Logitech G604 Lightspeed

€ 70,24
Specificaties Bluetooth muis en 25.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G604 Lightspeed Review

Ivolve 27 januari 2021, laatste update op 27 januari 2021, 323 views Product gekocht

Logitech G604 Lightspeed

Deze muis zoekt de combinatie tussen office werk en gamen. Hij switcht makkelijk tussen mijn PC met de dongle en werk-laptop op bluetooth. Jammer alleen dat de software is ontworpen door de marketing afdeling. Het ziet er mooi uit maar is niet functioneel. Dit moet echte beter kunnen Logitech!

Pluspunten

• Ligt lekker in de hand
  • Mooie afwerking
  • Gemakkelijk switchen tussen PC's
  • Combinatie tussen gaming en office muis

Minpunten

• De software
  • De software
  • De software

Omdat ik een beetje klaar was met de kabel-rommel op mijn bureau zocht ik een nieuwe muis. In verband met het thuiswerken wilde ik ook graag een muis die makkelijk schakelt tussen mijn PC en werk laptop. Ik had mijn oog eigenlijk al een tijdje laten vallen op de MX master 3. Echter deze vond ik ten eerste een beetje te duur, ten tweede schijnt die niet zo geschikt te zijn voor gamen. De G604 positioneert zich tussen gaming en office gebruik in en is bovendien nog iets goedkoper.

Vormgeving

Ik heb zelf grote handen en voor mij ligt de muis lekker in de hand. Klein puntje van kritiek is dat hij eigenlijk net iets te hoog is. Ik heb hem ter vergelijk naast een logitech M500 gelegd. Die laatste ligt ook als gegoten in mijn hand, de G604 komt daarbij in de buurt. Het gewicht is wat hoger dan ik gewend ben maar daar kan ik mee leven. Verder is het een mooie muis om te zien. De mat zwarte afwerking geeft hem een luxe uitstraling.

Functionaliteit

Ik had de muis gekocht omdat ik makkelijk wil kunnen switchen tussen mijn PC met de dongle en mijn werk laptop met bluetooth. Dat werkt allemaal prima. Verder zijn er veel instelbare knoppen, een knop om DPI aan te passen en een metalen scrolwiel. Het scrolwiel is in te stellen op vrij draaiend of klikkend scrollen. Ik vind de klik net iets te hard.

Verder vind ik het jammer dat de muis op batterijen werkt en geen accu heeft. Over hoe lang hij met een batterij doet kan ik nu nog niets zeggen.

Software

Hier begint het vervelend te worden. De software is duidelijk ontworpen door de marketing afdeling. Het ziet er prachtig uit maar functioneert abominabel.

Het is mogelijk het aantal DPI, en de werking van de knoppen in te stellen in de software. Dit kan applicatie specifiek door middel van profielen. Echter ik verdwaal steeds in de setting en kan werkelijk niet te begrijpen waar je nou exact wat in moet stellen.

Logitech adverteert dat je profielen kunt downloaden gemaakt door de community, dat zijn er een handvol, bovendien is het lastig te filteren op profilen voor mijn product. Ik heb op mijn werk laptop een profiel gemaakt van hoe de knoppen zich moeten gedragen in Firefox. Ik had verwacht dat deze automatisch gesynchroniseerd worden met mijn desktop wanneer ik een account hand aangemaakt. I was wrong...

Dit is voor mij echt een minpunt, echter dit moet wel in perspectief geplaatst worden. Ik heb de muis net en wil de profielen instellen voor de applicaties waar ik mee werk. Als dat eenmaal gedaan is dan werkt het en heb je er geen omkijken meer naar, totdat je een nieuwe applicatie/game installeert.

Onder de streep ben ik tevreden met mijn aankoop. Het is voor mij de eerste keer dat ik zoveel geld uitgeef aan een muis, gelukkig geen spijt van.

Heb jij ook een Logitech G604 Lightspeed?

