Sony KD-55XH9005 Zwart

Sony KD-55XH9005 Zwart Review

Hvanveldhoven 27 januari 2021, laatste update op 10 maart 2021, 2.100 views Product gekocht

Sony KD-55XH9005 Zwart

Een zeer fijne TV met een paar kleine aandachtspunten (zie uitgebreide review).

Pluspunten

• Zeer goed beeld (HDR & SDR)
  • Snelheid smart gedeelte
  • Beeld uniformiteit goed, maar....

Minpunten

• Een paar kleine quirks
  • (nog) geen 4k/120HZ
  • Uniformiteit niet perfect.

Reden aanschaf:

De 10 jaar oude Samsung 32" tv had het begeven, dus op zoek naar een nieuwe TV. Sterk getwijfeld tussen een OLED of LCD. Uiteindelijk voor een LCD gekozen omdat ik een tv wilde waar ik (hopelijk) 8 tot 10 jaar mee kan doen en nog niet overtuigd ben van de kwaliteit van OLED op lange termijn (inbranden en slijtage OLED's). Daarnaast schijnt de zon de woonkamer in en moest de TV dus een redelijk hoge helderheid hebben. Al met al vond ik die punten belangrijker dan het superieure beeld dat OLED biedt, temeer omdat we ook 's avonds nooit in een geheel verduisterde ruimte kijken en daardoor een deel van de meerwaarde van OLED verloren gaat. Uiteindelijk op deze Sony uitgekomen. Coolblue had een 2e kans staan voor een leuk(er) bedrag.

Installatie:

Installatie is redelijk eenvoudig. Als je de TV de eerste keer aanzet volgt een installatiemenu dat zeer duidelijk is en er voor zorgt dat je zowel van het smart gedeelte gebruik kan maken als van (in ons geval) de stettopbox. Belangrijk aandachtspunt bij het aansluiten is dat alleen HDMI 3 en 4 over HDMI 2.1 beschikken, dit staat echter nergens aangegeven! Had Sony iets netter kunnen oplossen door dit (net als bij ARC) bij de poorten aan te geven.

Beeld:

Ik beschik niet over testapparatuur en ben absoluut geen expert, dus al het onderstaande is vanuit een huis-tuin- en keukengebruiker bezien. Zoals aangegeven, het is geen OLED beeld, dus in een donkere ruimte is het contrast tussen zwart en wit niet zo groot als bij die techniek. Echter door de FALD is het contrast bij HDR alsnog zeer indrukwekkend en ruim voldoende voor mij. Daarnaast valt ook SDR 1080p content (TV) absoluut niet tegen, afgezien van snelle beweging. Deze zagen er onnatuurlijk uit. Na het aanpassen van een aantal instellingen (even googelen op Rtings instellingen voor de XH900) was dit probleem opgelost. Uniformiteit is prima, echter zie je in de hoeken bij lichte kleuren wel een wat duistere waas. Dat had van mij nog wat minder mogen zijn, ook al realiseer ik me dat 100% uniformiteit bij een LCD nooit haalbaar zal zijn.

Wat handig is, is dat per HDMI bron de TV de beeldmodes waarin deze staat onthoudt en je dus vrij eenvoudig de beste instellingen kan toepassen per bron.

Geluid:

Kan ik niets over zeggen, TV zit gekoppeld aan een 2.1 receiver met losse speakers. ARC werkt goed (heb ik ook andere ervaringen mee).

