Cougar QBX

€ 61,50
Specificaties Small form factor • 5 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cougar QBX Review

Henk0112 29 januari 2021, laatste update op 29 januari 2021, 1.306 views Product gekocht

Cougar QBX

Pluspunten

• Volledig ATX voeding in SFF
  • Lange videokaart met 2,5 slots koeler
  • Hoge CPU koeler mogelijk

Minpunten

• Voorpaneel is restrictief en niet verwijderbaar
  • Achter paneel slechts 92mm fan
  • Stoffilter voelt goedkoop aan

Ik heb deze kast nu een kleine tweetal jaren in gebruik en vind het nog steeds een top ding. Reden om een review te schrijven. Dit is mijn eerste "grotere" review. Ik heb er geen foto's van gemaakt, daar deze review een aanvulling is op de foto's van Tweakers.

Algemeen

Het is een fijne kast die net iets groter is dan een kleinere SFF kast. Toen ik hem voor de eerst keer zag vond ik hem wel groter dan wat ik aanvankelijk had gedacht. De reden dat ik destijds voor deze kast heb gekozen is de combinatie van een volwaardige videokaart, volwaardige ATX voeding en relatief lage prijs. Het was dan ook voor een hobby project welke ik van onderdelen die ik nog had liggen bij elkaar heb gestopt. Een half jaar geleden heb ik de HD6870 vervangen door een gtx 780. De cpu is altijd een i5 3470 geweest. De cpu en gpu hebben beide een standaard koeler. Ik gebruik daarnaast een enkele 2,5" ssd en een niet-modulaire 500w cooler master voeding(type?). De kast beschikt daarnaast over 2 usb 3 poorten, een 2x een mini-jack mic en geluidspoort. Boven de usb poorten zit de powerknop en met een wit power lampje.

Airflow.

De airflow valt tegen. Aan de voorkant is weliswaar plaats voor een 80mm fan, maar de kabels van de voeding belemmeren de airflow in hoge mate. Om deze reden heb ik de voorste fan weer verwijderd(niet standaard meegeleverd). Misschien dat als je een modulaire SFX(L) voeding plaatst dat dit anders zou zijn, maar het is in mijn ogen het hele nut van deze kast om een grote voeding te plaatsen. Ook zijn de voorkant en onderkant restrictief en kan de koude lucht alleen maar door de smalle zijsleuven aanzuigen. De voorkant kan je niks mee, maar de onderkant zou je kunnen vervangen door aftermarket pootjes.

Aan de onderkant kunnen 2 120mm fans geïnstalleerd worden. Deze hebben een stoffilter welke makkelijk te verwijderen is door hem aan de achterkant eruit te trekken. De stoffilter is niet echt van goede kwaliteit, want het gaas zit een beetje los en zit te ruim gemonteerd. Als aanvulling op de fans is dat deze afhankelijk van de hoogte van de videokaart weinig airflow kunnen creëren.

Aan de achterkant komt standaard een 3pin 92mm fan die zijn werk best stil doet en zorgt dat er voldoende lucht wordt verplaatst. Zowel de cpu als de gpu kunnen hun warmte kwijt.

De voeding zuigt zijn lucht aan de zijkant aan en kan deze vervolgens maar moeilijk kwijt aan de bovenkant. Ter aanvulling op de foto's van Tweakers zelf, kan het bovenste grijze paneel er makkelijk afgeschroefd worden. Dit zorgt duidelijk voor meer warmte afvoer en er kan een 120mm fan geïnstalleerd worden naast de voeding. Een radiator past niet vanwege het moederbord. Het grijze bovenpaneel kan schuiven van voor naar achter om een "slim" dvd speler te plaatsten. Deze dvd speler zou je dan tussen de voorkant en voeding in moeten plaatsen. Als je dit niet doet is het raadzaam het paneel te verwijderen of te fixeren. Beide is eenvoudig, want het beweegt erg mal.

