1 review

ASUS Republic Of Gamers Maximus XII Extreme

€ 454,56
Specificaties Socket 1200 • EATX • Intel Z490 chipset - Bekijk alle specificaties

ASUS Republic Of Gamers Maximus XII Extreme Review

TimeChild 27 januari 2021, laatste update op 28 januari 2021, 117 views Product gekocht

ASUS Republic Of Gamers Maximus XII Extreme

Als tevreden eigenaar van het Asus Extreme IX board, koos ik voor mijn nieuwe build opnieuw voor de Extreme versie. Nooit een aansluiting te kort op deze boards van ASUS. Degelijke bouw, dual bios chip, etc... Zoals altijd bij de extreme versies levert ASUS een ton aan accessoires.

Pluspunten

• Aan aansluitingen nooit een tekort
  • Dual Bios
  • Degelijk en robuust
  • Meegeleverde accessoires
  • Drivers op stick ipv CD-ROM

Minpunten

• Positie van bijgeleverde fan voor VRM niet ideaal.
  • Geen ondersteuning voor geïntegreerde graphics.
  • Geen dedicated waterblock zoals bij Maximus IX Extreme
  • Ingebouwde OLED scherm te laag geplaats.
  • Geen thunderbolt op IO, extension board zorgt voor meer cable clutter.

Layout Score: 4
Tijd voor een nieuwe build.

Aangezien ik uiterst tevreden was over de Maximus IX Extreme koos ik opnieuw voor dit 'flagship' van ASUS.

Als watercooled enthousiast vind ik het wel jammer dat dit board niet wordt geleverd met een EKWB waterblock zoals de Maximus IX (zeker nu geweten is dat de nieuwe Extreme Z590 dit wel weer heeft).
Ik twijfel niet aan de capaciteit echter van de extended heatsinks alhoewel ik hier een waterblock meer op zijn plaats had gezien. Er wordt wel een kleine fan meegeleverd om de warmte van de VRM weg te halen, maar die zit naar mijn mening niet echt lekker op zijn plaats ( kan in de weg zitten bij sommige cases als je een radiator plaats); ik had hier liever een oplossing gezien zoals op de Formula-serie, of geïntegreerde fans in de heatsink zoals bvb bij Asrock soms het geval is.

De Maximus Extreme XII heeft als oudsher genoeg aansluitingen op de IO, maar dit keer geen aansluitingen voorzien voor integrated graphics. Aangezien deze boards meestal worden gekocht door enthousiasts vind ik dit toch wel een gemis. Bij het overclocken van een graphics card kan altijd iets mis gaan en dan valt de gemiddelde enthousiast toch graag terug op integrated graphics.

Dit board is uiteraard het ultieme als het gaat om interne aansluitingen : voor fans, pumps, LED, USB, etc.. moet je al serieus je best doen (lees er geld tegenaan smijten) om tekort te komen.
Met het aantal m.2 slots (2 op board en 2 op dimm module) heb je bij de juiste keuze van SSD's al genoeg zonder extra SATA apparatuur te gebruiken.

Het aantal accessoires die ASUS levert voor dit board zijn ook enorm.
Genoeg kabels, sensoren, modules... tot zelfs een precisie schroevendraaier, all in the box.
In lijn van mijn vorige opmerking over het gebrek aan aansluiting voor integrated graphics wil ik toch ook wel de bijgeleverde Thunderbolt extension aankaarten.Kostelijk kaartje om afzonderlijk te kopen en uiteraard blij ermee, zij het dan dat misschien al kon ingebouwd worden in de IO. De kaart is best 'bulky' te noemen, en de meegeleverde interne bekabeling zorgt toch wel voor wat clutter als je echt aan cable management wil doen. Zelfde voor de (beetje overbodige) fan expansion card.

Begrijp me niet verkeerd, dit is een mega board, maar had toch graag de negatieve punten aan bod laten komen vooraleer de aankoop.

Heb jij ook een ASUS Republic Of Gamers Maximus XII Extreme?