Gebruiksgemak:

In de basis prima, je merkt echter dat TV's steeds meer op computers zijn gaan lijken en daardoor een stuk uitgebreider zijn geworden. Dat maakt het instellen van bepaalde zaken wat complexer dan bij voorgaande TV's. Bij alle beeldinstelling staat gelukkig aangegeven waar ze voor zijn, echter is het soms lastig dit direct in het beeld terug te zien. De eerder genoemde instellingengids van Rtings is daarbij een goed startpunt, daarna kan men zelf verder experimenteren.
Onze TV heeft daarnaast een aantal kleine Nukken:
- De TV schakelde zichzelf in op het moment dat er een laptop of PC op hetzelfde netwerk werd opgestart. Dit bleek (na wat experimenteren) uit te schakelen te zijn door "automatisch inschakelen" uit te zetten. Wat nou de exacte oorzaak was is me nooit helder geworden.
- Soms geeft de Settopbox alleen maar ruis en rare piepende geluiden, HDMI van de box even er uit halen lost dit op. Maar ik moet nog zoeken naar een definitieve oplossing. Ik sluit niet uit dat dit aan de HDMI kabel of de settopbox zelf ligt.
- Settopbox wordt niet gezien als "activiteit" bij het automatisch uitschakelen bij inactiviteit van de TV. De tijd hiervoor is in te stellen, dus dit is praktisch oplosbaar door deze op meerdere uren te zetten of volledig uit te schakelen.

Als laatste nog de veelbesproken 4k/120Hz welke (nog) niet beschikbaar is. Mijn insteek is dat ik een product koop met de opties die het op dat moment heeft. Als hier later uitbreiding op plaats vindt is het leuk, maar geen vereiste mijnerzijds. Daarnaast ben ik geen hardcore gamer en speel dus geen games waarbij 120Hz een vereiste is. Bovendien is mijn, bescheiden, verwachting dat ontwikkelaars voor de nieuwe consoles zich voor de singelplayer games die ik speel voornamelijk gaan richten op 60 FPS met wat mooiere beelden dan op 120FPS.

N.a.v. de opmerking van marcelnot (waarvoor dank) bovenstaande alinea verwijderd.

Al met al een zeer fijne TV met een paar kleine aandachtspunten.

Update maart 2021

Het automatisch inschakelen van de TV (zie bovenstaand) bleek te liggen aan een USB bluetooth dongle. Schijnbaar was ik niet de enige met dit probleem, want in de laatste update heeft Sony dit probleem opgelost. Tevens lijkt het probleem van de ruisende en piepende settopbox ook opgelost. Daarmee zijn dus 2 van de 3 "bijzonderheden" weggenomen. Positief dus wat mij betreft dat Sony in zijn updatebeleid ook daadwerkelijk bestaande problemen oplost.

Verder na een aantal weken gebruik nog steeds zeer tevreden over het gebruiksgemak en de beeldkwaliteit.

Daarnaast is de TV inmiddels aan de muur gemonteerd en blijkt wel weer dat het door de FALD geen slanke den is. Voor mensen die daar erg veel belang aan hechten (ik niet) is dit wel iets om rekening mee te houden.

Heb jij ook een Sony KD-55XH9005 Zwart?

Ik heb een PS5 in combinatie met de tv en sinds de update die kwam vlak voor de release van de PS5 werkt 120hz op 4K wel. De game moet het uiteraard wel ondersteunen.
Verder is er sinds de laatste update wel een bug met geluid in combinatie met HDMI.
Ik heb bijna elke dag als de tv op stand-by is geweest geen geluid meer via HDMI. Als ik dan vervolgens de tv reboot is het opgelost.

[Reactie gewijzigd door marcelnot op 27 januari 2021 21:54]

Klopt, je hebt gelijk m.b.t. 4K/120HZ. Was in de veronderstelling dat deze nog niet was uitgerold. Heb de review geüpdatet.

Het geluidsprobleem heb ik (gelukkig) niet. Hopelijk lossen ze dat nog op.
Update van vandaag zou je issue moeten verhelpen.
Duidelijke review.
Ben ook in het bezit van een Samsung.
Een uit 2016; de KS serie.
Oled geeft inderdaad beter zwart.
Maar vind de kleuren veel belangrijker.
Natuurlijk.
Het hoeft er voor mij niet uit te springen.
Volgende tv wordt misschien ook wel Sony.