel erg bijzonder is het zeker niet, maar denk wel dat het handig is om te vermelden :)
De reden dat deze HD koeler is dan jou hitachi HD's is mogelijk omdat de behuizing van de Raptor zo ontworpen is dat hij meer warmte afgeeft aan de langsstroomende lucht.
Mijn ervaring met HD's is, ze doen allemaal heel goed hun werk zolang je ze maar koelt. Hou ze onder de 40 graden en je blijft van een hoop onnodige problemen bespaard.
Slimme opmerking, de behuizing van de Raptor is idd net zoals een heatsink ontworpen. Er zitten veel "ribbels" in verwerkt.

Een normale harde schijf is vlak, de Raptor heeft op die manier meer surface area om warmte af te geven.
Humm, goede review, statjes enzo erbij. Dat maakt het allemaal mooi duidelijk.

In zoals vele tweakers zeggen..een raptor is heerlijk voor desktop gebruik voor de gamer en enthousiast. Zet windows op een raptor en je bent de snelste uit de buurt, zet er games op en laadtijden worden een stuk minder.

Mooie schijf, tegen een hoge maar goede prijs!
nette survey

ik heb mijn Raptor WD740GD 73GB in de cooldrive 6 van coolermaster gehangen, je hoort hem nu gewoon niet meer en hij blijft onder de 30c
als ik tijd over heb zal ik er een survey over schrijven
Jeetje man wat een nette survey
Petje af hoor. :9 :9 :9

Alle HD's worden ontkoppeld door dikke rubberen standoffs.

Dit is voor de Raptor zeer zeker geen overbodige luxe. ;)