1 review

TCL 43P718 Zilver

€ 406,79
Specificaties 43" • Ultra HD • LCD • HDR • 1 tuner - Bekijk alle specificaties

TCL 43P718 Zilver Review

-Tim- 28 januari 2021, laatste update op 28 januari 2021, 873 views Product gekocht

TCL 43P718 Zilver

Prima budget TV die qua looks en beeldkwaliteit niets verkeerd doet. Android TV is een welkome toevoeging, echter aan de stroperige menu's merk je hierbij wel te maken te hebben met een budget apparaat.

Pluspunten

• Android TV: Toch wel fijner dan een Chromecast
  • Apparaat zelf ziet er goed uit
  • Google Assistant ingebouwd (inclusief feedback LEDs aan voorkant)

Minpunten

• Trage interface
  • Trage netwerkinterface
  • Google Assistant werkt (nog) niet erg natuurlijk.

Ik was op zoek naar een budget 43" televisie en kwam via het Consumentenelektronica Aankoopadvies-forum uit op een van de apparaten van TCL. Qua beeldkwaliteit levert dit merk blijkbaar het beste wat je kan krijgen voor dit geld. Nou ben ik verder niet echt een beeldkwaliteit connaisseur (no way dat ik UHD ga merken met mijn ogen), dus ik heb me in deze review vooral gericht op de featureset.

Hoewel ik in Nederland woon heb ik deze TCL besteld in België (LASystems) voor in totaal €410. De beschikbaarheid/voorraad van dit merk is nogal sporadisch, dus het loont om even rond te kijken en zoeken (ook buiten de Pricewatch) om een goede deal te vinden.
Android TV & SoC
Mijn ervaring met TCL apparaten in China is slecht, bijvoorbeeld door verplicht ads moeten kijken bij het inschakelen, maar daar zie je in deze Europese versie gelukkig niks van terug. Wel zit er hier en daar wat bloatware verstopt in de menu's, zoals een 'crap cleaner' en wat TCL specifieke media players, maar daar heb ik verder nog niet op geklikt. Over het algemeen voelt alles behoorlijk stock/vanilla.

Je merkt echter wel dat je duidelijk te maken hebt met een budget SoC, want alles reageert behoorlijk traag. Zo heb ik het nu al meerdere malen gehad dat ik de TV aanzet, na een paar seconde niks zie gebeuren, nogmaals druk, om vervolgens de TV aan en direct weer uit te zien floepen. Twee keer wél geregistreerd maar dus met een flinke vertraging, erg vervelend.

Ook navigeren door de menu's gaat behoorlijk traag, wat waarschijnlijk te overzien is als je wat meer geduld hebt, maar erg goed werkt het niet. Wat lijkt te helpen is de animaties uit te schakelen in de 'Developer Settings' zodat je geen geanimeerde transities hebt en alles wat snappier aanvoelt (is?).
Apps
Tijdens het browsen voor een nieuwe TV maakte het mij niet uit wat voor Smart OS de TV zou hebben; ik zou er toch een Chromecast in douwen. Toen ik wat verder had gelezen over Android TV kwam ik er echter achter dat dit OS inmiddels als veel volwassener is dan ik dacht. Voor elke service die ik gebruik was er een dedicated app beschikbaar, zelfs tot meer specifieke services als Ziggo en Shadow PC aan toe. De Ziggo app werkt zelfs zo goed dat ik niet eens de coax heb aangesloten, en gewoon TV kijk via de Ziggo Go app.

Dat je hierbij niet constant naar je telefoon hoeft te reiken is echt een enorm voordeel ten opzichte van een simpele Chromecast, waar je steeds weer op je eigen device browset. Met Android TV is het daarmee leuker om samen wat uit te zoeken om te kijken op het scherm zelf. Ook is het erg fijn om alles met één afstandsbediening te kunnen doen.