Aansluitmogelijkheden

Deze kast is voor onderdelen fantastisch. Ik wilde altijd al een SFF project, maar omdat ik SFX voedingen te duur vind en daarmee het hele doel van dit project teniet doet koos ik voor deze kast. Omdat ik nog een 500w watt niet-modulaire/onbekend type/cooler master voeding had, heb ik deze geplaatst. Deze voeding is qua maat standaard voor zijn vermogen en past qua lengte precies in deze kast. Heb je echter een voeding langer dan 15cm, dan past deze niet.

Mijn videokaart is niet zo groot en daardoor kunnen de kabels van de voeding ervoor in een hoekje gepropt worden. Heb je een onbenullig lange videokaart (lees langer dan 30cm) dan wordt de combinatie videokaart/voeding een lastige. Het plaatsen zou echter moeten kunnen, omdat de kast ook diep is. Vanaf het "L" stuk van de videokaart IO richting het zijpaneel heb je 3 cm in diepte. Dit is ook handig voor brede videokaarten met waterkoeler aansluitingen.

De kast heeft aan de linker zijde nog een paneel wat tussen het zijpaneel van de kast en kast zelf zit. Op de foto's is dit het omhoog geklapte deel. Dit deel heeft de mogelijkheid om een 120mm radiator te plaatsten met een 120x25mm fan erop. Ik heb geprobeerd een gemodde Corsair H70 core AIO te installeren en qua diepte kan het net. Heb er later van afgezien, maar dit was niet vanwege de ruimte. Een 240mm radiator past ook, maar alleen als je een SFX voeding hebt en deze ruimte verder niet gebruikt voor HDD's of SSD's. Een gewone voeding is te diep om een 240mm radiator + fan(25mm of 15mm) van airflow te voorzien.

Naast de voeding aan de voorkant van de kast is nog plaats voor een 2.5" ssd of hdd. Dit is niet echt goed zichtbaar op de foto's. Deze zou dan de ruimte van de dvd speler innemen. Ik heb mijn ssd daar dan ook gemonteerd. Aan de achterkant past ook een ssd eventueel. De achterkant is verder niet echt fijn om kabels weg te werken qua ruimte. Dit komt vooral omdat de voeding rechtstreeks aansluiting maakt met het moederbord.

Bouwkwaliteit.

De grijze panelen voor-en-bovenop de kast zijn van plastic. Ze krassen snel en voelen een beetje stug en mat aan. Er is verder niks op aan te merken en in de panelen zelf zijn prima rigide. Het Cougar logo voorop voelt wel goedkoop aan. Ik heb hem verwijderd waardoor de hele voorkant nu grijs is.

De zijpanelen zijn voorzien van roosters en zijn voor beide kanten hetzelfde en uitwisselbaar. Het rooster is hard metaal en de rand eromheen is van plastic. Als je van modden houdt zou je het metaal eenvoudig van het plastic kunnen scheiden en dit vervangen voor transparant plastic. De beide panelen worden standaard geleverd met thumb screws, 4 in totaal. Dit vind ik altijd een fijne toevoeging.

Oordeel

Al met al een prima kast. Hij is saai genoeg om er geen mening over te hebben en toch leuk genoeg om er wel een mening over te hebben. Ik vind hem vooral handig. Ben je een die-hard SFF persoon met een SFX voeding, dan zou ik hem niet kiezen. Hij is namelijk voor een SFF best groot (vind ik). Er zijn namelijk kleinere kasten met dezelfde prestaties beschikbaar. De prijs van de Cougar maakt hem zeker gunstig, ik heb er 65 euro voor betaald. Hiervoor krijg je een goed gemaakt product met vele modulaire opties.

Heb jij ook een Cougar QBX?

Ik ben het met je eens. Het is echt een hele fijne kast en ik heb hem ook in gebruik. Alleen is die bij mij echt propvol, maar dat is wel juist mooi. Ik draai hem met een 2600 en een RX580 8GB die echt heel lang is. het past allemaal precies. Verder zitten er nog 1 hdd en 2 ssd's in en dan is die echt wel mega vol. Ook is het fijne dat er een 'normale' voeding in past. Al met al een hele fijne kast.