Kan je niet kiezen of je de instellingen kan opslaan op het muisgeheugen Ipv in de software (dus pc specifiek)? Dat kan ik voor een oudere g403 wel, alleen wat betreft de applicatie afhankelijke instellingen weet ik dit niet.
Heb wel zoiets gezien maar volgens mij ging dit niet over de applicatie specifieke knop instellingen. Dit wordt niet helemaal duidelijk hoe dit zit in de software.
Ik ben persoonlijk niet meer zo kapot van Logitech,

Ik heb een G603, waarvan 1 knop het steeds slechter begint te doen, nog geen 2 jaar oud, heb alleen nergens meer een bon (nee ook niet digitaal).

Na contact met Logitech zeggen ze gewoon, jammer joh koop maar een nieuwe!
Op zich (omdat ik geen bon heb) oke, maar:
a. dat een muis (niet de goedkoopste) al binnen 2 jaar richting te afvalbak vind ik jammer voor een product van Logitech.
b. de support, maar ook de manier van communiceren bevalt me niet en ben ik niet gewend van Logitech, ik heb nog even een evaluatie gedaan en gewoon heel netjes gezegd hoe vroeger de support was en tegenwoordig en dat ik het jammer vind dat ik zo te woord gestaan wordt. -> 0 reactie

Ik hoop dat jou muis langer mee gaat :)
Ik ben ook opzoek naar een brand waar muis/toetsenborden macro ondersteunen.

Razer
Ik heb eerder Razer van 2012-2017 gehad, dan tot heden Corsair. De overstap van Razer was omdat het duur was en die oude razer producten worden niet ondersteund door Razer Synapse versie 3 software. Tja, het ging wel lang mee, maar werd ook tijd voor vervangen.

Corsair
Toen heb ik besloten om Corsair setje te gaan uit proberen. Ik ben teleurgesteld dat zo'n grote brand in computer hardware wereld hun software niet goed kan bouwen. Veel bugs en ondersteunt geen concurrent macro uitvoering. Kan maar 1 tegelijker tijd uitgevoerd worden en als je andere uitvoert, wordt de oude onderbreekt.

Maar ik kon ermee leven... tot dat de muis klik problemen gaven binnen 2 maand van aankoop. RMA terug gestuurd, haalde zelfde model M65 RGB Elite in tussen tijd, ook binnen 2 maanden kapot. Bij de RMa gaven mij een nieuwe van hetzelfde model, maar is ook binnen half jaar defect. Soms worden de kliks niet herkent. Dit heeft puur te maken met de switches van zeer slechte kwaliteit. Dit werd op Reddit ook vaak benoemd toen het uit kwam. Op YT waren guides om die switches zelf te repareren door de koper plaatje binnen de switch beetje te buigen. Dat werkte, maar nu is het alweer begonnen.

Logitech
Ik ben nu van plan eigenlijk om een Logitech muis te gaan halen, want mijn broer die oudere modellen gebruiken, ging 7+ jaar mee. Maar in volgens jouw review/ervaring , is het een puur slechte geluk met dat ene muis? En hoe goed is het in de zin van gewicht, optillen enz?
Misschien dat mijn muis exemplarisch is, dat weet ik niet...ik vond de support iig ruk... toen ik nog in de retail werkte was een issue met een muis (of ander Logitech product) nooit een probleem, bon of geen bon, zelf half jaar buiten fabrieks garantie werden zaken vaak nog wel gefixed. En op alle producten die we verkochten van Logitech kwam nog minder dan 0,5% terug voor issues... dat was gewoon bizar laag...

Ik gebruik al 25 jaar producten van Logitech, ik zelf heb nog nooit support hoeven vragen tot nu... naja en m’n ervaring met support nu is gewoon niet wat ik ervan verwacht :)

Qua muis die ik heb, de g603 is verder een hele fijne muis! Qua gewicht, hoe hij in de hand ligt...Maarja de kwaliteit van de switches...,

[Reactie gewijzigd door AiR60 op 30 januari 2021 10:05]

Ik zie hier nu inderdaad meer reviews die klagen over de kwaliteit van de switches. Helaas niet gezien voor mijn aankoop.

Vooralsnog ben ik erg tevreden over de muis, maar die van mij is dus ook nog niet kapot :)