Aukey EP-T25 (Zwart) Review

Toverdoos 29 januari 2021, 1.187 views Product gekregen

Aukey EP-T25 (Zwart)

Ergonomisch prettige oordopjes. Geluidskwaliteit voldoende. Gebruiksgemak is er niet.

Pluspunten

• Ergonomie
  • Batterijduur
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Gebruiksgemak
  • Stabiliteit
  • Max geluidsvolume bij koppeling
  • Microfoon

Ik ontving deze EP-T25 als cadeau en was enthousiast, door mijn ervaringen echter besloten dit te retourneren. Een cadeau retourneren omdat het niet functioneert is nooit leuk.

Misschien had ik een maandag exemplaar, maar desondanks deel ik graag mijn ervaringen.

De case

Allereerst is het doosje een stuk kleiner dan ik had verwacht. Past gemakkelijk in tas, broekzak, etc. Het voelt stevig.
Het doosje heeft aan voorzijde vier lampjes welke het batterij niveau van de case aangeven bij het openen. De case kan worden opgeladen d.m.v. USB-C. Er is geen adapter meegeleverd, wel een kabeltje.

Oordopjes

De dopjes zitten heel prettig in het oor, het aanraakvlak is voldoende groot. In het begin had ik af en toe niet door waarom muziek stopte, maar dat is voor mij nog wennen met een touchvlak op het oor. In/uit doen, moet je dus echt doen d.m.v. het vastpakken van de staafjes.
De dopjes zorgen voor een passieve demping van het omgevingsgeluid, voor mij prima.

Het geluid heeft veel bas, eigenlijk te veel. Ik ben gek op muziek en kan me er aan storen, maar ik kan me ook voorstellen dat een ander hier totaal geen waarde aan hecht.

Het geluid kan verder snoeihard qua volume, voorzichtig dus met de volumeregeling.

De batterijduur lijkt ruim voldoende. Er wordt iets van 5 uur gespecificeerd. Ik heb max 3,5 uur aan één stuk kunnen proberen.

Wanneer je één dopje uitzet (8s touchvlak vasthouden), hoor je het geluid in mono. Zo kun je ondertussen het andere dopje opladen.

De geluidskwaliteit van de microfoon is ronduit slecht. Ik ben niet te verstaan. Ik ben geen zanger, maar zo slecht is mijn spraak ook weer niet.

Gebruiksgemak

Volgens het boekje is het de bedoeling dat de headset koppelt bij het openen van de case. Op mijn telefoon zoeken tussen bluetooth verzoeken gaf echter geen resultaat. Blijkbaar moet je ze eerst aanzetten (4s touchvlak vasthouden), voordat ze zichtbaar worden.

Het openen en sluiten van het doosje zou de dopjes moeten aan/uitzetten. Dit werkt niet lekker. Het aanzetten overigens wel, maar het uitzetten niet. Soms doe je de dopjes weg en verwacht je dat de koppeling zou verbreken, maar dat gebeurt niet altijd. Vaker niet dan wel. Hierdoor speelt muziek soms door in de case, of neem je je telefoon op en gaat het geluid nog over de dopjes in de case. Aardig irritant. Gevolg is dat zowel telefoon- als oordopjesaccu leeglopen zonder het door te hebben.
Dit zou het gevolg kunnen zijn van de connectie die de dopjes maken met de oplaadcontacten. De dopjes lijken niet altijd goed op te laden, waardoor soms het ene oortje leeg is en het andere niet.

Bij elk gebruikte device (Windows / Android) schoot het volume van de dopjes bij koppeling automatisch naar 100%. Op zich vind ik dit niet heel erg, maar een enkele keer was de verbinding niet stabiel (<50cm afstand), viel deze weg en koppelde de dopjes weer. Op dat moment ontving ik weer 100% volume. Een zeer onprettige ervaring.

Er is latency welke opvalt bij het kijken van Netflix. Niet heel erg, het hangt ook af van het type media. Met een actiefilm valt het meer op. Ook hier geldt dat de één hier waarschijnlijk meer waarde aan hecht dan een ander.

De draadloze ervaring keek ik naar uit, ik was het ontknopen van mijn bedrade oortjes voor elke call helemaal zat.

De bouwkwaliteit is prima en met name de ergonomie is (voor mij) heel prettig.

Af en toe luister ik muziek op werk, of game ik wat in de huiskamer met Discord op mijn mobiel of kijk ik 's avonds nog een serie af in bed. Hiervoor voldoet de kwaliteit van het geluid en begrijp ik de concessie van kosten vs geluidskwaliteit.

Het gebruiksgemak zorgt er echter voor dat de dopjes niet goed te gebruiken zijn in alle gevallen;
Dat de verbinding heel soms weg valt vind ik niet erg, maar wel als het volume vervolgens naar 100% terugkeert.
De koppeling met de oortjes maakt de ervaring erger dan het ontknopen van mijn bedrade headset, dat was juist niet de bedoeling.

Het product functioneert niet en gaat retour.

Heb jij ook een Aukey EP-T25 (Zwart)?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.