Ik heb geprobeerd mijn Shadow PC te streamen naar de TV met de Shadow PC app, maar de vertraging is helaas te groot (ik heb game mode aan). Na het aansluiten van een Ethernetkabel heb ik nog steeds een ping van 20ms en een maximale down/upload van 16Mbps/4.5Mbps. Genoeg voor video streamen, maar helaas niet genoeg om lekker te gamen via de cloud.

Google Assistant
Overigens zit er tot mijn verassing ook een Google Assistant ingebouwd. Het grijze kinnetje onderaan de TV is danook niet een speaker, maar feitelijk een Google Home Mini, inclusief de witte feedback LEDs onder het stof en vermoedelijk een of meerdere microfoons.

Zoals altijd met Google Assistant moet je wel overduidelijk zijn met wat je bedoelt, want het gaat al snel mis. Maar dat is meer een probleem van die service zelf.
Als je al deze gekkigheid niet nodig hebt zit er op de achterkant een schakelaar om de microfoon uit te schakelen.

Afstandsbediening(en)
De meegeleverde afstandsbediening is prima en doet zijn werk. Het is volgens mij wel een IR gebaseerde afstandsbediening, dus je moet wel richten. Samen met de soms trage menu's geeft dat verwarring of je wel goed gericht hebt. Ik heb ook een aantal Bluetooth devices aan de TV gekoppeld en dat werkt al stukken beter. Wie weet haal ik dus in de toekomst een Bluetooth afstandsbediening.
Beeldkwaliteit
Ten slotte de beeldkwaliteit. Hier kan (en moet) ik kort over zijn, aangezien ik hier echt geen objectief idee van heb. Ik ben een 720p projector gewend, dus qua resolutie en contrast is dit uiteraard een gigantische stap vooruit. Het beeld ziet er gewoon goed uit. We zitten vrijwel recht voor de TV dus als het goed is hebben we wel de voordelen van het VA paneel (contrast) en niet de nadelen (slechte kijkhoek).

De televisie doet trouwens niet aan frame interpolation. Dergelijke functies in meer geavanceerde TVs zet ik altijd direct uit, en mis ik dus ook absoluut niet in dit appraat :)

Heb jij ook een TCL 43P718 Zilver?

Dank voor de mooie review! Ik zit te kijken naar de opvolger van deze tv, maar ik las her en der dat de TCL android tv's geen time shift en usb recording (pvr) hebben. Klopt dat? Heb je dit op jouw toestel kunnen testen?
Geen idee, ik ben eigenlijk nooit zo ver gekomen dat ik de coax aangesloten had op de TV, keek altijd via de Ziggo app. Daarbij neem ik aan dat de functies die je noemt te maken hebben met de interne tuner(?)

Inmiddels heb ik trouwens ook een upgrade gedaan naar de Nvidia Shield Pro, aangezien de onboard AndroidTV van TCL toch wel erg ging irriteren. Als je inderdaad interesse hebt in tv kijken via de coax, heeft deze opmerking weinig waarde, maar voor het AndroidTV gedeelte zou ik nu wel zeggen: koop een goedkoper TCL model zonder AndroidTV en koop een extern kastje.
Ik kijk nu ook via de Ziggo app en daarom leek de TCL me juist ideaal om ook nog gewone digitale tv te kunnen kijken en toch ook alle Android aps te kunnen gebruiken. En dus zonder externe kastjes en lekker alles met 1 afstandsbediening te doen.

Het opnemen doe ik nu best nog wel veel op m'n Humax pvr, waarmee vooruit spoelen en reclames skippen een groot voordeel is, vandaar m'n vraag over het opnemen.

Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat Android op de TCL toch niet lekker liep?
Het was een leuke 'demo' voor wat kon met AndroidTV, maar ging inderdaad niet erg lekker. Het hangt er maar net van af hoe veel geduld je hebt, maar voor mij werd het soms wat te veel als ik weer een halve minuut verder ben omdat ik per ongeluk op de Netflix toets drukte op de afstandsbediening. Wij kijken eigenlijk nooit TV, dus dan is het zeker wel fijn om door de menu's te kunnen vliegen in alle streaming apps.