Apple Mac Mini 2020 M1, 8GB ram, 256GB ssd

€ 726,78
Specificaties Mini-pc / HTPC met M1 en 8GB ram - Bekijk alle specificaties

Apple Mac Mini 2020 M1, 8GB ram, 256GB ssd Review

johnnijm 29 januari 2021, laatste update op 24 maart 2021, 978 views Product gekocht

Apple Mac Mini 2020 M1, 8GB ram, 256GB ssd

Basismodel met 8GB en 256GB SSD stelt bepaald niet teleur

Pluspunten

• Bloedsnel machientje, verslaat Intel met gemak
  • Superstil, de fan slaat zelden aan.

Minpunten

• Oude randapparatuur kan voor problemen zorgen
  • Na aankoop niet te upgraden

Features Score: 4

Huidige hardware

- Mac Mini M1 8GB/256GB met Big Sur 11.2.3
- Magic keyboard space grey
- Apple Magic Mouse space grey
- Magic Trackpad 2
- Logitech Streamcam via USB-c (ivm thuiswerken met Teams)
- Edifier e25HD speakers (via bluetooth en hoofdtelefoonaansluiting)
- Samsung U28E590 monitor met SwitchResX driver op 3840x2160 via HDMI
- Samsung CLP-315W color laserprinter via Ethernet

Wat een geweldig apparaat is dit! De M1 draait bloedsnel zonder warm te worden. Ik draai met gemak een Windows RDP-sessie, Spotify, WhatsApp desktop, Signal, Pages, Mail en Apple TV, terwijl hij een Blu-ray-film met Handbrake aan het converteren is. Op dat moment wordt de behuizing een beetje warmer, maar mijn Macbook Pro 16" i9 met 32 GB en 8 GB videokaart zou dan allang aan het hyperventileren zijn.
Een paar kleine dingetjes werken nog niet zoals het zou moeten:
Citrix Workspace App
Bij het starten van de Citrix Workspace App voor thuiswerken bevriest de Logitech USB-muis meteen. Dit is op te lossen door de USB-aansluiting los te trekken en weer te verbinden. Daarna draait de sessie weer als een zonnetje.
Bij een bluetooth muis natuurlijk geen probleem.
Samsung CLP-315W
De Samsung laserprinter is niet direct aan te sturen. De printer wordt prima in het netwerk gevonden en de webpagina is ook op te roepen, maar elk printje verdwijnt in een groot zwart gat. Dit lijkt een probleem van de M1 in combinatie met Big Sur. Op mijn Macbook Pro 16 kan er namelijk prima geprint worden, dus ik stuur de printjes nu via mijn laptop naar de Samsung. Omdat de printerdivisie van Samsung door HP is overgenomen nog gekeken naar een oplossing op de website van HP, maar helaas... blijkbaar heeft HP de printerdivisie alleen maar overgenomen om totale printer-wereldheerschappij te bereiken... HP geeft ook niet thuis...
Logitech Streamcam
De Logi capture App crasht. Het wachten is waarschijnlijk op een update. Verder prima functionerend. Zoom heeft voor de M1-chip al een aparte download beschikbaar.

Heb jij ook een Apple Mac Mini 2020 M1, 8GB ram, 256GB ssd?

Vraag & Aanbod