Dynabook Portégé X30W-J-10P

€ 1.874,90
Specificaties 13,3" • 1920x1080 • 512GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Dynabook Portégé X30W-J-10P Review

WolliebollyTestpanel 25 januari 2021, 219 views Testpanel

Dynabook Portégé X30W-J-10P

De Dynabook Portégé X30W-J-10P is het product waarover ik mijn eerste recensie ooit ga schrijven. De Dynabook is een mooie en lichte laptop met hier en daar zijn gebreken.

Pluspunten

• Lichtgewicht
  • Touchscreen

Minpunten

• Veel lawaai bij gaming
  • Ghosting

Bouwkwaliteit

De Dynabook weegt maar 993 gram en is daarmee de lichtste laptop welke ik ooit heb gebruikt. Ik vind de bouwkwaliteit van de Dynabook erg goed. De laptop maakt nauwelijks geluid als je het scherm 180 graden omklapt om de tabletmodus te gebruiken. Het toetsenbord ben ik niet over te spreken. De toetsen zijn enorm klein en ik typte vaak verkeerd, wel heeft het toetsenbord backlight, dat is dan weer een pluspunt.

Scherm

Ik vind het scherm echt prachtig om naar te kijken. De kleuren zijn goed helder en het is vanaf elke hoek goed te zien wat er op het scherm te zien is. Daarnaast is het ook een touchscreen. Wel merk ik een soort van ghosting op het scherm. Dit is vooral goed zichtbaar als je een Youtube video kijkt. De video speelt af in 60HZ, maar het lijkt alsof het scherm dit niet laat zien. Ik heb dit getest met de website ufotest.com, maar daar geeft hij nog aan dat dit gewoon 60HZ is. Het kan aan mij liggen, maar ondanks dat de kleuren en kijkhoek er goed is raad ik dit scherm toch niet aan.

Functionaliteit

De Dynabook is een lichtgewicht en dat merk je ook zeker. Je tilt de laptop met gemak op en de draagbaarheid en comfort is erg goed. De laptop is ook te gebruiken in de tablet modus. Hiervoor kun je het scherm volledige openklappen zodat aan de achterkant het toetsenbord zit en je het scherm als tablet kunt gebruiken. De Dynabook wordt ook geleverd met een stylus (welke wel een hoop herrie maakt als je deze over het scherm beweegt). Maar deze biedt een aantal extra functionaliteiten waardoor je net iets makkelijker de Dynabook in de tablet modus kunt gebruiken.

Daarnaast heeft de Dynabook ook een ingebouwde vingerafdruklezer en laad het product op via USB-C. Ik weet niet of ik dit perse onder functionaliteit kan schalen, maar de extra software welke al geïnstalleerd staat op de Dynabook is gewoon niet meer van deze tijd. Ik wil geen ExpressVPN of Dynabook services op mijn dure laptop hebben. Waarom wordt dit meegeleverd? Dat is wel echt een groot minpunt.

Gaming

Ik game veel op mijn computer en stream daarnaast ook regelmatig. Het leek mij een goede test om de Dynabook te testen met een aantal games welke ik speel. Ik heb de Dynabook getest met Fall Guys, Phasmophobia en Apex Legends. Alle drie de games waren geen problemen voor de Dynabook. Fall Guys liep makkelijk op 60FPS en dat geld ook voor Phasmophobia en Apex Legends. Wel merkte ik weer de ghosting op het scherm. Iets wat ik eerder in de review voornamelijk merkte bij het afspelen van Youtube video’s. Daarnaast maakt de laptop echt enorm veel lawaai als je een game aan het spelen bent. Je zou bijna denken dat hij zo van je schoot opstijgt. Dat vond ik persoonlijk wel een stuk minder fijn.

Conclussie

Ik zou de Dynabook alleen aanraden als je echt fan bent van dit merk en een groot budget hebt. De ghosting op het scherm, het blazen van de ventilatoren bij gaming en de extra geïnstalleerde software zijn voor mij toch echt grote minpunten. Voor de prijs van bijna € 2000,- zijn er andere laptops te kopen die je meer bieden voor hetzelfde geld.

Heb jij ook een Dynabook Portégé X30W-J-10P?

De ghosting is misschien een quality check foutje (/individueel pech gevalletje?). Je hebt (mits gekocht als consument en op afstand) 14 dagen de tijd om in te ruilen mocht het belangrijk genoeg zijn.

Leuke laptop verder, alleen mis ik een beetje een 16:10 of 3:2 ratio scherm voor deze prijs. Het gewicht is zo te zien wel een van de laagste, wat wel een flink voordeel is als tablet-achtige laptop.