ASRock 775Twins-HDTV Review

mcefreak007 29 mei 2006, laatste update op 29 mei 2006, 2.934 views

ASRock 775Twins-HDTV

Pluspunten

• Goedkoop
  • Goede onboard VGA
  • DDR en DDR2

Minpunten

• Layout
  • Geen Firewire, digitale geluidsuitgang
  • Single channel DDR/DDR2

Layout Score: 3
Na m'n survey over de D 805 was ik wel bereid nog een survey te schrijven, maar dan over de Asrock 775Twins-HDTV, een goedkoop moederbord voor Socket 775 met DDR/DDR2 en onboard X300. Hierbij mijn indruk, drie weken na de aanschaf.

Algemeen
Nadat ik had besloten over te stappen naar de Intel Pentium D 805, had ik ook een passend bordje nodig. Het moest niet te duur, DDR2 (ik had twee reepjes zeer goedkoop kunnen bemachtegen), PCI-E voor de toekomst, S-ATA, en passief gekoeld. M'n vorige videokaart was een FX5200, hierover was ik nog tevreden en wilde iets soortgelijks.

Dit bord komt van Asrock, oftwel, het goedkope spul van Asus. Het is een mATX bord, waardoor het slechts twee PCI sloten heeft, één PCI-E x1 slot, één AMR slot en één PCI-E x16 slot. Bovendien heeft dit bord een videokaart geïntegreerd, gebaseerd op de X300 van ATi (de northbridge is ook van ATi :Y) )

Het beschikt over twee sloten voor DDR2 en twee sloten voor DDR. Hierdoor zou je eventueel je oude geheugen mee kunnen nemen. DDR en DDR2 kan je niet combineren trouwens. Het heeft 8 USB2.0 poorten (waarvan 4 op het I/O shield), 4 maal S-ATA (RAID 0, 1, JBOD), 2 maal IDE (goed voor 4 apparaten), 7.1 onboard geluid van Realtek, een ethernet aansluiting, een COM-poort, een LPT-poort, de gebruikelijke PS2-poorten en front panel audio. Waar je wel even op moet letten, is dat de ATX power stekker 20 pins is!

Featureset
Zoals vermeld heeft het bord zo'n beetje alles geïntegreerd. Het enige wat zou kunenn missen is Firewire en een digitale geluidsuitgang. Ook zit er geen DVI onboard, wel een VGA uitgang én Component uitgang: Met deze verbinding heb je de beste beeldkwaliteit op analoog gebied. Het BIOS ziet er keurig uit. Een mooie feature is dat de snelheid van de CPU koeler automatisch wordt aangepast aan de temperatuur. Ik gebruik dit zelf niet omdat ik gebruik maak van Speedfan.

Layout
Hier heb ik wat op aan te merken. De locatie van de ATX power stekker is totaal onlogisch! Hij moet op deze manier altijd over de CPU koeler heen (en achter is bijna niet mogelijk), wat absoluut onhandig is. Ook zit de aansluiting voor de floppy op een vreemde plaats. De front panel audio had veel meer naar rechts gemoeten. mATX is een voordeel en nadeel: Het nadeel is dat ik nu 'maar' twee PCI-sloten heb, en dat betekent dat ik nu al niet meer kan uitbreiden. Het voordeel is dat als ik wellicht later een HTPC-kast koop, dit een mooie kleine kan zijn door de kleine afmetingen van het bord.

Prestaties
Het bord presteert fantastisch. Geen vastlopers of rare foutmeldingen, alles werkte meteen. In benchmarks heb ik gevarieerde resultaten verkregen, het bord presteert heel gemiddeld, niet slechter dan andere, niet beter dan andere. In combinatie met de D 805 is dit een heerlijk setje, dual-core, 64 bits én, een voor mij goede videokaart.

Wat ik jammer vind, is dat er geen ondersteuning is voor Dual Channel. Hierdoor loop je flink wat bandbreedte mis wat toch erg fijn is voor de Intel's.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Nja, wat zal ik hier neerzetten :) Geen vastlopers, foutmeldingen, hardwareconflicten of dat soort gein. Het loopt allemaal super, ook als ik weg ben en geen invloed heb op de computer, doet het wat het moet doen.

