1 review

NEC MultiSync EA271U Zwart

Specificaties 27" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

NEC MultiSync EA271U Zwart Review

plhsnt 2 februari 2021, 78 views Product gekocht

NEC MultiSync EA271U Zwart

Mooi scherm, maar absoluut niet geschikt om te gebruiken met Apple laptops.

Pluspunten

• Ziet er mooi uit.
  • Met usb-c naar HDMI werkt het.
  • Uitgebreid verstelbaar en instelbaar.

Minpunten

• USB-c naar HDMI op Mac slechts 30 Hz
  • USB-c naar USB-c werkt niet op Mac
  • Ondersteuning vanuit NEC is teleurstellend.
  • Ondersteuning vanuit Apple is teleurstellend.

NEC is een top merk, dus bij de zoektocht naar een mooi scherm om mezelf te verwennen bij het thuiswerken keek ik naar 27 inch schermen op 4K van Eizo, Nec en nog een paar kanshebbers.
Midden 2020 kwam ik een mooie aanbieding tegen van de NEC EA271U.

Inmiddels kijk ik terug op een half jaar vol frustratie. Te lang om aanspraak te kunnen maken op retourneren of omruilen in ieder geval.

Het is een mooi scherm, maar je moet deze zeker niet kopen als je het wilt gebruiken in combinatie met een Mac en alleen usb-c.

Er zit een USB-c aansluiting op en het schijnt te werken op Windows laptops, maar niet op Mac laptops. In ieder geval niet op mijn vorige laptop, een MacBook Pro 15" i7 uit 2017, en ook niet op mijn nieuwe laptop, een MacBook Pro 13" M1 uit 2020.

Bij navraag bij NEC wordt gezegd dat er gewerkt wordt aan een oplossing middels een firmware update. Verder komt er geen enkele ondersteuning.

Maar ook een dongle die USB-c naar een voor 4K 60 Hz geschikte HDMI kabel omzet is het niet naar wens. De 60 Hz die het scherm aankan haalt het niet, het komt niet verder dan 30 Hz.

Al met al zit ik dus met een mooi, duur scherm, dat ik niet ten volle kan benutten. Het was dus een leuk idee om mezelf te trakteren, maar het is een flinke kater geworden.

De ondersteuning vanuit Apple en NEC is bovendien teleurstellend.

Heb jij ook een NEC MultiSync EA271U Zwart?