LG 34WN750-B Zwart

€ 379,-
Specificaties 34" • 3440x1440 • 75Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG 34WN750-B Zwart Review

timsu 26 januari 2021, 1.059 views Product geleend

LG 34WN750-B Zwart

Uitstekend scherm met slechts een enkele beperking. Geen automatische input switch voor een set-up met meerdere PC's / laptops. OSD is zeer intuitief en is goed te bedienen met joystick. Prachtige levendige kleurenweergave door de sRGB 99%. Mooi uiterlijk zonder RGB of andere gaming aspecten.

Pluspunten

• OSD + Bediening
  • Resolutie 3440x1440
  • Uiterlijk monitor
  • sRGB 99%, mooie kleurweergave
  • Immersion in gaming door Widescreen

Minpunten

• Geen automatische input switch
  • 75Hz, als je al gewend bent aan 144Hz (luxeprobleem)
  • Onhandig voor multitasken (persoonlijk)

Voor het testen van deze monitor heb ik hem naast mijn 27” 1920x1080@144hz (TN) monitor gezet. Aangezien ik 8 uur per dag werk achter deze monitor is een ergonomische opstelling (hoogte, kijkhoek, afstand) toch wel enigszins fijn. Gelukkig helpt de LG 34WN750 daarin door een prima stevige poot te leveren die makkelijk, vrij precies te zetten valt. Qua kijkhoek zou je een milimeter aan de zijkant wat blurry kunnen zien als de kijkhoek te scherp wordt. Als je meerdere schermen naast deze gebruikt is dat wel een punt om rekening mee te houden. Als dit je enige scherm is en je positioneert jezelf precies in het midden op minimaal een armlengte afstand (zo'n 60cm) is dit niet van toepassing.

Via HDMI is de resolutie 3440x1440@75hz prima te halen en is de verbinding zoals je zou verwachten van een LG monitor, zonder enige problemen. Voor mijn werk gebruik ik een werk PC, waarbij ik in mijn vrije tijd een persoonlijke PC gebruik. Normaal gesproken switchen mijn schermen automatisch naar de juiste input aangezien ik mijn persoonlijke PC en werk PC nooit tegelijkertijd aan heb. De LG34WN750 ondersteunt echter geen automatische input switch, wat in mijn optiek toch een vrij basale functie is, waardoor ik handmatig mijn monitor op de juiste input moet zetten als ik na werk even op mijn eigen PC bezig wil. Dat is voor mij toch wel een sterk minpunt, ondanks het feit dat de bediening van het scherm daarentegen wel weer een pluspunt is. Het OSD menu is zeer intuïtief en de bediening via een joystick die ook als knop fungeert is het navigeren in het menu wel een prima ervaring. Persoonlijk vind ik dit de beste bediening die ik in een monitor heb gezien.

De resolutie van het scherm is ook een flink pluspunt, met 3440x1440 pixels geeft het paneel een heerlijke beeld voor zowel gaming als video. Er zijn veel instellingen qua kleuren, met een aantal presets voor bepaalde toepassingen; denk aan Cinema, FPS games of een HDR Effect. Er is zelfs een optie voor mensen die kleuren slecht kunnen onderscheiden. Hiermee schijnen de kleuren rood en groen makkelijker uit elkaar te halen zijn. Of dit echt werkt durf ik niet te zeggen. De Reader preset wil ik nog even benoemen aangezien dit een hele fijne preset is voor je ogen, vooral als je lang achter je scherm zit waarbij je veel moet lezen. Dit is wel voornamelijk het geval bij het lezen van zwart op wit. Als programmeur met donkere IDE’s is dit niet echt van toepassing. Werk je veel in Word, of met mail of andere lichte omgevingen heeft deze ‘Reader’ preset toch echt onmisbaar. Uiteraard kan je alles ook custom instellen, maar out-of-the-box met de verschillende presets is de weergave al zeer fijn te noemen. De levensechte kleuren (sRGB 99%) worden prachtig weergegeven met dit IPS panel. De IPS Glow is onvermijdelijk aanwezig, al helemaal met een 34” scherm, maar is absoluut niet storend te noemen.

Qua multitasking gaat mijn persoonlijke voorkeur toch uit naar 2 aparte monitoren t.o.v. een enkele widescreen. Kanttekening daarbij, het is een zeer persoonlijke voorkeur. Dat heeft ook niet zoveel te maken met deze toch wel prachtige LG 34WN750, maar meer met het feit dat het slechts 1 scherm is. Het is net iets meer werk om goed te kunnen multitasken met een enkel scherm dan met 2 verschillende. De monitoren van tegenwoordig hebben al zo’n afwezige bezel dat je met 2 monitoren al bijna hetzelfde creëert als een (Ultra) Widescreen. Maakt het bijvoorbeeld uit dat er een 1 of 2 cm zwarte balk tussen je 2 applicaties zit? Als je bijvoorbeeld 2 video’s in fullscreen wil hebben kan dat niet zomaar. Dan kan je je afvragen, “wil je dat?”. Mijn persoonlijke antwoord is ja, maar ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn voor wie dit absoluut niet geldt.

Voor gamen is deze monitor prachtig binnen de categorie refreshrate onder de 100 hz. De FreeSync functie werkt prima met 75hz. Het ’voordeel’ aan 75 hz is dat je PC geen beest hoeft te zijn wil je zoveel mogelijk uit je monitor halen. Maartoch, als je al gewend bent aan de luxe van 144hz is het op dat vlak wel een merkbare downgrade. Naar mijn idee maakt de resolutie in combinatie met de grootte van de monitor en de heerlijke kleurweergave alles goed. Het klinkt wat cliché maar de immersion die je krijgt met deze monitor maakt de 'lage' refreshrate helemaal goed.

Al met al is dit een zeer mooie en functionele monitor voor verschillende applicaties. Ik kan me voorstellen dat dit voor foto en videobewerking ook een prachtig exemplaar is. Het grootste en enige minpunt aan de LG 34WN750 voor mij is het missen van de automatische input connectie. Wil je een perfecte multitask ervaring kan je in mijn optiek beter niet naar een widescreen monitor kijken. Maar naar bijvoorbeeld 2 losse schermen. Wil je een prachtig beeld met levensechte kleuren, heerlijke resolutie en toch een iets hogere refreshrate (75hz) dan de standaard 60 hz is dit een absolute aanrader.

Heb jij ook een LG 34WN750-B Zwart?