1 review

NEC MultiSync EA271U Zwart

€ 653,40
Specificaties 27" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

NEC MultiSync EA271U Zwart Review

plhsnt 2 februari 2021, laatste update op 14 juni 2021, 215 views Product gekocht

NEC MultiSync EA271U Zwart

Mooi scherm, na firmware-update ook perfect voor Apple laptops.

Pluspunten

• Ziet er mooi uit.
  • Geweldig, nu usb-c goed werkt
  • Uitgebreid verstelbaar en instelbaar.

Minpunten

• .
  • Ondersteuning vanuit Apple is teleurstellend.

NEC is een top merk, dus bij de zoektocht naar een mooi scherm om mezelf te verwennen bij het thuiswerken keek ik naar 27 inch schermen op 4K van Eizo, Nec en nog een paar kanshebbers.
Midden 2020 kwam ik een mooie aanbieding tegen van de NEC EA271U.

Inmiddels kijk ik terug op een half jaar vol frustratie. Te lang om aanspraak te kunnen maken op retourneren of omruilen in ieder geval.

Het is een mooi scherm, maar je moet deze zeker niet kopen als je het wilt gebruiken in combinatie met een Mac en alleen usb-c.

Er zit een USB-c aansluiting op en het schijnt te werken op Windows laptops, maar niet op Mac laptops. In ieder geval niet op mijn vorige laptop, een MacBook Pro 15" i7 uit 2017, en ook niet op mijn nieuwe laptop, een MacBook Pro 13" M1 uit 2020.

Bij navraag bij NEC wordt gezegd dat er gewerkt wordt aan een oplossing middels een firmware update. Verder komt er geen enkele ondersteuning.

Maar ook een dongle die USB-c naar een voor 4K 60 Hz geschikte HDMI kabel omzet is het niet naar wens. De 60 Hz die het scherm aankan haalt het niet, het komt niet verder dan 30 Hz.

Al met al zit ik dus met een mooi, duur scherm, dat ik niet ten volle kan benutten. Het was dus een leuk idee om mezelf te trakteren, maar het is een flinke kater geworden.

De ondersteuning vanuit Apple en NEC is bovendien teleurstellend.

UPDATE 14 juli 2021

De ervaring tot nu toe was inderdaad frustrerend, maar inmiddels is mijn scherm omgeruild voor een identiek exemplaar, maar dan met firmware update.
Het verschil is als dag en nacht. USB-c werkt nu gewoon, op 4K met 60 Hz, laptop opladen, en ook alle randapparatuur aangesloten op het scherm (USB-A en zelfs een dongle met ethernet naar USB-A) werkt perfect.
Het is echt heerlijk, en natuurlijk ook waar ik het scherm voor had aangeschaft, om je laptop aan de USB-c kabel aan te sluiten en alles werkt direct.
Ik wist inmiddels twee maanden dat er een firmware update beschikbaar was, maar die kun je helaas niet zelf installeren. Je moet hiervoor je monitor opsturen naar Duitsland en afwachten wanneer deze terug komt. Ik heb gevraagd om een swap omdat ik mijn monitor dagelijks gebruik. Eerst kon dat helaas niet, maar vorige week plotseling wel. De service vanuit NEC is de laatste tijd ook gewoon goed, met snelle respons.

Heb jij ook een NEC MultiSync EA271U Zwart?