1 review

Snowman M-X6

Specificaties 90mm diameter met 25dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Snowman M-X6 Review

S.J.Onnie 24 januari 2021, 297 views Product gekocht

Snowman M-X6

De Snowman M-X6 (de echte!) koelt als een malle en blijft daarbij lekker stil. Haalt zo'n 9 graden af van de gemiddelde temperatuur van de CPU (AMD Ryzen 2700) met stock cooler. Blijft stil onder belasting. Heb je geheugen met coolers of RGB dan gaat deze fan niet passen.

Pluspunten

• Koelt als een malle
  • Belachelijk goedkoop
  • Stil onder belasting
  • Geen RGB fans (keuze)
  • Eenvoudige montage
  • Niet al te hoog dus past in SFF kast
  • Ondersteund veel sockets

Minpunten

• Geen thermal grease
  • Handleiding? Hoezo handleiding!
  • Past niet als je RAM reepjes hoger zijn dan gemiddeld

Koelvermogen Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Geluidsproductie (min) Score: 5

Getriggerd door een advertentie op TN gaan kijken voor deze cooler omdat ik knetterbek werd van de standaard cooler die bij mijn Ryzen 7 2700X werd geleverd. De stock cooler is lawaaiig en voorzien van RGB wat mijn PC er uitliet zien als een kermis. Uitzetten van de RGB was geen optie omdat de software alleen onder Windows werkt :-|

Op Ali de Snowman M-X6 aangeschaft voor net geen € 20,- Ik heb (het zal je niet verbazen) gekozen voor de uitvoering zonder RGB of LED fans. Gegarandeerd geleverd binnen 10 dagen. Als PostNL een beetje meewerkt natuurlijk ;) Het werden uiteindelijk 11 dagen. Who cares?

Plaatsing

Bij het plaatsen van de cooler ga je in de verpakking naarstig opzoek naar een handleiding. Handleiding? Welnee joh... helemaal niet nodig, denken ze bij Snowman. Op zich ook niet echt nodig maar het helpt wel als je (eenvoudig) kunt achterhalen wat de flow richting van de fans is.

Het plaatsen zelf is simpel: een beetje thermal grease (niet meegeleverd helaas) en dan kan de cooler erop. De beugels laten zich eenvoudig achter de haken van de standaard bevestiging plaatsen. Voor Intel processoren is een adapter ring meegeleverd. Je kunt de cooler nog een beetje herpositioneren na het plaatsen zodat je zeker weet dat de 6 koperen heatpipes netjes op/boven de processor zitten.

Bij het plaatsen bleek dat ik nog een halve millimeter ruimte had (misschien wel een hele millimeter) tussen de onderzijde van de fan en de bovenzijde van het geheugen. Iets om rekening mee te houden als je geheugen hebt met koelribben of RGB thingies.

De drie (!) fans worden met verloopsnoertjes (meegeleverd) tot één connector samengevoegd zodat aansluiten op het moederbord eenvoudig is.

Werking

De cooler is stil en koelt beter dan de stock cooler. Waar de CPU eerst gemiddeld op 45 graden Celsius zat, is het nu 35 à 36 graden.

Wordt de processor vol belast (Handbrake conversie MPEG naar HEVC op alle 16 threads) dan blijft de cooler op de 70 graden celsius (die blijkbaar het maximum is) lekker stil. Vraag me niet naar RPM's want die heb ik niet. Wat ik wel weet is dat ik mijn oor (letterlijk) naast de behuizing moet houden om de cooler te horen.

Voor bijna nop een stille cooler die de gemiddelde temperatuur van de CPU fors naar beneden brengt tijdens normaal gebruik en piekbelasting. En ook nog eens snel geleverd :-)

Happy camper!

Heb jij ook een Snowman M-X6?