Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack)

Specificaties WiFi-ax • 4G • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack) Review

paul123 30 januari 2021, laatste update op 31 januari 2021, 204 views

Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack)

Mooi mesh setje, maar wel met wat haken en ogen waardoor het niet voor iedereen de beste oplossing zal zijn, zie uitgebreide review. Bouwkwaliteit is prima en de routers zijn vrij compact. Setup is erg eenvoudig d.m.v. app of web interface, prestaties zijn in "wired backhaul" mode erg goed.

Pluspunten

• Prima bereik en snelheid
  • Compact
  • Eenvoudig in gebruik
  • Uitgebreide instelmogelijkheden
  • Regelmatig firmware updates

Minpunten

• Geen WiFi 6 / 4x4 i.c.m. dedicated wireless backhaul
  • USB disk support had beter gekund

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Setup van de mesh ging erg gemakkelijk via de app. De configuratiemogelijkheden via de web interface zijn zeer uitgebreid. Ik gebruik de set in "wired backhaul" mode, waarmee ik door het hele huis (3 verdiepingen met betonnen vloeren) goed bereik heb. In dit geval worden beide 5GHz banden ingezet voor de verbinding met je clients.

Als je de set in "wireless backhaul" mode gebruikt, dan wordt de tweede, meest krachtige 5GHz radio ingezet voor de backhaul verbinding tussen de nodes. Dat werkt op zich prima, ik kreeg door een dikke betonnen vloer heen nog meer dan een gigabit/s, maar het betekent wel dat de clients het moeten doen met de minder krachtige 5GHz radio, waardoor je bereik minder is en de snelheid gelimiteerd is tot max. 867 mbps (AC/WiFi 5 2x2). Of dat erg is hangt natuurlijk af van je persoonlijke situatie, dus hoe je woont en wat voor verbinding je nodig hebt zowel intern als naar buiten. Je kunt die 2de radio ook wel tegelijkertijd als backhaul en voor je clients gebruiken, maar dan is ie dus niet meer “dedicated” en heb je ook altijd een tweede SSID (wat ik persoonlijk niet zo handig vind, daarvoor koop je geen mesh set naar mijn idee). Hoeveel dat scheelt in snelheid zal ook afhangen van hoe druk het is op je netwerk.

Wat me ook een beetje tegenvalt is de support voor USB disks. ExFAT is bijv. niet ondersteund, en HFS+ dat in theorie wel zou moeten werken heb ik nog niet aan de praat gekregen. Ext4 is dan eigenlijk het enige formaat dat ondersteund wordt dat geen (praktische) file size beperking heeft, maar daarmee stop je je disk niet zomaar even in je Mac of Windows machine. Het is ook niet mogelijk om de USB poorten van de mesh node te gebruiken, alleen die van de hoofd router.

ASUS is goed in het regelmatig uitbrengen van firmware updates, de meest recente is van een paar dagen geleden. Wellicht dat het USB disk euvel dus nog ooit wordt verholpen.

Heb de set nu ongeveer een week in gebruik en kan dus nog niet heel veel zeggen over de stabiliteit op langere termijn, maar tot nu toe heb ik geen problemen met de stabiliteit van de verbinding gehad.

(review ingediend voor ASUS "rate your gear" cashback actie)

Heb jij ook een Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack)?