Samsung Galaxy S21 5G, 256GB opslag, Grijs

€ 694,-
Specificaties 6,2" • 2400x1080 • 256GB - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S21 5G, 256GB opslag, Grijs Review

Jorioz 30 januari 2021, 1.803 views Product gekocht

Samsung Galaxy S21 5G, 256GB opslag, Grijs

Heel mooi toestel, maar de accu valt mij persoonlijk zo erg tegen dat ik hem terug ga sturen.

Pluspunten

• Erg mooi scherm
  • Goede camera's (i.m.o. beter dan iPhone 11 pro)
  • Toestel ligt fijn in de hand
  • Kunststof achterkant
  • Samsung One UI is prettig
  • Vingerafdrukscanner werkt goed!

Minpunten

• Accu echt onvoldoende, flagship onwaardig

Had op basis van reviews (anders dan die van Tweakers) verwacht dat ik toch wel makkelijk zonder tussendoor laden het einde van de dag zou halen, maar dat lukt zelfs met het scherm op 60hz (ipv adaptief 60-120hz) niet: uur of 7:30 van de lader, in totaal 15min via Google Maps navigatie, half uurtje Flitsmeister, beetje Whatsappen, bellen, handjevol foto's, internetten, dat werk. Echt niets bijzonders. Rond 18:00 nog ca 20% accu over. Dat is geen telefoon voor mij. Helaas! Heb het toestel drie volle dagen in gebruik gehad.

Voorlopig maar weer terug naar m'n iPhone 11 Pro, terwijl ik eigenlijk graag na 10 jaar weer terug wil op Android (hier graag geen discussie over starten...)

Heb jij ook een Samsung Galaxy S21 5G, 256GB opslag, Grijs?

Ik heb ook interesse in deze telefoon.
Maar dit zijn wel bizarre getallen die je noemt zeg.
Mijn 3 jaar oude Galaxy Note 8 houdt dat zelfs beter uit.

Heb je gekeken of er processen (apparaatonderhoud => batterij) zijn die disproportioneel batterij hebben gevraagd in die drie dagen?
Er zijn namelijk (ook "samsung-eigen" / bloatware) apps die blijkbaar nog niet helemaal lekker gaan op de S21.
Zie bijvoorbeeld :https://www.sammobile.com/news/one-samsung-app-is-killing-battery-life-on-galaxy-21-ultra

En heb je gebruik gemaakt van 5g of nog gewoon 3/4g?
Bluetooth en wifi de hele dag aangestaan o.i.d?

Heb je de conclusie 'Accu onvoldoende' misschien te snel gesteld...?
Bluetooth of WiFi de hele dag aan hoort niet een dermate grote aanslag op je accu te zijn.

Andere high-end Android toestellen redden makkelijk een hele dag, ook met WiFi, GPS en Bluetooth de hele dag aan.

Admin-edit:Opmerkingen over moderaties horen thuis in Frontpagemoderatie.

[Reactie gewijzigd door Bor op 31 januari 2021 11:46]

Ja, misschien heb je een punt. Maar dat ligt er wel aan hoe je die gebruikt.
Verschillende fabrikanten (waaronder samsung) verwerken bv spaarstanden in Wifi. Dat kan wel degelijk een verschil maken. Maar niet als je dat bv actief uit zet.
Of als je bijvoorbeeld steeds verbinding probeert de maken met een wifi accespoint/router, zonder dat er daadwerkelijk verbinding komt; kan ook batterydrain geven.

En GPS ben ik het niet met je eens. GPS aanlaten kan significante impact hebben op de batterijduur.
Zéker als er op de achtergrond iets staat te draaien dat de GPS steeds actief aanspreekt, vandaar ook de vraag over achtergrond-apps.

Misschien had ik juist GPS en Wifi moeten noemen.
Je review en je reactie 'Een flagship telefoon moet gewoon makkelijk de hele dag functioneren met alles erop en eraan' insinueerde dat nou niet echt dat je de battery-drain bekeken had, behalve dan de adaptieve verversingssnelheid.

Mijn excuses, dan heb ik dat blijkbaar te snel geconcludeerd.
Misschien wijs om dat dan toe te voegen aan je review.
Ja, nee, ja natuurlijk. (al is dat natuurlijk afhankelijk van hoe je 'alles erop en eraan' definieert).

Maar misschien moet je eerst even onderzoek doen naar wat je batterijverbruik veroorzaakt, voordat je de conclusie trekt dat de batterijcapaciteit te laag is.
Je geeft nu de hardware de schuld terwijl er mogelijk (en zelfs vermoedelijk) een softwareprobleem is die battery-drain veroorzaakt.

Je bent nu echt te kort door de bocht gegaan, zeker gezien je laatste opmerking.
Doe je naam als Tweaker eer aan en ga (eerst) op onderzoek uit :)!

(Al snap ik vanzelfsprekend ook dat de dircte ervaring met dergelijk hoogwaardig product gewoon gelijk goed behoort te zijn. En twee weken zichttermijn in dat opzicht wat kort kan zijn).

[Reactie gewijzigd door Stephan2388 op 31 januari 2021 15:21]

Niet zomaar aannames doen graag, uiteraard heb ik gekeken welke zaken invloed hadden op de accu, niks bijzonders. Ik stuur echt niet zomaar een toestel terug die ik heel graag in gebruik had gehouden. Ik blijf echter vinden dat dit voor een flagship niet nodig hoeft te zijn, of het nou software of hardware is.

Kan me voorstellen dat je liever een review leest die de accuduur prijst, maar die valt echt erg tegen zoals Androidworld blijkbaar ook heeft ervaren.

En inderdaad, bij een flagship moet het gevoel gewoon meteen goed zijn. Persoonlijk vind ik drie volle dagen daarvoor eigenlijk wel een max...

[Reactie gewijzigd door Jorioz op 31 januari 2021 16:49]