Kingston A2000 500GB

€ 63,51
Specificaties M.2 80mm • 3d v-nand (TLC) • PCI-e 3.0 x4 - Bekijk alle specificaties

Kingston A2000 500GB Review

vancha 26 januari 2021, laatste update op 26 januari 2021, 323 views Product gekocht

Kingston A2000 500GB

Top ssd, voor veel toepassingen qua snelheid niet te onderscheiden van veel duurdere ssd's. Ik iedereen deze ssd aanbevelen, maar voor linux gebruikers raad ik aan onderzoek te doen.

Pluspunten

• snelheid
  • prijs
  • TLC (voor dit geld)

Minpunten

• linux compatibiliteit

Hele snelle ssd voor de prijs. In deze prijscategorie zijn de meeste ssd's QLC, dus om dan voor een TLC te kunnen kiezen geeft een beetje extra vertrouwen in de betrouwbaarheid.

Ik gebruik deze ssd dan ook om mijn besturingssysteem op op te slaan. Tijdens de installatie hier van ben ik echter tegen een probleem aangelopen, welke gelukkig snel opgelost kon worden.

Toch vind ik dit een vermelding waard: hij werkt niet helemaal lekker met linux. De ssd sloeg elk uur compleet vast, en was niet meer naar toe te schrijven. Alsof hij het ineens een read-only apparaat was geworden. Gelukkig heb ik online een guide kunnen vinden die dit probleem oploste, en na de tijd heb ik nergens meer last van gehad.
Voor geintresseerden: "nvme_core.default_ps_max_latency_us=0" toevoegen aan GRUB_CMDLINE_LINUX=”” in /etc/default/grub. "sudo grub2-mkconfig -o /boot/grub2/grub.cfg" uitvoeren en opnieuw opstarten.

De temperatuur van deze ssd is voor mij nog nooit gevaarlijk hoog geweest (deze is zelfs onder de 65 graden gebleven ook tijdens periodes van veel schrijven), en bied met zijn 500GB net genoeg voor de meeste taken. Mijn vorige ssd had maar 240gb aan opslag, en was dubbel zo duur. Goed om te zien dat ook de prijzen voor NVME ssd's dus steeds gunstiger worden.

Heb jij ook een Kingston A2000 500GB?

Vraag & Aanbod

De Linux vastlopers heb ik ook gehad met deze SSD, en hangen samen power saving status issues. Is ook op Tweakers wel wat info over te vinden.

Ik gebruik sinds eind 2020 een iets andere kernel-parameter die eveneens prima werkt als workaround en niet alle power saving modi uitschakelt:
GRUB_CMDLINE_LINUX="nvme_core.default_ps_max_latency_us=5500

Er is inmiddels trouwens ook een nieuwe Firmware vrijgegeven door Kingston die het probleem definitief zou moeten oplossen.