Overklokbaarheid
Ik heb de CPU op 3,1GHz gehad, verder ben ik nog niet gegaan (dit was de eerste keer overclocken voor mij). Omdat er nog een stockkoeler opzit, denk ik dat ik deze eerst ga vervangen voordat ik verder ga. De FSB is apart te regelen van de snelheid van de PCI-sloten en het PCI-E x16-slot (Async), dit kan je ook op Sync zetten trouwens. Je kan de timings van het geheugen instellen, evenals het aantal megahertzen. Ook kan je kiezen tussen 'Low', 'Auto' en 'High' bij DRAM voltage, net zoals bij NB Core voltage.

Compatibiliteit
Ik heb er nog een Creative Audigy (Firewire) en een Avermedia M150 TV-Tuner inzitten, een Seagate 7200.7 200GB (IDE), een LG DVD-brander, de voeding is een 350 watt van AOpen, en allemaal geeen problemen! Alles werkte direct bij het installeren.

Ondersteuning door fabrikant
In tegenstelling tot m'n vorige Asrock, wordt het BIOS goed geupdate. Inmiddels zijn we aangekomen bij versie 1.70, toen het bord binnenkwam zat er 1.40. Ondersteuning voor de D 805 was vanaf versie 1.30 dus dat zat wel goed. Na het installeren heb ik meteen het BIOS geupdate. De inhoud van de doos was aangenaam compleet: een S-ATA kabel, IDE kabel, een verloopje voor molex naar S-ATA stroomkabel (hoe heet dat B) ), het VGA kaartje met Component en een nette handleiding met CD.

Wat wil je nog meer voor ¤ 55? Dit is echt een superbord voor deze prijs! Ik was niet bereid meer te betalen voor de paar procent extra snelheid en met die keuze ben ik nog steeds erg blij.

Review van www.ocworkbench.com

Dan is er nog een dingetje wat ik even wil zeggen, maar ik weet niet waar...Er is inmiddels een nieuwere versie van dit bord verschenen die wél onsteuning heeft voor Conroe. Qua specificaties kon ik geen verschil vinden tussen de verschillende versies, misschien dat het nog met een BIOS update te verhelpen valt, maar dat denk ik niet.

Heb jij ook een ASRock 775Twins-HDTV?

Dit bord komt van Asrock, oftwel, het goedkope spul van Asus

Maar wel verdomd goed en het is eigelijk gewoon Asus.

een verloopje voor molex naar S-ATA stroomkabel (hoe heet dat ),

Dat heet gewoon eigenlijk zo :

4pin Molex to 15pin S-ATA

Alleen je bandbreedte voor geheugen dan daar verlies je wel veel.
Maar voor de rest mooie survey. :9
Moet ik je toch corriceren.

Molex is geen type stekker maar een merk naam. ;) Ze maken die stekker wel en ook cpu socket, ram bankjes, en ga maar door.

Dit is een groot misverstand van veel mensen.

Zo heb je ook weer wat geleerd vandaag. :+
Erg leuke survey, ik las er snel doorheen :)

Ik vraag me enkel af waarom er HDTV in de naam staat, zou je dat uit kunnen leggen?
Omdat de videokaart die onboard zit, HDTV kan weergeven in 480i, 480p, 720p en 1080i, via de Component uitgang. Kijk anders ook even in de handleiding: http://www.asrock.com/Drivers/Manual/775Twins-HDTV.pdf
Ik zou oppassen met het overclocken met die board.
Het is dan wel een (goedkope)asus maar dat betekent niet dat je er goed met kan overclocken. Zelf heb ik ook een slechte ervaring gehad met een Asrock moederboard, die ging kappot toen ik mijn 3.2 ghz Prescott naar 3.6 ging overclocken. Dat was een beetje lam(hoewel ik ervaring heb met overclocken viel mij dit wel tegen). Dus de volgende moederboard werd een "echte" asus. Maar het is zekers wel een leuke moederboard als je alles stock houd. Wel jammer dat je maar 2 slots hebt voor ddr2. Maar volgensmij zaten er ook geen utilities voor overclocking bij ofwel????